Virtalukko ym.
Virtalukko ym.
Moro. Katsastusukkeli huomasi kun Saappi oli härällä, notta rattilukko menee päälle, vaikka virta-avain virtalukossa. Osaako kukaan kertoa, meneekö vaihtoon koko virtalukko, vai pääseekö pelkän pohjan vaihdolla(kokeilin uudella avaimella, sama juttu)? Samainen ukkeli huomasi myös, ettei vasemman puolen käsijarru ota. Jos vaan saisi vielä vinkkejä missä vika voisi olla, olisi tosi kova sana. Auto on Saab 9000 cse 2,0 t -94.
Re: Virtalukko ym.
Laitan nyt tämän pohjan ja patruunanirroitusohjeen tähän ennen parempia ohjeita.
Toimiiko virtalukko muuten nihkeästi, joutuuko avaimen ottamaan pois lukkopesästä jos haluaa käynnistää auton uudestaan?
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
Toimiiko virtalukko muuten nihkeästi, joutuuko avaimen ottamaan pois lukkopesästä jos haluaa käynnistää auton uudestaan?
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Virtalukko ym.
Miten katsuri testasi rattilukon päälle menemisen?
Missä asennossa avain on kun vika ilmenee?
Missä asennossa avain on kun vika ilmenee?
Re: Virtalukko ym.
Moro ja kiitos nopeista vastauksista. Virtalukko on aivan normaalin tuntuinen. Ainut on, että kun on käyttänyt virtoja päällä ja kääntää virta-avaimen ihan "pois päältä", niin kuuluu naksahdus kun rattilukko menee päälle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: Virtalukko ym.
Eikös se silloin toimi just niinkuin pitääkin?
Kun avain laitetaan virtalukkoon ja käännetään ensimmäiseen pykälään niin lukkosylinteri painuu sisäänpäin vapauttaen rattilukon.
OFF asennossa sylinteri vapautuu ja pomppaa ylös -> rattilukko päälle.
Minä luulin että rattilukko menee päälle radio asennossa.
EDIT:
Jäin funtsimaan tota hommaa, ja taitaa tosiaa olla niin lukkopatruunan pitää pompata ylös vasta kun avaimen on vetänyt ulos. Eli jos käyttää avainta jossain lukon asennossa, ei rattilukon kuulu aktivoitua OFF asennossa ennen kuin avaimen vetää ulos.
Kun avain laitetaan virtalukkoon ja käännetään ensimmäiseen pykälään niin lukkosylinteri painuu sisäänpäin vapauttaen rattilukon.
OFF asennossa sylinteri vapautuu ja pomppaa ylös -> rattilukko päälle.
Minä luulin että rattilukko menee päälle radio asennossa.
EDIT:
Jäin funtsimaan tota hommaa, ja taitaa tosiaa olla niin lukkopatruunan pitää pompata ylös vasta kun avaimen on vetänyt ulos. Eli jos käyttää avainta jossain lukon asennossa, ei rattilukon kuulu aktivoitua OFF asennossa ennen kuin avaimen vetää ulos.
Re: Virtalukko ym.
Lukkosylinterin keskiosa (se näkyvä kiiltävä kansi, jossa on avaimenreikä) ei saa pompata ylös ennen kuin avain on lähes kokonaan vedetty ulos.
Sylinterin kääntyvässä keskiosassa on lähinnä avaimenreikää lukituskynsi, jonka kuuluu pitää keskiosa ala-asennossa kunnes avain on vedetty tämän kynnen ohi. Avaimen kärkeä on avaimenreiässä sisällä enää noin seitsemän millimetriä kun kynsi vapautuu ja keskiosa pääsee pomppaamaan ylös. Rattilukko voi aktivoitua vain keskiosan ollessa yläasennossa.
Tässä kuvassa oikeassa laidassa näkyy kolo, jossa pitäisi olla se lukituskynsi:
Suurpiirteinen lukkoseppä voi saada tuon kynnen hukattua tai muuten vaan jätettyä pois, esimerkiksi jos haitat ovat niin kuluneet, ettei lukko käänny kuten kuuluu ja lukkoa ei saa koottua normaalissa järjestyksessä.
Lukkosylinterin vaihtaminen ehjään poistaa rattilukko-ongelman. Uusi (käytetty) lukkosylinteri kannattaa sarjoittaa lukkosepällä auton omalle avaimelle, maksaa muutaman kympin ja tulee moitteettomasti toimiva lukko.
Sylinterin kääntyvässä keskiosassa on lähinnä avaimenreikää lukituskynsi, jonka kuuluu pitää keskiosa ala-asennossa kunnes avain on vedetty tämän kynnen ohi. Avaimen kärkeä on avaimenreiässä sisällä enää noin seitsemän millimetriä kun kynsi vapautuu ja keskiosa pääsee pomppaamaan ylös. Rattilukko voi aktivoitua vain keskiosan ollessa yläasennossa.
Tässä kuvassa oikeassa laidassa näkyy kolo, jossa pitäisi olla se lukituskynsi:
Suurpiirteinen lukkoseppä voi saada tuon kynnen hukattua tai muuten vaan jätettyä pois, esimerkiksi jos haitat ovat niin kuluneet, ettei lukko käänny kuten kuuluu ja lukkoa ei saa koottua normaalissa järjestyksessä.
Lukkosylinterin vaihtaminen ehjään poistaa rattilukko-ongelman. Uusi (käytetty) lukkosylinteri kannattaa sarjoittaa lukkosepällä auton omalle avaimelle, maksaa muutaman kympin ja tulee moitteettomasti toimiva lukko.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Virtalukko ym.
Jatketaan tätä seuraavalla ongelmalla.
Eli CSE 93, virtalukosta saa avaimen pois auton käydessä, olisiko vinkkiä vikapaikasta?
Sinänsä muuten toimii kunnolla, ei ongelmaa rattilukossakaan.
Katsastushenkilö ei moisesta kaiketi tykkää, vaikka kuinka kätevää talvipakkasilla olisikin
Eli CSE 93, virtalukosta saa avaimen pois auton käydessä, olisiko vinkkiä vikapaikasta?
Sinänsä muuten toimii kunnolla, ei ongelmaa rattilukossakaan.
Katsastushenkilö ei moisesta kaiketi tykkää, vaikka kuinka kätevää talvipakkasilla olisikin
9-5 2.3t Wagon A -05
Re: Virtalukko ym.
olisko ihan vaan likanen, nyppää lukko pois ja pura se pöydällä sanomalehden päällä nin ei osat huku ja putsaa ja testaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Virtalukko ym.
Kuluneet haitat. Uudelleen sarjoittamalla uusilla haitoilla alkaa avain taas pysyä niin kuin kuuluu.
Re: Virtalukko ym.
Ok, eli koitetaan puhdistella ja ellei auta niin lukkosepälle huoltoon.
9-5 2.3t Wagon A -05
Re: Virtalukko ym.
Itte pari vuotta sitten teetätin katsastusavaimen omaan pommariin. Pysyy virtalukossa ja on niin nafti ettei lähde "väärään aikaan" irti. Eikä sitten toimi muissa lukoissa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Virtalukko ym.
Joo, eihän tuo minunkaan irti itsellään lähde, jollei älyä koittaa.
Tiedä sitten koittavatko tuota katsastuksen yhteydessä.
Sattumalta itsekin huomasin, kun tuli mieleen koittaa.
Tiedä sitten koittavatko tuota katsastuksen yhteydessä.
Sattumalta itsekin huomasin, kun tuli mieleen koittaa.
9-5 2.3t Wagon A -05
Re: Virtalukko ym.
Se lukkosylinteri kannattaa huoltaa ajoissa ennenku jumittuu kokonaan Omassa avain lähti missätahansa asennossa irti ja 1.5v meni ongelmitta kunnes yks aamu ei avain enää kääntynytkkää virtalukossa. Onneksi oli tuuria ja pihteillä sai vielä käännettyä auki ettei tarvinnu alkaa poreilemaan sitä sylinteriä irti Ja pahoittelut, ei ole tarkoitus maalailla piruja seinille
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Virtalukko ym.
kunnon lukon kunnostus ja vaikka pari uutta avainta.
mikkelissä hyvä palvelu. suosittelen.
mikkelissä hyvä palvelu. suosittelen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Virtalukko ym.
Juu, pitää ottaa pikimiten työn alle, helpostihan tuon irti saa.
Mikkeliin en kuitenkaan taida lähteä, sen verran on matkaa
Mikkeliin en kuitenkaan taida lähteä, sen verran on matkaa
9-5 2.3t Wagon A -05