900S boxi nollaa itsensä virta-avaimesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

900S boxi nollaa itsensä virta-avaimesta

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Huomio eli otsikko muutettu testien jälkeen vastaamaan tilannetta.


Eli viime maanantaina katottu seokset ja ne kaikki arvot hyvät, immun säätökin pelasi. Tuo pakokaasutesti tehty siksi ettäl vähän ajan sisään vaihdettu suuttimet, virranjakaja, uudet jakajakoppa+pyörijä, sytkäyksikkö ja puolanjohto.

Tuli nyt vielä kokeiltua tuon puolilämpimänä käynnin häröilyn takia mitä sanoo lambdan piuhat irti ja hämmästyin kun virrat päälle laitettaessa check engine syttyy kuten pitääkin, käy systeemin läpi ja sammuu.

Ajanut nyt 38km piuhat irti ja auto toimii aivan samalla tavalla kuin piuhat kiinni, mutta valoa ei kojelautaan kyllä sytytä muuten kuin tuon ensikertaa avain sisään ja virrat päälle laitettaessa.
Jaksaa ahtaakin sen 0.85bar nätisti kun testasin eri ajotyylejä eli mennee ilmeisesti perussäädöllä ja lastun kartalla.

Boxissako vika vai mikä muu tuon selvän vikatilan jättää noteeraamatta?
Nykyinen boxi lucas 14.1 ostettu ehjänä käytettynä ja vaihdettu siihen vain lastu.

Ps.
Akun kengän käytin vielä illalla irti ja aluksi kävi ihan hemmetin huonosti mutta toimii kymmenkunta pikkuajelun jälkeen kuten aiemmin mainittu. Lambdan piuhat kiinni/irti ei edelleenkään vaikuta eikä valo pala tai edes väläyttele ajossa.
Viimeksi muokannut Kupari, Pe Maalis 01, 2013 17:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900S lambdajohdot irti ei check-engine edes ajossa syty

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Terve! itellä samanlainen ässä ja tullu lambdan kanssa aikapaljon puljuttua.Onko lambda varmasti ehjä? Itsellä oli2v. rikki(mitattu,ce valo paloi satunnaisesti).Katsastuksesta meni silti läpi aina.Käytin pikkukorjaamolla,nehän saa läpi jos haluaa...hajonneella lambdalla kulutus oli n.20l/100 kaupungissa.Kokeilin piuhat irti,kulutus nousi sinne 30l/100km.Vain :lol: Bensa haisi ohjaamoon asti.Tosin huomattavasti paremmin oli potkua piuhat irti kuin hajonneella lambdalla.Ilmeisesti sotkee" ruiskukartat" jos lambda rikki.Periaatteessahan voisin jopa testata sytyttääkö ce valon ja mitä vaikuttaa nyt kun ehjä lambda kiinni jos irrotan piuhat jos siitä apua sinulle.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S lambdajohdot irti ei check-engine edes ajossa syty

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Moi mulla menee kaikki pakokaasuarvot läpi suoraan ajosta leimausta varten mittareihin vietynä.
Ei ole tarttenut koskaan kikkailla mitenkään mittauksessa tai vaikka väärentää muun vehkeen arvoja mun rekkarille.
Matka-ajossa ässä menny ympäri vuoden 7-8l/100km ja talvella kaupunki+ työpostilaatikkoajossa noin 12-13l/100km (esim. 323gt -88 vei 11.5 lja 2x 626gt -88/89 vei noin 13l/100km työ- ja kaupunkiajossa)

Ce-valon kanssa siis ei ole ollut muuta ongelmaa kuin tämä ihmettely kauanko menee ennenkuin selvä vika päällä syttyy.

Meni sitten vielä nollauksenkin jälkeen 68km niin syttyi ce-valo, laitoin piuhat kiinni niin heti valo sammui mutta tyhjäkäynti meni ja alakierroksilla hakee vieläkin (22km ajettu) pahasti koko ajan käyntiä.

Lambda irti toimi ässä siis kaikkein parhaiten, pysyi jopa tyhjäkäyntikiekatkin oikealla tasolla.

Tuo nykyinen on mitattu autosähköliikkeessä ja sen mukaan olisi ehjä, löytyy kyllä uusi varalambdakin jota aion kokeilla.

Tuo mua vaan hämää kun boxi ei reagoi ja tajua sytyttää valoa. Vasta noin 100km ajon ja yli 30 käynnistyksen jälkeen se viimein ymmärtää ettei lambda ole edes kytkettynä.
Esim.immun piuhan kun ottaa irti niin siihen boxi reagoi heti ja autokin sammuu samantien.

Ps. laitan nuo viikko sitten otetut pakokaasuarvot
920rpm 2160rpm
CO 0,05 CO 0,04
CO2 13,85 CO2 13,95
HC 26 HC 22
O2 0,26 O2 -0,01
LAMBDA 1,01 LAMBDA 0,997
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Predatori
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: 900S lambdajohdot irti ei check-engine edes ajossa syty

Viesti Kirjoittaja Predatori »

Mulla sytytti CE valon moottorin lämpötilan mukaan kun temppuili lambda.Kaupunki ajossa ja helteellä nopeammin ja talvella valo jopa sammui kun ajoi tarpeeksi kovaa...yleensä n.25km ajoa ja sitten syttyi ja sammu taas kun anto jäähtyä tai ajoi reilua ylinopeutta motarilla.Immun kanssa en ole joutunut vielä tappelemaan joten siihen en osaa sanoa mitään.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 900S lambdajohdot irti ei check-engine edes ajossa syty

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Miten jäännöshappi arvon saa miinus 0.01:teen.. 8O Ei aikanaan ilmeisesti pakoputki vuoda...Itse rakensin aivan uuden putkiston syksyllä ja ei kyllä liitokset vuotanut mut oli 02 0,4 leimalla..eli ei käytännössä mitään..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S lambdajohdot irti ei check-engine edes ajossa syty

Viesti Kirjoittaja Kupari »

O2 noin jo edellisessä katsastuksessa (konttorilla silloin mitattu) kun yli vuosi sitten putken laipat putsattu, tiivisteet + klemmarit uusittu ja niputettu tasaisesti tiukkaamalla niin tiivis kuin mikä sekä hiljainen.

CO saisi olla sallitut arvot muistaakseni leimalla max 0,3 kieppeillä tyhjäkäynnillä ja max 0,5 2000rpm eli laihallahan tämä käy tuolla 0, 05 ja 0,04 arvoilla.

Pitäisikö muuten ässässä vikakoodit pitäisi saada ce-valolla vilkutettua avain tietyssä asennossa? Yhden ohjeen mukaan tuota testannut muttei saanut näyttämään edes pelkkää ce-valoa.

Alan kallistua boxivikaan pikkuhiljaa, selittäisi tuon starttauksen kesken jäämisenkin joka viimeyönäkin taas riesana kun ei sillekään mitään selitystä tai korjausta ole löytynyt.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900S lambdajohdot irti ei check-engine edes ajossa syty

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

saa luettua..

sytytysvirrat pitää olla päällä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S lambdajohdot irti ei check-engine edes ajossa syty

Viesti Kirjoittaja Kupari »

nalleolut kirjoitti:saa luettua..

sytytysvirrat pitää olla päällä

Kun ei saa, kokeiltu juuri samalla kun lambdan piuhat otin irti taas, ei reagoi auto muuten kuin käynti parani toisella käynnistyksellä mutta ce-valon vain käyttää sen hetken kun virrat laittaa päälle ja sammuu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900S lambdajohdot irti ei check-engine edes ajossa syty

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lukujohdossa oltava katkaisija .. toisessa asennossa jää Ce valo palamaan ja sen jälkeen aletaan lukea koodeja on/off metodilla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S lambdajohdot irti ei check-engine edes ajossa syty

Viesti Kirjoittaja Kupari »

nalleolut kirjoitti:lukujohdossa oltava katkaisija .. toisessa asennossa jää Ce valo palamaan ja sen jälkeen aletaan lukea koodeja on/off metodilla.
Sulake näköjään testerin välistä kärvähtäny :oops: ja hoidettava muita hommia niin perjantaina iltapäivä ja lauantaina kokopäivä aikaa saada yhteys boxiin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 900S lambdajohdot irti ei check-engine edes ajossa syty

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

noin se homma etenee... hih
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S boxi nollaa itsensä virta-avaimesta

Viesti Kirjoittaja Kupari »

No niin,

Lambda mitattu ja toimii, ainut mistä ässä sammui oli immun pistoke. Kokeiltu kaasuläpänpistoke irti eikä ce- valo syttynyt ja otti jenkaa vain hitaammin.. Lambdalla sytytti välillä mutta valo sammui heti kun virta-avaimesta sammutti ja käänsi ensin virrat päälle (naksautti relettä) ja sitten käyntiin.
Kokeiltu myös toisella boxilla samat ja molemmista saatu vain perusaloitusluku ulos.

Nuo molemmat boxit siis ilmeisesti nollaa itsensä ja vikamuistin jostain syystä joka kerta kun auton sammuttaa ja testipistokkeessa on silloinkin virrat kyllä kun yleismittarilla mitattu.
Kaverin joka mittaili, luki ja vaihtoi boxit mielestä boxit alkaa opetella joka kerta sammutus ja starttaus jälkeen säätöjä uudestaan kun muisti nollaantunut ja ehkä on kontaktivika jossain johtonippujen sisällä joka tuon aiheuttaisi.

Kun kuitenkin ässä jotenkuten inhimillisesti vielä käy niin muuta en ymmärrä tuon "lucas pimeyden ruhtinaan" sielunelämästä kuin ajaa niin kauan kuin kulkee tai viedä manaajalle.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900S boxi nollaa itsensä virta-avaimesta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mittaa tuleeko eculle jatkuvaa +12V sille kuuluvaan pinniin, ilmeisesti se puuttuu kun taju lähtee purkilta joka kerta kun virtalukon takaa tuleva jännite katkeaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S boxi nollaa itsensä virta-avaimesta

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Pitää etsiä neula et saa pinniltä mitattua, näytti tasan 5v testeriliittimestä koko ajan

Tuo kun mulla välillä jää puolilämpimänä nuo starttaukset kesken eli häviää virrat ilmeisesti liittyy samaan virtavikaan kuitenkin kun virtalukonpuolelta kaikki roippeet jo vaihdettu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3921
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 900S boxi nollaa itsensä virta-avaimesta

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tuli ajettua vielä oikea etukulma terävään monttuun ja joku petti sieltäkin.
Hain varaosa-autoksi toisen täysin ajokuntoisen ja leimassa olevan ässän ja mitä tuota katsellut niin on sen verran hyväkuntoinen (kori paljon parempi) että tuleekin suoraan käyttöön.
Vanhasta kevään kuluessa pisteosia talteen ja loput mitä korista/tekniikasta jää kesän alussa hävitän pois pihalta kun talokin laitetaan myyntiin..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin