Eipä tullut leimaa kun tuossa konttorilla käväisin ja hylsyn syy oli vasen etujousi joka on poikki. Katselin motonetin sivuilta uutta pötkylää, mutta siellä kerrotaan ettei varaosa sovi autoihin joissa on alustasarja. Minulla ei kuitenkaan ole käsitystä alustasarjan valmistajasta saatika mallista joten en tiedä millainen jousi olisi sopiva.
Nyt kysyisinkin jos joku tietää, että miten saan selville mikä alustasarja autossani on jotta voisin hankkia uuden jousen katkenneen tilalle? Vai tarvitseeko alustasarjaa tietää, vai voiko jotenkin muuten selvittää millainen uuden jousen pitäisi olla?
Auton papereissa ei lue mitään alustasarjasta. Ainoastaan rekisteri otteessa maininta siitä, mutta ei muuta(merkkiä, specsejä jne.) Värikoodeista ja muista luin jo muista threadeista, mutta en oikein ottanut selkoa mitä pitäisi tehdä, tai että onko niistä tässä apua.
Kiitos jo etukäteen, jos joku viitsii vastata!
Edit: Ja auto on siis Saab 900 ST, 1997.
Sportti vai normi alustasarja? Jousi poikki!
Re: Sportti vai normi alustasarja? Jousi poikki!
Jousiahan ei vaihdella yksitellen, vaan aina tulee vaihtaa molemmat, etu tai taka jouset. Ilmeisesti sinulla on jonkunlainen madallussarja autossasi, nyt sinun tulisi selvittää mitkä ne jouset autossasi on. Sitä on ilmeisesti yritetty tuloksetta? Hyvä vaihtoehto on ostaa jotkut uudet madallusjouset eteen ja taakse, tai pelkästään eteen. Eli kaikki autoosi käyviksi ilmoitetut mad. jouset käyvät ellei autoosi ole vaihdettu coil over iskareita
Ng900
Re: Sportti vai normi alustasarja? Jousi poikki!
Juuri näin, eli hommaa pari madallusjousia eteen (jos otteessa kerran maininta, niin autossasi todennäköisimmin 30-40mm madaltavat jouset joka nurkassa).
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Sportti vai normi alustasarja? Jousi poikki!
Kiitos paljon vastauksista! Ne auttoivat minut alkuun, mutta en ole vieläkään saanut kaikesta tarvittavasta selkoa joten vielä muutama kysymys.
Eli jousi oli autostani poikki(on edelleen) sekä joustintuki oli myös ruostevaurioitunut. (Raidetangon päät myös väljät, mutta siitä sentään selviän ilman kysymyksiä.) Madallusjousista kyselin ja tosiaan rekisteriotteessa lukee että "Autoon on asennettu alustasarja. Korkeus renkaan keskiöstä lokasuojankaaren ylimpään kohtaan 350 mm." Kävin sitten itse mittaamassa nuo noin suurinpiirtein rullamitalla ja huomasin että muissa renkaissa mainittu korkeus oli noin 380 mm ja vasemmalla edessä(josta jousi on poikki) korkeus oli sen 350 mm. Tulikin tässä mieleeni, että jospa autossani onkin normaali alustasarja ja vanhan muutoskatsastuksen maininnat vain kummittelevat otteessa. Nyt kysyisinkin, että jos joku tietäisi, Saab 900 1997, NORMAALI jousten korkeuden renkaan keskiöstä lokasuojankaaren ylimpään kohtaan. Täten tietäisin jos autooni onkin jo vaihdettu normaalit jouset ja uuden vaihto ja etsintä olisi tällöin helppoa.
Lisäksi taitaa olla niin että autossani on erillinen joustintuki ja iskari? Tai näin minulle on annettu ymmärtää, mutta jos jollain on varmaa tietoa niin kertokaa ihmeessä! Noita joustintukia ei oikein tahdo löytyä mistään, varsinkaan etten vasemmalle. Oikealle löysin muutaman. Saa vinkata myös jos tietää mistä voisi saada tuollaisen!
Ja tosiaan touseni on poikki samalla tavalla kuin seuraavassa kuvassa. Katkennut pää lepää joustintuen kuopassa kuten kuvassa. Halusin vain havainnollistaa tilannetta kuvalla.
https://www.google.fi/search?q=joustint ... B640%3B480
Kiitos taas jo etukäteen heille ketkä viitsivät vastata!
Eli jousi oli autostani poikki(on edelleen) sekä joustintuki oli myös ruostevaurioitunut. (Raidetangon päät myös väljät, mutta siitä sentään selviän ilman kysymyksiä.) Madallusjousista kyselin ja tosiaan rekisteriotteessa lukee että "Autoon on asennettu alustasarja. Korkeus renkaan keskiöstä lokasuojankaaren ylimpään kohtaan 350 mm." Kävin sitten itse mittaamassa nuo noin suurinpiirtein rullamitalla ja huomasin että muissa renkaissa mainittu korkeus oli noin 380 mm ja vasemmalla edessä(josta jousi on poikki) korkeus oli sen 350 mm. Tulikin tässä mieleeni, että jospa autossani onkin normaali alustasarja ja vanhan muutoskatsastuksen maininnat vain kummittelevat otteessa. Nyt kysyisinkin, että jos joku tietäisi, Saab 900 1997, NORMAALI jousten korkeuden renkaan keskiöstä lokasuojankaaren ylimpään kohtaan. Täten tietäisin jos autooni onkin jo vaihdettu normaalit jouset ja uuden vaihto ja etsintä olisi tällöin helppoa.
Lisäksi taitaa olla niin että autossani on erillinen joustintuki ja iskari? Tai näin minulle on annettu ymmärtää, mutta jos jollain on varmaa tietoa niin kertokaa ihmeessä! Noita joustintukia ei oikein tahdo löytyä mistään, varsinkaan etten vasemmalle. Oikealle löysin muutaman. Saa vinkata myös jos tietää mistä voisi saada tuollaisen!
Ja tosiaan touseni on poikki samalla tavalla kuin seuraavassa kuvassa. Katkennut pää lepää joustintuen kuopassa kuten kuvassa. Halusin vain havainnollistaa tilannetta kuvalla.
https://www.google.fi/search?q=joustint ... B640%3B480
Kiitos taas jo etukäteen heille ketkä viitsivät vastata!
Re: Sportti vai normi alustasarja? Jousi poikki!
Voit silti madaltaa vain edestä, ja jättää taakse tämän hetkiset, ei ainakaan "keuli", oli nykyiset mitkä vaan. Kunhan aina pareittain tietysti.
Omassa satkussa on -40mm jouset ja otteessa merkintä kaaresta napaan 340mm eli 380mm on ilmeisen lähellä vakiota.
Vakiojousien paikalllaan oloa tukee sekin että niitä paljon on katkeillut edestä.
Omassa satkussa on -40mm jouset ja otteessa merkintä kaaresta napaan 340mm eli 380mm on ilmeisen lähellä vakiota.
Vakiojousien paikalllaan oloa tukee sekin että niitä paljon on katkeillut edestä.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)