90 ei lämpene
90 ei lämpene
ELi oma noppa-saabbi ei lämpee sisältä. Lämmityslaitteesta kovalla pakkasella tulee vaan jotain lämpymän ja haalean välimmastosta olevaa ilmaa, pakkaa palelemaan tuolla kuskin paikalla.
Siinä lämppäri "laatikon" kyljessä on joku summer-winter-säätö. Mitenköhän tosta pitäisi säätää että saisi winter-asetuksen päälle? Se koko pylpyrä on aika juntturassa, eikä viittisi hajottaa väärään suuntaan kiertämällä. Moottorin lämmöt pysyy kyllä normaalissa, ja nousee sinne nopsasti. Kurkkasin siitä puhaltimen moottorin luukusta sisään ja ei siellä mitään roskaakaan näyttänyt olevan.
Mihin näissä yleensä alkaa kusemaan jos lämppärin kenno vuotaa? Jalkatilaan vai auton alle?
Siinä lämppäri "laatikon" kyljessä on joku summer-winter-säätö. Mitenköhän tosta pitäisi säätää että saisi winter-asetuksen päälle? Se koko pylpyrä on aika juntturassa, eikä viittisi hajottaa väärään suuntaan kiertämällä. Moottorin lämmöt pysyy kyllä normaalissa, ja nousee sinne nopsasti. Kurkkasin siitä puhaltimen moottorin luukusta sisään ja ei siellä mitään roskaakaan näyttänyt olevan.
Mihin näissä yleensä alkaa kusemaan jos lämppärin kenno vuotaa? Jalkatilaan vai auton alle?
Re: 90 ei lämpene
Neste valuu siitä lämppärinkotelosta konehuoneen puolelle, tulee jommasta kummasta kumiläpän alta mitkä on siinä kotelon etureunassa.
Winter-summer-läppä kääntyy muistaakseni neljäsosakierroksen, eli se metallikäykyrä ku on tekstin kohdalla niin silloin on se puoli käytössä ==> summer-asennossa se käykyrä on summer-tekstin kohdalla.
Joku Forte-pesu tai vastaava vois olla myös paikallaan lämppärijärjestelmään. Ex-käyttis (og900) ei ollut aluksi mikään saabimaisen lämmin mutta Forte-pesun jälkeen siitä tuli se perinteinen huonosti lämmitetty sauna.
Winter-summer-läppä kääntyy muistaakseni neljäsosakierroksen, eli se metallikäykyrä ku on tekstin kohdalla niin silloin on se puoli käytössä ==> summer-asennossa se käykyrä on summer-tekstin kohdalla.
Joku Forte-pesu tai vastaava vois olla myös paikallaan lämppärijärjestelmään. Ex-käyttis (og900) ei ollut aluksi mikään saabimaisen lämmin mutta Forte-pesun jälkeen siitä tuli se perinteinen huonosti lämmitetty sauna.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: 90 ei lämpene
ja kai katsoit että se lanka on sellasen äsäkän takana joten hieman malttia kääntöön.
olihan termari ok? tai onko sitä ollenkaan?
oliko näillä pakkasilla pahvia keulilla?
olihan lämmönsäätövipu autettu manuaalisesti perille jos se ei vaijerilla viitsi itse mennä täysin auki?
eli ensin auton luo stekkaamaan em osiot ja sitten vasta vastailemaan tänne
olihan termari ok? tai onko sitä ollenkaan?
oliko näillä pakkasilla pahvia keulilla?
olihan lämmönsäätövipu autettu manuaalisesti perille jos se ei vaijerilla viitsi itse mennä täysin auki?
eli ensin auton luo stekkaamaan em osiot ja sitten vasta vastailemaan tänne

saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: 90 ei lämpene
Vinkki termarin kunnon selvittämiseen; jos lämpötila seilaa ylös alas eli neula liikkuu normaaliin, siitä alas, taas normaaliin ja siitä alas niin tod. näk. termari on rikki. Lämpömittarin liike on yleensä parista kolmesta millistä isompaan, mulla meni yksi termari niin, että neula laski lämpömittarilla puoli väliin.
Termaria vaihtaessa suosittelen myös vaihtamaan lämpömittarin anturin mikä on siinä termarikotelossa kiinni, tarvikeliikkestä VDO:n anturi maksaa jotain 20€. Saat samalla sen lämpötilatiedon tarkemmaksi, kun viallinen anturi voi näyttää esim. pientä liikettä neulassa vaikka termari oikeasti aiheuttaa isomman liikkeen.
Sit ihan vaan tiedoksi; jos vanhassa Saabissa pitää olla talvella pahvia syylärin edessä niin sitten on jossain vikaa
Toisaalta sopivasti sökö termari ja sopivasti sökö lämpömittarin anturi niin saat pahvin kanssa poltettua kansipahvin.
nimim. en ole koskaan missään omistamassani autossa pahvittanut keulaa, en edes Opelista
Termaria vaihtaessa suosittelen myös vaihtamaan lämpömittarin anturin mikä on siinä termarikotelossa kiinni, tarvikeliikkestä VDO:n anturi maksaa jotain 20€. Saat samalla sen lämpötilatiedon tarkemmaksi, kun viallinen anturi voi näyttää esim. pientä liikettä neulassa vaikka termari oikeasti aiheuttaa isomman liikkeen.
Sit ihan vaan tiedoksi; jos vanhassa Saabissa pitää olla talvella pahvia syylärin edessä niin sitten on jossain vikaa

nimim. en ole koskaan missään omistamassani autossa pahvittanut keulaa, en edes Opelista

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hirsch"
- Viestit: 709
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: 90 ei lämpene
Ei ole tosiaan itselläkään tarvinnut mitään pahveja tunkea omaan noppaan, nätisti lämpeää -25 säälläkin. Termarille ääni täältäkin. Kannattaa myös puhdistaa mujut lämppärin kennon alta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 90 ei lämpene
Itsellä oli aikoinaan Nopassa sama vika. Syyllinen oli muistaakseni takelteleva lämppärin hana. Kabiinissa jos liian ronskisti lämmönsäätö nipukasta kääntää, voi muoviset osat porsia. Joten Mestarin ohjeiden mukaan ensin pelti auki ja tutkimaan, jumittaako hana. Pientä herkistelyä kannattaa tehdä. Jos lämmönsäätö "paneelin" ottais irti, niin näkis onko vaijerit tiukasti paikoillaan. Joskus voi olla, että säädintä käännettäessä vain osa säädöstä "tapahtuu", osa liikkeestä menee vaijerin heilutteluksi
.

Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 90 ei lämpene
Pätee myös 90 malliin: Otsikko: 99:n lämppärin kennon puhdistus
se winter/summer läppä vaikuttaa muistaakseni siihen, että saat raitisilmasuuttimista tulemaan lämmintä (jos winter-asennossa)
se winter/summer läppä vaikuttaa muistaakseni siihen, että saat raitisilmasuuttimista tulemaan lämmintä (jos winter-asennossa)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 90 ei lämpene
- ehjä orkkistermari 89 astetta, viisari pysyy vaakasuorassa
- moskat pois kennon alta
- tarvittaessa uusia vaahtomuovitiivisteitä kennon ympärille, jos avatessa mureni pois
- liuotetaan karstat pois jäähdytysjärjestelmästä, esim. Bars's Nural ja pitkä vaikutusaika
- tarkistetaan että summer/winter-läpät sulkeutuvat, läppien tiivisteet OK?
- varmistetaan että vaijeri on säädetty oikein ja hana aukeaa täysin
- tarvittaessa hienosäätöä hanan termostaatin säätöruuvista, jos hana ei pysy auki kennon lämmettyä, ei saa avata liikaa - tulee tukalat paikat
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=29630
http://www.jus.liitin.net/saab/99/lammi ... istus.html
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 49#p402149
Jos 99/90 on kunnossa, ei pysty pakkaskelissäkään ajamaan paljon kymmentä kilometriä pidempään lämmönsäätönuppi täysilllä avaamatta ikkunaa. Eikä tarvita pahveja keulalla.
- moskat pois kennon alta
- tarvittaessa uusia vaahtomuovitiivisteitä kennon ympärille, jos avatessa mureni pois
- liuotetaan karstat pois jäähdytysjärjestelmästä, esim. Bars's Nural ja pitkä vaikutusaika
- tarkistetaan että summer/winter-läpät sulkeutuvat, läppien tiivisteet OK?
- varmistetaan että vaijeri on säädetty oikein ja hana aukeaa täysin
- tarvittaessa hienosäätöä hanan termostaatin säätöruuvista, jos hana ei pysy auki kennon lämmettyä, ei saa avata liikaa - tulee tukalat paikat
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=29630
http://www.jus.liitin.net/saab/99/lammi ... istus.html
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 49#p402149
Jos 99/90 on kunnossa, ei pysty pakkaskelissäkään ajamaan paljon kymmentä kilometriä pidempään lämmönsäätönuppi täysilllä avaamatta ikkunaa. Eikä tarvita pahveja keulalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00