9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Riiko
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 18:44
Paikkakunta: Salo
Viesti:

9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja Riiko »

Tarkoitus ei ole moittia autokauppiasta vaan tuoda kokemusta mitä käytetyn auton kauppa on reaalisosialismissa. Huoltokirja on lähes täydellinen, vitsi vitsi.
2005 automaatti ajettu 135 tkm.
Ostaessani auton isosta lasilinnasta Herttoniemen autokeskittymästä tarkistin sen huolellisesti. Huoltokirja kertoo vain huolto 1 - 6 tehdyksi.

Tarkempi syynäys ja soitto huoltajille kertoo seuraavaa.

Öljyn vaihto tehty 15 tkm välein ja 120 tkm huoltoa ei ollut merkitty kirjaan mutta oli tehty öljyt suodatin ja ilman suodatin.
Auto ollut kolarikorjauksessa kuskin puolen ovia on oijottu.
Takaiskarit vaihdettu ja jarrut korjattu joka nurkkaan.

Oston jälkeen omassa lämpimässä autotallissa havaittua ........
Automaattilaatikko öljy oli mustaa ja heti vaihtoon, ei tietoa edellisestä.
Ilmastointiaine heti vaihtoon, ei tietoa koska on vaihdettu.
Bensan suodatin auton alla oli ruosteessa ulkopuolelta, heti vaihtoon.
Kuskin kumimatto oli reijillä kantapään kohdalta, heti vaihtoon kaikki kaukalo malliin.
Havaittu moottoritilan vinkumista ja tilattu aika kiristinrullan ja moniurahihnan vaihtoon, ei tietoa edellisestä.
Tuulettimen moottori vinkuu harmi matkustamon. Täytynee avata ja selvittää osuuko jonnekin vai tavallinen laakerivika.

Kaasupolkimen akseli vinkuu kun painaa poljinta, sotaöljyä akseliin.

Kun ostat autoa niin se täydellinen huoltokirja on Vitsi Vitsi johon on syytä varautua huumorilla.

Ajaminen automaatilla on juhlaa ja kiihtyy riittävästi ohituksiin.
Ei paha käytetyksi autoksi.

Suhteuttamaan mitä saa 9000 eurolla.
Ford Fokus farmarin ajettu 130 tkm vuodelta 2006.

Autojobbari myi Saab 9-5 2004 mallia yksillä ruostuneilla peltivanteilla.
Kehoitan ainakin erittäin suureen varovaisuuteen jobbarien kohdalla koska he saavat ne surkeimmat vaihtoautot myytäväkseen.

Lopputulos on jyrkästi plussan puolella.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3461
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Viimeinkin joku muu huomaa saman huoltokirjan suhteen. Parhaimmat autot olen ostanut harrastajilta, jotka usein vaihtavat osia ja huoltavat muutoinkin kuin huolto-ohjelman mukaan.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2943
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja Cona »

Leimoja on huoltokirjoissa monenlaisia ja monestihan kaari menee suunnilleen seuraavasti: merkkiliike huoltanut n. 100tkm asti, tämän jälkeen huollettu vaihtelevasti "fixus"-"Ramin Auto"-akselilla ja 200tkm jälkeen täytetty itse öljynvaihdot ja korjaukset. Se mitä huolloissa on tehty ei aina paljastu huoltokirjaa selaamalla. Vanhemman auton kohdalla ihmiset huollattavat autojaan usein kitsaasti ja vaihdattavat vain öljyt ja osat jotka on pakko vaihtaa joko ajokelpoisuuden tai katsastuksen vuoksi.

Tuonti-autojen huoltokirjat ovat monesti kronologisesti aika epäjohdonmukaisia. Ensin 10 vuoden aikana tullut kilometrejä 20-30tkm vuodessa, tämän jälkeen huolto-ajankohdat ja kilometrit eivät monesti ole suhteessa toisiinsa joka pistää epäilemään, että autolla on ajettu oikeasti enemmän kuin mittaristo ja huoltokirja antavat ymmärtää.

Ilmastointihuolto, automaattiöljyjen vaihto, saranoiden rasvaus, jarrujen herkistely jne. eivät monestikaan kuulu nyrkkipajan tarjoushintaan. Valitettavasti merkkiliikkeen status ei myöskään takaa, että kaikki huolto-ohjelman kohdat on käyty läpi, mutta se onkin jo aivan toinen tarina.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Teurastaja
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: Pe Syys 08, 2006 09:05
Paikkakunta: Oulu -> Espoo

Re: 9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja Teurastaja »

Huoltokirjasta tuli mieleen tämä pätkä Klassikko-elokuvasta: http://www.youtube.com/watch?v=4cCzDZSl0TI (kohdasta 1:00 alkaen) :lol:
Saab 900 S 2.0 '96 -> Saab 9-5 Wagon 2.0t A '00 -> Honda Accord Tourer AT '07
Etsinnässä kesä-/harrasteautoksi kromipuskuri-96!
[Jäsen #5800]
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Ja monesti tilataan työ ilman näitä huoltokohteiden tarkastusta, että saadaan se leima kirjaan.

Eli käytetään korjaamossa, jossa sanotaa, että vaihdetaan suodattimet+öljyt, mutta ei saa tehdä itse huoltoa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja Raser »

Vuosimallin 2004 saab 9-5 2.3T kiikarissa ja sillä ajettu 100tkm.

Omistaja sanoo että huollot on (mukamas) tehnyt "entinen ammattimekaanikko" joten huoltokirjaa ei ole täytetty.

Olisi tietysti helppo sanoa että unohda ja osta joku toinen saabbi jossa on täydellinen huoltokirja. Ongelma on vaan se, että ei noita kaikenpuolin muutoin sopivanoloisia saabbeja kasva joka oksalla. Saattaa se täydellinen huoltokirjakin nostaa hintaa ihan mukavasti, joten onko se niin sanotusti sitten hintansa väärti???

Jos oletetaan että ilmoitetut 100tkm pitävät paikkansa, niin kuluvat osat poislukien (mihin tuskin millään huollolla voi ikää lisätä), mihin tuo huoltamattomuus konkreettisesti autossa vaikuttaa sitten?

Kaiketi ainakin yksi suurimmista huolenaiheista on että onko öljyjä(kään) vaihdettu riittävän usein. Selviäisikö moottorin kunto jossain autotohtorin tarkastuksentapaisessa syynissä?
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Jos hinta on passeli, osta pois. Turbo voi olla sökö tai sitten voi kestää vielä toisen mokoman hyvinkin. Noilla metreillä auton pitäis olla kuitenkin suht kunnossa. Jos melkein kymmenen vuotta vanha auto voi kunnossa olla :mrgreen:.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
TommyW
"Viggen"
Viestit: 560
Liittynyt: Ti Syys 15, 2009 06:49
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja TommyW »

9000 automaatilla kirjoitti:Jos hinta on passeli, osta pois. Turbo voi olla sökö tai sitten voi kestää vielä toisen mokoman hyvinkin.
Jos auto on oikea 2.3 "iso T", eikä kirjoitusvirheinen 2.3t, on siinä Garrettin sijaan Mitsubishin TD04-ahdin (sama kuin Aeroissa), jonka pitäisi kyllä kestää kilometrejä.
Saabiton Saabisti
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja Raser »

TommyW kirjoitti:
9000 automaatilla kirjoitti:Jos hinta on passeli, osta pois. Turbo voi olla sökö tai sitten voi kestää vielä toisen mokoman hyvinkin.
Jos auto on oikea 2.3 "iso T", eikä kirjoitusvirheinen 2.3t, on siinä Garrettin sijaan Mitsubishin TD04-ahdin (sama kuin Aeroissa), jonka pitäisi kyllä kestää kilometrejä.
Hintaa on aina liikaa! Turbon ja kytkimen vaihto (yht. 2000 euroa???) varmaan on joskus edessä, mutta eniten huolestuttaa tuo mahdollinen huoltamattomuus tai siis, että vain rikkoutuneita osia on kenties vaihdettu. Tuskin mikään "kotimekaanikko" alkaa huolto-ohjelman mukaista listaa läpikäymään...

...mutta toivoa olisi kilsojen (noin 100tkm) osalta, vaikka tosiaan säälittävän vanhoja autojahan nämä vuosimallin 2004 vehkeet ovat jo.

Miten SAABISSA näkisi sen onko kilsat oikein, ettei ole ruuvattu? Perinteiset vaihdekepin, ratin ja penkin kuluneisuus ehkä, mutta näkyisikö jossain konepellin alla tietyssä yksityiskohdassa tms. paikassa kilsojen määrästä viitteitä?


Jos täältä kotipaikkakunnan liikkeistä löytyisi 100tkm ja 300tkm ajetut suunnilleen saman vuosimallin saabit, niin niistähän sitä voisi käydä vertailemassa vaikka roiskeläpän (?) kuluneisuutta, mutta kun ei noita saabbeja vaan ole kovin paljoa missään.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2943
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kuulostaa aika erikoiselta, jos "ammattimekaanikko" ei ole pitänyt mitään kirjaa tekemistään huolloista tai ei ole edes esim. mitään kuitteja esittää.

Auton yleisilme yleensä kertoo jotain ajetuista kilometreistä, ratin, vaihdekepin nupin ja kuskinpenkin verhouksen kuluneisuus kertoo monesti, että autolla ajettu paljon. Koeajolla selviää ainakin välittömät viat, kuten alustan kolinat, moottorin ja vaihteiston yleinen toimivuus ym. Esim. jos kuskin oven saranoissa on väljää on joko voitelu laiminlyöty tai käytetty paljon jne.

Moottoritilasta voi katsella öljyvuotoja, jos konehuone on juuri pesty voi syynä olla myyntifiksauksen lisäksi, että yritetään peitellä jotain vuotoa.

Jos hinta ja laatu kohtaa osta pois, huoltokirjan puuttuminen ja samalla mittarilukeman uskottavuus ovat hintaa alentavia tekijöitä.

Jotkut katsastusasemat ottavat mittarilukemia ylös, muistaakseni K1-ketju kirjaa katsastuksissa senhetkisen mittarilukeman. Trafilta voi selvittää auton historiaa, edellisten omistajien määrä ja mahdollinen tuontiauto-tausta kertovat osaltaan jotain siitä, voiko mittarilukema pitää paikkaansa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: 9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

sen verran oppinut autokaupoista ja automekaanikkona työskenneltyäni että jos auto on likainen/huonosti pidetty sisältä on myös kaikki muu yleensä yhtä huonosti hoidettu. en nyt tarkoita että joka päivä imuroidaan ja pyyhitään kojelauta sun muuta, mutta esim talvisin paljon jäätä lattioilla ja matot ihan umpijäässä, roskia jokapuolella ja takapenkille lastattu niin paljon tavaraa ettei istumaan mahdu. tämä on sellainen oma kokemus. mutta tuohon mistä kilometrit näkee on kyllä paha sanoa mitään.. kiveniskut etupäässä ja tuulilasissa, sormus kuluttanut ratin (saattaa olla jopa 100tkm ajetussa ratti hajalla) ja sit polkimet kuluneet.. nääkin on niin tapauskohtaisia.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: 9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ja sekin vaikuttaa kuinka ne kilsat on kertyny. 100 tkm Stadin ympäristössä tai sama määrä Lapissa, niin ero voi olla melkoinen. Pohjoisen autoissa on toki etuja sekä haittoja. Etuina yleensä pitkät etäisyydet jotka jo sinällään edellyttää kiesin kunnossapitoa. Myös suolakylpyjä yleensä etelää vähemmän. Haittana ehkä kelirikon rikkomat tiet, jos niissä joutuu paljon ajelemaan...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 2.0t Linear Wagon 2005 täydellinen huoltokirja, Vitsi

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuolla mittariin kertyneellä matkalle ei ole edes ensimmäinen isompi huolto tullut vastaan eli periaatteessa on päästy pelkillä öljynvaihdoilla. Jos ei niitäkään ole dokumentoitu niin kaartaisin auton pajalle missä katsottaisin venttiilikopan alle paljonko sieltä näkyy karstaa ja mikä on jakoketjun kiristysvara. Puolen tunnin homma.
Loput onkin sitten normaalia kulumista kuten koiranluut ja takapään puslat. Alustan ja voimansiirron kunto selviää tarkka-aistiselle koeajolla.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Vastaa Viestiin