Halkeava istuimen sivu
Re: Halkeava istuimen sivu
Minulla oli se sport-kokonahkaverhoilu 2008-mallissa.
Siinä oli ne teko-muka-nahkaiset tumman harmaat juovat istuinosassa ja juurikin ne halkeilivat.
Toki nahkavoide auttaa nahkaa pysymään vissiin kelvollisena mutta tuota teko-muka-nahkaa ei varmaan paranna tai ylläpidä muutoin kun olemaan tyystin istumatta...
Siinä oli ne teko-muka-nahkaiset tumman harmaat juovat istuinosassa ja juurikin ne halkeilivat.
Toki nahkavoide auttaa nahkaa pysymään vissiin kelvollisena mutta tuota teko-muka-nahkaa ei varmaan paranna tai ylläpidä muutoin kun olemaan tyystin istumatta...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Halkeava istuimen sivu
Laitetaanko kuvakisa käyntiin? Kenellä on ruotoisimmat penkit?
Re: Halkeava istuimen sivu
Mulla on beigen värinen koko nahkasohva ja kuskin oven puoleisessa sivutuessa on näköjään kulumaa, mutten aika hyvä kuntoiset. Perseen kohdalla jotain aaltoja, mutta ehkä kuitenkin... Ajettu nyt 205 tkm. Turtlen nahanhoitoaineella sutasen keväin syksyin. Ei tuo tuoli mikään helmi ole istua. Melko pehmoinen nykyautoihin nähden, tykkäsin jämäkämmästä
Ristiselän tuki petti viimekesänä juuri siitä "henkari"-osasta. Patenttikorjaus, ja nyt toimii säätö niin, että vain vaijerin toinen pää on toiminnassa. Aivan luokattoman rimpula osa, mikä sieltä petti. Ja nariseehan tuokin tuoli, mutta vain "päältä" eli nahkapinnalta. Säätömekanismit tms ei kitise.
Ristiselän tuki petti viimekesänä juuri siitä "henkari"-osasta. Patenttikorjaus, ja nyt toimii säätö niin, että vain vaijerin toinen pää on toiminnassa. Aivan luokattoman rimpula osa, mikä sieltä petti. Ja nariseehan tuokin tuoli, mutta vain "päältä" eli nahkapinnalta. Säätömekanismit tms ei kitise.
Re: Halkeava istuimen sivu
Hyvä ideaRistom kirjoitti:Laitetaanko kuvakisa käyntiin? Kenellä on ruotoisimmat penkit?
Onko joku kehitellyt noihin kuskin penkin sivuihin jotain patenttia? Mulla on ainakin läpi asti jo reiällä, olisikohan siihen jotain liimanauhaa tai vastaavaa olemassa jonka voisi vetäistä päälle, olisi ainakin fiksumman näköinen jos ei muuta. Nitinäthän loppuu siinä vaiheessa kun "nahkaan" tulee reikä, jotain hyvää siitäkin siis... Itselläni on siis kangaspenkit noin muuten (Linear).
9³ SC 1.8t
Re: Halkeava istuimen sivu
Hain paikalliselta suutarilta jotain liimaa jolla koetin liimata sen halkeaman. Hetken näytti paremmalta mutta nyt halkeama näkyy taas selvästi. Kyseessä siis vaalea "täysnahka" sisustus jossa mustat kaistaleet keinonahkaa. Kuskin oven puoleinen kaistale halki.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: Halkeava istuimen sivu
Onkos näiden osalta foorumin kollektiivinen tietämys kasvanut sille tasolle että olisi selvillä onko istuinosien verhoilut symmetriset, eli kannattaako istuinosien verhoilut vaihtaa ristiin jotta halkeamat jäisi keskikonsolin puolelle pois silmistä ja pois mielestä?
Re: Halkeava istuimen sivu
istuimen sivu taipuu reunamuovin läheisyyden takia niin tiukalle mutkalle, jotta se nopeuttaa materiaalin väsähtämistä. jos rako olisi isompi niin ehkä perslihat voisi jäädä väliin, ei kiva sekään
Tupun, Hupun ja Lupun sudenpentujen käsikirjasta::: pani pahat sudet liisteriin ::
istuinosan suhteen::
Jos liimaa kontaktiliimalla mustaa ohutta ja notkeaa oikeaa nahkaa juurikin millilleen sopivan kokoisen palasen? . Mallineen tietenkin tekee ensin esim ohuesta jäykästä kartongista tms..
kontaktiliimaa ei vaan pidä päästää liikaa kuivumaan, koska silloin se ei salli yhtään siirtämistä ja toisaalta eipä se tuollaisella huokoisella materiaalilla kuivettuaan enää oikein taida tarttuakaan.
Koetyö kannattaa tietenkin ensin tehdä pienellä jätepalalla.
Myös voisi kuvitella sellaista liimausmenetelmää, jotta käyttää ylikokoista palaa ja liimaa ensin keskusta- alueen, mutta jättää reunat n- 1--2 cm irti. kun liima on kuivunut, niin taiteilee reunojen mitoituksen ja leikkaa muotoon. sitten reunojen liimaus.
Näin ei tarveisi purkailla mitään ja kärry olisi lähes koko ajan toimintavalmis= iso etu.
Jos/ kun liimaus irtoilee, niin aika helppoa on parannella sitä, koska kohdistusongelmaa ei enää juurikaan ole, kun ei revi täysin irti.
Itse ehkä yrittäisin jälkimmäistä menetelmää, koska siinä ei liimaa niin herkästi lipsahda näkyvälle puolelle ja ainakin on työvaroja.
PS1. tosimiehet vetää mustaa sikaa haavaan
PS 2: voi myös fiilistellä liimaamalla jonkun suht vapaamuotoisen vauhtiraita- suikaleen, joka kuitenkin peittää reilusti ko halkeaman
Tupun, Hupun ja Lupun sudenpentujen käsikirjasta::: pani pahat sudet liisteriin ::
istuinosan suhteen::
Jos liimaa kontaktiliimalla mustaa ohutta ja notkeaa oikeaa nahkaa juurikin millilleen sopivan kokoisen palasen? . Mallineen tietenkin tekee ensin esim ohuesta jäykästä kartongista tms..
kontaktiliimaa ei vaan pidä päästää liikaa kuivumaan, koska silloin se ei salli yhtään siirtämistä ja toisaalta eipä se tuollaisella huokoisella materiaalilla kuivettuaan enää oikein taida tarttuakaan.
Koetyö kannattaa tietenkin ensin tehdä pienellä jätepalalla.
Myös voisi kuvitella sellaista liimausmenetelmää, jotta käyttää ylikokoista palaa ja liimaa ensin keskusta- alueen, mutta jättää reunat n- 1--2 cm irti. kun liima on kuivunut, niin taiteilee reunojen mitoituksen ja leikkaa muotoon. sitten reunojen liimaus.
Näin ei tarveisi purkailla mitään ja kärry olisi lähes koko ajan toimintavalmis= iso etu.
Jos/ kun liimaus irtoilee, niin aika helppoa on parannella sitä, koska kohdistusongelmaa ei enää juurikaan ole, kun ei revi täysin irti.
Itse ehkä yrittäisin jälkimmäistä menetelmää, koska siinä ei liimaa niin herkästi lipsahda näkyvälle puolelle ja ainakin on työvaroja.
PS1. tosimiehet vetää mustaa sikaa haavaan
PS 2: voi myös fiilistellä liimaamalla jonkun suht vapaamuotoisen vauhtiraita- suikaleen, joka kuitenkin peittää reilusti ko halkeaman
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Halkeava istuimen sivu
Joskus selvittelin olisiko voinut ostaa purkamolta uhriverhouksen repsikan penkistä kuskin penkkiin, eikä käy airbagin takia.m&m kirjoitti:Onkos näiden osalta foorumin kollektiivinen tietämys kasvanut sille tasolle että olisi selvillä onko istuinosien verhoilut symmetriset, eli kannattaako istuinosien verhoilut vaihtaa ristiin jotta halkeamat jäisi keskikonsolin puolelle pois silmistä ja pois mielestä?
Re: Halkeava istuimen sivu
?!? Airbagihan on selkänojassa eikä istuinosassa jossa tuo halkeileva keinonahkakin on, eli siinä mielessä ei airbagilla ole tuohon vaikutusta jos ylipäätään nuo verhoilut muotoilultaan sopii ristiin...Ristom kirjoitti:Joskus selvittelin olisiko voinut ostaa purkamolta uhriverhouksen repsikan penkistä kuskin penkkiin, eikä käy airbagin takia.
Jos lähden jotain liimailemaan paikaksi niin lopputulos on melkein yhtä nätti kuin pätkä jesaria, marmorihinnat eivät kiinnosta ja romikselta pitäisi ostaa kokonaiset jakkarat jos nyt sattuu löytymään yksilöitä joissa sivut on ehjät.
Re: Halkeava istuimen sivu
My bad. Sekoitin ongelman tuohon puhki rikkoutuvaan selkänojaan.
Re: Halkeava istuimen sivu
Ai että sellaistakin ongelmaa vielä odotettavissa...
Re: Halkeava istuimen sivu
En tiedä onko edellä jo mainittu, mutta tuon penkin verhoilun saa ostettua marmorilta. WISsistä ohjeet rätin vaihtamiseen, muistaakseni jotain lenksuja joutuu ostamaan uusia kun tuon istuinosan vaihtaa.
2021 Tesla Model 3 Performance
Re: Halkeava istuimen sivu
289eur taisi jossain vaiheessa olla istuinosan hinta Vectoriin, on siinä rätinpalalla hintaa.
Pittää vissiin ruveta virtuaalikonetta asentelemaan kun ei wissi taida 64 bittisessä kasissa toimia.
Pittää vissiin ruveta virtuaalikonetta asentelemaan kun ei wissi taida 64 bittisessä kasissa toimia.
Re: Halkeava istuimen sivu
Oma lähestyminen asiaan olisi, että ei se suden korvaaminen samalla sudella kauan auta. Tietysti seuraavan orkkisrätin antauduttua auto on jo aika paljon vanhempi ja enemmän ajettu, mutta nuo kolkin muovisivuthan tuntuvat kuluvan kankaille jo n.60tkm:ssa, riippuen tietysti auton käyttötavasta (maantie/kaupunki) ja vähän kuskin fysiikastakin.
Kuitenkin niin, että jos orkkisvaraosa maksaa min. tuon 250€, ja siihen hintaan saa joka tapauksessa askarrella penkin palasiksi ja takaisin kasaan, ottaisin kyllä yhteyttä paikalliseen hyvämaineiseen autoverhoilijaan. Nykyaikana tekevät noita yhä enemmän, kun vähän joka merkin "nahkaverhoilun" nahka onkin muovia lukuunottamatta sitä postimerkkiä suoraan arsen alla. Muualla maailmassa tuota kuitenkin myytiin Saabilla pokkana nahkaverhoiluna, vain jenkeissä, ilmeisesti lakijuttujen pelossa, se oli "leather-appointed upholstery".
Kyllähän niin kolkkiin kuin femmaankin sai loppuun asti myös nahkaverhoilun, mutta esim. Suomessa sitä ei tainnut olla edes tarjolla. Tuon oman femman genuinennahasta väännetyt penkinpäälliset maksoivat Ruotsissa optiona karvan alle 30kSEK, jenkkeihin muistelen nähneeni $1500 hintalapun. Tarjolla tasan yksi kuosi ilman tuuletusmahdollisuutta ja 2-värisomisteita, väreinä musta ja vaalea beige. Tuo verhoilupolitiikka (=laatu!) muuttui ilmeisesti femmassa viimeisen faceliftin yhteydessä, kolkista en ole varma muuttuiko viirusilmään vai oliko alusta asti surkea.
Takaisin aiheeseen: jos oletetaan, että istuinosan pystysivut kestävät keinonahkaisenakin, kyse on vain niiden päälipinnan sivutukiosien (tai Vectorissa koristekaikaleiden) vaihtamisesta. Suunnilleen tuolla 250€ teettää melko varmaan ko. palojen vaihtamisen nahkaisiin, joka -vaikka nahkakin huono verhoilumateriaali on- kestää huomattavasti tuota kuttaperkkaa paremmin. Struktuureista ja väreistä löytyy varmasti sellainen, joka natsaa.
Tuon meidän perheen kolkin Linear Sport "täysnahkaverhoilua" (täysnahka tarkoittaa siis että rahit on kauttaaltaan verhoiltu keskenään samannäköisellä nahalla ja muovilla, ja kangaspintaa ei ole missään) tuskaillessa olen tullut aika vakuuttuneeksi että nuo istuimen reunapalat tullaan vaihdattamaan verhoilijalla nahkaisiin. Hinta-arviosta riippuen voin kiikuttaa penkit verhoilijalle sellaisenaan tai sitten riisua niistä istuinosan verhoilut jo valmiiksi. Kuulemani mukaan noita tehdää ihan yleisesti, esim. Saksasta systemaattisesti Volvoja tuovat tekevät tämän tempun 40-sarjalaisiin, joissa ilmeisesti markkinatalouden lait ovat suistaneet rahien laadun samaan jamaan kolkin kanssa.
Kahden istuimen hoitaminen tuskin nousee kalliimmaksi kuin 2 x uusi orkkisverhoilu, olettaen tietenkin että päällisen muut osat ovat OK, kuten ne ainakin meillä ovat 180tkm/lähes 7v jälkeen. Tarjous on kuitenkin vielä pyytämättä kun asia ei ole ihan prioriteettilistan kärjessä. Päivitän kyllä tiedon heti tänne jos/kun sellaisen saan kaivettua!
Kuitenkin niin, että jos orkkisvaraosa maksaa min. tuon 250€, ja siihen hintaan saa joka tapauksessa askarrella penkin palasiksi ja takaisin kasaan, ottaisin kyllä yhteyttä paikalliseen hyvämaineiseen autoverhoilijaan. Nykyaikana tekevät noita yhä enemmän, kun vähän joka merkin "nahkaverhoilun" nahka onkin muovia lukuunottamatta sitä postimerkkiä suoraan arsen alla. Muualla maailmassa tuota kuitenkin myytiin Saabilla pokkana nahkaverhoiluna, vain jenkeissä, ilmeisesti lakijuttujen pelossa, se oli "leather-appointed upholstery".
Kyllähän niin kolkkiin kuin femmaankin sai loppuun asti myös nahkaverhoilun, mutta esim. Suomessa sitä ei tainnut olla edes tarjolla. Tuon oman femman genuinennahasta väännetyt penkinpäälliset maksoivat Ruotsissa optiona karvan alle 30kSEK, jenkkeihin muistelen nähneeni $1500 hintalapun. Tarjolla tasan yksi kuosi ilman tuuletusmahdollisuutta ja 2-värisomisteita, väreinä musta ja vaalea beige. Tuo verhoilupolitiikka (=laatu!) muuttui ilmeisesti femmassa viimeisen faceliftin yhteydessä, kolkista en ole varma muuttuiko viirusilmään vai oliko alusta asti surkea.
Takaisin aiheeseen: jos oletetaan, että istuinosan pystysivut kestävät keinonahkaisenakin, kyse on vain niiden päälipinnan sivutukiosien (tai Vectorissa koristekaikaleiden) vaihtamisesta. Suunnilleen tuolla 250€ teettää melko varmaan ko. palojen vaihtamisen nahkaisiin, joka -vaikka nahkakin huono verhoilumateriaali on- kestää huomattavasti tuota kuttaperkkaa paremmin. Struktuureista ja väreistä löytyy varmasti sellainen, joka natsaa.
Tuon meidän perheen kolkin Linear Sport "täysnahkaverhoilua" (täysnahka tarkoittaa siis että rahit on kauttaaltaan verhoiltu keskenään samannäköisellä nahalla ja muovilla, ja kangaspintaa ei ole missään) tuskaillessa olen tullut aika vakuuttuneeksi että nuo istuimen reunapalat tullaan vaihdattamaan verhoilijalla nahkaisiin. Hinta-arviosta riippuen voin kiikuttaa penkit verhoilijalle sellaisenaan tai sitten riisua niistä istuinosan verhoilut jo valmiiksi. Kuulemani mukaan noita tehdää ihan yleisesti, esim. Saksasta systemaattisesti Volvoja tuovat tekevät tämän tempun 40-sarjalaisiin, joissa ilmeisesti markkinatalouden lait ovat suistaneet rahien laadun samaan jamaan kolkin kanssa.
Kahden istuimen hoitaminen tuskin nousee kalliimmaksi kuin 2 x uusi orkkisverhoilu, olettaen tietenkin että päällisen muut osat ovat OK, kuten ne ainakin meillä ovat 180tkm/lähes 7v jälkeen. Tarjous on kuitenkin vielä pyytämättä kun asia ei ole ihan prioriteettilistan kärjessä. Päivitän kyllä tiedon heti tänne jos/kun sellaisen saan kaivettua!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)