Yhteiskuntaa ei paljon kiinnosta, miten kovassa metelissä itse haluat istua. Sen sijaan kiinnostusta on sille, että liikennemelua alennetaan. Toisaalta renkaan ostajaa ei luulisi ohiajomelu kovinkaan paljon kiinnostavan suhteessa siihen sisämeluun. Automallista rippumattoman sisämelun mittaaminen olisi lisäksi lähes mahdotonta.
Toisaalta uskoisin, että ohiajo- ja sisämelu korreloivat jossain määrin toistensa kanssa, eli voi sitä dB-lukua käyttää viitteellisenä omassa valinnassa.
Rengasturvallisuusasioissa menee usein sekaisin ajotaidon ja renkaiden ominaisuuksien merkitys. Jos on oikein osaava ja taitava kuski (kuten me kaikki, jotka olemme tietenkin keskimääräistä kuskia parempia
), onko perusteltua ulosmitata taidon tuoma turvallisuus kehnommilla renkailla? Toisinsanoen saattaapa tulla eteen tilanne, jossa hirven hypätessä eteen Kankkus-Vatanen saisi auton kääntymään elikon ohi, mutta vain jos alla on huippupitävät renkaat. Kehnoilla renkailla ajava huippukuski tai taitamaton huippurengaskuski ajaisivat hirveä päin.
Ja sitä hirven tai rattijuopon eteen ilmestymistä on vaikea ehkäistä olemalla itse todella hyvä kuski.
Mutta tässä keskustelussa ei tule koskaan raja vastaan. Onko raha minulle niin kovin arvokasta, että en vaihda autoa joka vuosi uuteen 60 k€:n huipputurvalliseen uutuuteen? Pitäisikö renkaatkin vaihtaa joka vuosi, koska uusi rengas on aina pitävämpi kuin yhden kauden ajetut? Pitäisikö autoa ajaa kypärä päässä?
Eli hinta- ja turvallisuusvalinnan vertailu on mielestäni ikuisuuskysymys, jossa ei ole oikeaa vastausta. Jokainen tekee omata valintansa. Paljon vaikuttaa tosiaan missä ajaa, eli kaupunkipyörityksessä renkaiden merkitys on aika pieni. Mutta uskoisin jokaisen kaupunkipyörittelijänkin eksyvän silloin tällöin maantielle.
Jos ihan hirveästi liikenteessä henkensä puolesta pelkää, on parempi pysyä kotona. Ja sinnekin on moni kuollut.