Referoin tässä WIS:n ohjeen uusiks kun aika paljon turhia vaiheita voi jättää pois (isoista mm. laturin ja sen jalan irroitus)
IRROTUS:
1. jäähdysnesteet pois, jäähdytysnesteletkut yms. akun puolelta
2.ahtoputki, bypass ja bypassin putki pois, turbo irti pakosarjasta neljällä pultilla (kansi nostetaan pakosarjan kanssa)
3.oikea moottorintuki pois ja siltä puolelta IMMU pois, cobra pois ja ohjaustehostimenpumppu pois, pumpun jälkeen sen jalka pois
-huom. tässä ota tuo pumppu pois eka kolmella pultilla. Se sivuun ja sitten lähtee tuo jalka kannesta.
4. huohottimet sun muut letkut irti, helpottaa imusarjan irroitusta kun nostaa suutintukin ylös. Imusarja ruuvata irti ja kammeta tulipeltiin päin hieman. (ei tarvii ottaa tukea pois ja imusarja jää autoon)
5. moniurahihnan kiristintä eteenpäin esim. räikän jatkolla, 3/3,5mm kuusiokololla tai vastaavalla lukitsee kiristimen. Moniurahihna sivuun. Laturin jalan pari yläpulttia pois kannesta.
6. di-kassu pois, tulpat pois, venakoppa pois
7. pyörittele jako kohdilleen (kampuran merkki ja nokkien merkit), ketjupyörät pois. Lokarin kun ottaa pois niin näkee kampuran pyörän paremmin.
8. ketjun kiristäjän keskiosa pois (14mm kanta), huom. ota moniurahihnan turhake pyörä pois niin sopii normi 27mm hylsy läpi laturin jalasta ottamaan ketjun kiristimen pois. (ei tarvii ottaa laturia ja jalkaa irti)
9. nosta kansi ylös. ketjun ja kiristimen voi viritellä kasaan kuminauhalla tai vastaavalla jos helpottaa.
ASENNUS:
1. Nokat ja nokkapukit paikoilleen (pukit numeroitu imu 1-5, pako 6-10). Mustat pultit tulppien puolelle (öljykanavat pulteissa). Nokkapukit 15Nm momenttiin.
2. Asettele kannen tiiviste paikoilleen ja tarkista että lohkossa on kantta varren kaksi ohjuria paikoillaan. Ketjun ja ohjurin asettelee ettei ole tiellä. Nostaa kannen paikoilleen. Kiri ohjeen mukaan (+muistaa jakopään 2 pulttia)
![Kuva](http://i593.photobucket.com/albums/tt15/j0neee/2013%20maaliskuu%209-5%20kansiremontti/kansipuuttuu.jpg)
![Kuva](http://i593.photobucket.com/albums/tt15/j0neee/2013%20maaliskuu%209-5%20kansiremontti/kannenkiristys.png)
3. Tarkista merkit ja asenna nokkapyörä alottaen pakopuolesta (vedä kireälle). Jätä 15niittiä keskikohtien väliin. Älä hämäänny kun näyttää löysältä. Asenna ketun kiristin (kiristin vapauta ja laita kasaan, asenna jousi systeemi erikseen perästä). Pyöritä konetta ja tarkista että merkit pysyy ja kaikki näyttää ok. Nokkapyörät ja ketjun kiristimen runkoosa 63Nm.
![Kuva](http://i593.photobucket.com/albums/tt15/j0neee/2013%20maaliskuu%209-5%20kansiremontti/nokkapyoumlraumlt.jpg)
4. Ventiilikopan asennus uudella tiivisteellä. Kiristä järjestyksessä 15Nm.
![Kuva](http://i593.photobucket.com/albums/tt15/j0neee/2013%20maaliskuu%209-5%20kansiremontti/venakopankiristys.png)
5. Pakosarjan voi laittaa tässä vaiheessa kun on pari pinnapulttia pyöritellyt pois (+turbon pultit laittaa).
![Kuva](http://i593.photobucket.com/albums/tt15/j0neee/2013%20maaliskuu%209-5%20kansiremontti/pakosarjajaturbo.jpg)
6. Ohjaustehostimen pumpun ja jalan laittaa.
![Kuva](http://i593.photobucket.com/albums/tt15/j0neee/2013%20maaliskuu%209-5%20kansiremontti/tehostimenpumppu.jpg)
7. Imusarjan laittaa (tiivisteen voi parilla nipparilla auttaa kohdilleen). Suutintukin laittaa suuttimineen.
![Kuva](http://i593.photobucket.com/albums/tt15/j0neee/2013%20maaliskuu%209-5%20kansiremontti/imusarja.jpg)
8. Moniurahihnan laittaa ja vapauttaa kiristimen.
![Kuva](http://i593.photobucket.com/albums/tt15/j0neee/2013%20maaliskuu%209-5%20kansiremontti/kiristinjalaturinjalka.jpg)
9. Moottorintuen ja huohottimet yms. laittaa. Vesiletkut ja putket laittaa. Ahtoputken, IMMun ja bypass systeemit laittaa.
10. Tarkistaa nesteet ja kuuntelee rallatusta joku 15-30min (tästä taitaa olla joku ohje että käyttää kierroksilla esim 2000rpm konetta niin herkeis nostimet paremmin kopisemasta). Ajua.
KANSIPAJAN TYÖT:
Kuopion venttiilipaja lupas venavarren kumien vaihdon ja tasonhionnan arviolta ~120€ yht.. re: Kansi tuli pajalta parissa päivässä. 235€ sis. taso hionta, venttiilityöt, venavarren kumien vaihto (pakovenojen koneistus tuli siis "ylimääräisenä + 2 x katkenneen pakosarjan pultin irrotus).
OSAT:
Elringin yläpääntiivistesarjaa(sis. venavarren kumit, imu ja pakosarjan tiiviste, kannen tiiviste, venakopan tiivisteet) suositellaan, sarjan osanumero 472.191 (ohje ja jutut pätee siis normi femmoihin, ei v6 tai disu). Sarjaa saa ebay, motonet jne. hinta 120-160€