...
ng900aero kirjoitti:Mitäs kytkinsarjoja markkinoilta löytyy autoon: 9-5 2.0t, vm 1998? Motonjetin hinnasto ei tunne kuin kytkinlevyn (83.76€) vailla tietoa valmistajasta, ja "hieman" sikahintaisen painelaakerin: 143.63€
Noilla hinnoilla vaihdan kyllä pelkän kytkinlevyn, rasvaan painelaakerin ja käyn vaikka sorvauttamassa asetelman.
Aeron levy on suurempi halkaisijaltaan. Ero on muistaakseni 25mm, mutta se on joka tapauksessa huomattava. Siitä en ole varma, että voiko vanhaa pienemmän levyn asetelmaa käyttää.9-5T kirjoitti:Tietääkö joku voiko aeron kytkinlevyn laittaa tavallisen asetelmaan. Mitä eroa aeron levyssä on, halkaisija pitäisi olla sama mutta numero on eri?
Itse en kyllä näe todellakaan järkeä siinä, että vaihtaa vain pelkän kytkinlevyn. Työnä se vaihtotyö on niin suuri, että miksi kannattaa reilun 100€:n takia tehdä remontti vain puolittain

Omassa autossani on aivan uusi Aeron kytkin ja asetelma, joiden toimintaan olen todella tyytyväinen. Ei luista 440 nm väännöllä ja on todella kevyt käyttää...

Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Re: Kytkin
Kytkimen pitäisi sopia myös 2.0 koneeseen suoraan. Varmista kuitenkin asia PCS:ltä ennen hankintaa.ng900aero kirjoitti:No tietysti uusin myös asetelman mikäli ei ole tuota kalliimpi, mutta käykö aeron kytkinlevy ja asetelma suoraan myös 2.0 -"pikkulohkoonkin" ??
Entäs se painelaakeri, onko se 9-5:ssä kiinni kytkimen työsylinterissä, en ole nähnyt laakeria myytävän erillisenä ja onko kokemuksia sen kulumisesta?
Painelaakeri taitaa olla kiinni työsylinterissä, koska ilman väkivaltaa se ei tunnu irtoavan. Omassa laitettiin painelaakeriin (150tkm ajettu) lisää vaseliinia hieman ja mitään ongelmia ei ole ollut. Tietenkin, mikäli budjetti ja aikataulu antaa myöten, voisi olla laakerin + työsylinterin vaihto myös järkevää.
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
En tiedä WIS:in tiedoista, mutta olen kädessäni pitänyt ja verrannut -98 2.3t kytkinlevyä ja uutta Aeron levyä yhtäaikaa. Kokoero on selvä.9-5T kirjoitti: WIS väittää vain dieselissä olevan isompi levy.
Pelkän levyn vaihto on mielestäni järkevää koska kytkin on irti laatikko rempan takia takuun alaisessa autossa(160000km) ja kytkinlevyn jouset on hiukan löystyneet mutta ei tarpeeksi takuuvaihtoon. Saab liike pyysi 260-% uudesta levystä.
Lisätty dieselin levy on 12mm isompi
Voi olla, että uusissa 2.3 matalapaineturboissa on jo valmiina tuo suurempi kytkinlevy, mutta ainakaan kokonaisuutena se ei ole yhtä järeä kuin Aeron kytkin+asetelma.
Näin ainakin luottaen MapTunin virisetteihin, aeron ja 2.3t kytkimissä on eroa. Esim. Aeroon joudutaan vaihtamaan kytkin mentäessä tehoihin yli 305hv (Aeron steg 4 vielä vakiokytkimellä), mutta 2.3 matalapaineturbossa on jo vakiota vahvempi kytkin tehoilla 285hv (2.3t steg 4 jo järeämmällä kytkimellä).
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Re: Vielä
Pitäisi olla kai originaali tavaraa. Merkiltään se on Sach.9-5T kirjoitti:Onko toi hinta alkuperäiskytkinpaketille tai jollekkin tarvikesarjalle? Yleensä PCS ei ole halvempi mitä Ukin Saab liike mutta nyt pelkästä levystä pyysivät 221,-ng900aero kirjoitti:Taidan päätyä aeron kytkinpakettiin, hintaero 2.0t:n vakiokytkimen hyväksi PCS:llä vain 10€ eli 220 vs. 230€.
Kytkin ei ole ollenkaan raskas käyttää. Omassani vanha kytkin oli tätä uutta raskaampi käyttää.
Kyllä 9-5 kytkin on mukavan kevyt verrattuna og 900:seen tai varsinkin tonnari Aeroon...

Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä