Täytynee tutustua tuohonkin. Voisi jossain vaiheessa pitää penkkien verhoiluiden pesutalkoot molempiin satkuihin, silloin saisi kätevästi ommeltua sekä sinisen että vihreän (kyllä, tämä on epidemia) kuskinpenkin verhoilut kuntoon.VMTD kirjoitti:Tuo penkin löystynyt verhoilu johtuu varmaan kiristyslankojen sukan repeämisestä, jolloin kangas pääsee karkaamaan ja verhoilu löystyy. Päälinen irti ja ompelemaan uusi sukka lankojen ympärille ja taas istuu hyvin.
Noiden penkkien tikkaus on vähän erilainen kuin tuon cc-tontun, joten sielä voi olla erilaiset kiristyslangat.
900c Combi Coupe MY89
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Tänään tuli vaihdettua tulppia. Jokainen vanhoista oli helvetin lujassa mutta nelostulppa oli yli muiden, ja on siellä edelleen.
Olivat myös melko krouvin näköisiä, tiedä milloin on viimeksi vaihdettu... Uusiin laitoin crc:tä kierteisiin.


Jostain tuosta päältä on öljy ilmeisesti vuotanut, värjännyt
in ja lammikoitunut tuohon kulmalle...vastaavaa kosteusvärjäytymistä myös virranjakajan päässä alakulmassa.

Vanhojen tulppien kunto

Huonon työkalun aikaansaannos. Eilen ostin oikein hyvän tulppa-avaimen, oli vain 21mm vihreän mukaan kun 16v:ssä onkin 16mm. Jos ei meinaa huomenaamulla yön jäljiltä vieläkään irrota niin marssin kauppaan ja ostan kunnollisen avaimen...
Suojakantta paikalleen ruuvatessa oli kone jo käynnissä ja paikallistin tuon varsinkin kylmänä ilmenevän dieselmäisen kalkatuksen tulevan venttiilikopasta kun olen luullut sen tulevan ketjusta, pitää tuota metelin määrää seurailla... Tuo onkin oikeastaan noiden takapyöränaukkojen ruosteiden ja öljy-jäähdytysneste-sekoittumisen ohella ainoa suurempi huolenaihe tällä haavaa. Jäähdytysneste katoaa hyvin hyvin hitaasti, mutta kumminkin, nyt piti vähän lisätä ensimmäistä kertaa joulukuun huollon ja nesteidenvaihdon jälkeen. Öljyille ei tapahdu mitään. Kannenpulttien kiristystä suunnitellessa...
Huomenna pitää kattella tuon viimeisen tulpan ohella myös flektin anturin vaihtoa ja muita pikkuhommia tyyliin penkinpohja kun on luvattu +4:ää eikä ole mitään muuta ohjelmaa toisin kuin tänään. Jossain lähitulevaisuudessa on myös pakko vetää konehuoneen pesu, onhan tuo aika luokattoman likainen



Jostain tuosta päältä on öljy ilmeisesti vuotanut, värjännyt


Vanhojen tulppien kunto

Huonon työkalun aikaansaannos. Eilen ostin oikein hyvän tulppa-avaimen, oli vain 21mm vihreän mukaan kun 16v:ssä onkin 16mm. Jos ei meinaa huomenaamulla yön jäljiltä vieläkään irrota niin marssin kauppaan ja ostan kunnollisen avaimen...
Suojakantta paikalleen ruuvatessa oli kone jo käynnissä ja paikallistin tuon varsinkin kylmänä ilmenevän dieselmäisen kalkatuksen tulevan venttiilikopasta kun olen luullut sen tulevan ketjusta, pitää tuota metelin määrää seurailla... Tuo onkin oikeastaan noiden takapyöränaukkojen ruosteiden ja öljy-jäähdytysneste-sekoittumisen ohella ainoa suurempi huolenaihe tällä haavaa. Jäähdytysneste katoaa hyvin hyvin hitaasti, mutta kumminkin, nyt piti vähän lisätä ensimmäistä kertaa joulukuun huollon ja nesteidenvaihdon jälkeen. Öljyille ei tapahdu mitään. Kannenpulttien kiristystä suunnitellessa...
Huomenna pitää kattella tuon viimeisen tulpan ohella myös flektin anturin vaihtoa ja muita pikkuhommia tyyliin penkinpohja kun on luvattu +4:ää eikä ole mitään muuta ohjelmaa toisin kuin tänään. Jossain lähitulevaisuudessa on myös pakko vetää konehuoneen pesu, onhan tuo aika luokattoman likainen

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Joskus olen kuullut että grafiitti olisi oikeaa tavaraa tulpan kierteisiin. Lyijykynän "lyijy" on grafiittia eli tulpan jengat pitäisi "piirtää" lyijykynällä läpi. Tuota ei kyllä itsekään koskaan muista kun tulppia vaihtelee.Rattivaihde kirjoitti: Uusiin laitoin crc:tä kierteisiin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Juu, määkin luin mitä erilaisimpia suosituksia mm. grafiitista mutta kun CRC kerran useampaan kertaan mainittiin enkä osannut järkeillä sen käytölle mitään estettä tyyliin kuparitahna vs. alumiinikansi, niin laitoin sitten sitä.
Kyseessä on kuitenkin platinatulpat niin ei noita ihan heti tarvitse olla uudestaan vaihtamassa, voi olla että tulee koneremontti aiemmin vastaan...

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Venttiilikopan kalkatus lienee jumiutunut automaattisesti itsensä jumittava hydraulinen venttiilinpainin.
Koppa auki -> nippusiteillä ketju rattaisiin kiinni -> nokkapyörät veks -> nokka-akselit veks -> paininkupit veks
Jonku ohjeen mukaan painimet saa purettua kopauttamalla puuhun, itse en saanut. Lutkuttelin magneetilla ees taas polttoöljyssä liotellen.
Paininkupit takas -> nokka-akselit takasi -> ketjunkiristimen sisään painaminen -> rattaat takas -> nippusiteet pois -> uus stefa (laita tiivisteliimaa niihin puolikuihin, vuotaa kuitenki vaikka oliski uus tiiviste -> koppa paikalleen -> kovaa ajoa
Tossa lienee nokka-akselien öljykanavat pulttien sisällä, eli sisä- ja ulkorivissä on erilaiset pultit. Älä sekota keskenään
Nokkapyörät sopii nokka-akseleihin muistaakseni vain yhdessä asennossa, joten siksi nippusiteillä ketju kiinni pyöriin ja jako ei muutu.
Omia kirosanoja säästät, kun pyöräytät moottorin ykk-kohtaan, eli niin, ettei mikään nokka paina venttiiliä. Pyörähtää nätisti vaihde päällä lykkäämällä. Ota tulpat pois, niin helpompaa. Vissiin nokka-akselin päästä ei sais konetta pyörittää.
Ekalla käynnistyksellä kuulunee kova kalkatus melko pitkään, kun niis painimis ei ole öljyä.
Käsittääkseni noista lähtevä kalkatus ei ole koneelle haitallista. Ainoastaan ärsyttävä...
Niin ja vapauttava lause, ettei kukaan muistele pahalla: Ohjeeni koskee pitkälohkotonnarin 2,3 kantta, joka on sama kuin sun kansi. Tonnaris ei myöskään jakoketju tipu kampiakselin rattaalta, vaikka sen löysäisi. Oletan, että saman uskaltaa tehdä myös satkus
Koppa auki -> nippusiteillä ketju rattaisiin kiinni -> nokkapyörät veks -> nokka-akselit veks -> paininkupit veks
Jonku ohjeen mukaan painimet saa purettua kopauttamalla puuhun, itse en saanut. Lutkuttelin magneetilla ees taas polttoöljyssä liotellen.
Paininkupit takas -> nokka-akselit takasi -> ketjunkiristimen sisään painaminen -> rattaat takas -> nippusiteet pois -> uus stefa (laita tiivisteliimaa niihin puolikuihin, vuotaa kuitenki vaikka oliski uus tiiviste -> koppa paikalleen -> kovaa ajoa
Tossa lienee nokka-akselien öljykanavat pulttien sisällä, eli sisä- ja ulkorivissä on erilaiset pultit. Älä sekota keskenään

Nokkapyörät sopii nokka-akseleihin muistaakseni vain yhdessä asennossa, joten siksi nippusiteillä ketju kiinni pyöriin ja jako ei muutu.
Omia kirosanoja säästät, kun pyöräytät moottorin ykk-kohtaan, eli niin, ettei mikään nokka paina venttiiliä. Pyörähtää nätisti vaihde päällä lykkäämällä. Ota tulpat pois, niin helpompaa. Vissiin nokka-akselin päästä ei sais konetta pyörittää.
Ekalla käynnistyksellä kuulunee kova kalkatus melko pitkään, kun niis painimis ei ole öljyä.
Käsittääkseni noista lähtevä kalkatus ei ole koneelle haitallista. Ainoastaan ärsyttävä...
Niin ja vapauttava lause, ettei kukaan muistele pahalla: Ohjeeni koskee pitkälohkotonnarin 2,3 kantta, joka on sama kuin sun kansi. Tonnaris ei myöskään jakoketju tipu kampiakselin rattaalta, vaikka sen löysäisi. Oletan, että saman uskaltaa tehdä myös satkus

Viimeksi muokannut JP_Vette, Ti Maalis 05, 2013 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Kappas, onpa harvinaisen selkeät ohjeet, pari kertaa luettuani jopa minä ymmärsin miten tuo homma tehdään.
Jos tosiaan ei ole suurta välitöntä vaaraa koneelle tuosta kalkatuksesta niin voisin tuota hommaa kattella kesemmällä kun on taas vihreä liikenteessä... Eikös samalla kertaa menisi tuo kannenpulttien kiristyskin, vai häh?

