900 i 2,0 -89 RÄJÄHTI?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
LUU5
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 23:56
Paikkakunta: Vantaa

900 i 2,0 -89 RÄJÄHTI?

Viesti Kirjoittaja LUU5 »

Mikä on vikana :?: :!: :?:

Starttasin Saabin sunnuntai aamulla (oli seissyt koko yön esson mittarikentällä valoisassa katoksen ja valvontakameroiden alla joten ei sabotaasia ainakaan 8) ) Startin jälkeen kuului aivan järjetön PAMAUS en osaa sanoa että mistä kuului, jonka jälkeen sammui... Starttasin uudestaan ja sammui taas?!? Starttasin vielä kerran ja huomasin että pysyy käynnissä jos annan kaasua.. Mutta tyhjäkäynnin oli siis kadottanut kokonaan.. :(

Autoon oli tehty säädöt seoksiin edellisenä torstaina.. Liittyiskö mitenkään?

Saatiin Ursinin Juhan ystävällisellä avustuksella (paljon kiitoksia!) sitten auto vihdoin pysymään käynnissä (seoksia ja tyhjäkäyntiä säätämällä).

Auto kuitenkin käy mielstäni jotenkin tukkoisesti ja kun ajaa niin ei kiihdy kunnolla. Kierosten ollessa 3-4 tonnia niin moottori huutaa 5-vaihteella tosissaan. Eli sunnuntai aamun tapahtumien jälkeen ei ole toiminut mielestäni niinkuin pitää..

Joten miksi käyttäytyy näin ja mistä ko. PAMAUS? Mihin tyhjäkäynti ja Vääntö on hävinnyt?

Mikä nyt neuvoksi? Uskaltaako ajaa? Kun ei ole rahaa niin en oikeen korjaamollekkaan pystyisi viemään.. :cry: :oops:

KIITOKSIA AVUSTANNE NÄIN ETUKÄTEEN!!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Putkessa paukahti palamaton bensa? Sytkäpuolella jotain häikkää ehkäpä? :idea:
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Melkein varmaksi voisi sanoa, oireet ja tapahtumat ovat niin tutut:

Todennäköisesti räjähdys aiheutui imusarjaan joutuneesta bensasta, ruiskuautoissa jonkin verran harvinaisempaa kuin kaasareissa. Kun tämä bensa sitten sopivasti syttyi ja räjähti, ampui se jarrutehostajan tahi jonkun muun alipaineletkun irti. Tällöin sarjassa on julmettu imuvuoto joka aiheuttaa juuri tuota tyhjäkäynnin ja tehon puutetta.

Kaverin autoa kun roplattiin, ihmeteltiin että miksi kaasarivärkki ei halua käynnistyä. Kun vika vihdoin löytyi hall-anturin liittimestä, oli imusarja täynnä bensaa sahaamisen jäljiltä ja lisäksi vikajahdissa 2 tulpanjohtoa seonnut keskenään. Tämä johti siihen että kipinä pääsi imusarjaan ja pamaus oli perkeleenmoinen ja sen jälkeen 2kpl alipaineletkuja irti imusarjasta. Tämä imusarjassa syttyminen voi tapahtua aivan randomilla, kyseisessäkin autossa tapahtunut kerran ennenkin juuri kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

-Ville
LUU5
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 23:56
Paikkakunta: Vantaa

Lisäys...

Viesti Kirjoittaja LUU5 »

Joo ja auto on K-Jetti.. Tarkistettiin kyllä silloin sunnuntaina kaikki letkut ja johdot 3 pekkaan.. SURU ON SUURI kun elämä jo muutenkin potkii päähän ja LUJAA!! :cry:
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Hmm... kuulostaa hyvin samanlaisilta oireilta kuin mitä mulla oli tuon -88 i:n kanssa taannoin. Ennen kuin pakoputki räjähti, auto käyttäytyi kokolailla edellä kuvatulla tavalla.

Josko tuossakin putkistossa on jotain jäätä tai muuta törkyä, sitä voisi varmaan koklaa ronkkia jollain kepillä.

Mites virranjakajan kansi, onko kunnossa? Kuulemma saattaa paukutella rikkinäisen virranjakajan seurauksena.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
LUU5
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 23:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja LUU5 »

Voisiko olla pakari jäässä kun on koko yön seissyt huoltoaseman katoksen alla? Ainakin virranjakajan kannen pitäisi Ursinin mukaan olla ehjä kun hän sitä katsoi...
LUU5
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: Pe Heinä 23, 2004 23:56
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja LUU5 »

Auto siis kuitenkin toimi ennen ko tapahtumasarjaa ihan normaalisti...
#2089
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

LUU5 kirjoitti:Voisiko olla pakari jäässä kun on koko yön seissyt huoltoaseman katoksen alla? Ainakin virranjakajan kannen pitäisi Ursinin mukaan olla ehjä kun hän sitä katsoi...
Kansi on ehjä ja muuten siisti, mutta kontaktipinnat hiukan kuopilla. Valmis vaihtoon, siis.

Pakoputken päästä tuntui puhaltavan tyhjäkäynnillä ihan OK, mutta mistäpä sitä tietää paljonko putkessa ahdistaa matkan varrella.

Alipaineletkut ja letkut muutenkin näyttivät olevan paikallaan. Virranjakajan alipainesäädintä ei tutkittu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Baas 009 kirjoitti:Melkein varmaksi voisi sanoa, oireet ja tapahtumat ovat niin tutut:

Todennäköisesti räjähdys aiheutui imusarjaan joutuneesta bensasta, ruiskuautoissa jonkin verran harvinaisempaa kuin kaasareissa. Kun tämä bensa sitten sopivasti syttyi ja räjähti, ampui se jarrutehostajan tahi jonkun muun alipaineletkun irti. Tällöin sarjassa on julmettu imuvuoto joka aiheuttaa juuri tuota tyhjäkäynnin ja tehon puutetta.

Kaverin autoa kun roplattiin, ihmeteltiin että miksi kaasarivärkki ei halua käynnistyä. Kun vika vihdoin löytyi hall-anturin liittimestä, oli imusarja täynnä bensaa sahaamisen jäljiltä ja lisäksi vikajahdissa 2 tulpanjohtoa seonnut keskenään. Tämä johti siihen että kipinä pääsi imusarjaan ja pamaus oli perkeleenmoinen ja sen jälkeen 2kpl alipaineletkuja irti imusarjasta. Tämä imusarjassa syttyminen voi tapahtua aivan randomilla, kyseisessäkin autossa tapahtunut kerran ennenkin juuri kylmäkäynnistyksen yhteydessä.

-Ville
Mulle kävi muutamankin kerran tolleen ysikympillä.
Jarrutehostajan letku sai kyytiä :twisted:

Josko ne k-jetin suuttimet vuotaa omia aikojaan?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin