9000 CC Carlsson -90

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja jus »

Mitä tarkoitat A-pilarien alapään pelleillä? Tuulilasi liimataan karmiin kauttaaltaan niin, että karmin ja lasin välin täyttää tasalevyinen liimapalko. Ei kuulu jäädä mitään merkittävää rakoa.

Orkkislasissa on kapeat peltilipareet, jotka on tehtaalla ruuvattu kiinni A-pilariin. Ilmeisesti estivät lasin valumista alas ennen liiman jämähtämistä. Tuulilasin vaihdon yhteydessä vastaava paikallaanpitäminen tehdään yleisesti teippaamalla.

Muutama idea ohjauksen naksahduksien jäljittämiseen:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=58799
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=74013
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Juuri niitä peltilipareita tarkoitan, eihän ne lasin valumista alaspäin voi estää, kun eivät ole alareunassa vaakatasossa vaan a-pilarissa pilarin suuntaisesti. Itse kuvittelin, että ne on merkit mihin saakka lasi painetaan, jotta on oikealla korkeudella ulkopuolen sivuun verrattuna, nyt se on hieman ylempänä kuin vanha ja tiiviste on hieman löysempi huulesta alhaalla kuin katon rajassa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja jus »

Ne lipareet on varmaankin nyt sahattu poikki kun lasi on irrotettu, ei niillä enää ole mitään merkitystä, eikä niiden asennosta voi oikeata asennussyvyyttäkään päätellä.

Lasi voi jäädä liian korkealle, jos karmiin jää liikaa vanhaa liimaa tai uuteen lasiin laitetaan liian korkea liimapalko. Olihan asennettu lasi kuitenkin uusi eikä joku jo kertaalleen asennettu?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ne lipareet on edelleen paikoillaan, eikä niihin ole koskettu, vasemmalla oli teippaus suojaamassa johtoja, ilmeisesti tehtaalta lähtiessä ja juuri siihen vaakatasoon vertasin asennussyvyyttä. Vanha oli kiinni siinä ja nyt on ehkä 2 mm rako, elikä lasi ei olisi yhtä syvällä. Lasi on uusi, samoin tiiviste, katsoimme uudet osat aamulla viedessäni autoa. Tuo natina siinä vaan ihmetyttää, vaikka itse liimaus näyttää kyllä ihan ok, vaikka palko paikoin hieman kiemurtelee.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään kävin ihmettelemässä tuota toimimatonta pissapojan pumppua.
Virrat päällä tulee 1.37 V virtaa ja vipua vedettäessä 11.8 V mittarin mukaan liittimestä mitattuna, kokeilin pumppua suoraan akusta ja hyvin toimi, mutta kun laittaa kiinni liittimet ei inahdakaan. Eikö tuo virtamäärä riitä käynnistämäänm pumppua? Minulla oli varastossa toinen, jota samoin kokeilin suoraan akusta ja toimi, mutta liitin paikoillaan ei, mikä mättää. Liittimet ei ole kaikkein kireimmät, mutta kyllä virran niistä pitäisi kulkea.
Eikait tuolla korkeuspinnan anturilla ole tämän kanssa mitään tekemistä, toinen johto on nimittäin anturin päästä poikki. Olisko niin hieno systeemi, ettei antaisi pumpun käynnistyä, mikäli säiliö olisi tyhjä?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja jus »

Pesunesteen pinnankorkeusanturi ohjaa ainoastaan merkkivaloa.

Mittasitko jännitteen viiksi vedettynä pumpun ollessa kytkettynä vai vaan johtoliittimestä pumpun ollessa irti? Jos jossain viiksen ja pumpun välillä on huono kontakti, jännite voi kuormittamattomana mitattaessa näyttää olevan OK, mutta kuormitettuna jotain ihan muuta.

Pumppu maadoittuu akkutelineen vieressä olevaan maadoituspisteeseen (ainakin 89-kytkentäkaavion mukaan).

Onko ajovalonpyyhkijämoottorit kytkettynä? Toimivatko? Pissapoikajännite on kytkettynä myös valopyyhkijöiden herätteeksi. Jos pyyhkijämoottorit on jumissa, pissapojalle ei välttämättä riitä jännitettä.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pyyhkijän moottorin on poistettu jossain vaiheessa, joten voiko se toimimattomuus jostua niistä?
Pumppu oli irti mitattaessa ja liittimestä mittasin. Täytyy katsoa liittimet matkalta, pitääköhän -92 mallisen sähkökaavio kuinka hyvin paikkansa tämän kanssa. Näyttäisi olevan 10 napainen ja 6 napainen liitin matkalla, mitä tarkoittaa J8 ja J81 ?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja jus »

J-merkityt on johtosarjassa olevia haaroitusliitoksia.

91-kaaviossa ei ole viiksen ja pissapojan pumpun välissä liittimiä, ainoastaan haaroitus J8. Siinä haarautuu pissapojan pumpun ohjausjännitteestä ajovalopyyhkijämoottoreille heräte.

