Poikkee täällä Hämeenlinnassa joku päivä jos jaksat ajella, eikä lähempää löydy softaa. Toi softamuutos ainaskin toimii hienosti, ei ole P0411 enää kummitellut.jhir kirjoitti:Mistäs tuota uutta softaa saisi Turun seudulla ?karg kirjoitti:Nyt menee just uus softa purkkiin, missä pitäs olla toi hölmö SAI-systeemi pois päältä.
P0411
Re: P0411
On yksi asia, joka kannattaa huomioida, kun sai-pumppu on poistettu käytöstä
.
Ilmanputsarin kanteen kertyy kosteutta (vesihelmiä), jos tuota sai-pumpun imuletkua ei tuki. Nuo vesipisarat sitten välillä lähtee imun mukana koneeseen ja aiheuttaa nopeita kummallisia pieniä nykäyksiä vedossa. Itse tätä ilmiötä ihmettelin pitkään, kunnes normaalin ilmanputsarin huollon yhteydessä huomasin putsarin kannen olevan aivan märkä kosteudesta.
Tuon sai-pumpun imuletkuhan lähtee tästä ilmanputsarin kannesta. Ilmeisesti pumpun ollessa pois toiminnasta tuonne putkistoon kertyy kondenssivettä, jota moottorin imu sitten ajaa kohti ilmanputsaria. Normaalistihan sai-pumppu imee toimiessaan ilmaa todella kovaa ilmaputsarista päin ja pumppaa sitä pakosarjaan. Näin ollen tuota kondenssivettä ei pääse kertymään vaan se "puhdistuu" pois.
Sai-pumpun letkut kulkevat lähellä lämmintä moottoria ja lisäksi takaiskuventtiilin toisella puolella on pakokaasuja. Yleisin syy lienee koko systeemin hajoamiseen se, että takaisku hiukan vuotaa ja vettä kertyy itse pumppupesään. Ruostuu jumiin tai talvella jäätyy kiinni ja polttaa käämin poikki. Nimittäin jumiutuessaan tuo moottorin käämi korkaa melko varmasti ennenkuin pumpun 60 ampeerin sulake!
Ilmanputsarin kannesta voi tietenkin ottaa sai-pumpun letkun pois, mutta kanteen jäävä reikä pitää jotenkin tukkia. Itse tukin tehokkaasti kuplamuovilla tuosta kannesta lähtevän letkun ja laitoin putken takaisin paikoilleen. Lisäksi olen viritellyt kannen ja putken liitokseen sihdin. Nyt on nuo kosteudet poissa (tai pysyvät siellä sai-pumpun putkissa) ja samalla hävisivät mystiset nykäisyt.
ps. tokihan ilmanputsarin kannen voi vaihtaa ei-sai-pumpulliseen malliin.

Ilmanputsarin kanteen kertyy kosteutta (vesihelmiä), jos tuota sai-pumpun imuletkua ei tuki. Nuo vesipisarat sitten välillä lähtee imun mukana koneeseen ja aiheuttaa nopeita kummallisia pieniä nykäyksiä vedossa. Itse tätä ilmiötä ihmettelin pitkään, kunnes normaalin ilmanputsarin huollon yhteydessä huomasin putsarin kannen olevan aivan märkä kosteudesta.
Tuon sai-pumpun imuletkuhan lähtee tästä ilmanputsarin kannesta. Ilmeisesti pumpun ollessa pois toiminnasta tuonne putkistoon kertyy kondenssivettä, jota moottorin imu sitten ajaa kohti ilmanputsaria. Normaalistihan sai-pumppu imee toimiessaan ilmaa todella kovaa ilmaputsarista päin ja pumppaa sitä pakosarjaan. Näin ollen tuota kondenssivettä ei pääse kertymään vaan se "puhdistuu" pois.
Sai-pumpun letkut kulkevat lähellä lämmintä moottoria ja lisäksi takaiskuventtiilin toisella puolella on pakokaasuja. Yleisin syy lienee koko systeemin hajoamiseen se, että takaisku hiukan vuotaa ja vettä kertyy itse pumppupesään. Ruostuu jumiin tai talvella jäätyy kiinni ja polttaa käämin poikki. Nimittäin jumiutuessaan tuo moottorin käämi korkaa melko varmasti ennenkuin pumpun 60 ampeerin sulake!
Ilmanputsarin kannesta voi tietenkin ottaa sai-pumpun letkun pois, mutta kanteen jäävä reikä pitää jotenkin tukkia. Itse tukin tehokkaasti kuplamuovilla tuosta kannesta lähtevän letkun ja laitoin putken takaisin paikoilleen. Lisäksi olen viritellyt kannen ja putken liitokseen sihdin. Nyt on nuo kosteudet poissa (tai pysyvät siellä sai-pumpun putkissa) ja samalla hävisivät mystiset nykäisyt.
ps. tokihan ilmanputsarin kannen voi vaihtaa ei-sai-pumpulliseen malliin.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Mistä kohtaa ilmanputsaria tuo SAI-pumpun letku lähtee? Onko kenties kuskinpaikalta katsottuna ilmanputsarin kotelossa oikeanpuoleista ajovaloa lähimpänä olevalla sivulla?
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Kannattaa ehkä myös varmuuden vuoksi tukkia tuo ns. kombiventtiili joka päästää ilman pakopuolelle, nimittäin jos alkaa vuotaa niin saattaa häiritä lambdan signaalia.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Kyllä lähtee juuri siitä oikeanpuoleisen ajovalon takaa.
Otan itse muuten tämän putken aina irti ja siirrän sivuun, kun vaihdan ajovalopoltinta. On sen verran siinä haittana.
Otan itse muuten tämän putken aina irti ja siirrän sivuun, kun vaihdan ajovalopoltinta. On sen verran siinä haittana.
Mulla auto viritetty Maptunin toimesta. Saako tuon P0411-vikakoodin disabloitua käytöstä pois niin, että virisofta kaikilta muilta osin pysyy ennallaan eli että virisofta ja tehot autossa säilyy entisellään? Onnistuuko P0411 disablointi noilla ehdoilla esim. sulta karg?karg kirjoitti:Poikkee täällä Hämeenlinnassa joku päivä jos jaksat ajella, eikä lähempää löydy softaa. Toi softamuutos ainaskin toimii hienosti, ei ole P0411 enää kummitellut.
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Joo onnistuu. Se on parametrimuutos lähinnä, eli mihinkään Maptunin karttoihin ei tarvitse koskea.
Ilmottele, kun kerkeet poikkeamaan niin laitetaan tuo kuntoon 

Esiintyyköhän tuota kostumista jollain tietyillä keleillä lähinnä..? Tuli tarkastettua äskettäin omasta toi kotelon sisäpuoli, niin se oli rutikuiva.petrisa kirjoitti: Ilmanputsarin kanteen kertyy kosteutta (vesihelmiä), jos tuota sai-pumpun imuletkua ei tuki. Nuo vesipisarat sitten välillä lähtee imun mukana koneeseen ja aiheuttaa nopeita kummallisia pieniä nykäyksiä vedossa.
Oli aivan sama mitkä kelit, kesä tai talvi.
Sieltä putkesta se kosteus kuitenkin tuli aivan varmasti, koska oli kansi siitä kohtaa kostea kuten myös ilmanputsarin paperikin. Putken tukkimisen jälkeen ongelma poistui.
Lisäksi voin mainita, että tuo pakosarjan puoleinen takaiskuventtiili on lähes uusi.
Jotenkin sinne putkeen vain mulla pääsi kertymään vettä, jota moottorin imu sitten veti ilmanputsariin. Eipä tuosta kannata murhetta ottaa, jos ei ongelmia ole. Voi tukkia sen putken tai sitten ei. Tukkii sitten viimeistään siinä vaiheessa, jos tuota kosteusongelmaa alkaa esiintyä.
Sieltä putkesta se kosteus kuitenkin tuli aivan varmasti, koska oli kansi siitä kohtaa kostea kuten myös ilmanputsarin paperikin. Putken tukkimisen jälkeen ongelma poistui.
Lisäksi voin mainita, että tuo pakosarjan puoleinen takaiskuventtiili on lähes uusi.
Jotenkin sinne putkeen vain mulla pääsi kertymään vettä, jota moottorin imu sitten veti ilmanputsariin. Eipä tuosta kannata murhetta ottaa, jos ei ongelmia ole. Voi tukkia sen putken tai sitten ei. Tukkii sitten viimeistään siinä vaiheessa, jos tuota kosteusongelmaa alkaa esiintyä.
Saabilta löytyi tuohon ilmanputsarin kannen päähän tulppa 12795147. Ei ollut taaskaan kosteutta kotelossa, mutta pistin ton tulpan siihen nyt paikalleen, kun semmonen tuli hankittua. Eipähän tarttee irrotella sitä letkua enää, kun vaihtaa ilmafiltteriä. Vois sitten vaikka poistaa sen letkun kokonaan seuraavaksi, kunhan jaksaa.
EDIT: letku poistettu. Tulppasin pumpun pään, niin ei ainaskaan sitä kautta ime ilmaan vahingossakaan.
EDIT: letku poistettu. Tulppasin pumpun pään, niin ei ainaskaan sitä kautta ime ilmaan vahingossakaan.
Jos poistais sen takaiskun ja pistäis siitä pakosarjalle lähtevän putken poikki jostain kohti sieltä alempaa, ni mikä olis paras konsti tukkia se putki? Jos ton sais jotenkin idioottivarmasti tukkoon, niin ei tartteis aatella pakosarjan vaihtoa.