Eberin käynnistymisongelma (esiasennettu, Tid)
Eberin käynnistymisongelma (esiasennettu, Tid)
Katsoin noita aiempia viestejä, mutta en aivan suoraa vastausta omaan ongelmaani löytänyt.
Eli nyt kun tuli kovemmat pakkaset niin eberi ei enää käynnisty. Ts. ei kuulu sitä tyypillistä huminaa joka kuuluu "kilometrin päähän"/ eberin pakoputkesta ei tule palokaasuja. ACC lähtee ihan ok päälle, samoin kiertovesipumppu hyrähtää käyntiin, mutta eberi ei. Tutkailin nuo sulakkeet läpi, näyttäisi olevan ok. Tosin ei ole tarkkaan tietoa mikä sulake/ rele tuohon eberin käynnistymiseen vaikuttaa?
Nyt tarvittaisiin rautalangasta väännettyjä käytännön vinkkejä, mitä kannattaa lähteä koittamaan ensimmäiseksi ja kannattaako itse edes yrittää korjata?
Eli nyt kun tuli kovemmat pakkaset niin eberi ei enää käynnisty. Ts. ei kuulu sitä tyypillistä huminaa joka kuuluu "kilometrin päähän"/ eberin pakoputkesta ei tule palokaasuja. ACC lähtee ihan ok päälle, samoin kiertovesipumppu hyrähtää käyntiin, mutta eberi ei. Tutkailin nuo sulakkeet läpi, näyttäisi olevan ok. Tosin ei ole tarkkaan tietoa mikä sulake/ rele tuohon eberin käynnistymiseen vaikuttaa?
Nyt tarvittaisiin rautalangasta väännettyjä käytännön vinkkejä, mitä kannattaa lähteä koittamaan ensimmäiseksi ja kannattaako itse edes yrittää korjata?
Re: Eberin käynnistymisongelma (esiasennettu, Tid)
Itselläni Webasto ja siitä ainakin voi käydä lukemassa vikakoodit. Kuinka kattavasti koodit kertovat eri vikatilanteista onkin sitten jo eri juttu.saab9-3 kirjoitti:Katsoin noita aiempia viestejä, mutta en aivan suoraa vastausta omaan ongelmaani löytänyt.
Eli nyt kun tuli kovemmat pakkaset niin eberi ei enää käynnisty. Ts. ei kuulu sitä tyypillistä huminaa joka kuuluu "kilometrin päähän"/ eberin pakoputkesta ei tule palokaasuja. ACC lähtee ihan ok päälle, samoin kiertovesipumppu hyrähtää käyntiin, mutta eberi ei. Tutkailin nuo sulakkeet läpi, näyttäisi olevan ok. Tosin ei ole tarkkaan tietoa mikä sulake/ rele tuohon eberin käynnistymiseen vaikuttaa?
Nyt tarvittaisiin rautalangasta väännettyjä käytännön vinkkejä, mitä kannattaa lähteä koittamaan ensimmäiseksi ja kannattaako itse edes yrittää korjata?
Kuuluuko polttoainepumpun napsetta?
Mahdolisesti kyseesä on sama vika kuin minulla oli. Eli ohjainyksikkö rikki. Sitä ei sitten saa korjattua eli uuden joutuu laittamaan.
Tai hehkutulppa?
Tää on vai arvailua mutta vikakoodin voi käydä luetuttamassa huoltoliikkeessä.
Mahdolisesti kyseesä on sama vika kuin minulla oli. Eli ohjainyksikkö rikki. Sitä ei sitten saa korjattua eli uuden joutuu laittamaan.
Tai hehkutulppa?
Tää on vai arvailua mutta vikakoodin voi käydä luetuttamassa huoltoliikkeessä.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Vähän tarkennusta
Jos tuon napseen pitää kuuluua eberistä niin sitä kuuluu moottorin/ jäähdytinnesteen ollessa kylmä. Lämpimänä eberi ei yritä startata. En tiedä sitten pitääkökään?
