jarrunesteet kadonneet

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

jarrunesteet kadonneet

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hei! Aina silloin tällöin olen tarkastanut jarrunesteen säiliön ja todennut, että sitä on riittävä määrä ja se kuluu todella hitaasti. Viimeisimmästä tarkistuksesta on tosin jo aikaa. Tänä aamuna kun lähdin ajelulle, niin huomasin risteykseen tultaessa, että jarrut painuu "pohjaan" eikä vauhti hidastu. Koska vauhtia ei ollut paljon, niin tilanne korjautui käyttämällä käsijarrua. Pysähdyin ja katsoin jarrunesteet. Säiliö oli aivan lopussa nestettä. Kysyisinkin, että olenko ollut huolimaton ja jättänyt jarrunesteet tarkistamatta ja näin ollen luonnollinen kulutus yllätti minut, vai oliko kyseessä joku ongelma joka tyhjensi jarrunesteet alta aikayksikön? Auttaisitteko tonttua?! :?
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ensinnäkin jarrunesteen vajuminen, vaikkakin pidemmällä aikavälillä, kertoo jo että jossain on vuoto ja aihetta olisi tutkia ennen isompia haavereita(luonnollista kulutusta ei juurikaan ole). Siihen en osaa ottaa kantaa, että onko sinne nyt tullut isompi vuoto mutta.. eikö merkkivalo varoittanut jarruista kojelaudassa?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Huoh

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Ei varoittanut. Sekin nyt vielä sitten. :cry:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jarrunesteillä ei ole ns. "luonnollista kulutusta" normaaliajossa, joten jos neste on kadonnut niin siellä on kyllä vika ja vuoto. Tuo määrä jos on suht. lyhyessä ajassa vuotanut niin varmaankin voi löytyä vuotokohta jo kohtuu helposti (missä näyttäisi vuotaneen jarrunestettä). Ainakin kaikkien satuloiden jarruletkut on syytä tarkastaa ja itse pääsylinteri.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

etujarruletkut on ainakin kulutustavaraa autoissa, ja ne ei ole kallis vaihdattaa, ehkä n. puolen tunnin työ korjaamolla (25 eur) + letku motonetistä 7 eur (siis saab 99) yhteensä korjaamolaskun luulisi pysyvän alle 40 eurossa.

eikös letku ole se todennäköisin vuotokohta yleensä? mulla ei ainakaan ole vielä ollut tuplaysiä josta olisi jarruputki alkanut vuotamaan, paitsi nyt toi yks tapaus jossa se särettiin huolimattomuutta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

sylinteri vuotaa?

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Tervehdys taas. Kävin huoltamolla ja siellä eivät löytäneet mitään vuotavaa letkua tms. Laittoivat vaivan syyksi, että jarrusylinteri on vuotanut nesteet sisälle !!!! :cry: Korjaajalla oli sellainen kiire, etten oikein tajunnut kysellä sen tarkemmin, mutta hän kehoitti vaihtamaan sen jarrusylinterin. Mahtaakohan tulla taas hirvittävä lasku?? :?
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3134
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tuo sisälle vuotaminen on aika tavallinen juttu varsinki vanhemmissa kulkineissa. Ensin vuotaa sen verran että jarrutehostin täytyy (siis n.puoleenväliin) ja sitten alkaa pukaamaan näppärästi sinne maton alle jossa muhii mukava ylläri kun mattoja nostelee. Korjaus-> Pääsylinterin kumet uusiksi ja tehostimen kuivaus. Ja tietty mattojen ja lattioiden pesu, jonka jälkeen kuivattava hyvin ja tarkistettava että maalit on edelleen kiinni (jarruneste irroittaa maalin pellistä) ja tarvittavat ehostukset lattiaan. Myönnettävä on että aina ei ole tullut tehtyä pitkän kaavan kautta jos vuodon on saanut verekseltään kiinni, eli ei ole kastellut mattoa kuin sieltä etureunasta. Niin olen ensin imeyttänyt paperilla enimmät matosta ja sitten suihkepullolla moottoripesuainetta ja vedellä huuhdellut ja sen jälkeen auton sisälämppärillä kuivaus ja sekin on riittänyt.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

hmm.

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Eli sinun mielestäsi jarrusylinteriä ei tarvitse vaihtaa, vaan edellämainitut asiat korjaavat vuodot? :?
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Re: hmm.

Viesti Kirjoittaja jamala »

Henna Makkonen kirjoitti:Eli sinun mielestäsi jarrusylinteriä ei tarvitse vaihtaa, vaan edellämainitut asiat korjaavat vuodot? :?
No se taitaa riippua sen sylinterin lopullisesta kunnosta. Jos se on syöpyny niin se tarvii vaihtaa.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: hmm.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jamala kirjoitti:
Henna Makkonen kirjoitti:Eli sinun mielestäsi jarrusylinteriä ei tarvitse vaihtaa, vaan edellämainitut asiat korjaavat vuodot? :?
No se taitaa riippua sen sylinterin lopullisesta kunnosta. Jos se on syöpyny niin se tarvii vaihtaa.
Aivan niin. Omassa autossa oli jarrupääsylinteri sisältä kuin uusi, kun vaihdoin kesällä tiivisteet. Niiden tiivisteiden vaihto on aika hankalaa mutta ei vaikeaa. Joten ei ku kimppuun vaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kun jarrupääsylinteri on irti niin yksi millä voi arvioida kuntoa, on että painaa sen kasaan käsin ruuvimeisselillä, jos tuntuu pykälä jossain kohtaa -> vaihtoon.

900 79--8.87 Ø22,2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-5015 47.86 ???
900 8.87--93 Ø22,2. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23-5305 134.21 ???

Ja tuntuupas hyvältä ajaa vanhellamma kikottimella. :)

Motonetin osien laadusta ei ole tietoa.

Tokihan voi vanhankin kunnostaa kun hoonaa sylinterin ja uudet kumit.

T. Pasi
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4044
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: hmm.

Viesti Kirjoittaja jariha »

dimebak kirjoitti:Niiden tiivisteiden vaihto on aika hankalaa mutta ei vaikeaa. Joten ei ku kimppuun vaan.
Silloin, kun en vielä luottanut kykyihini jarrujen kanssa, huoltomies sanoi, että ihan sama, vaihtaako hän koko sylinterin vai tiivisteet vanhaan. Eli tiivisteiden vaihto tulee tuntitöinä maksamaan (hänen mukaansa) uuden sylinterin verran. Tiedä häntä, mutta vaihdatin koko sylinterin ja tulihan sille hintaa. Tänään tekisin työn itse eli vaihtaisin ne tiivisteet.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
matti sallinen
"Turbo"
Viestit: 261
Liittynyt: Su Elo 15, 2004 18:04
Paikkakunta: Hki/Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja matti sallinen »

"Motonetin osien laadusta ei ole tietoa. "

mulla on.
nyt on ainakin 3 vuotta hötönetin korjauskumit pitäneet nesteet oikealla puolella järjestelmää.
saab 99 -83 GL"S"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8265
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: hmm.

Viesti Kirjoittaja dimebak »

jariha kirjoitti:Silloin, kun en vielä luottanut kykyihini jarrujen kanssa, huoltomies sanoi, että ihan sama, vaihtaako hän koko sylinterin vai tiivisteet vanhaan. Eli tiivisteiden vaihto tulee tuntitöinä maksamaan (hänen mukaansa) uuden sylinterin verran. Tiedä häntä, mutta vaihdatin koko sylinterin ja tulihan sille hintaa. Tänään tekisin työn itse eli vaihtaisin ne tiivisteet.
Mulla meni työhön aikaa noin 1,5 tuntia. Tein sen töissä ennen lehden painoa. Itse sylinterin irroitus ja asennus ei ole mitään vaikeaa. Ainoa mikä siinä tuotti hiukan sorminäppäryyttä vaativaa oli se, että sylinterin mäntiä ei voi purkaa. Ilmauksen tein niin, että ensin valutin painovoimaisesti eli roppu auki niin kauan ettei ilmaa enää tule. Parin päivän päästä ilmasin uudestaan isän avustuksella, iskä polki paineen ja minä päästin paineen pois, ja taas niin monta kertaa ettei kuplia tullut. Ja jarrut on paljon paremmat, tunnokkaat ja mikä tärkeintä, paine pysyy. Niin, mullahan oli jarruissa se vika, että paine karkasi toisesta piiristä. Ja ei se 7€ tiivistesarjan hinta tunnu yhtään pahalta, made by Scan-tech ja ostettu PCS:ltä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

tällaistakin

Viesti Kirjoittaja Eero »

omistin joskus muinoin 900 GL:n vm -79 jossa oli vaihtomoottori. Siis se B-malli. Siihen oli kone vaihdettu kuulemma sen takia, että jarruneste oli mennyt tehostimesta alipaineputkea pitkin imusarjaan ja siis polttoon...

Onko kellään vastaavasta tietoa?
Vastaa Viestiin