Hei,
projektipuolella onkin jo asiasta kysymys, mutta laitan tänne viitettä kun ne parhaat asiantuntijat eivät välttämättä sinne puolelle eksy.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=134709
Eli miten menee alipaineletkuhässäkät tuossa -86 Turbo IC -mallissa. Ei millään saa letkukarvien määrää passaamaan eikä ameriikanmallinen lokasuojatarrakaan kaikkea kerro
Eli minulla on kahdesta autosta purkuosat tuohon joka vaikeuttaa kasaamista tässä tapauksessa ja vielä kun ne on semmonen yli-innokas 70v pappa purkanut joka meinas tuosta autosta tehdasuuden tehdä mutta perhe pisti jarruja...
Eli:
imusarjassa kolme isoa reikää
kaasuläpällä kolme pientä
tähän asti "hiffattua"
Yks iso reikä imusarjalta ja yks iso ennen kaasuläppää - tyhjäkäyntiventtiili
imusarjalta takaiskun kautta huohotukselle
kaasuläpältä virranjakajalle
imusarjasta bensanpainesäätimelle (iso letku, joka muuttuu lämpöeristeen sisällä pieneksi)
imusarjalta bypassille
imusarjalta iso letku jarrutehostajalle
APC solenoidi turbon turbiinikoteloon, paineputkeen ja hukkaportille
vielä ois ainaki:
hiilikanisteri (vissiin iso ja pieni letku???)
raitisilmaläppä
alipainevaraaja
joku venttiili (kato kuva sieltä toisesta topicista)
vapaana ei vaan oo enää ko kaks pientä lähtöä imusarjassa ja yks pieni kaasuläpän päällä. Mitä on väärin kun ei hiilikanisterille enää oo isoa lähtöä vapaana?
Kuva ois kiva
Ja tosiaan, alkuperäiset huoltomanuaalit löytyy (saatanallinen laatikollinen) mutta ei siellä yhtenä kuvana oo koko kokonaisuutta ja turbovehkeet on aika huonolla muutenki (kaikki kuvat T8 koneesta)
http://s468.photobucket.com/user/turboc ... 1302015445
Tuossa ois yks variaatio, mutta sekään ei sano, mihin menee ne kaks muuta lähtöä kaasuläpältä eikä mulla oo samanlainen kaasuläppä (ei oo läppärungossa läpän jälkeen paikkaa tuolle tyhjäkäyntiventtiilille)
900 T16 (Intercooler) alipaineletkut
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
900 T16 (Intercooler) alipaineletkut
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: 900 T16 (Intercooler) alipaineletkut
Mulla on vm90 tekniikassa letkun näin:

-Eli jarrutehostin nipasta lähtee kaksi alipaineletkua, toinen menee kabiiniin ja toinen apparin sisälokasuojaan valkoiseen alipaine säiliöön
-Imusarjan keskellä olevasta nipasta haarautuu kaksi letkua, toinen menee bensanpaineen säätimeen ja toinen by pass venttiilille.
-Imusarjan viimeinen nippa on kahdella letkulähdöllä ja toinen letku menee huohotus nippaan ja toinen (paksumpi) letku menee kuskin lokasuojan sisään siihen isoon mustaan purkkiin mikä lie..
-Kaasuläpän alla olevasta nipasta menee letku apc:n paineanturiin.
-Kaasuläpän päällä olevasta nipasta menee letku virranjakajaan, tämä kaasuläpän ahtopuolella koska jakajan säädin ei tarvitse moottorijarrutuksessa alipainetta.
Sittenhän tuossa kaasuläpän päällä on vielä yksi lähtö, joka on tulpattu.
Kaasuläpässä kaikki alipaineletku lähdöt ovat läpän ahtopuolella, joten bypassia ei kannata niihin laittaa muuten ei venttiili aukea ja ahdin sakkaa. Onko joskus ollut fiilistelymielessä kokeilussa?

-Eli jarrutehostin nipasta lähtee kaksi alipaineletkua, toinen menee kabiiniin ja toinen apparin sisälokasuojaan valkoiseen alipaine säiliöön
-Imusarjan keskellä olevasta nipasta haarautuu kaksi letkua, toinen menee bensanpaineen säätimeen ja toinen by pass venttiilille.
-Imusarjan viimeinen nippa on kahdella letkulähdöllä ja toinen letku menee huohotus nippaan ja toinen (paksumpi) letku menee kuskin lokasuojan sisään siihen isoon mustaan purkkiin mikä lie..
-Kaasuläpän alla olevasta nipasta menee letku apc:n paineanturiin.
-Kaasuläpän päällä olevasta nipasta menee letku virranjakajaan, tämä kaasuläpän ahtopuolella koska jakajan säädin ei tarvitse moottorijarrutuksessa alipainetta.
Sittenhän tuossa kaasuläpän päällä on vielä yksi lähtö, joka on tulpattu.
Kaasuläpässä kaikki alipaineletku lähdöt ovat läpän ahtopuolella, joten bypassia ei kannata niihin laittaa muuten ei venttiili aukea ja ahdin sakkaa. Onko joskus ollut fiilistelymielessä kokeilussa?

Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: 900 T16 (Intercooler) alipaineletkut
Kiitoksia vastauksesta, selvensi kovasti.
Vielä kun sais kuvauksen sieltä sen painevaraajan seudulta niistä letkuista niin hyvä
Vielä kun sais kuvauksen sieltä sen painevaraajan seudulta niistä letkuista niin hyvä
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: 900 T16 (Intercooler) alipaineletkut
http://www.jimellissaabparts.com/images ... /C0778.jpg
En tiedä auttaako tämä kuva mitenkään, mutta tuossa näkyy ainakin itse alipainesäiliö #16 ja paljon ilmanvaihtoon liittyviä alipaineletkuja. Kuitenkin toisesta lähdöstä tulee se alipaineletku imusarjalle #20. Eilen kyllä törmäsin hyvään kuvaan tuosta itse varaajasta, mutta nyt ei tahdo millään löytyä.
Ja tein huomion, että itselläni tulee tuo huohotuksen alipaineletku kaasuläpälle. Pitänee saada siirrettyä imusarjan puolelle josko lopettaisi moottorijarrutuksen jälkeen pölläyttelyt.
En tiedä auttaako tämä kuva mitenkään, mutta tuossa näkyy ainakin itse alipainesäiliö #16 ja paljon ilmanvaihtoon liittyviä alipaineletkuja. Kuitenkin toisesta lähdöstä tulee se alipaineletku imusarjalle #20. Eilen kyllä törmäsin hyvään kuvaan tuosta itse varaajasta, mutta nyt ei tahdo millään löytyä.
Ja tein huomion, että itselläni tulee tuo huohotuksen alipaineletku kaasuläpälle. Pitänee saada siirrettyä imusarjan puolelle josko lopettaisi moottorijarrutuksen jälkeen pölläyttelyt.