Ropelsin noita letkuja/ johtoja kun en muutakaan osannut tehdä ja tein seuraavan huomion. ACC lähtee siis käyntiin, samoin kiertovesipumppu, koneen ollessa kylmä eberi yrittää startata, mutta ei lähde käyntiin. Melkein heti kun irroitan hetkeksi eberille tulevan polttoaineletkun lähtee eberi pössäyttäen käyntiin. Tästä voisi maalaisjärjellä päätellä seuraavaa:
1. joko polttoaine ei höyrysty riittävästi
2. tai hehku ei ole riittävän tehokas
3. osittain 1. liittyen polttoaine ei saa höyrystykseen/ palamiseen riittävästi happea
Mitä veikkaatte?
Onko tietoa, mistä kohtaa tuo eberi ottaa palamiseen tarvittavan hapen jos kyseinen paikka olisi vaikka tukossa?
Ropelsin noita letkuja/ johtoja kun en muutakaan osannut tehdä ja tein seuraavan huomion. ACC lähtee siis käyntiin, samoin kiertovesipumppu, koneen ollessa kylmä eberi yrittää startata, mutta ei lähde käyntiin. Melkein heti kun irroitan hetkeksi eberille tulevan polttoaineletkun lähtee eberi pössäyttäen käyntiin. Tästä voisi maalaisjärjellä päätellä seuraavaa:
1. joko polttoaine ei höyrysty riittävästi
2. tai hehku ei ole riittävän tehokas
3. osittain 1. liittyen polttoaine ei saa höyrystykseen/ palamiseen riittävästi happea
Mitä veikkaatte?
Onko tietoa, mistä kohtaa tuo eberi ottaa palamiseen tarvittavan hapen jos kyseinen paikka olisi vaikka tukossa?
Ettei olisi eberin pa-suodatin tukossa? Sitä en muista onko kyseinen suodatin itse laitteen sisällä.
Tuota napsetta kuuluu omassa tuolta pa-tankin luota jossa sijaitsee pa-pumppu. Ja se pitää sen napseen kun käyttää eberiä.
Napse kuulu selvästi kun istuu autossa sisällä.
Tuota napsetta kuuluu omassa tuolta pa-tankin luota jossa sijaitsee pa-pumppu. Ja se pitää sen napseen kun käyttää eberiä.
Napse kuulu selvästi kun istuu autossa sisällä.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Eberistä
Mä olen taistellut nyt jonkun aikaa Eberin kanssa ja tehnyt paljon mittailuja yms. sähläystä, mutta ei lähde eberi käyntiin sitten millään.
Laite on hyvin yksinkertainen rakeenteeltaan ja WISin ohjeita seuraamalla diagnosointi onnistuu tällaiselta "en-tiedä-sähköstä-juuri-mitään" tyypiltä ihan hyvin
Eberin saa manuaalisesti käyntiin ottamalla releen irti ja yhdistämällä nastat, joiden numeroja en muista, kun ei ole ohjeita töissä mukana. Nastat on kuitenkin ne kaksi "alimmaista" jos katsoo releboxia edestä päin.
Kytkemällä nuo pitäisi eberin yrittää käyntiin.
Jos on tapahtunut 10 epäonnistunutta käynnistysyritystä laite menee lukkoon ja avaus onnistuu vain Tech 2:lla. Tosin otin itse akun reiluksi vartiksi irti ja sain laitteen siten yrittämään käynnistystä.
http://www.espar.com/pdfs/hydronic4_5.pdf dokusta löytyy hyviä ohjeita eberin diagnosointiin. Ohje on D4 ja D5 malleille, mutta huomasin, että se pitää täysin paikkansa myös D3W Z mallille, joka Saabiin on asennettu. (Räjäytyskuvakin on sama kuin EPCssä)
Mulla on siis eberiprojekti edelleen kesken, mutta täytyy varmaan luovuttaa ja viedä huoltoon, kun ei suostu syttymään
Jos maltat odottaa hiukan, niin voisin kerätä tähän mennessä tekemäni diagnosoinnit listaksi, josta voisi olla apua ongelman eristämisessä.
Laite on hyvin yksinkertainen rakeenteeltaan ja WISin ohjeita seuraamalla diagnosointi onnistuu tällaiselta "en-tiedä-sähköstä-juuri-mitään" tyypiltä ihan hyvin

Eberin saa manuaalisesti käyntiin ottamalla releen irti ja yhdistämällä nastat, joiden numeroja en muista, kun ei ole ohjeita töissä mukana. Nastat on kuitenkin ne kaksi "alimmaista" jos katsoo releboxia edestä päin.
Kytkemällä nuo pitäisi eberin yrittää käyntiin.
Jos on tapahtunut 10 epäonnistunutta käynnistysyritystä laite menee lukkoon ja avaus onnistuu vain Tech 2:lla. Tosin otin itse akun reiluksi vartiksi irti ja sain laitteen siten yrittämään käynnistystä.
http://www.espar.com/pdfs/hydronic4_5.pdf dokusta löytyy hyviä ohjeita eberin diagnosointiin. Ohje on D4 ja D5 malleille, mutta huomasin, että se pitää täysin paikkansa myös D3W Z mallille, joka Saabiin on asennettu. (Räjäytyskuvakin on sama kuin EPCssä)
Mulla on siis eberiprojekti edelleen kesken, mutta täytyy varmaan luovuttaa ja viedä huoltoon, kun ei suostu syttymään

Jos maltat odottaa hiukan, niin voisin kerätä tähän mennessä tekemäni diagnosoinnit listaksi, josta voisi olla apua ongelman eristämisessä.
- tidi -
Höyrystimessä tai mikä se nyt onkaan, yhdessä kohtaa on ohut metallipunos, joka ilmeisesti vaikuttaa juuri tässä syttymisvaiheessa merkittävästi. Meidän auton eberissä tuo punos on aika lailla hävinnyt ja laitteen käynnistyminen on todellakin takkuista. Kun viimein käynnistyy, tupsauttaa reilut savut ilmoille
Yritämme tämän talven vielä selvitä, mutta ensi talveksi on tarkoitus uusia koko eberi (jotain yli 600e). Tosin kilsojakin autossa on jo yli 300 tkm. Ilman näitä pikku ongelmia tosi hyvä työmatka-auto.

Yritämme tämän talven vielä selvitä, mutta ensi talveksi on tarkoitus uusia koko eberi (jotain yli 600e). Tosin kilsojakin autossa on jo yli 300 tkm. Ilman näitä pikku ongelmia tosi hyvä työmatka-auto.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Kiitos vinkistä.rr kirjoitti:Höyrystimessä tai mikä se nyt onkaan, yhdessä kohtaa on ohut metallipunos, joka ilmeisesti vaikuttaa juuri tässä syttymisvaiheessa merkittävästi. Meidän auton eberissä tuo punos on aika lailla hävinnyt ja laitteen käynnistyminen on todellakin takkuista. Kun viimein käynnistyy, tupsauttaa reilut savut ilmoille![]()



Olen ollut todella ihmeissäni kun laite ei syty vaikka mittausten mukaan kaiken pitäisi olla kunnossa. Katsoin poltinta tarkemmin ja hehkun reiästä näkyy metallilangan palasia, mutta ei verkkoa. Tuo on varmaan selitys, miksi eberi ei ole syttynyt vaikka löpöä on tullut, tulppa hehkuu ja anturit mittausten mukaan ok.
Saabilla poltin maksaa n. 107 € ja mikä erikoisinta, liikkeessä joka tilaa suoraan saksasta poltin maksaa 134 €

Ja mikä vielä erikoisempaa samaisessa liikkeessä sanottiin, ettei poltin voi olla millään muotoa rikki. Löpö menee heidän mukaan suoraan johonkin kuppiin, josta se sitten höyrystyy. Olen ilmeisesti elänyt väärän tiedon varassa

- tidi -
Tilanne tällä hetkellä
Kävin luetuttamassa nuo vikakoodit, joita oli 2 kpl:
80483, mahdollinen ylikuumeneminen. Ero jäähdytysnesteen lämpötila-anturien 1 ja 2 välillä ylittää 25 C samanaikaisesti kun jäähdytysnesteen lämpötila-anturi havaitsee lämpötilan yli 70 C. Vikakoodi voi syntyä myös silloin jos jäähdytysjärjestelmässä ilmaa.
...
Jos tuolla 70C tarkoitetaan auton omaa jäähdytysnesteen lämpötilaa niin ei voi olla vielä 70 astetta kun tämä vikakoodi tulee jos parin minuutin eberin käynnissäoloajan jälkeen (jäädytysneste tätä ennen parin asteen lämpöistä).
.....
80467, Liekinilmaisin. Katkos/ oikosulku B+aan. Liekin lämpötila-anturi piirin resistanssi ylittää 500 kOhm viiden sekunnin ajan.
Tehdyt toimenpiteet:
- vaihdettu liekinilmaisin
- putsattu sähköliitokset
- putsattu palosylinteri (polttaa muuten aika epätasaisesti, kun etuosa sylinteristä oli täysin puhdas ja takaosa täysin noen peitossa).
- tarkistettu kiertovesipumpun toiminta silmämääräisesti, pyörii ja kaikki siivet tallella.
- sulakkeet ehjät
Samat vikakoodit tulevat edelleen. Eberi starttaa ihan ok ja kiertovesipumppu näyttää toimivan, samoin ACC. Parin minuutin käynnin jälkeen eberin sähkömoottori pysähtyy ja parin minuutin jälkeen tästä sammuu eberi (siis tuli palotilassa) ja syntyvät nuo vikakoodit. Tuon palosylinterin puhdistamisen jälkeen eberin käynnissäoloaika piteni huomattavasti, mutta ei poistanut ongelmaa. ACC ja kirtovesipumppu jatkavat toimintaa vaikka eberi sammuu.
Onko jollain ideoita mitä seuraavaksi tai onko jollain jäänyt Eberin varaosia talteen, seuraavaksi voisi koittaa nuo lämpötilaanturit?
80483, mahdollinen ylikuumeneminen. Ero jäähdytysnesteen lämpötila-anturien 1 ja 2 välillä ylittää 25 C samanaikaisesti kun jäähdytysnesteen lämpötila-anturi havaitsee lämpötilan yli 70 C. Vikakoodi voi syntyä myös silloin jos jäähdytysjärjestelmässä ilmaa.
...
Jos tuolla 70C tarkoitetaan auton omaa jäähdytysnesteen lämpötilaa niin ei voi olla vielä 70 astetta kun tämä vikakoodi tulee jos parin minuutin eberin käynnissäoloajan jälkeen (jäädytysneste tätä ennen parin asteen lämpöistä).
.....
80467, Liekinilmaisin. Katkos/ oikosulku B+aan. Liekin lämpötila-anturi piirin resistanssi ylittää 500 kOhm viiden sekunnin ajan.
Tehdyt toimenpiteet:
- vaihdettu liekinilmaisin
- putsattu sähköliitokset
- putsattu palosylinteri (polttaa muuten aika epätasaisesti, kun etuosa sylinteristä oli täysin puhdas ja takaosa täysin noen peitossa).
- tarkistettu kiertovesipumpun toiminta silmämääräisesti, pyörii ja kaikki siivet tallella.
- sulakkeet ehjät
Samat vikakoodit tulevat edelleen. Eberi starttaa ihan ok ja kiertovesipumppu näyttää toimivan, samoin ACC. Parin minuutin käynnin jälkeen eberin sähkömoottori pysähtyy ja parin minuutin jälkeen tästä sammuu eberi (siis tuli palotilassa) ja syntyvät nuo vikakoodit. Tuon palosylinterin puhdistamisen jälkeen eberin käynnissäoloaika piteni huomattavasti, mutta ei poistanut ongelmaa. ACC ja kirtovesipumppu jatkavat toimintaa vaikka eberi sammuu.
Onko jollain ideoita mitä seuraavaksi tai onko jollain jäänyt Eberin varaosia talteen, seuraavaksi voisi koittaa nuo lämpötilaanturit?