9000 CC Carlsson -90
Re: 9000 CC Carlsson -90
Ainut mitä sokaksi voi sanoa on rajoittimen ja ovenpielen välissä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 CC Carlsson -90
Tänään liikkui jo ovi molemmista saranoista, joten aineet tehoaa.
Nyt ei ole ollut kamera mukana, joten uusia kuvia ei ole kertynyt tulevaa esittelyä varten ja kännykällä en niitä muistanut ottaa.
Laturi tuntuu pyörivän ääneti, toki sen irroitan tarkempaa tutkiskelua varten ja ilmastoinnin kompurankin hihnapyörän laakeri vaikuttaa kohtuukuntoiselta.
Ilmastoinnin kompuraa meinasin siirtää sivuun, mutta kyllä on tiukassa pultit, ainakin hihnan kiristyspyörän tukiraudan pultti millä kiinnitetty telineeseen ja tietysti vähän hankala paikka. Kiilahihna pitää vaihtaa hieman kapeampaan, kun nykyinen pyörii hieman hihnapyörän ulkopuolella ja menee hieman kallellaan.
Sain myös soitettua Kaarinan A-katsastusasemalle ja nyt tulee mallimerkintäkin oikein otteeseen 5D Combi 9000 CC, eikä 4D Sedan 9000 CD niinkuin nykyisessä lukee.
Nyt ei ole ollut kamera mukana, joten uusia kuvia ei ole kertynyt tulevaa esittelyä varten ja kännykällä en niitä muistanut ottaa.
Laturi tuntuu pyörivän ääneti, toki sen irroitan tarkempaa tutkiskelua varten ja ilmastoinnin kompurankin hihnapyörän laakeri vaikuttaa kohtuukuntoiselta.
Ilmastoinnin kompuraa meinasin siirtää sivuun, mutta kyllä on tiukassa pultit, ainakin hihnan kiristyspyörän tukiraudan pultti millä kiinnitetty telineeseen ja tietysti vähän hankala paikka. Kiilahihna pitää vaihtaa hieman kapeampaan, kun nykyinen pyörii hieman hihnapyörän ulkopuolella ja menee hieman kallellaan.
Sain myös soitettua Kaarinan A-katsastusasemalle ja nyt tulee mallimerkintäkin oikein otteeseen 5D Combi 9000 CC, eikä 4D Sedan 9000 CD niinkuin nykyisessä lukee.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 CC Carlsson -90
Kun nostin tonnarista viimeksi ovet pois, otin sen 6mm lukkoruuvin pois ja sitten vaan rukarilla kampesin sarananpuolikkaat erilleen, samalla tiukasti ovesta pitäen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 9000 CC Carlsson -90
Tuossa on nyt muutamia kuvia nähtäville. Toivottavasti Nallella on poppareita kotona.
http://www.albumini.fi/Albumi=OXO4JQBN
http://www.albumini.fi/Albumi=OXO4JQBN
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 CC Carlsson -90
Hieno vehje kyllä
Joko tämän kuun potkuissa on vahvuudessa?

SAAB 9-5 Aero -05
Re: 9000 CC Carlsson -90
Siistiltä näyttää!
Tuo sinkkimaali varmaan pärjää sisäpuolella, mutta jos samaa laitoit helmoihin, kannattanee vuoden päästä kurkata miltä näyttää. Oman CD:n takapyörän takana olevaa helmakoteloa olen korjausten jälkeen muutamaan kertaan maalannut sillä, ruoste pyrkii pintaan siinäkin missä on uutta peltiä. Kaipaisi ilmeisesti vielä päälle jotain pintamaalia. Tai hiekkapuhalluksen ennen maalaamista.
Miksi lukkopelti on musta?
Kompressorin ulommat kiinnityspultit on ahtaasti, mutta kyllä ne auki saa. Hihnankiristysrullan kannake saa jäädä kiinni kompressoriin kun nostat kompressoria sivuun.

