tehojen pienentäminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pyryro
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 23:05
Paikkakunta: seinäjoki

tehojen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja pyryro »

Elikkäs kun kaikki täällä kyselee tonnarin virittämistä, niin mitenkäs siitä sais tehoja tiputettua? otetaan nyt vaikka esimerkiksi 2,0 turbolla. tehoja sais koneessa olla 136 hv. saako esim apc-boksia modattua sen verran että tehot tippuis tuolle tasolle?

Olis tarkoitus/haave saada c-kadettiin saabin turbokone. mutta kun ovat vakiona liian tehokkaita :twisted:
vapari ei oo vaihtoehto!
lepisto89
"Aero"
Viestit: 445
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 15:13
Paikkakunta: JKL

Re: tehojen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja lepisto89 »

Jos täys paine vehe niin mankkuvenalta johto irti. Perus paineilla männään sitte ;)

Ediittiä: saahan sitä ecusta laiteltuu haluamansa softan.
Viimeksi muokannut lepisto89, La Huhti 27, 2013 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 900 Turbo -94 RE85 Holset Rip
Saab 9-3 Turbo - 99
Saab 900 S
#5653
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: tehojen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ja peruspaineillakin löytyy koneesta vielä n. 150hv. Hukkaportin kelloa pidentämällä ahtoja hyvin alas tiputtamalla voi päästä noihin lukemiin, mutta eri asia kelpaako katsastuksessa. Kuristaminen kun ei ole sallittua. Yksi vaihtoehto voisi olla ottaa vaparikone pohjalle ja ahtaa se olemattomilla ahtopaineilla, tosin joku sääntö siinäkin taitaa nykyään olla että mikä on minimi hyväksyttävä ahtopaine jota pidetään uskottavana.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: tehojen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Pystyykö lie softaamallakaan alle 136 hv menemään mitenkään järkevästi? Tietysti ahdot peruspaineille,sytkät ja bensat ihan keturalleen niin siten kyllä varmaan onnistuu, mutta kestääkö. Mutta kirjoittaessa sen keksin; rajoitin ~5000 niin pysynee tehot rajoissa. Liekö noissakin sitten joku alaraja, en tiedä...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
pyryro
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 23:05
Paikkakunta: seinäjoki

Re: tehojen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja pyryro »

kyllä kurisminen on madollista jos se tehdään esim, moottorin ohjausta muokkaamalla ja siitä todistus ja penkkipaperit. eli mitään kaasupoljin rajoitinta ei hyväksytä. tai sitten moottorin osia vaihtamalla esim. nokat, kampi tms.
kuka tuohon saabin ecuun sais tehtyä muutoksia? mielellään etelä-pohjanmaalla...
vapari ei oo vaihtoehto!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: tehojen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Muutokset onnistuu kyllä minulta Vaasassa. Mutta mikä moottoriversio ja vuosimalli kyseessä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: tehojen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja V-M »

koneen pitää olla ns. sekasikiö että teholappu kelpaa, eli todistettavasti koneessa esim alakerta 2L ja kansi 2,3 jne... Eli pelkästään tehojen alentaminen ei toimi jos moottori koodi on esim, 150hp. Kannattaa sopia paikallisen konttorin kaa asiasta. Jatketaan 60/70 klubin puolella jos tarvetta.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
pyryro
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 23:05
Paikkakunta: seinäjoki

Re: tehojen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja pyryro »

Tänään kävin konttorilla selvittämässä. Ja saabin moottorin laitto onnistuu kadettin :D ja onnistuu jos moottorinohjausta muutetaan ja sen tekijältä todistus muutoksesta ja sitten penkkipaperit...

jcarlsson , tekniikan luovuttajaa ei vielä ole niin onko väliä minkälaista alkaa etsiä? Siis onko jotain tiettyä minkä muuttaminen on "helppoa"?
vapari ei oo vaihtoehto!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: tehojen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaikissa onnistuu ahtopaineen alennus, tietysti mukavinta on tehdä Trionic (B204) moottoriin. Peruspaineen alle ei voi mennä, mutta toki sen voi ruuvata minimiin eli n. 0,3 bar tienoille. Sytytystä myöhäistämällä voi myös tehoa laskea, tämäkin onnistuu parhaiten Trionic-vehkeissä. DI/APC + LH 2.4.2 (lähinnä MY90-MY93 2.0t B202) ei ole sytkäkarttoja selvillä joten siinä vaatisi ehkä turhan paljon työtä. MY89 (pl. CD-tonnari) ja vanhemmissahan on jakajasytkä jota voi käännellä.

2,3-litraiset jätetty pois laskuista koska niissä teho menee vähän turhan helposti yli tuon toivotun.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
pyryro
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: La Maalis 25, 2006 23:05
Paikkakunta: seinäjoki

Re: tehojen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja pyryro »

Olikos viimeiset 2,0t tonniset tuolla b204 koneella? Ja sit 900,93,95 2,0 t?
vapari ei oo vaihtoehto!
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: tehojen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

jcarlson kirjoitti:MY89 (pl. CD-tonnari) ja vanhemmissahan on jakajasytkä jota voi käännellä.
Mulla oli MY89 CC joka oli suorasytkällä. MY87 ainakin on jakajalla, taisi olla MY88 jossa toi jako oli ensin CC/CD mallien kesken.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: tehojen pienentäminen

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

B204 on 9000:ssa MY94 alkaen. NG900 turbo on aina B204, OG9-3 alkupää B204 ja loppupää B205. OG9-5 aina B205/B235. B2X5 moottorit on heikommilla männillä ja sähkökaasulla (tehon rajoitus todella helppoa toisaalta).

MY89 CC on olemassa sekä jakajalla että suorasytkällä, MY88 CD = DI ja CC = jakaja.
MY87 ja vanhemmat aina jakajalla. OG900 B202 aina jakajalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin