Tervehdys. En äkkiseltään edes hakutoiminnolla löytänyt sopivaa ketjua aiheeseen, joten aloitinpa sitten uuden.
Olen ajellessa kiinnittänyt huomiota silloin tällöin ilmenevään kojelaudan resonointiin. Kuskin paikalta kuulosteltuna paikansin sirinän/reson apparin puolellle kojelautaa. Niinpä aina silloin tällöin taputtelin kojelautaa sieltä täältä ilman tulosta. Muutama päivä sitten istuskelin apparin paikalla ja resonointi alkoi taas. Nyt se kuulosti tulevan kuskin puolelta kojelautaa. Koska vaimoni ajoi, niin minulla oli aikaa syventyä tähän pieneen, mutta niin harmilliseen ääneen. Taputtelin aikani eri kojelaudan alueita ja taisinpa antaa sille ihan nyrkkiäkin - tuloksetta. Ihmettelin edelleen tätä sirinää/resonointia. Jostakin syystä otin kiinni taustapeilistä muuttaakseni sen asentoa -kas kummaa resot hävisi. Irrotin otteen taustapeilistä ja resot alkoi taas. Tätä tein muutamaan otteeseen vakuuttuakseni äänen lähteestä. Itse peili on kiinni kuin tatti omassa varressaan, eikä se heilu. Kysymys kuuluu, että onko peilin sisällä jotakin mikä voi aiheuttaa resonointia tai sirinää? Ennen kuin puran sen osiin, niin kaipaisin teiltä asiantuntevia kommentteja, jos teistä joku vaikka olisi tuohon jo aiemmin perehtynyt.
Terkuin Zeipii
Taustapeilin sisäosat resonoi?
Taustapeilin sisäosat resonoi?
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
-
- "Hölösuu"
Re: Taustapeilin sisäosat resonoi?
En tiedä onko sulla automaattisesti himmenevä taustapeili, mutta itsellä resonoi se kohta, josta täpätään "pimeäasentoon".
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Ei ole automaattisesti himmenevä, vaan ihan prole-versio 

MiTo QV -10
-
- "Hölösuu"
Itselläni siis sama versio, eli se nypykkä mistä laitat "yömoodin" päälle, niin siitä kun otan kiinni loppuu myös resonointi.ZeiPii kirjoitti:Ei ole automaattisesti himmenevä, vaan ihan prole-versio
Olen itse ajatellut, jos sinne laittais jotain kunnon tököttiä väliin, ettei pääsis resonoimaan.
Hyllystä löytyis vetonivelrasvaa, uskaltaskohan sitä laittaa ihan vähän sinne...

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
Ihan sama mulla. Varmaan pahin äänilähde. Näytti vaikealta purkaa kun katselin vuosia sitten. En ajatellut, ettävoisi laittaa jotain tahnaa sisään. Koko auton äänimaailma paranisi paljon. Yleensä se vaimenee kun säätää peiliä vähän.
Kiitokset myötätunnosta
Kunhan kelit hieman lämpenee, niin otan tuon tutkintaan. Ääni on niin ärsyttävä, että siitä on päästävä eroon. Onneksi se ei sentään aina pärise.
Terkuin Zeipii

Terkuin Zeipii
MiTo QV -10
niin se taustapeili "sirisee" mullakin. Voimakas käden rutistus peilin kuoresta ja sirinä loppuu. Myöskin apparin häikäisysuoja pitää ääntä joskus... Alkuun tuli hakattua koko kojelauta läpi nyrkillä, ja aina vain vikisi