Sähkölämmitteisten peilien korjaus?

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Sähkölämmitteisten peilien korjaus?

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ongelmana on tosiaan se, että nuo peilit eivät oikein lämpene. Yleensä takalasin-/peilienlämmitin ehtii kytkeytyä pois päältä ennen kuin peileistä on edes pieni osa sulanut.
Joskus näin oikein kuviakin korjausoperaatiosta, mutta haulla en löytänyt. Ilmeisesti lämmitysysteemi on jotenkin irti tms?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mimmi kirjoitti:En tiedä 100% varmuudella 9-3:sta, mutta tontuissa peilissä on samanlaiset "langat" taustapuolella kuin takalasissakin. Lisäksi peilissä on ylilämpösuoja.
Eli jotain vastuslankamaalia töhrimään peilin taakse...vai kolvilla tökkien?
Irti on kerran ollut toinen peili ja sen muistan, että kaksi johtoa oli jotenkin kiinni taustapuolella peilissä.
Onko se ylilämpösuoja valettu jotenkin peilin pintaan?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mimmi kirjoitti:Johdot ovat liittimellä peilissä kiinni. Itse lähtisin mittaamaan ylilämpösuojaa, se on "mötikkä" ja 2:lla johtimella peilissä. Sähköä johtava maali on korjausaine tuohonkin.
Onkos tuo lämpösuoja NTC-, PTC-vastus, vai mikä? ...pöljä, mikä pöljä kyselee... :?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mie arvelin tehdä omaani moiset joko useammasta pienestä PTC-vastuksesta taikka sitten sopivasta pätkästä itsesäätyvää lattialämmityskaapelia.

Kun vaan sais aikaseks joskus... :roll:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Myrkky kirjoitti:Mie arvelin tehdä omaani moiset joko useammasta pienestä PTC-vastuksesta taikka sitten sopivasta pätkästä itsesäätyvää lattialämmityskaapelia.
Siis hä?
PTC-vastushan on resistori (=vastus) jossa lämpötilan kasvaessa vastuksen resistanssi suurenee. Eihän tuota voi mitenkään käyttää lämmittämiseen.

EDIT: Kiitos "Mimmi" mittailuista...pitää vissiin perehtyä pelin sielunelämään kun pääsee lämpöoseen talliin. Muuten muovit lohkeilee...
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

tevisu kirjoitti:
Siis hä?
PTC-vastushan on resistori (=vastus) jossa lämpötilan kasvaessa vastuksen resistanssi suurenee. Eihän tuota voi mitenkään käyttää lämmittämiseen.
Siis sitähän nimenomaan voi käyttää lämmittämiseen, se toimii "itsesäätyvänä" lämmityselementtinä. Mietis kun tuodaan sopivan arvoiseen PTC:hen jännite.. vastuksessa syntyy lämpöä.. resistanssi kasvaa ja virta pienenee.. lämpöteho pienenee ja estää ylikuumenemisen.

Samaan ilmiöön perustuu juuri tuo itsesäätyvä lattialämpökaapelikin, eli lämpötilan kasvaessa vastusarvo suurenee ja teho pienenee.. tavallaan stabiloi itse itsensä ilman termostaattiakin.

Edit: Itseasiassa epäilen, että tuo "lämpösuoja" tuolla peilissä on nimenomaan ptc.. joka itsessäänkin lämmittää sen virallisen vastuksen lisäksi...jollei kyseessä ole suhteellisen kookas(yli 1cm suuntaansa) bimetallitermostaatti..?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä se pyörylä lienee termostaatti.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0148#80148
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mimmi kirjoitti:"Mötikkä" on noin 10mm halkaisijaltaan oleva ja 7mm paksu pyöreä (sylinterinmuotoinen) palikka.
Jep, eli lienee termostaatti siinä tapauksessa...
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Myrkky kirjoitti:
tevisu kirjoitti:
Siis hä?
PTC-vastushan on resistori (=vastus) jossa lämpötilan kasvaessa vastuksen resistanssi suurenee. Eihän tuota voi mitenkään käyttää lämmittämiseen.
Siis sitähän nimenomaan voi käyttää lämmittämiseen, se toimii "itsesäätyvänä" lämmityselementtinä. Mietis kun tuodaan sopivan arvoiseen PTC:hen jännite.. vastuksessa syntyy lämpöä.. resistanssi kasvaa ja virta pienenee.. lämpöteho pienenee ja estää ylikuumenemisen.
Juu noinhan se voi olla... meikäläinen kun mietti vaan näitä piirilevylle tinattavia mikkihiiriosia.... Eipä ole tuollainen käyttö tullut mieleen. Yleensä olen törmännyt NTC/PTC vastuksiin kun ne "haistelee" jonkin (esim. vahvistimen transistorin) ylikuumenemista.
Vastaa Viestiin