neuvoja entisöintiin

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

neuvoja entisöintiin

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Pihassa mätänee vm 1975 96. Se oli ruosteessa ajossa ollessaan 90 luvulla. Taival pysähtyi jakorattaiden lopahtamiseen. On ollut sateelta suojassa, mutta voi olla aika homeessa.

Kaikki olisi siis laitettava. En tiedä tuleeko ikinä tehtyä, mutta kaipaisin neuvoja yleisellä tasolla. Pientä tunnearvoa on tässä aihiossa, koska se on meille uutena ostettu.

Minkälaisesta aihiosta kannattaa aloittaa? Miten on osien saatavuus? Saako vielä peltejä uusina ja ehjinä.
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: neuvoja entisöintiin

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

Vaihtoehtojahan on monia. Jos löytyy intoa, aikaa, rahaa, peukalo ei ole aivan keskellä kämmentä, tilat, työkalut niin tottakai tunnearvoa nauttiva yksilö kannattaa kunnostaa. Osiahan saa aika hyvin uutena ja käytettynä. Korjauspeltiosista en tiedä, varaosakorista ehkä on helppo leikata mikäli kaikkea ei löydy esmes Ruotsista. Ja jos lompakko kestää niin voihan työt teettää.ulkopuolisellakin. Itse tehty monesti vain palkitsee enemmän :) "Sininen biblia" eli ysikutosen korjaamokäsikirja auttaa aika monessa asiassa. Suosittelen ko. opuksen hankkimista.

Jos haluaa samanlaisen auton vähällä vaivalla niin helpoin, joskus jopa edullisin konsti on etsiä hyvä katsastettu yksilö.

Ainiin. Jos alat kunnostaa ja resurssit antaa periksi tehdä näin niin rakenna talvet ja aja kesät. Moni projeki tyssää siihen kun auto on.levitelty atomeiksi talliin. Ensin vaikka yleinen siistintä, vaihtomoottori nokalle ja jarrut kuntoon. Jos siis mätähommia ei ole liiaksi. Pääsee nauttimaan Saabismista ja seuraavana talvena voi naperrella paikkoja paremmaksi yksi kohde kerrallaan.
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: neuvoja entisöintiin

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Jep. Liian moni kuuppa projekti kuihtuu siihen että haukataan heti alkuun liian iso pala sillä että pistetään auto ihan nippeleiksi. Kummasti se vaan piristää kun pääsee vaikka vähän keskeneräisellä autolla ajelemaan.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: neuvoja entisöintiin

Viesti Kirjoittaja saabracing »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=29&t=105084

Luehhan tuo mun projekti läpi, tuo oli helppo :D

että jos on suunnilleen samassa kunnossa, nii äkkiä saa ajoon jos löytyy korjaukseen tarvittavat työkalut ja hitsauskone.

jos taas pahempi ja enemmän mätä, eikä hitsauskonetta omasta takaa löydy, niin sitten voi laittaa aikatauluksi vaikka yhden vuoden... ja sitä ruostetta on takuulla vaikka ei päälle päin näkyis...

Suorasta pellistä tein kaikki korjauspalat kun valmiita korjauspaloja ei löytynyt siihen hätään.


ja moottori kannattaa ehdottomasti putsata ! joku käsittely löpöllä tai muuta millä saa paskan liikkeelle, sitten purkaa öljypohjan pois ja putsaa sihdin, muuten vuosien pinttynyt paska tukkii sihdin ja öljynpaine pikkuhiljaa tippuu ja hajottaa tasapainoakselien laakerit sekä pahimmassa tapauksessa muutkin laakerit.

mut on se sitten ku on kuuppa ajossa, nii hauska peli ! 8)
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: neuvoja entisöintiin

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Kiitos näistä. Tuo pienissä osissa teko on varmaankin hyvä neuvo. Auton kunto taitaa olla sellainen, että halvempi ja vaivattomampi tapa olisi auton osto. Hitsaukonekin menee hankintaan, jos päätän siihen ryhtyä. Olen harjoitellut paikkaushommia vaivaiset 20 vuotta sitten.. puikolla ja kaasulla.

Mistä saatte osia? Onkohan edullisin tapa lopulta hankkia luovuttaja-auto?

Miten paljon vaikuttaa työtapoihin, jos ottaa museorekisteröinnin tavoitteeksi? Tarkoitus ei ole madallella tms, mutta tarkoitan että puututaanko esim paikkauksiin ym? Ilmeisesti auto pitää olla ylimaalattu.

Moottoripuolella olen ajatellut, että hauska projekti voisi olla yrittää tehdä yksinkertainen ruisku. Ei ensi vaiheessa varmaan kuitenkaan, mutta vaikuttaako tämä museorekisteröintiin?
Juha K
"Hölösuu"
Viestit: 1131
Liittynyt: Ma Tammi 15, 2007 13:48
Paikkakunta: Oulu

Re: neuvoja entisöintiin

Viesti Kirjoittaja Juha K »

Jos projektiautossa on edes jonkinverran osapuutteita/huonokuntoisia osia/ peltejän niin minun mielestä on kannattavaa hankkia joku rotisko osien luovuttajaksi, varsinkin jos on itsellä säilytyspaikka.

Kuuppaan onneksi saa vielä kohtalaisen hyvin uusiakin kulutusosia tarviketoimittajilta ja harrastajilta löytyy jonkinverran orggis osiakin. Lehtosen Juhalta on minun projekteihin löytynyt paljon tarpeellista osaa. Niin ja Onhan tuota uustuotantoakin jonkinverran. Uudet peltiosat tahtoo olla vähän tiukemmassa, mutta joskus niitäkin näkee.

Ruiskulla ei varmasti kuuppaa saa museokilpiin, mutta jos on kauniisti patinoitunut maalipinta niin mielestäni sillä museointi onnistuu. Museosetä ei varmasti hirveistä ratsupaikoista tykkää.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: neuvoja entisöintiin

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Juha K kirjoitti:Ruiskulla ei varmasti kuuppaa saa museokilpiin, mutta jos on kauniisti patinoitunut maalipinta niin mielestäni sillä museointi onnistuu.
Joo. Usein katsotaan, että tasainen patina on erittäinkin ok. Auton olisi hyvä olla sellainen tasapainoinen kokonaisuus.

Jos maalaat pintapellit uuden kiiltäviksi, käy niin, että lievästikin ajan patinoimat puskurit, kapselit, sisustus yms. ovatkin yhtäkkiä eri paria maalipinnan kanssa vaikka ennen maalausta näyttivät hyviltä. Kannattaa miettiä, ehkä myös konsultoida tarkastajaa, ennen kuin tekee hätiköityä maalauspäätöstä.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
karitammi
"Aero"
Viestit: 490
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 17:23
Paikkakunta: Espoo

Re: neuvoja entisöintiin

Viesti Kirjoittaja karitammi »

Tuossa on niin paljon ruostetta kylkilistojen kiinnityksissä ja takapään pokkauksessa, ettei siitä maalaamatta selviä mitenkään.
Avatar
AnttiK
"Aero"
Viestit: 468
Liittynyt: Ma Heinä 18, 2011 11:03
Paikkakunta: Oulu

Re: neuvoja entisöintiin

Viesti Kirjoittaja AnttiK »

Minulla on periaatteessa samankaltainen projekti ollut menossa jo 1.5v ja loppua ei ihan heti ole näkyvissä, kun korikorjausta peräkontin, helmakoteloiden ja pohjan kanssa vielä riittää ja etenemisvauhti on tällä hetkellä noin 3h/viikko. Ruostevaurioita löytyy, kun auto on ollut meidän perheellä jatkuvassa käytössä uudesta asti vuoteen 2002 ja sen jälkeen muutamana kesänä, joista viimeksi kesällä 2011. Auton helmakotelot alkoivat olla jo siinä kunnossa, että ei niitä siinä kunnossa enää katsastuskonttorille viitsinyt mennä näyttämään. Siispä mig:n ostoon ja hommiin. Parempikuntoisen korin kunnostamista en pitänyt vaihtoehtona, kun homman juju on kunnostaa juurikin tuo auto, johon liittyy aika paljon muistoja vuosien varrelta.

Korin ja ulkoasun pyrin tekemään mahdollisimman lähelle alkuperäistä tutkailemalla netistä löytyviä kuvia miltä esimerkiksi alkuperäiset helmakotelot ovat joskus näyttäneet tai minkälainen takaiskarin kiinnitys on ollut ja väännän pellistä sitten vastaavanlaista tilalle. Vuosien saatossa tuota autoa on korjailtu lähinnä laittamalla vaan peltiä ruostuneen päälle ja muilla erilaisilla epämääräisillä ratkaisuilla, jotta on saatu katsastuksesta läpi. Nyt nuo korjailut tulee tehtyä uusiksi lähinnä puskusaumoja käyttämällä.

Museokilpiin autoa ei ole tarkoitus yrittää, kun en näe siitä vaivaan nähden suurempaa hyötyä ja sitäpaitsi melkein kaikki osat megasquirt ruiskuun jo löytyykin. Tuo ruiskun lisääminen autoon kiinnostaa kovasti teknisessä mielessä ja se miten se sitten sillä käyttäytyy, kun vielä olen kyllästynyt kaasarin kanssa räpläämiseen ja bensankatkuun, joka on auton sisustuksiinkin tarttunut. Toki kaasarin saa takaisin muutamassa tunnissa, kun siihen liittyvät osat jäävät kuitenkin talteen, jos katumapäälle tulee.

Seuraavia osia on tullut tähän mennessä hankittua muutaman jo olemassa olevan varaosa-auton lisäksi (foorumilta löytyy haulla kaikista tietoa):
-Uusi nokkamerkki
-korvamerkit
-13mm etu ja takaikkunan koristelista oitraconilta
-ETRA:sta korin ja lokareiden väliin lista (hieman paksumpaa kuin alkup.)
-Valkoisella keinonahalla esim. B-pilarin verhoaminen
-tuulilasi paikallisesta lasiliikkeestä
-Jenkeistä lämppärin hanaan tiiviste (en ole vielä kokeillut käytännössä toimiiko, mutta alkuperäisen kokoinen on)
-Uudet jarrulevyt
-Kaikki iskarit
-Pakoputki
96 V4i -73
Vastaa Viestiin