Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Kestääkö Saabin kone "yhtä" hyvin E85 ajettaessa kuin normibensalla? Turbot, venttiilit, männänrenkaat, bensapumppu, putkistot yms.
Kysyn siis aidoista biopower autoista, joilla ajettu pääasiassa E85'lla.
Yllättävän monessa bensakoneella vm 2006 --> turbo vaihdettu jo 150tkm mennessä
Auton vaihto ajankohtaista ja harkinnassa flexifuel vaihtoehto myös
Kysyn siis aidoista biopower autoista, joilla ajettu pääasiassa E85'lla.
Yllättävän monessa bensakoneella vm 2006 --> turbo vaihdettu jo 150tkm mennessä
Auton vaihto ajankohtaista ja harkinnassa flexifuel vaihtoehto myös
Saab 9-5 Aero wagon 2006 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Saab 9-5 2.3t "biopower" vm 2005 autom.
Saab 9000 2.0t cs vm 1995 autom.
ex Saab 9000 2.0t cs vm 1998 autom.
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Lyhyesti vastaten: kestää
Välttämättä ei tarvitse ostaa aitoa biopoweria vaan softata bensaversio. Bensapumppu on ainoa komponentti jonka elinikä voi olla lyhyempi etenkin jos pumppu on jo vaihdettu ja laitettu "laadukas" kiinapumppu.
Garrettin GT17 on alimitoitettu turbo jo lähtöjään 2.0 tai 2.3:en kaveriksi. Muutenkin kyseisen turbon rakenteesta kertoo etteivät turbohuollot suostu korjaamaan niitä. Jos ja kun hajoaa niin Aeron Mitsu tilalle.
Välttämättä ei tarvitse ostaa aitoa biopoweria vaan softata bensaversio. Bensapumppu on ainoa komponentti jonka elinikä voi olla lyhyempi etenkin jos pumppu on jo vaihdettu ja laitettu "laadukas" kiinapumppu.
Garrettin GT17 on alimitoitettu turbo jo lähtöjään 2.0 tai 2.3:en kaveriksi. Muutenkin kyseisen turbon rakenteesta kertoo etteivät turbohuollot suostu korjaamaan niitä. Jos ja kun hajoaa niin Aeron Mitsu tilalle.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Eli aidoissa biopowerissa on myös muuta eroa esim. kannen seetit eri materiaalia, venttiilit jotenkin erilaiset, polttoainepumppu ja jotkin muutkin osat rosteria, lisäksi polttoainesuodatin on integroituna tankin sisälle. Huoltoväli on tiheämpi 15tkm, mutta toisaalta eipähän ole ylipitkiä 30 tkm huoltovälejä. Tankin anturin ohjaus pulssitettu korroosion välttämiseksi ja siis tulpat kuparikärkiset BCPR7-ES-11, vaihtoväli lyhempi 30tkm, mutta itse olen vaihtanut 10tkm välein, maksavat 3,5€ kappale.
Näin olen itse muilta viisaammilta kuullut tai netistä lukenut ja omaa autoa tutkinut.
Tietääkös joku, minkä merkkinen tuossa aidossa biossa tuo polttoainepumppu on? Ja voiko suodattimen vaihtaa vaikkei kuulukan huoltoohjemaa vai vaihdetaanko sitten vain koko ämpäri kerralla?
Näin olen itse muilta viisaammilta kuullut tai netistä lukenut ja omaa autoa tutkinut.
Tietääkös joku, minkä merkkinen tuossa aidossa biossa tuo polttoainepumppu on? Ja voiko suodattimen vaihtaa vaikkei kuulukan huoltoohjemaa vai vaihdetaanko sitten vain koko ämpäri kerralla?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
ex. MY2003 9-5 Aero
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Yritin kerran tutkia EPC:stä tavallisen ja biopowerversion osien eroja. Muistaakseni en löytänyt silloin muuta kuin seuraavat:mikatl73 kirjoitti:Kestääkö Saabin kone "yhtä" hyvin E85 ajettaessa kuin normibensalla? Turbot, venttiilit, männänrenkaat, bensapumppu, putkistot yms.
bensatankki, bensaputket tankilta moottorille, polttoainesuodin on tankin sisällä, jolloin pumppukin on kaiketi toinen. Tietysti moottorin ohjausyksikkö on erilainen.
terv,
george
900 GLi -84 -> 9000 2.3 CD A -90 -> 9-5 2.0T A5 TurboPilot Sedan -07
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Kuulin juuri, että BioPower-malliin pitäisi vaihtaa öljyt 10 000 km:n
välein, jos ajetaan E85:lla. Katsoin huoltokirjastani, että
aikaisemmat omistajat eivät aina ole näin tehneet, on jopa 20 000 km
ajettu ilman öljynvaihtoa.
