Tarkennus olisi tosiaan tarpeen. Nykyautoilijallehan jo se, että auto ei starttaa heti ensimmäisellä on vika, ja varsinkin jos auto käy epätasaisesti muutaman sekunnin jälkeen, on auto monien mielestä täysin kelvoton. Kauas on tultu 80-luvun kaasariautoilusta.Fakiiri kirjoitti:Olisi tietysti ollut hyvä tarkentaa miten ei toimi?
Nykyautoissahan on kyllä paljon juurinkin jotain kaasuläppä ja asentoanturi
tyyppisiä vikoja jotka sitten kaadetaan vaikkapa Retanoolin syyksi...
Mutta jos ei oikeesti toimi polttoaineen takia , jonka käyttöön auto on jopa
suunniteltu ,niin ei kyllä anna kovin vakuuttavaa kuvaa tutkimus ja kehitysosaston
toiminnasta. Varsinkin kun toimivan pontikkavaunun voi tehdä jopa jälkiasennuksena.
Sitten toinen asia on se, minkälaisiin olosuhteisiin autotehtaat suunnittelevat autonsa. Eli muutan siperiaan ja koitan startata autoa ilman lohkolämmitintä auton seistyä kolme vuorokautta 60 asteen pakkasessa, eikä auto käynnisty, onko vika autotehtaan?
En muista lukeneeni yhdenkään auton manuaalista pakkasrajaa, jonka alle mentäessä valmistaja ei enää takaa auton toimivuutta. Käytännössä sellainen on varmasti olemassa. Suomalainen olettaa, että auton tulee olla toimiva vielä normaalissa 40 asteen pakkasessakin, italialainen autoinsinööri voi olla vähän eri mieltä siitä mikä on normaalia.
Fordin kohdalla voisin hyvin kuvitella, että ovat ajatelleet biopowerautojen minimikäyttölämpötilaksi etanolilla lohkolämmittimen kanssa vaikka -20 astetta. Se saattaa jopa lukea manuaalissa pienellä präntillä, mutta autokauppias ei tosiaan tätä muistanut kertoa. Eikä sitäkään, että jo lämpimämmällä on syytä käyttää lohkolämmitintä.
Eivätkä tosiaan ole välttämättä voineet säätää karttoja käynnistyksessä yhtä hyviksi kuin SAAB-harrastelijat, koska joutuvat noudattamaan lakeja ja säädöksiä, joita me biopower-anarkistit emme tee