Tuo sinkkimaali varmaan pärjää sisäpuolella, mutta jos samaa laitoit helmoihin, kannattanee vuoden päästä kurkata miltä näyttää. Oman CD:n takapyörän takana olevaa helmakoteloa olen korjausten jälkeen muutamaan kertaan maalannut sillä, ruoste pyrkii pintaan siinäkin missä on uutta peltiä. Kaipaisi ilmeisesti vielä päälle jotain pintamaalia. Tai hiekkapuhalluksen ennen maalaamista.
Miksi lukkopelti on musta?
Kompressorin ulommat kiinnityspultit on ahtaasti, mutta kyllä ne auki saa. Hihnankiristysrullan kannake saa jäädä kiinni kompressoriin kun nostat kompressoria sivuun.

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 CC Carlsson -90
Sinkkimaalilla vetelin pariin kertaan ja sitten spraypurkista pintamaali, saa nähdä kestääkö tuo mitään. Parasta tuohon kait olisi kaksikomponetti epoksimaali. Muutamassa kulmassa kokeilin hiekkapuhallusta, mutta eihän tuota voi sisällä alkaa tekemään. Lamellilaikalla hioin suurimman osan ja sitten raspiroopella loput. Täytyy seurata miten maalit pysyy paikoillaan. Mikäli tuosta pitoautoa alkaisi suunnittelemaan niin pitäisi käydä auto järjestelmällisesti läpi ja uusia kaikki huonot kohdat, sitten huolellionen suojaus. Oikean lokasuojan kun irroitin niin niissä kohtia missä kotelosuoja-ainetta oli peltipinta uuden veroinen, mutta niissä osissa missä suojaus puuttui oli paikoin ruostetta. Kyllä huolellisella suojauksella pystyy ruostevauriot kurissa, mutta harvahan alkupään omistaja tuohon panostaa.
Lukkopelti on varmaan vaihdettu, samoin oikea lokasuoja, sekä puskuri, kun vetosilmukan reikääkään ei ollut, ennenkuin sen porasin. Oikean vinkun takana runkoaisan päässä näkyy vetokidan jälki, joten aisan pää on myös ollut hieman vääntyneenä n. 30 senttiä etupäästä, jälki kyllä näkyy.
Kokeilin vääntää kompuran pultteja jatkona 40 senttiset putkipihdit torx-avaimen jatkeena, mutta avain avain jousti, pitäisi päästä napauttamaan, mutta aika ahdas paikka. Laitoin irroitusainetta, saa nähdä tehoaako.
Muuten auto on taas liikennekäytöstä poistettu ja tuskin sillä vielä pääsiäisenä ajelen, mutta vappuna paljon mahdollista.
Ilmamassamittari on tilattu jenkeistä, tarvikemalli ja toivottavasti toimii.
Lukkopelti on varmaan vaihdettu, samoin oikea lokasuoja, sekä puskuri, kun vetosilmukan reikääkään ei ollut, ennenkuin sen porasin. Oikean vinkun takana runkoaisan päässä näkyy vetokidan jälki, joten aisan pää on myös ollut hieman vääntyneenä n. 30 senttiä etupäästä, jälki kyllä näkyy.
Kokeilin vääntää kompuran pultteja jatkona 40 senttiset putkipihdit torx-avaimen jatkeena, mutta avain avain jousti, pitäisi päästä napauttamaan, mutta aika ahdas paikka. Laitoin irroitusainetta, saa nähdä tehoaako.
Muuten auto on taas liikennekäytöstä poistettu ja tuskin sillä vielä pääsiäisenä ajelen, mutta vappuna paljon mahdollista.
Ilmamassamittari on tilattu jenkeistä, tarvikemalli ja toivottavasti toimii.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 CC Carlsson -90
Tänään askartelin puuttuvan istuinpäälisen apumiehen penkkiin, joka oli alunperin kuljettajan penkissä ja yksi sauma oli revennyt ja myös kiristyslankojen sukka oli revennyt paikoitellen.
Uusi sukka taisi tulla hieman liian löysä, koska penkin verhous ei ole niin kireä kuin toisella puolella, tosin toiseltakin puolelta taisi yhdestä kohdasta revetä sukka paikalle laittaessa, koska sauma on hieman koholla. Olkoon nyt toistaiseksi noin, jos vaikka joskus innostuisi korjaamaan istunosat oikein kunnolla, outohan noita ei välttämättä huomaa, mutta itse kun tietää niin pistää silmään.
Sitten huomasin, että selkänojan alhaalla oleva vetoketju on lähes auki, mutta en millään ilveellä saanut sitä liikkumaan, suihkutin silikonisprayta, mutta alkuun ei ainakaan ollut apua. Vetoketju on muovia, joten saattaa hajota helposti, voihan tuon tietysti ommella tai laittaa sinkilöillä yhteen, silloin ei tausta ainakaan roiku niin pahasti.
Uusi sukka taisi tulla hieman liian löysä, koska penkin verhous ei ole niin kireä kuin toisella puolella, tosin toiseltakin puolelta taisi yhdestä kohdasta revetä sukka paikalle laittaessa, koska sauma on hieman koholla. Olkoon nyt toistaiseksi noin, jos vaikka joskus innostuisi korjaamaan istunosat oikein kunnolla, outohan noita ei välttämättä huomaa, mutta itse kun tietää niin pistää silmään.
Sitten huomasin, että selkänojan alhaalla oleva vetoketju on lähes auki, mutta en millään ilveellä saanut sitä liikkumaan, suihkutin silikonisprayta, mutta alkuun ei ainakaan ollut apua. Vetoketju on muovia, joten saattaa hajota helposti, voihan tuon tietysti ommella tai laittaa sinkilöillä yhteen, silloin ei tausta ainakaan roiku niin pahasti.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 CC Carlsson -90
Parin viime päivän aikana sain vaihdettua vesipumpun ja yllättävän helpostikin. Olihan sisälokarien lisäksi irroitettu myös lokasuoja, sekä bensa/huohotinhöyryjen keräyspurkki, samoin ajovalo, sekä kompressori nostettu lukkopellin päälle.
Irroitin myös etupuskurin, jota on tarkoitus hieman tuunata, laittaa verkko takapuolelle, jotta kiviä ei pääse lentämään kennoihin. Hyvä olisi tehdä alareunaan myös jonkinlaiset kiinnitysraudat, nythän se ei ole edestä alareunasta tuettu mihinkään.
Myös kuljettajan puolella oli muutamassa kohdassa pieniä ruostetäpliä, mutta esim. alkuperäinen lokasuoja on aivan virheetön myös lokasuojan kaarilistan alta, se on positiivinen asia.
Laturin irroitin ja vaihdoin uuden lataussäätimen, liukurenkaat olivat hiukan kuluneet, vanhassa oli hiiliä jotain 5mm jäljellä, laakerit eivät pitäneet ääntä, joten en alkanut niitä purkamaan.
Irroitin myös etupuskurin, jota on tarkoitus hieman tuunata, laittaa verkko takapuolelle, jotta kiviä ei pääse lentämään kennoihin. Hyvä olisi tehdä alareunaan myös jonkinlaiset kiinnitysraudat, nythän se ei ole edestä alareunasta tuettu mihinkään.
Myös kuljettajan puolella oli muutamassa kohdassa pieniä ruostetäpliä, mutta esim. alkuperäinen lokasuoja on aivan virheetön myös lokasuojan kaarilistan alta, se on positiivinen asia.
Laturin irroitin ja vaihdoin uuden lataussäätimen, liukurenkaat olivat hiukan kuluneet, vanhassa oli hiiliä jotain 5mm jäljellä, laakerit eivät pitäneet ääntä, joten en alkanut niitä purkamaan.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 CC Carlsson -90
Nyt alkaa keulapää olla kuosissa. Ruostesuojaus tehty pyöräkoteloihin ja osin apurunkoon. Etupuskuria ei meinaa saada siististi paikoilleen, valojen ja vilkkujen sovituskaan ei mene ihan nappiin.
Vasemmalta puskurin sivulta korkkasi yksi pultti, mutta en enää alkanut sitä uudestaan kiinnittämään, olkoot toistaiseksi noin, aikaisemmin se puoli ei ollut millään kiinni.