Jostakin luin, että etanolia menee hivenen öljyn sekaan, jossa se on
pahempi juttu kuin bensa. Öljyn laatu heikkenee ja tämä sitten
aiheuttaa moottorin syöpymistä.
Jos syöpymistä on tapahtunut, niin miten se ilmenee käytännössä;
ajaessa ja moottorin käydessä?
Kiitos jo etukäteen,
Sisko
välein, jos ajetaan E85:lla. Katsoin huoltokirjastani, että
aikaisemmat omistajat eivät aina ole näin tehneet, on jopa 20 000 km
ajettu ilman öljynvaihtoa.
Jostakin luin, että etanolia menee hivenen öljyn sekaan, jossa se on
pahempi juttu kuin bensa. Öljyn laatu heikkenee ja tämä sitten
aiheuttaa moottorin syöpymistä.
Jos syöpymistä on tapahtunut, niin miten se ilmenee käytännössä;
ajaessa ja moottorin käydessä?
Kiitos jo etukäteen,
Sisko
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Tuo syöpyminen on jonkin asteista propagandaa, se ei ole sellainen
asia josta näissä saabeissa tarvii olla huolissaan.
Tuon 20000km vaihtovälin voi jotenkin ymmärtää,
jos ajettu myös bensalla ja matka-ajoa ?
Jokatapauksessa kannattaa käyttää öljypohja auki ja puhdistaa sihti, jos et sitä vielä ole tehnyt.
Sen jälkeen öljynvaihdot n 10000km välein, niin hyvin menee.
asia josta näissä saabeissa tarvii olla huolissaan.
Tuon 20000km vaihtovälin voi jotenkin ymmärtää,
jos ajettu myös bensalla ja matka-ajoa ?
Jokatapauksessa kannattaa käyttää öljypohja auki ja puhdistaa sihti, jos et sitä vielä ole tehnyt.
Sen jälkeen öljynvaihdot n 10000km välein, niin hyvin menee.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Tuosta syöpymisestä vielä, Sillä tarkoitetaan polttoainelinjastoa siltä osin kuin se paineistetun polttoaineen kanssa tekemisessä on ja erityisesti korkeapainepumppua ja sen osia mutta näiden saabien kohdalla siitä ei siis tarvitse olla huolissaan koska polttoaine tarvitsisi paljon enemmän painetta kuin näiden järjestelmä paine on.
Tällöin puhutaan ns laihaseos moottoreista tai ruiskumoottoreista joissa polttoaine siis ruiskutetaan korkealla paineella suoraan palotilaan.
Esimerkiksi käy vag konsernin fsi moottorit joihin ei tämän takia valmistaja suosittele yli 5 prosenttia etanolia sisältävää polttoainetta. näissä siis ruiskutuspaineet aivan eri tasolla kuin meidän suihkutettavassa järjestelmässä.
Joten saabistit saa olla tämän asian suhteen rauhassa.
Tällöin puhutaan ns laihaseos moottoreista tai ruiskumoottoreista joissa polttoaine siis ruiskutetaan korkealla paineella suoraan palotilaan.
Esimerkiksi käy vag konsernin fsi moottorit joihin ei tämän takia valmistaja suosittele yli 5 prosenttia etanolia sisältävää polttoainetta. näissä siis ruiskutuspaineet aivan eri tasolla kuin meidän suihkutettavassa järjestelmässä.
Joten saabistit saa olla tämän asian suhteen rauhassa.
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
etanolin joutuminen öljyn sekaan(jos, semmoinen on edes mahdollista :? ):
Etanolin kemia, se on hiilivety, joka takaa sen sekoittumisen bensaan. Tosin bensakin sekoittuu öljyyn laihentaen sitä. En pidä etanolin sekoittumista öljyn kanssa minään katastrofaalisena, tekee sen siis bensakin... etanolin haihtuminen tapahtuu noin 78 asteessa (muistaakseni), jos moottoriöljy on käyntilämpöinen, niin silloin siitä alkaa haihtumaan mahdollinen etanoli
Etanolin kemia, se on hiilivety, joka takaa sen sekoittumisen bensaan. Tosin bensakin sekoittuu öljyyn laihentaen sitä. En pidä etanolin sekoittumista öljyn kanssa minään katastrofaalisena, tekee sen siis bensakin... etanolin haihtuminen tapahtuu noin 78 asteessa (muistaakseni), jos moottoriöljy on käyntilämpöinen, niin silloin siitä alkaa haihtumaan mahdollinen etanoli
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Viisaat tarkentakoon, mutta palamatonta polttoainetta joutuu "alakertaan" eritoten käynnistettäessä, kun joudutaan laittamaan "ylimääräistä" polttoainetta käynnistysvaiheessa (ja kylmärikastuksen aikana) ohivuodon takia. Tämä palamaton etanoli päätyy sitten männänrenkaiden välistä karattuaan öljyn joukkoon, jossa se sitten "parantaa" öljyn pesu ominaisuuksia.
Eikös sitä pinelineäkin laitettu vaan jotain prosentteja veden joukkoon, vaikka se siihenkin sekoittuu?...
Bensaan verrattuna etanoli haihtuu öljyn joukosta paljon hitaammin. (höyrystyy siis pois öljyn joukosta).
Jostain olin myös lukevinani, että jäteöljyn joukkoon on kertynyt melko paljon palamatonta bensaa (tai etanolia).
Eikös sitä pinelineäkin laitettu vaan jotain prosentteja veden joukkoon, vaikka se siihenkin sekoittuu?...
Bensaan verrattuna etanoli haihtuu öljyn joukosta paljon hitaammin. (höyrystyy siis pois öljyn joukosta).
Jostain olin myös lukevinani, että jäteöljyn joukkoon on kertynyt melko paljon palamatonta bensaa (tai etanolia).
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Hook kirjoitti:Viisaat tarkentakoon, mutta palamatonta polttoainetta joutuu "alakertaan" eritoten käynnistettäessä, kun joudutaan laittamaan "ylimääräistä" polttoainetta käynnistysvaiheessa (ja kylmärikastuksen aikana) ohivuodon takia. Tämä palamaton etanoli päätyy sitten männänrenkaiden välistä karattuaan öljyn joukkoon, jossa se sitten "parantaa" öljyn pesu ominaisuuksia.
Eikös sitä pinelineäkin laitettu vaan jotain prosentteja veden joukkoon, vaikka se siihenkin sekoittuu?...
Bensaan verrattuna etanoli haihtuu öljyn joukosta paljon hitaammin. (höyrystyy siis pois öljyn joukosta).
Jostain olin myös lukevinani, että jäteöljyn joukkoon on kertynyt melko paljon palamatonta bensaa (tai etanolia).
Tätä voin tukea sillä että itellä tällä hetkellä väljääkin väljempi(ohivuotoa, öljyrenkaat jumis ja sellast) kone B205R biosoftalla ja viinalla ajaes menee 1-2L öljyä/1000km ja bensalla(98E5) 0.5-1L/1000km.
API SN luokitushan on "erityisesti bio-autoille" tarkoitettu öljy. Sekoittuuko se viina sit jotenki huonommin siihen ja näin ollen haihtuu paremmin?
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Tätä tukee omat kokemukseni kuplavolkkarin koneesta. Kone tiputteli öljyä hiljalleen allensa, ja kone oli lisäksi väljä kuin mikä, eli osa moottoriöljystä paloi sylintereissä. Silti ei koskaan tarvinnut lisätä öljyä...Hook kirjoitti: Jostain olin myös lukevinani, että jäteöljyn joukkoon on kertynyt melko paljon palamatonta bensaa (tai etanolia).
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
[quote="Hook"]Viisaat tarkentakoon, mutta palamatonta polttoainetta joutuu "alakertaan" eritoten käynnistettäessä, kun joudutaan laittamaan "ylimääräistä" polttoainetta käynnistysvaiheessa (ja kylmärikastuksen aikana) ohivuodon takia. Tämä palamaton etanoli päätyy sitten männänrenkaiden välistä karattuaan öljyn joukkoon, jossa se sitten "parantaa" öljyn pesu ominaisuuksia.
Eikös sitä pinelineäkin laitettu vaan jotain prosentteja veden joukkoon, vaikka se siihenkin sekoittuu?...
