Lasinpyyhkijät toimivat omituisesti?
Lasinpyyhkijät toimivat omituisesti?
Onkohan kyseessä ostettu ominaisuus, vai uniikki vika:
Lasinpyyhkijöiden kertapyyhkäisytoiminto käyttäytyy oudosti. Pyyhkijän viikseä täytyy pitää koko pyyhkäisyn ajan painettuna, jotta toiminto tulee suoritetuksi. Jos viikseä käyttää vain nopeasti, pysähtyvät sulat paikalleen puoleen väliin. Eli räpylä on otettava viikseltä pois täsmälleen siinä kohtaa kun pyyhkijät ovat palautuneet perusasentoonsa.
Myös tihkuasennossa pyyhkijät pysähtyvät toisinaan puoleenväliin. Sitten ne pitää palauttaa "manuaalisesti" kertapyyhkäisytoiminnon avulla takaisin.
Voisikohan viitata relevikaan? Vikakoodia asian tiimoilta ei autosta löydy.
Lasinpyyhkijöiden kertapyyhkäisytoiminto käyttäytyy oudosti. Pyyhkijän viikseä täytyy pitää koko pyyhkäisyn ajan painettuna, jotta toiminto tulee suoritetuksi. Jos viikseä käyttää vain nopeasti, pysähtyvät sulat paikalleen puoleen väliin. Eli räpylä on otettava viikseltä pois täsmälleen siinä kohtaa kun pyyhkijät ovat palautuneet perusasentoonsa.
Myös tihkuasennossa pyyhkijät pysähtyvät toisinaan puoleenväliin. Sitten ne pitää palauttaa "manuaalisesti" kertapyyhkäisytoiminnon avulla takaisin.
Voisikohan viitata relevikaan? Vikakoodia asian tiimoilta ei autosta löydy.
BMW E61 Touring 520d
BMW E39 525iA facelift
BMW E39 525iA facelift
Re: Lasinpyyhkijät toimivat omituisesti?
Minulla tuntuu toimivan samalla tapaa tuo kertapyyhkäisy. Jos käyttää viikseä vain pikaisesti kertapyyhkäisyasennossa, niin pyyhkimet jäävät yleensä johonkin kohtaan lasia. Yleensä pysähtyvät lähes heti, kun viiksi palautuu keskelle. Ysitonnisessa tuntui olevan samanlaista ongelmaa, jos ei ollut tarkkana viiksen kanssa.
Mielestäni viiksen käyttötapa siis vaikuttaa pyyhkimien käyttäytymiseen. Jos viikseä pitää hieman pidempään kertapyyhkäisyllä ja varmistaa, että viiksi palaa keskelle, niin pyyhkimet palaavat varmemmin normaaliasentoon. Voiko viiksi jäädä johonkin väliasentoon, jolloin signaali ei kulje? Itse en ole vielä asiaa tarkemmin tutkinut, mutta tuskin viiksen liikkeen herkistämisestä haittaakaan olisi.
Mielestäni viiksen käyttötapa siis vaikuttaa pyyhkimien käyttäytymiseen. Jos viikseä pitää hieman pidempään kertapyyhkäisyllä ja varmistaa, että viiksi palaa keskelle, niin pyyhkimet palaavat varmemmin normaaliasentoon. Voiko viiksi jäädä johonkin väliasentoon, jolloin signaali ei kulje? Itse en ole vielä asiaa tarkemmin tutkinut, mutta tuskin viiksen liikkeen herkistämisestä haittaakaan olisi.
#2509
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Saab 9-5 Kombi Hirsch -03
Saab 9000i -90
Re: Lasinpyyhkijät toimivat omituisesti?
Miten tuo kotiinsaatto on toteutettu? Täällä on vitosessa sama vika. Pyyhkijät pysähtyvät kun laskee viiksestä irti.Mimmi kirjoitti:Joko pyyhkijänmoottorin "kotiinsaatto" hajonnut tai sen syöttö puuttuu.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Lasinpyyhkijät toimivat omituisesti?
Onko sitä mahdollista korjata, vai meneekö koko moottori vaihtoon?
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Re: Lasinpyyhkijät toimivat omituisesti?
Eikös tämä (alle tai noin 10 cm nosto) ole juuri se ikiaikainen saabismi, jolla sulat voi nostaa huonolla kelillä vähän lämpimämmälle osalle lasia seisomaan ja (ehkä) jopa pysymään sulana. Muistelen, että ainakin 99, 900, 9000 ja 9-5:ssa olisi ollut tämä ominaisuus. En tiedä onko muissa tätä ominaisuutta (en ole ajanut).9-5T kirjoitti:Vika on vasta silloin jos pyyhkijät on nousseet 10cm (auton oikeanpuolen päästä) ja pysähtyvät sen jälkeen viiksestä irroittaessa.Juspu kirjoitti:Minulla tuntuu toimivan samalla tapaa tuo kertapyyhkäisy. Jos käyttää viikseä vain pikaisesti kertapyyhkäisyasennossa, niin pyyhkimet jäävät yleensä johonkin kohtaan lasia. Yleensä pysähtyvät lähes heti, kun viiksi palautuu keskelle. Ysitonnisessa tuntui olevan samanlaista ongelmaa, jos ei ollut tarkkana viiksen kanssa.
Mielestäni viiksen käyttötapa siis vaikuttaa pyyhkimien käyttäytymiseen. Jos viikseä pitää hieman pidempään kertapyyhkäisyllä ja varmistaa, että viiksi palaa keskelle, niin pyyhkimet palaavat varmemmin normaaliasentoon. Voiko viiksi jäädä johonkin väliasentoon, jolloin signaali ei kulje? Itse en ole vielä asiaa tarkemmin tutkinut, mutta tuskin viiksen liikkeen herkistämisestä haittaakaan olisi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Lasinpyyhkijät toimivat omituisesti?
Saitko tuo vika korjattua ja millä tavalla? Juuri ostettiin 9-5:nen missä on samankaltainen vika. Kun viiksi hieman "nostaa" pyyhkijät palautuvat normaaliasentoon.Jamppa kirjoitti:Onko sitä mahdollista korjata, vai meneekö koko moottori vaihtoon?
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Re: Lasinpyyhkijät toimivat omituisesti?
Tätä täällä mainittua vikaa on meidänkin autossa, eli pyyhkijät eivät toimi kertapyyhkäisy eivätkä tihkuasennoissa oikein mitenkään. Joutuu pitämään viikseä alhaalla koko pyyhkäisyliikkeen ajan. Samaten tihkuasento toimii tasan tarkkaan miten se milloinkin haluaa. Se intervalli tai siis se ajoitus toimii periaatteessa oikein mutta pyyhkijät pysähtelevät minne sattuu kesken pyyhkäisyliikkeen.
Virta ei siis vissiin kulje sinne minne pitäisi mutta mistä tätä nyt tasantarkkaan lähtisi purkamaan? Relevika vai viiksi sökö vai onko siellä moottorissa joku paikka mikä kannattaisi tarkistaa? Vika ilmeni pari-kolme kuukautta takapein, eikä ole nyt kevään tullen häipynyt. Sitä ennen toimi täysin moitteetta.
Virta ei siis vissiin kulje sinne minne pitäisi mutta mistä tätä nyt tasantarkkaan lähtisi purkamaan? Relevika vai viiksi sökö vai onko siellä moottorissa joku paikka mikä kannattaisi tarkistaa? Vika ilmeni pari-kolme kuukautta takapein, eikä ole nyt kevään tullen häipynyt. Sitä ennen toimi täysin moitteetta.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Lasinpyyhkijät toimivat omituisesti?
Täällä kans samaa vikaa. Myös lasia pestessä saattaa pyyhkijät jäädä ihme asentoon...?
Saab 9-5 2.3t RE85 -99
Re: Lasinpyyhkijät toimivat omituisesti?
Olisko pyyhkijämekanismi niin hapettunut ettei moottori jaksa oikein pyörittää? Avaaminen ja rasvaus auttaa siinä tapauksessa. Muutenhan tuo vaikuttaa sähkövialta.
Re: Lasinpyyhkijät toimivat omituisesti?
Omassa oli sama vika eli tihku päällä ja kertapyyhkäisyllä jäi aina siihen mihin vivun pitämisen lopetti. Vika hyvinkin yksinkertainen jos sama kuin omassa MY05.
Pyyhkijänmoottori irti-> kumisuoja pois kulmavaihteen päältä-> alta paljastuu alumiininen kulmavaihde josta kansi orti kolmella torxilla-> sieltä noin 50mm muovinen ratas jonka pinnassa kolmella eri kehällä noita kontaktipintoja-> niiden puhdistus ja kannessa olevien "väkästen" taittelu(varovasti) ulospäin. Lisukkeeksi laitoin vielä silikoniletkun pätkän kuumaliimalla väkästen ja kannen väliin jotta painaa tiukemmin kontakteihin kiinni. Koko laitos kasaan ja hyvin toimii
Muista myös merkata moottorin ja vivuston asento, jotta lähtee oikeaan suuntaan liikkumaan kasattuasi koko höskän takaisin paikalleen.
Ja löytyipä vielä interwebsistä ihan kuvallinen ohjekin. Ratasta on kuitenkaan turha ottaa pois paikaltaan..
http://dmcmordie.blogspot.fi/2008/03/sa ... epair.html
Pyyhkijänmoottori irti-> kumisuoja pois kulmavaihteen päältä-> alta paljastuu alumiininen kulmavaihde josta kansi orti kolmella torxilla-> sieltä noin 50mm muovinen ratas jonka pinnassa kolmella eri kehällä noita kontaktipintoja-> niiden puhdistus ja kannessa olevien "väkästen" taittelu(varovasti) ulospäin. Lisukkeeksi laitoin vielä silikoniletkun pätkän kuumaliimalla väkästen ja kannen väliin jotta painaa tiukemmin kontakteihin kiinni. Koko laitos kasaan ja hyvin toimii

Muista myös merkata moottorin ja vivuston asento, jotta lähtee oikeaan suuntaan liikkumaan kasattuasi koko höskän takaisin paikalleen.
Ja löytyipä vielä interwebsistä ihan kuvallinen ohjekin. Ratasta on kuitenkaan turha ottaa pois paikaltaan..
http://dmcmordie.blogspot.fi/2008/03/sa ... epair.html