Ensi viikolla saan uuden ilmamassamittarin, nyt se on vielä tullissa, saa nähdä tuleeko sillä kuntoon. Hintaa tuolle tulee yhteensä n. 120 euroa, halvin Boschin tarjous oli 350 euroa ja vanha vaihdossa.
Jarrunesteet imaisin uudet ja myös kytkimen nesteet tuli vaihdettua ja kyllä ne melko mustaa olivatkin.
Vasemmalta puskurin sivulta korkkasi yksi pultti, mutta en enää alkanut sitä uudestaan kiinnittämään, olkoot toistaiseksi noin, aikaisemmin se puoli ei ollut millään kiinni.
Ensi viikolla saan uuden ilmamassamittarin, nyt se on vielä tullissa, saa nähdä tuleeko sillä kuntoon. Hintaa tuolle tulee yhteensä n. 120 euroa, halvin Boschin tarjous oli 350 euroa ja vanha vaihdossa.
Jarrunesteet imaisin uudet ja myös kytkimen nesteet tuli vaihdettua ja kyllä ne melko mustaa olivatkin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 CC Carlsson -90
Kysymys noista jarrunesteiden vaihdosta, korjauskirjassa sanotaan, että laita letku ilmausruuviin ja toinen pää purkkiin, sitten apumies kääntää virrat ja painaa hiukan poljinta, avaa ilmausruuvia ja laske nestettä purkkiin. Silloinko tulee neste läpi pumpun painamana?
Imuvaihtimella kun vaihdoin niin takapäästä tuli tosi hitaasti neste läpi, mutta tuli kuitenkiin ja etujarrujen neste vaihtui nopeasti, kuulemma voi tehdä huoleti imemälläkin, vaikka toiset epäilevät.
Imuvaihtimella kun vaihdoin niin takapäästä tuli tosi hitaasti neste läpi, mutta tuli kuitenkiin ja etujarrujen neste vaihtui nopeasti, kuulemma voi tehdä huoleti imemälläkin, vaikka toiset epäilevät.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 CC Carlsson -90
Itselläni jarrujen ilmaus tehtiin apteekin isoimmalla injektioruiskulla eikä ole ongelmia ilmennyt.
SAAB 9-5 Aero -05
Re: 9000 CC Carlsson -90
Itse laitoin 1bar paineen jarrunestesäiliöön ja laskin satulan ruuvista ainetta. ABS MKIV. Virrat oli sammuksissa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: 9000 CC Carlsson -90
Tuo Mark IV onkin vissiin hieman tavanomaisempi järjestelmä ja alipainetehostin, mitä Mark II:ssa ei ole.
Vaikutaako se sitten tuohon takapään nesteenvirtaukseen, sitä en tiedä, mutta CS -96 missä on tuo MK IV ei takapään nesteenvaihdossa ollut häikkää.
Nyt kuitenkin odotellaan vielä ilmamasssamittarin saapumista ja fiksataan takaspoileri, sekä takaikkunan alatiiviste kuntoon.
Sen jälkeen saatan vaikka lähteä sillä kevätkokoukseen, mikäli en jonkin muun vossikkaan hyppää.
Vaikutaako se sitten tuohon takapään nesteenvirtaukseen, sitä en tiedä, mutta CS -96 missä on tuo MK IV ei takapään nesteenvaihdossa ollut häikkää.
Nyt kuitenkin odotellaan vielä ilmamasssamittarin saapumista ja fiksataan takaspoileri, sekä takaikkunan alatiiviste kuntoon.
Sen jälkeen saatan vaikka lähteä sillä kevätkokoukseen, mikäli en jonkin muun vossikkaan hyppää.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 CC Carlsson -90
Muuten olis auto kunnossa, paitsi se uusi ilmamassamittari ei toimi. Työntää bensaa liikaa ja kone käy epätasaisesti, mikäli ei paina kaasua starttauksen jälkeen sammuu, check engine palaa koko ajan. Vanhalla toimii moittetta ainakin sen mitä pihalla käytin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls