V6 3.0t moniurahihna & kilkkeet

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
aylaoutinen
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2012 16:28

V6 3.0t moniurahihna & kilkkeet

Viesti Kirjoittaja aylaoutinen »

Äsken tulppia vaihtaessa tuli tuota hihnaa vähän tarkasteltua, ja yhdestä kohtaa löytyi keskeltä hihnaa sellanen pieni pyöreä repeämä, samoin hihnan sivusta pieni ~millin parin mittainen repeämän alku. Muutenkin aika loppuunpyörineeltä vaikutti kun tuota vähän väänteli, toivottavasti kestää viikonlopun ~1000km koitoksen vielä. :o

1. Tarvitseekos tuossa kutoskoneessa muuta vaihtaa kuin itse hihna ja kiristin? Ilmeisesti tässä ei ole mitään "ylimääräisiä" hihnapyöriä kuten noissa nelimukisissa.

2. Mistäs nuo osat kannattaa ostaa / tilata, jos ei marmorin hinnat houkuta?

Vaihtaminen ilmeisesti suht simppeliä, kunhan tuon moottorin tuen irrottaa (moottori tuettuna toki)? Ainakin tilaa ihan mukavasti poikkitaissuunnassa kun se neljäs sylinteri "puuttuu". :)

Edit: Koskeekos tuo kampuran hihnapyörän torxien "aukiruuvautuminen" myös tätä konetta? Eli kannattaako samalla tuo kampuran hihnapyörä käyttää irti?
9-3SS -03 2.0T Aero
9-3SC -07 2.0T
9-3SS -08 1.9Tids (ex)
95 Griffin -01 (ex)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: V6 3.0t moniurahihna & kilkkeet

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hihna ja kiristin vaihtoon. Osat vaikka PCS:ltä (http://www.pro-carservice.com/), niin tulee suht plaadukas INA:n tekele. Toki varaosaliikkeistäkin voi käydä kyselemässä että kenen tekelettä tuputtavat. Kiristimeen saa toki pelkän rullankin vaihdettua, mutta hintaero oli luokkaa naurettava pelkkä rulla vs. rulla&kiristinlaite kun viimeksi kyselin.

Torxi-ongelmaa ei ole. Moottorin tuki juu pois tieltä niin on heleppoo ku heinänteko se vaihto. Toki kiristimen rungon pultinkantoja saa hetken ensikertalainen kopeloida että saa kuusiokoloavaimen osumaan kohdilleen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aylaoutinen
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2012 16:28

Re: V6 3.0t moniurahihna & kilkkeet

Viesti Kirjoittaja aylaoutinen »

V.J.S kirjoitti:Toki varaosaliikkeistäkin voi käydä kyselemässä että kenen tekelettä tuputtavat.
Minkäs valmistajien (tuon INA:n lisäksi) tuotteiden voi sitten odottaa kestävän pidempään kuin sen seuraavan öljynvaihtovälin, ja onkos jotain merkkejä mitä tulisi karttaa kuin ruttoa?
9-3SS -03 2.0T Aero
9-3SC -07 2.0T
9-3SS -08 1.9Tids (ex)
95 Griffin -01 (ex)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: V6 3.0t moniurahihna & kilkkeet

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eipä sillä taida kovin montaa valmistajaa olla. Jos on joku merkitön made in china, niin jätä hyllyyn.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aylaoutinen
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2012 16:28

Re: V6 3.0t moniurahihna & kilkkeet

Viesti Kirjoittaja aylaoutinen »

Kiristinpaketti irtosi marmorilta tinkausten jälkeen ~70eurolla. Hihnasta en viitsinyt sitä marmorin lähes nelinkertaista hintaa maksaa, vaan pistin ehtaa Motonetin 21,90e laatua. Katsotaan nyt kauan tuo kestää, jossainhan sen hintaeron pitäisi kait näkyä?

Vaihtohomma nyt oli periaatteessa ihan simppeliä, mutta se lohkon kylkeen pultattu moottorituen palanen oli aika jännä irroitettava. Taino, oikeastaan se alin kiinnityspultti, ennenkuin keksi että alakautta sen pohjamuovin irroittamalla sinne saa lenkin ja käden jostain rungon välistä ujutettua. Kiristimen alemman pultin irroittamista helpotti kummasti laturin jäähdytysilmatötterön irroitus.
9-3SS -03 2.0T Aero
9-3SC -07 2.0T
9-3SS -08 1.9Tids (ex)
95 Griffin -01 (ex)
Vastaa Viestiin