Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Tuntuu tuolle Aerolle kelpaavan öljy aika reipasta tahtia, melkein litra tuhannelle kilometrille menee. Ja toisinaan tuprauttaa startissa sen maaliman sumupilvet ilmoille. Epäilys olisi, että öljyrenkaat ovat kuoleentuneet. (Voihan se tietysti olla turbokin finaalissa - kumpaakaan diagnoosia ei ole varmistettu).
Edessä lienee siis koneremppaa, mutta mitä suosittelisitte nyt heti tutkittavaksi? Ottaen huomioon, että homma pitää tehdä niinä harvoina iltoina kun auto on kotona eikä tien päällä ja ulkona pimeässä pakkasilmassa. Tallia ei ole käytössä, siis.
Hakuakin toki osaan käyttää, mutta vinkit kelpaavat myös. Eli mitä nyt kannattaisi tutkia? Onko saabistien hihassa vielä jotain vippaskonsteja (pö-huuhtelua tai Forte-käsittelyä tms), jolla koneremppaa voisi kenties ainakin lykätä hamaan tulevaisuuteen? Ilmeisesti ainakin venttiilikopan huohotusputkia kannattaisi vähän aukoilla ja putsailla?
Edessä lienee siis koneremppaa, mutta mitä suosittelisitte nyt heti tutkittavaksi? Ottaen huomioon, että homma pitää tehdä niinä harvoina iltoina kun auto on kotona eikä tien päällä ja ulkona pimeässä pakkasilmassa. Tallia ei ole käytössä, siis.
Hakuakin toki osaan käyttää, mutta vinkit kelpaavat myös. Eli mitä nyt kannattaisi tutkia? Onko saabistien hihassa vielä jotain vippaskonsteja (pö-huuhtelua tai Forte-käsittelyä tms), jolla koneremppaa voisi kenties ainakin lykätä hamaan tulevaisuuteen? Ilmeisesti ainakin venttiilikopan huohotusputkia kannattaisi vähän aukoilla ja putsailla?
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Onko huohotin ja venakopan ympäristön letkut viimeistä mallia? Tolla venakopan avaamisella olisi kyllä hyvä aloittaa. Tihkuuko mistään öljyä pihalle? Kampuran pääty esim.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Alle ei jää ainakaan isoa lammikkoa ja huohotus on tiemmä päivitettyä mallia. Pitää huomenissa katsella tuota venakoppaa sisältä, jos sieltä tulisi hullua hurskaammaksi...
Kyllä se öljy mitä ilmeisimmin ainakin suurimmalta osaltaan katoaa pakoputken kautta ilmaston iloksi.
Kyllä se öljy mitä ilmeisimmin ainakin suurimmalta osaltaan katoaa pakoputken kautta ilmaston iloksi.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Ota se turbon imuputki (kobra) irti, niin pääset kokeilemaan onko turbon akselilla välystä. Mitsussa harvoin on, mutta ei se kuitenkaan ihan tavatonta ole.
Jos turbo on vainaa niin kannattaa tutkia konetta vähän tarkemmin, koska silloin öljyn kierto on todennäköisesti ollut todella huonoa. Kakkosen ja kolmosen kiertokangen laakerit taittaa olla ne jotka ensimmäisenä kärsii.
Jos turbo on vainaa niin kannattaa tutkia konetta vähän tarkemmin, koska silloin öljyn kierto on todennäköisesti ollut todella huonoa. Kakkosen ja kolmosen kiertokangen laakerit taittaa olla ne jotka ensimmäisenä kärsii.
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Jos syy on turbossa, niin välijäädyttimeltä moottoriin lähtevän letkun sisältä tulee tommosella öljynkulutuksella varmasti desikaupalla öljyä. Ehjässä ei ahtoputki täyty öljyllä. Siihen on melko helppo päästä käsiksi. Klemmarimeisseli on aika kätevä apu.
Ite näin jälkiviisaana omasta 9-5 mäntäjumpasta voin vihjaista että männänrenkaiden vaihto ilman mitään hoonailuita riittää lääkkeeksi öljynkulutukseen. Omassa pirssissä oli männät nimellismitassa ja samoin sylinterit eikä edes kulumaolkaa ollut ylä- ja alakuolokohdasssa. 250tkm oli silloin mittarissa. Kun sylinterikansi ja öljypohja on irti tossa savotassa, niin kunnostaa venttiilit ja öljypohjankin saa puhdistettua.
Jos koneremppa ei tule kyseeseen, niin dieselillä huuhtelu on sitten riskaapelimpi, mutta helpommin parkkipaikkaremppana tehty vaihtoehto... Aiheesta pitäisi olla oma topic täällä foorumilla.
Ite näin jälkiviisaana omasta 9-5 mäntäjumpasta voin vihjaista että männänrenkaiden vaihto ilman mitään hoonailuita riittää lääkkeeksi öljynkulutukseen. Omassa pirssissä oli männät nimellismitassa ja samoin sylinterit eikä edes kulumaolkaa ollut ylä- ja alakuolokohdasssa. 250tkm oli silloin mittarissa. Kun sylinterikansi ja öljypohja on irti tossa savotassa, niin kunnostaa venttiilit ja öljypohjankin saa puhdistettua.
Jos koneremppa ei tule kyseeseen, niin dieselillä huuhtelu on sitten riskaapelimpi, mutta helpommin parkkipaikkaremppana tehty vaihtoehto... Aiheesta pitäisi olla oma topic täällä foorumilla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Pitääpäs aukoa tuota, ennen kuin pirssi lähtee taas illalla tien päälle...Mertmi kirjoitti:Jos syy on turbossa, niin välijäädyttimeltä moottoriin lähtevän letkun sisältä tulee tommosella öljynkulutuksella varmasti desikaupalla öljyä. Ehjässä ei ahtoputki täyty öljyllä. Siihen on melko helppo päästä käsiksi. Klemmarimeisseli on aika kätevä apu.
Rengashommilla voisi hyvinkin selvitä, mittarissa on vasta 235000 km, tosin lisää tulee koko ajan vauhdilla. Lompakon kannalta vain tosi harmi, että ei pysty ite tuollasta remppaa ottamaan vaan pitää teettää jollakin. Nostimet ainakin pitäis putsata, ne naputtelee välissä... Onkos ne muuten samanlaiset kaikissa 16-tappisissa Saabeissa?Mertmi kirjoitti:Ite näin jälkiviisaana omasta 9-5 mäntäjumpasta voin vihjaista että männänrenkaiden vaihto ilman mitään hoonailuita riittää lääkkeeksi öljynkulutukseen. Omassa pirssissä oli männät nimellismitassa ja samoin sylinterit eikä edes kulumaolkaa ollut ylä- ja alakuolokohdasssa. 250tkm oli silloin mittarissa. ... Kun sylinterikansi ja öljypohja on irti tossa savotassa, niin kunnostaa venttiilit ja öljypohjankin saa puhdistettua.
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Pieniä muutoksia niissä on vuosien varrella ollut (lähinnä korkeapainekammion lukitussokan toteutuksessa) mutta kriittiset mitat kaikissa samoja ja ovat vaihtokelpoisia keskenään OG900 malleista saakka viimeisiin OG ysivitosiin ja samat käyvät myös tonnareihin, NG satkuihin sekä OG ysikolmosiin.Henke kirjoitti:Nostimet ainakin pitäis putsata, ne naputtelee välissä... Onkos ne muuten samanlaiset kaikissa 16-tappisissa Saabeissa?
NG9-3 ja NG9-5 "jo" täysin eri moottorit ja nostimet.
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Tuon ikäisessä T7:ssa voi varautua kansi- eli venttiili remontteihin ja jos kauan ajaa karstottuvalla moottorilla niin on aika pian käytetty korjausvarat ...
Kansiremontti on se kallein homma jos ei saa jostain osia puoli ilmaiseksi ja työtä ilmaiseksi ...
Jos joutuu kaiken ostamaan ja teettämään "muilla" niin se ei tule kannattamaan vaan vaihtoehdoksi nosee silloin uusi moottori (tai sylinterikansi).
Uusi moottori
Kansiremontti on se kallein homma jos ei saa jostain osia puoli ilmaiseksi ja työtä ilmaiseksi ...
Jos joutuu kaiken ostamaan ja teettämään "muilla" niin se ei tule kannattamaan vaan vaihtoehdoksi nosee silloin uusi moottori (tai sylinterikansi).
Uusi moottori
Saab 9-5 2.0t 1998
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Minkälaisista työtuntimääristä tai summista puhutaan jos teettää männänrenkaiden vaihdon ilman hoonausta jollain ammattilaisella (pcs, saabianti)? Entä jos samaan pakettiin teettää tuon kansiremontinkin? Meinaa tuo omakin kolkki kuluttaa vähän turhan paljon öljyä (~1l/3-4tkm) niin osaa henkisesti varautua mitä tuleman ehkä pitää.
T7 vm. 2001 9-3
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Ei kai tuo sentään ihan upouusi ole tuohon hintaan? Aika hyvän hintainen joka tapauksessa, näkyvät purkamotkin pyytävän Aeron koneesta yli 2 tonttua...ysifemma kirjoitti:Uusi moottori
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Meinaatko ettei jakopää tarvisi uusimista samassa yhteydessä ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
No ehkä varmuuden vuoksi? Mutta se on kyllä ketjuineen kiristimineen kertomusten ja muistaakseni kuittienkin mukaan tuore tapaus.vesa67 kirjoitti:Meinaatko ettei jakopää tarvisi uusimista samassa yhteydessä ?
#5609 -*- Elämä on epävarmaa - syö jälkiruoka ensin -*-
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Saab 900 2,1i-16 1992 - OE
Ford Focus 1.8 Wagon 2000 - tällä kuljetaan kun Saabit ei toimi...
Ja vielä M-B E320 cdi T A 2000 ... maantielaiva.
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Jos tämä oli kysymykseeni niin en ole mitään meinannut, kunhan tietämättömänä kysyn. Mielelläni otan tietoa vastaan jos sitä joku viitsii jakaa. Lähinnä kiinnostaa tietää kuinka monen tunnin työ männänrenkaiden vaihto ilman hoonausta on ammattilaisella. Eikai jakopää vielä ole ajankohtainen omassa tapauksessa 187tkm ajetussa puhtaassa koneessa.vesa67 kirjoitti:Meinaatko ettei jakopää tarvisi uusimista samassa yhteydessä ?
T7 vm. 2001 9-3
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Siis kyllä noita uusia kokonaisia koneita saa pariin tonniin.
Koskimaalle vastasin että käytetyn jakopään vaihdon tarpeellisuuden näkee kyllä kiristimen ulostumasta ja laahaimiin ketjun syömästä urasta, selvästi vähemmällä pääsee jos vaan ottaa hatun pois ja vaihtaa mäntiin renkaat avaamalla lisäksi öljypohjan jotta saa männät veiveineen ylös.
Pikkasen arveluttaa siltikin rengastus ilman hoonausta...
Koskimaalle vastasin että käytetyn jakopään vaihdon tarpeellisuuden näkee kyllä kiristimen ulostumasta ja laahaimiin ketjun syömästä urasta, selvästi vähemmällä pääsee jos vaan ottaa hatun pois ja vaihtaa mäntiin renkaat avaamalla lisäksi öljypohjan jotta saa männät veiveineen ylös.
Pikkasen arveluttaa siltikin rengastus ilman hoonausta...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Öljynkulutus reilua, koneremontti edessä?
Tällä arveluttavalla tavalla korjasin koneen (nimim. Coltti ostettu). Eipä ole ainakaan 5 tkm matkalla havaittavaa öljyn kulutusta ilmennyt.vesa67 kirjoitti: Pikkasen arveluttaa siltikin rengastus ilman hoonausta...