Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Hommasin ensimmäisen Saabini n. kuukausi sitten. Autolla ajettu 380k, mutta päällisin puolin erittäin hyvässä kunnossa. Ainoat ilmenneet ongelmat ovat suuri ja tasainen kulutus. Ajotietokone näyttää kulutuksen ajosta riippumatta tasan 11.0 litrassa ja kulutusta seuraamalla tämä on suhteellisen tarkka lukema. Tietääkseni Saabin peruskulutus liikkuu ennemmin siellä 7-8 litran paikkeilla, mutta uutena käyttäjänä en osaa suorilta lähteä ongelmaa paikantamaan.
Toinen ilmennyt ongelma oli heti oston jälkeen ilmennyt, mutta sittemmin hävinnyt moottorin lämpömittarin ponkaiseminen tappiin. Eli mittari näytti lämpötilaa punaisella ja jäähdytys huusi pitkään auton sammuttamisen jälkeenkin. Ongelma hävisi kuitenkin viikon sisällä itsestään. Jäljellä on satunnainen mittariston hetkellinen sammuminen (sammuu sekunniksi välillä ajon aikana).
Ajatuksena on viedä auto huoltoon, mutta ajattelin pyytää viisammiltani ensin tietoa, jotta osaan paremmin kuvailla ongelmat myös huoltamossa.
EDIT:
Lisäyksenä huoltokirja näyttää bensansuodattimen vaihdon 360k kohdalla ja polttoainepumpun vaihto 374k.
Toinen ilmennyt ongelma oli heti oston jälkeen ilmennyt, mutta sittemmin hävinnyt moottorin lämpömittarin ponkaiseminen tappiin. Eli mittari näytti lämpötilaa punaisella ja jäähdytys huusi pitkään auton sammuttamisen jälkeenkin. Ongelma hävisi kuitenkin viikon sisällä itsestään. Jäljellä on satunnainen mittariston hetkellinen sammuminen (sammuu sekunniksi välillä ajon aikana).
Ajatuksena on viedä auto huoltoon, mutta ajattelin pyytää viisammiltani ensin tietoa, jotta osaan paremmin kuvailla ongelmat myös huoltamossa.
EDIT:
Lisäyksenä huoltokirja näyttää bensansuodattimen vaihdon 360k kohdalla ja polttoainepumpun vaihto 374k.
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Auto taitaa olla ruisku ilman turboa, ng900 on ollut mittariston maadoitusvikoja, haulla löytyy tietoja. Lämpötilamittarin sekoilu voisi olla myös anturin maadoitusvika. Aikoinaan vanhass og900 ruiskussa oli vastaavat kulutuslukemat ajotavasta riippumatta ja syyksi paljastui palanut pakovena, oli halki muutamasta kohtaa. Auto tosin kävi välillä kolmella ja tuo sinun auto varmaan antaisi vikakoodia. Sytytyksen, päästöjen tsekkauksella alkaisin tukimisen. Tietty vikakodien luku.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Usemman vuoden ajelut vapari NG900:sella suorittaneena sanoisin että maantieajossa todella kevyellä kaasujalalla pääsee jonnekin 7.5l/100km lukemiin ja kaupungissa 10l/100km menee aika helposti.
Epäilyttävän suurta kulutusta vastaan taistellessa kannattaa käydä jarrut läpi ihan ensimmäisenä, laahavat hidastimet kun lisäävät kulutusta helposti pari litraa sadalla kilometrillä, sitten seuraavaksi tuon ikäisessä Lambda-anturi alkaa olla tiensä päässä.
Toki ilmamäärämittari voi tehdä myös tepposiaan, mutta jos moottorin vikavalo ei pala, niin immu tuskin on rikki.
Epäilyttävän suurta kulutusta vastaan taistellessa kannattaa käydä jarrut läpi ihan ensimmäisenä, laahavat hidastimet kun lisäävät kulutusta helposti pari litraa sadalla kilometrillä, sitten seuraavaksi tuon ikäisessä Lambda-anturi alkaa olla tiensä päässä.
Toki ilmamäärämittari voi tehdä myös tepposiaan, mutta jos moottorin vikavalo ei pala, niin immu tuskin on rikki.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Kiitokset vastauksista. Tuossa parille huoltamolle soittelin, josta ohjasivat Åströmin merkkihuoltoon (Oulussa). Itse, kun Saabin ja autojen kanssa suht uusi olen, niin tällaiset viat meinaavat olla vaikeita selvittää. Varasin tunnin huollon ja kerron etukäteen miehelle (puhelimessa tuntomerkkien perusteella sanoi vian voivan olla vaikea löytää) täältä saadut mahdolliset vian kohteet. Katsoa pääseekö tunnissa paremmin perille. Pidempään en autoa vielä uskalla huoltamolle jättää ilman perusteellisempaa omaa tietoa mahdollisesta korjauskohteesta, ettei muutaman päivän jälkeen saa käteen "ei vikaa" ja satojen euron laskua.
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Käytin huollossa ja sieltä yleinen vastaus tuntui olevan, ettei mitään suurempaa näyttäisi olevan vialla tai eivät mitään kulutukseen vaikuttavaa ilmeisesti löytäneet.
Laitan tähän vielä huoltoraportin:
------------------------
Testattu jarrut, ei laahaa.Moottorilla oli vikakoodi P0340/tilapäinen nokka-akselin asennon virh. signaali, moottorissa ei ole erillistä nokkatunnistinta, joten saa signaalin ilmeisesti jakajalta. Jakajan sisälle oli vuotanut reilusti öljyä, jakajankannen kontaktit myös huonon näköiset. Öljyvuotoa myös kansitasosta. Jakopään puolelta ääntää, mitattu jakoketjun kiristin ja sen mäntä oli 14mm ulkona (sanoi tämän tarkoittavan, että ilmeisesti OK). Puristukset koneessa olivat OK, 11-12,5 bar. Kaikissa sylintereissä/tulpissa näkyi nokista karstaa, ei näkynyt syinterikohtaisia eroja. Testerin mukaan lyhytaikainen seossäätö liikkui nollan molemmin puolin, pitkäaikainen oli +5% ja ainakin moottorinlämpö näytti oikeaa arvoa. Imuvuotoja ei havaittu.
------------------------
Miten tuo lambdan vaihto ei niin kokeneelta? Onnistuuko vaihto suuremmitta ongelmitta itsenäisesti, kun kokemusta autoista kuitenkin asteen verran on.
Laitan tähän vielä huoltoraportin:
------------------------
Testattu jarrut, ei laahaa.Moottorilla oli vikakoodi P0340/tilapäinen nokka-akselin asennon virh. signaali, moottorissa ei ole erillistä nokkatunnistinta, joten saa signaalin ilmeisesti jakajalta. Jakajan sisälle oli vuotanut reilusti öljyä, jakajankannen kontaktit myös huonon näköiset. Öljyvuotoa myös kansitasosta. Jakopään puolelta ääntää, mitattu jakoketjun kiristin ja sen mäntä oli 14mm ulkona (sanoi tämän tarkoittavan, että ilmeisesti OK). Puristukset koneessa olivat OK, 11-12,5 bar. Kaikissa sylintereissä/tulpissa näkyi nokista karstaa, ei näkynyt syinterikohtaisia eroja. Testerin mukaan lyhytaikainen seossäätö liikkui nollan molemmin puolin, pitkäaikainen oli +5% ja ainakin moottorinlämpö näytti oikeaa arvoa. Imuvuotoja ei havaittu.
------------------------
Miten tuo lambdan vaihto ei niin kokeneelta? Onnistuuko vaihto suuremmitta ongelmitta itsenäisesti, kun kokemusta autoista kuitenkin asteen verran on.
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Ruuvaa lambda irti ja laita uusi tilalle. Muista kuitenkin olla katkasematta johtoa! Siä kulkee sisällä ilmaa tms taikajohtoa!
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Olisin kysynyt vielä tuosta jakajan sisälle vuotaneesta öljystä. Olisiko kannattavaa viedä huoltoon ja uusia jakajan kansi ja hoitaa ongelma, vai pystyykö sen kanssa elämään ja ajamaan?
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Kyllä voi elää, putsaat joskus liiat pois, stefa siellä vuotaa ja jos sen vaihdat joudut purkamaan koko virranjakajan, helpoin jos löydät purkamolta vuotamattoman/öljyttömän ja vaihdat/vaihdatat sen tilalle.DeQ kirjoitti:Olisin kysynyt vielä tuosta jakajan sisälle vuotaneesta öljystä. Olisiko kannattavaa viedä huoltoon ja uusia jakajan kansi ja hoitaa ongelma, vai pystyykö sen kanssa elämään ja ajamaan?
http://www.autopurkaamot.com/naytaosa.p ... ,250&sivu=
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Vaihdoin lambdan vanhan tilalle (jonka huomasin olleen suht löysällä), mutta ajotietokone näyttää edelleen kulutukseksi 11.0 litraa. En tätä aiemmin maininnut, mutta jäljellä olevat kilometrit vaihtelevat ainakin koneen lämpötilan mukaan. Huomasin tänään myös ensi kertaa, että itse bensamittari oli jostain syystä heittänyt melkein nollaan, josta se ajoon lähdettyä alkoi pikkuhiljaa nousta takaisin sinne pikkasen yli 1/4, missä se oli aiemminkin ollut. Samaan malliin nousi myös jäljellä olevien kilometrien määrä.
Mietin, onko ajotietokonetta mahdollista nollata tai resetoida, jos se auttaisi. Muistelisin selatessani forumia nähneeni jotain resetointiin liittyvää, mutta nyt hakiessani en sitten millään löytänyt ketjua uudestaan.
Mietin, onko ajotietokonetta mahdollista nollata tai resetoida, jos se auttaisi. Muistelisin selatessani forumia nähneeni jotain resetointiin liittyvää, mutta nyt hakiessani en sitten millään löytänyt ketjua uudestaan.
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Säilytätkö autoa pihalla?DeQ kirjoitti:Vaihdoin lambdan vanhan tilalle (jonka huomasin olleen suht löysällä), mutta ajotietokone näyttää edelleen kulutukseksi 11.0 litraa. En tätä aiemmin maininnut, mutta jäljellä olevat kilometrit vaihtelevat ainakin koneen lämpötilan mukaan. Huomasin tänään myös ensi kertaa, että itse bensamittari oli jostain syystä heittänyt melkein nollaan, josta se ajoon lähdettyä alkoi pikkuhiljaa nousta takaisin sinne pikkasen yli 1/4, missä se oli aiemminkin ollut. Samaan malliin nousi myös jäljellä olevien kilometrien määrä.
Mietin, onko ajotietokonetta mahdollista nollata tai resetoida, jos se auttaisi. Muistelisin selatessani forumia nähneeni jotain resetointiin liittyvää, mutta nyt hakiessani en sitten millään löytänyt ketjua uudestaan.
Lumen ja jääkerrosten takia auto saattaa olla kovinkin vinossa.
Tämän huomaa heti vajaalla tankilla. Ajossa sid laskee kilometrit uudelleen
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
#5824
93 B204
93 B204
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Eikös se ajotietokone nollaudu kun painat sitä -clear vai -reset nappulaa muutaman sekunnin pohjassa? Vai haetaanko tässä nyt jotain muuta 

9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Mulla ollut NG900 omasi sellaisen vian että aina silloin tällöin bensamittari laski alas ja heräsi sitten jonkin ajan kuluttua toimimaan, en tehnyt asialle mitään, koska suurin epäilys vian aiheuttajaksi kohdistui tankissa olevaan anturiin, jonka irti purkaminen vaatii joko pellin leikkaamista takapenkin alta tai tankin irtipudottamista.
Ajotietokone nollaa lukemat Clear-napista ja laskee arvoja jatkuvasti ajon aikana, eli keskikulutus ei nollaannu tankkaamalla ja ymmärtääkseni se lasketaan kuljettujen kilometrien ja suuttimien aukioloaikojen perusteella.
Ajotietokone nollaa lukemat Clear-napista ja laskee arvoja jatkuvasti ajon aikana, eli keskikulutus ei nollaannu tankkaamalla ja ymmärtääkseni se lasketaan kuljettujen kilometrien ja suuttimien aukioloaikojen perusteella.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Kiitokset! Tämä auttoi siihen, ettei kulutusmittari näytä enää pelkkää 11.0 litraa. Nyt kulutus tuntuisi menevän suhteellisempiin suuntiin, vaikkakin laskee/nousee erittäin hitaasti.Jurkkis kirjoitti:Eikös se ajotietokone nollaudu kun painat sitä -clear vai -reset nappulaa muutaman sekunnin pohjassa? Vai haetaanko tässä nyt jotain muuta
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Lisätään samaan ketjuun, tässä kun käytin Saabin keväthuollossa.
Olisin kysellyt kuinka vakavia tai kuinka pikausta korjausta vaativia vikoja tässä olisi tarjolla. Hintoja jonkin verran jo kyselin, mutta ajattelin pistään tännekin kyselyä asiantunteville.
Havaitut viat:
Vetoakselien stefat vuotaa.
Etutukivarsien keskipulsat hieman revenneet.
Ylimääräinen ääni moottorista jakopään puolelta.
Takajarruputket pahoin ruostuneet (jarruletkun ja satulan väliset putket)
Auto oli tosiaan se Saab 900SE -95, turboton
Olisin kysellyt kuinka vakavia tai kuinka pikausta korjausta vaativia vikoja tässä olisi tarjolla. Hintoja jonkin verran jo kyselin, mutta ajattelin pistään tännekin kyselyä asiantunteville.
Havaitut viat:
Vetoakselien stefat vuotaa.
Etutukivarsien keskipulsat hieman revenneet.
Ylimääräinen ääni moottorista jakopään puolelta.
Takajarruputket pahoin ruostuneet (jarruletkun ja satulan väliset putket)
Auto oli tosiaan se Saab 900SE -95, turboton
Re: Saab 900SE -95 2.0 korkea kulutus
Jatkan taas samaan ketjuun, eli topicin aloittaja asialla.
Huomasin tänään ikkunat auki ajellessani, että aina jarrua painaessa, voimasta riippumatta, kuuluu auton alta jostain etuosasta kolahdus tai pieni pamahdus. Ensin mietin pamahteleeko pakoputki, koska ääni muistitti sitä hieman vaimeampana versiona. Ääni kuuluu pienimmästäkin jarrupolkimen painalluksesta, joten jotkin osat siellä luultavasti kolahtelevat. Kysyisin kuitenkin enemmän asiantuntevilta, mikä voisi olla syynä kolahteluun?
Huomasin tänään ikkunat auki ajellessani, että aina jarrua painaessa, voimasta riippumatta, kuuluu auton alta jostain etuosasta kolahdus tai pieni pamahdus. Ensin mietin pamahteleeko pakoputki, koska ääni muistitti sitä hieman vaimeampana versiona. Ääni kuuluu pienimmästäkin jarrupolkimen painalluksesta, joten jotkin osat siellä luultavasti kolahtelevat. Kysyisin kuitenkin enemmän asiantuntevilta, mikä voisi olla syynä kolahteluun?