Ajovalopyyhinmoottorien irtikytkemisen ei pitäisi vaikuttaa pissapojan pumpun toimintaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Joo, vika on viiksessä, laitoin CS:n viiksen paikoilleen ja nyt ruuttaa.
Katsastus on tilattu 10.40 huomiseksi, saa nähdä kuinka käy. Tiedossa olevat viat, välystä vasemmassa etupyörän laakerissa ja se napsaus vasemmalle käännettäessä.
Puhallin alkoi toimimaan kun laitoin toisen nopeussäätimen. Ensiksi piti räpätystä, mutta kun vedin puhallinta hieman vasemmalle, ääni lakkasi. Hankasiko toiseen puoliskoon vai siihen kylmästöinnin pömpeliin hieman siipi, muutenkin kuulostaa äänekkäämmältä kuin tuon toisen puhallin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja jus »

Viiksen pystyy avaamaan ja pissapoikakontaktin puhdistamaan.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... iiksi.html
Pitää vaan olla puoliskot takaisin laittaessa tarkkana, että ei jää kosketinliuska väärään välin.

Onhan puhallinkotelon pohjalla oleva äänieristelevy kunnolla urassaan ja liimaukset taustalevyyn napakat, ettei räpätys olisi tullut sieltä? Ei se puhaltimen siipi voi ylettyä höyrystinkoteloon hankaamaan.

Pidetään peukkuja katsastukselle. Napsaus ohjauksessa tuskin tulee esille tarkastuksessa, omassa ainakaan ei ole mitään löytynyt, vaikka olen useampana vuonna pyytänyt yrittämään selvittää mistä naksahtaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Leima tuli, ei huomautuksia!
Toki välyksellinen laakeri huomattiin. Ohjauksessa on kyllä hieman klappia kun ajaa tiellä ja vatkaa rattia nopeasti edestakaisin niin vaikuttaa ettei ihan kaikki ole kunnossa, onko tuolle hammastangolle kiristystä ja onko sisäpäät vaihdettavat?
Yritin eilen avata viikseä, mutta en uskaltanut riittävästi kääntää, nyt on yksi viiksi lisää, joten toimivat autoon ja yhden voi avata, ehjänä tai risana.
Kyllä se eristelevy pitäisi olla paikoillaan, itse superloni on ihan haurasta, kun vahingossa kävi ilmapistooli siihen niin tuli pieni reikä. Räpätys voimistuu kun työntää puhallinta koteloineen ilmastoinnin koteloon päin ja poispäin vedettäessä lakkaa, joten johonkiin siipi osuu ja pikkuisen räpättää nytkin sisälle. Täytyy ihmetellä mitä asialla on tehtävissä, uudestaan en heti viitsi alkaa avaamaan ja kun puhallin oli kotelossa irrallaan se pyöri äänettömästi.
Check Engine valo syttyy edelleen ja vilkuttaa vitosta. Poikkesin Jokelasta tullessa Hikiän kaupalla ja sieltä lähtiessä valo ei palanut, mutta silti tehot rajoitettu ja pientä nykimistä oli havaittavissa. Aikaisemmin pari kertaa sammutettuani toimi ihan normaalisti jotain 2-3 km matkan. Onko sitten tuo itsediasnostiikka epäluotettava tai voihan uusikin osa olla viallinen. Sain yhden kaverin numeron, millä pitäisi olla isat, joten täytyy ottaa yhteyttä, jos sen kautta saisi jotain selvyyttä. Polttoainesuodatin on kyllä vielä vaihtamatta ja onhan bensapumppukin ehkä alkuperäinen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Huomasin, että katsoin väärästä taulukosta tuota vikakoodia, se on ilmeisesti ilmamäärämittari, eikä asentotunnistin. Trionicissa 5 on kaasuläppätunnistin ja DI/apc se on ilmamäärämittarin singnaali tai map-anturi, mutta eikös tuossa ole vain ilmi, eikä mitään ilmanlämpötila-anturia erikseen?
Eikös noihin ole jotain sprayta, jolla voi puhdistella ilmiä vai käykö ihan elektroniikan puhdistusspray tuohonkin?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja jus »

Saat luettua polttoainejärjestelmän vikakoodit johdonpätkällä.
http://www.swedishwrench.com/flashcode.htm
http://www.swedishwrench.com/flashcodediagram.htm
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään piti alkaa vaihtamaan vesipumppua, mutta sinne asti ei vielä päässyt. Lokasuojan päätin irroittaa kun näytti runko-aisassa olevan hieman ruostetta ja lokasuojan irroittamalla saa hiottua paikat helpommin, myös sisälokasuojien takana oli muutama paikka ja on lokasuojan kaarikin sisäpuolelta parista paikasta ruosteessa. Saihan ne kaksi ruuvia irti oven puolelta vaikka ovea ei irroittanutkaan.

Nouseeko ovi normaalisti ylös saranoistaan kun irroittaa ne 6 mm lukituspultit? Näyttää olevan spoorit sielä saranassa ja yläsarana näyttikin liikkuvan spooreissa kun isolla meisselillä kampesi, mutta alempi ei liikahdakaan. Laitoin irroitusainetta, jospa se auttaisi.

Hioin ruosteiset kohdat ja maalasin cinc 182 maalilla ja huomenna toiseen kertaan.

Laturin pääty ja hihnapyörä on ihmeen ruosteessa ja sivulta öljyssä, ilmeisesti tehostimen letkut/pumppu tiputellut. Tarkistan ainakin hiilien kunnon. Öljynjäähdyttimen putketkin on tiellä vesipumpun vaihdossa näköjään. Lokasuojan irroitus vähän helpottaa kuitenkin työskentelyä ja vielä kun kääntää ilmastoinnin kompuran siihen lukkopellin päälle niin avot.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja smeq »

ovet irtoaa muistaakseni niinkin helposti, että joku sokka pois saranasta ja ovi on vapaa nousemaan
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Vastaa Viestiin