Bensaan verrattuna etanoli haihtuu öljyn joukosta paljon hitaammin. (höyrystyy siis pois öljyn joukosta).
Jostain olin myös lukevinani, että jäteöljyn joukkoon on kertynyt melko paljon palamatonta bensaa (tai etanolia).[/quote]
"ohivuodon takia", siis onko ohivuoto tarkkaanottaen missä? sylinterissäkö vai moottorin huohotuksen järjestelmässä, jne...
Eikös sitä pinelineäkin laitettu vaan jotain prosentteja veden joukkoon, vaikka se siihenkin sekoittuu?...
Bensaan verrattuna etanoli haihtuu öljyn joukosta paljon hitaammin. (höyrystyy siis pois öljyn joukosta).
Jostain olin myös lukevinani, että jäteöljyn joukkoon on kertynyt melko paljon palamatonta bensaa (tai etanolia).[/quote]
"ohivuodon takia", siis onko ohivuoto tarkkaanottaen missä? sylinterissäkö vai moottorin huohotuksen järjestelmässä, jne...
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Männänrenkaiden ohi palotilasta kampikammioon
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
Epäilen. Bensa on hiilivetyseos jossa on monenlaista hiiliketjua, osa voi haihtua nopeastikin mutta osa pysyy varmasti etanolia kauemmin öljyn seassa. Kaada tilkka kumpaakin pöydälle; bensasta jää öljymäinen jälki pitkäksi aikaa, (puhdas) etanoli haihtuu nopeasti kokonaan.Hook kirjoitti:Bensaan verrattuna etanoli haihtuu öljyn joukosta paljon hitaammin. (höyrystyy siis pois öljyn joukosta).
Näin on, ilman ohivuotoja moottoriöljyn voisi vaihtaa vaihteistoöljyn kanssa samaan aikaan. Sekä polttoaine että palokaasut heikentävät öljyn laatua. Polttoaineen ja öljyn on sovittava keskenään yhteen, väärä öljy heikkenee nopeammin mutta se ei sinänsä ole polttoaineen syy.Hook kirjoitti:Jostain olin myös lukevinani, että jäteöljyn joukkoon on kertynyt melko paljon palamatonta bensaa (tai etanolia).
Vanhassa kaasari-ysiysissä ihmettelin eräänä talvena miksei öljyn pinta laske vaikka kilometrejä kertyy. Itse asiassa pinta taisi jopa hieman nousta lyhyessä kaupunkiajossa. Kylmä kone keräsi ryyppy päällä bensaa öljyn sekaan, matkat olivat lyhyitä ja pakkanen suhteellisen kova.
Kun välillä pääsi maantielle laski öljypinta muutaman sadan kilometrin matkalla bensan haihduttua. Sen jälkeen pinta ei laskenut enenpää kilometrien myötä, mistää vuodosta/viasta ei varsinaisesti ollut kyse. Kertynyt bensa vain haihtui pois eikä öljyä kulunut epänormaalisti.
Vaihdoin öljyt 5000km välein, ruiskukoneiden öljyt pääsevät noissa oloissa vähemmällä.
Re: Biopowerin tekniikan kestävyys E85'lla
tosta API SN luokituksen öljystä... Alustus; siis etanoli sitoo/kerää itseensä vettä, ja ne sekoittuvat keskenään hyvin. Siispä, API SN öljyssä on lisäaineita. Jotka, estävät veden irtoamisen etanolista+öljystä, kun niitä on öljypohjassa. Se vissin on huono juttu kun vesi ois omillaan, en tiedä miksi näin... Luulen sen johtuvan siitä kun vesi omillaan muodostaisi moottorissa olevan (tulee/muodustuu palotapahtuman aikana) rikin kanssa rikkihappoa.
Toiseksi API SN öljyssä on enemmän/parempi korroosion kesto, ja luulen sen johtuvan juuri siitä kun etanoli kerää itseensä vettä helposti...
Vissin etanoli sitoo itseensä vettä ilmastakin (ilmankosteus) aika helposti...
Toiseksi API SN öljyssä on enemmän/parempi korroosion kesto, ja luulen sen johtuvan juuri siitä kun etanoli kerää itseensä vettä helposti...
Vissin etanoli sitoo itseensä vettä ilmastakin (ilmankosteus) aika helposti...
- -
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!
9-5 2.3t BioPower Vector
2003 > 380tkm ... Yksi omistaja!