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
No eihän ton jälkeen ole edes kansipahvin vaihtoon kuin imusarja irti, vesiletkut irti, lämpöanturi irti, pakosarja irti ja vedet ulos
Sekä tietenki ne kannenpultit irti.
Mut tuo painimien putsaus on oikeasti helppo ja tehtävissä kerrostalon parkkiksella. Jos olet laiska tai mukavuudenhaluinen, niin paikallista kalkattava painin käyttämällä ruuvimeisseliä tms stetoskooppina. Putsaa kuitenkin varmuuden vuoksi myös pari lähimmäistäkin paininta
Niin ja siis joo. Kyllä ne kannenpultit luuraa siellä kopan alla. Kiristykseen en ota kantaa että miksi tai miksi ei. Se avain on sitte semihassu, jota tuskin löytyy sulta. Googlaa ja hae Motonetistä. Muistaakseni oli joku torx-hylsy tms erikoisavain. Ite lainasin paikalliselta pajalta ja työn suorituksesta on jo pian 7 v aikaa...

Mut tuo painimien putsaus on oikeasti helppo ja tehtävissä kerrostalon parkkiksella. Jos olet laiska tai mukavuudenhaluinen, niin paikallista kalkattava painin käyttämällä ruuvimeisseliä tms stetoskooppina. Putsaa kuitenkin varmuuden vuoksi myös pari lähimmäistäkin paininta

Niin ja siis joo. Kyllä ne kannenpultit luuraa siellä kopan alla. Kiristykseen en ota kantaa että miksi tai miksi ei. Se avain on sitte semihassu, jota tuskin löytyy sulta. Googlaa ja hae Motonetistä. Muistaakseni oli joku torx-hylsy tms erikoisavain. Ite lainasin paikalliselta pajalta ja työn suorituksesta on jo pian 7 v aikaa...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Luulen että kunhan kelit muuttuvat siihen suuntaan että päivällä ei enää tule yhtäkkisiä lumisateita ja lämpötila on jatkuvasti plussalla, voisin nuo painijat putsata ja jättää tuon kansihomman kokonaisuudessaan myöhemmäksi ajankohdaksi aka. kun on talli tai kun tiiviste porsii laajamittaisesti. 

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24618
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
ihan turhaa hifistelyä.. normi tulpat ja nostimien putsaus. vaihda öljyt saattaa lakata silläkin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Tuo ääni on ollut alusta asti eikä loppunut öljynvaihdolla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24618
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
pieni naputus kuuluu vuosimalliin ja perus kynttilät 2.5e/kpl kelpaa hyvin .



#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Kyllähän sitä ny autoon pitää vähän panostaa, ja tuosta pienestä naputuksesta voisin huomenna ottaa vaikka videota, katsotaan tunnistaako yleisö tuleeko ääni Transitista vai Saabista 

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Ja kun JP_Vetten ohjeisiin lisää nokkien irroitusta edeltävälle ajalle ketjunkiristimen jousen irroituksen, niin sitä kiristintä ei tartte ees löysätä. Eli kiristimestä se pienempi kanta auki ja varovasti pikkuruuvi jousineen pöydälle. Pitää toki muistaa laittaa takaisin kiinni, kun nokat on taas paikoillaan.
Torx E-16, hyllykamaa Mutunetissä.JP_Vette kirjoitti:Muistaakseni oli joku torx-hylsy tms erikoisavain. Ite lainasin paikalliselta pajalta ja työn suorituksesta on jo pian 7 v aikaa...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Pitänee jostain nysäistä raahattava tietokone tuota operaatiota varten että voi kriisitilanteessa täältä kerrata ohjeita ja mahdollisesti kysellä tyhmiä.
Sen verran ohjeita jo kertynyt pelkästään tälle sivulle.

#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 900c Combi Coupe MY89 + 900i 2.1-16 MY92
Tän takia mä tykkään tästä foorumista. Itsekin oppii aina uutta muiden teksteistä. Ehkä sitten ensi kerralla ei tartte sohia kahdella meisselillä samalla, kun yrittää epätoivosesti tunkea nokkapyörää koloonsaaero kirjoitti:kiristintä ei tartte ees löysätä

900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09