Saab tuli taloon perusvikoineen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
MarkkuP
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Maalis 07, 2013 13:23

Saab tuli taloon perusvikoineen

Viesti Kirjoittaja MarkkuP »

Ensiksi kiitos ylläpitäjille ja kaikille ystävällisille auttajille, jotka jaksavat vastailla uudelleen ja uudelleen uusille saabisteille.

30 vuoden tauon jälkeen tuli saab taloon. Mukava sillä on ajella. Malli on 9-3 -98 (Tai miten se on, kun perässä lukee 93...mistä tuo viiva tulee) Turpoton peruskarvalakkimalli. Mittarissa 200tkm.
Siinä lienee noita perusvikoja jonkin verran. Löytyis varmaan selaamalla viesteistä, mutta
jos jollakin olisi linkkivinkkejä tai viimeisintä tietoa :D
Taikka joku guru joka selittäisi tuhannennen kerran kuvien kera saabin sielunelämän.

Sitten mennään

-Lämmittimen ilmanohjausvipu horo (kara poikki? Ohjeen löysinkin jo)
-Lämmityslaite kitisee (taajuudella jonka kuulee vain vaimoni. Kerrankin kitinä nuin päin. Oman kuuloni olen rälläköinyt kauan sitten)
-Kuskin penkinlämppäri ei toimi (matkustajalla toimii)
-Kone jonkin verran öljyinen (kannenpultit?)
-Keulasta kuuluu pakkasella heittoon ajaessa hirmuinen narina. (mihin pannaan salavaa?)
-Nestettä syö ilmeisesti jonkin verran, kun sidi kehoitti lisäämään. (auto ollut vasta viikon, niin ei tiedä vajon suuntaa tai määrää)
-Käsijarru ei ota.

Jotain huohotinpäivitystä olen lukenut - mistä tietää pitääkö sellainen tehdä? Koppaan menevä putki oli kyllä ihan huulilla ja se kumiholkki oli aika riekaleina. (moottorin öljyisyys ei kuitenkaan johdu siitä)

Startin ääni on jotenkin "rouhea" - onko se saabeissa sellainen. Kestääkö laturit nuissa miten?

Onko virranjakajan kosketuspintojen raaputtamisella oikeasti mitään merkitystä. (tuli mieleen, kun kossina niitä aina ahneesti putsailin ja rasvailin crc:llä. Tiisselillä pitkään ajaneena tuli muistoja mieleen tuon saapin kanssa)

Mistähän toisi sisätilalämmittimen johdon rintapellistä läpi?
Keskuslukituksessa ei ole kaukosäädintä. Saako siihen semmosen miten helposti asennettua, vai ollenkaan?

Oisko jotain paikkaa, mitä kannattaisi kurkistella vahinkojen minimoimiseksi? Siinä on mulla henki katkolla, jos vaimo jääpi tien päälle tuolla. Avioliitto ei.

Pikkuvikoineenkin tuo on miellyttävä ajella ja onhan se lämmin! Lienee hyväkulkuinenkin lumessa? Kyllä saabi vaimo nauttia kun baijerilainen mutterwerkstaadin peli vaihtu mukavaan autoon :D
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Saab tuli taloon perusvikoineen

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Hirveästi ei ole itselläkään vielä tietoa mallista kun ensimmäisen 9-3:sen hankin viime viikolla itsekin mutta huohotinpäivitystä ei sinun vuosimalliisi tarvita vaan vasta pari vuotta uudempiin. Muihinpa minä en sitten osaa vastatakkaan
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
assa
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Su Loka 02, 2011 16:50

Re: Saab tuli taloon perusvikoineen

Viesti Kirjoittaja assa »

"Käsijarru ei ota.
Startin ääni on jotenkin "rouhea" - onko se saabeissa sellainen. Kestääkö laturit nuissa miten?"

Käsijarrun voi säätää, tarkista/vaihda ensin vaijerit.
Startin voit huoltaa (putsata/rasvata/liukulaakerit vaihtaa).
Laturin hiilet/säädin jos ne loppuu niin voi jättää tielle, autolla ei akun voimalla pitkään aja (jäin tielle, hain toisen akun niin sillä pääsin autotalliin säädintä vaihtamaan).
dieselmies
"Aero"
Viestit: 458
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 07:41
Paikkakunta: Halikko

Re: Saab tuli taloon perusvikoineen

Viesti Kirjoittaja dieselmies »

Keulan narina pakkasella tyyppivika. Harmiton sellainen pusla pakkasessa kova ja "sorsa" rääkäsee ajettaessa kuoppaan :)
T5 ja T7 ohjelmointivehkeet sekä Tech 2 Turussa, #1629, 0504821897 wa
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab tuli taloon perusvikoineen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kannattaa kiristää kannen pultit. Tyyppivikana pulttien löystyminen.

Kirjoitit vapari koneesta, jolloin ei ole huohotusongelmia.

Narina heloihin kannattaa laitta haulla löytyvää rasvaa tai sietää narinaa. (haulla löytyy oikea kohde)

Tämähän siitä susi malli, että on sotkettu Bosch:n moottorin ohjaus (Motronic).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Saab tuli taloon perusvikoineen

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

9000lpt
"Tämähän siitä susi malli, että on sotkettu Bosch:n moottorin ohjaus (Motronic)"

mikähän vika on sinun mielestäsi tässä motronicin moottorin ohjauksessa :roll:

(eläkä sano että kun on vapari ja turbossa trionic jota on helppo ohjelmoida uudestaan se ei ole selitys)

idiootti varma moottorin ohjaus minusta ja toimii kuin käkikello
eikä liikaa hienouksia


markkup

virranjakajan juuresta vuotaa melkovarmasti.
ota virranjakaja irti ja vaihda uusi o-rengas siihen se tuppaa kovettumaan ajankanssa
sitten toinen vuotopaikka on venttiilikopan tiiviste.

jannen jälkikiristyksellä voi olla apua jos jäähytysnestettä mehii kannen ja lohkonvälistä kuskinpuolelta (siitä se yleensä tulee)

polttoainepumpunvaihtoon kannattaa varautu ja foorumilla on siihen ohjeet.
ja tuskin kampurankaan asentoanturi kauaa enään kestää
mutta siihenkin löytyy ohjeet.

laturi ja startti löytyy multa jos tarviit :wink:

virranjakajan kanssi motonetissä noin 10€
ja pyörijä toisen mokoman luokkaa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5432
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab tuli taloon perusvikoineen

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

jusa_71 kirjoitti: virranjakajan kanssi motonetissä noin 10€
ja pyörijä toisen mokoman luokkaa
Toi on kyl isohko plussa verrattuna niihin, joissa on vähemmän vaihdettavia osia eli sytkäkasetti :lol:

Toki jos kasetti kestää 200 tkm ja kui usein noita jakajia ja pyörijöitä vaihdetaan? 40 tkm välein? Ja johdot päälle Motonetis 35 e eli saattaa kasetti olla jopa halvempi elinkaarensa aikana...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Saab tuli taloon perusvikoineen

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

jakajan kestoikä ihan sika pitkä viimesen 10v aikana olen yhden vaihtanut (sanotaanko että yli 600 000 km)
kansi ja pyöriä
on monesti olli alkiperäinen mitä noita on mulla ollu(30kpl) eli +300 000 :lol:
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5432
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Saab tuli taloon perusvikoineen

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Aaa okei. Eli noilla perinteisillä hiluilla ei harrasteta edes ennakoivaa huoltoa :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin