Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Tänä viikonloppuna purin Aerosta loput konehuoneen johtosarjat pois, irroitin mittariston ym., ja muutenkin purin siitä sisustuksen.

Seuraavaksi aloin siirtaa sisustusta farkkuun. Päätin jättää sähkötyöt myohemmaksi, malliin kokeillaan mikä ei sitten toimi ja korjataan sitten WISin kanssa loppuvaiheessa. Femman johtosarjoihin on helppo päästä käsiksi sisustuksen paikallaanollessa, kunhan kojelauta vain on pois paikaltaan. Autossa on myös huomattavasti mukavampi viettää laatuaikaa piuhojen kanssa penkeillä istuen.

Etujalkatilan lattiaeriste sopi hyvin paikalleen ja muutenkin ennakkoaavistelut osien lahes taydellisesta sopivuudesta sedanin ja farkun valilla matkusmotilojen suhteen varmistui. Lämppärin kanavat jäivät tuossa vaiheessa vielä asentamatta.
Kuva

Takalattian matto sopii myös paikalleen taydellisesti jokaista yksityiskohtaa myöten.
Kuva

Kuvassa hybridi-takapenkki. Selkanoja on MY02 farmarista, ilmeisti Vector-varustetasosta kun siina on pienet kaistaleet kangasta paantukien kohdalla. Istuintyynyt taas otin MY00 sedanista. Paatin kayttaa sedanin istuinosia, koska ovat kokonahkaa, ja muutenkin paremmassa kunnossa kuin selkänojan kanssa paria olevat istuinosat. Kombin selkanoja on päistään aavistuksen erimuotoinen kuin porrasperassa, ja keskiturvavyon tulevat alas vastakkaista puolta keskipaikkaa. Kuvassa asennettuna viela väärä oikea lukkokappale.
Kuva

Vaihdekeppihässäkkä ja etumatot on nyttemmin myös asennettu paikalleen.
Viimeksi muokannut samih, Ma Huhti 15, 2013 12:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kunnioitettava projekti. :D Mitäköhän nuo R:t merkkaavat etujalkatilan eristeissä?
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Kiitos, saa nähdä tuleeko tästä vielä omin voimin liikkuva auto.

Itsekin ihmettelin noita R-kirjaimia. Vasemmanpuolista katsellessani luulin ensin että eriste tuli asennettua väärinpäin.
Viimeksi muokannut samih, Ma Huhti 22, 2013 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
jmaatta
"Hölösuu"
Viestit: 1748
Liittynyt: Ma Tammi 04, 2010 15:33
Paikkakunta: Oulu

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja jmaatta »

Voisikohan olla "Righthandside" eli oikeanpuoleisella ohjauksella varustettujen tunnus? Onkohan vasemmalta ohjattavissa L? Arvailua näin päivän ratoksi. :) Mukava tällaisia projekteja lueskella!
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Tuo kuulostaa järkeenkäyvältä selitykselta. Nyt jonkun pitää vain käydä tarkastamassa löytyykö vasemmaltaohjastettavista "L"-tunnukset.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Onkohan OG9-3:ssa vastaavat matot, jos on voisin käydä kattomassa tuosta pihassa seisovasta... Toisaalta jos maton alle pääseminen on yhtään niin hankalaa kuin OG900:ssa taidan jättää sikseen ja odottaa että joku täkäläistä femmaa purkanut raportoi. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Tänään oli todella sähköinen päivä. Olin lukenut etukäteen WISiä ja teurastanut jo valmiiksi farkun alkuperaisen konehuoneen johtosarjan. Muutama johdonpätkä jäi yli.
Kuva

Tässä takalasinpyyhkimen rele ja piuhat. Koskettimet lähtivät irti varsin kätevästi hiuspinnistä tekemälläni työkalulla. Hiuspinnistä vain vain paksut päät pois ja työkalu isojen nastojen irroittamiseksi on valmis. Pienet piti poistaa kahdella neulalla.
Kuva

Sulake nro. 4 on takalasinpyyhkimen virta. :saab: oli ystävällisesti asentanut sinne jo valmiiksi syöttöpiuhan, ja sulakkeen jälkeisen piuhan olin puolestaan irroittanut farkun alkuperaisestä sulakerasiasta. "Plug and Play".
Kuva

Johtosarjan läpivientikumi on monimutkainen tapaus. Siina on kaksinkertainen huulitiiviste ja johtosarja on kyllästetty kitillä. Vedin lisäjohdot ulkokehälta koska arvuuttelin ettei niitä saa sen kitin takia millään läpi keskeltä. Vedin johdot hieman yläviistoon, toivottavasti eivät vuoda.
Kuva

Tässä A-pilarin liittimet H43-1 ja H43-2 täydellisesti kytkettynä.
Kuva

Sulakerasia valmiina. Takalasinpyyhkin releen lisäksi sinne tuli lasinpesupumpun rele. En katsonut sen tarkemmin miten yksi pumppu on saatu syöttämään vettä molemmille laseille, mutta rele on kytkentään tarvittu. Pumpun liittimen napaisuus piti myös vaihtaa.
Kuva

Läpivientikumi vielä kabiinin puolelta.
Kuva

Sisäpuolen johtosarjaan piti lisätä P-Bussin vihreä ja valkoinen johto. Juotin piuhan mittariston johtosarjaan, missä alkuperainen liitos myös oli Aerossa. Samaan juotokseen liitin myös DB9-piuhan USB combi adapteria varten, millä voi toivottavasti ohjelmoida Trionicin lennossa T7suitella.

Kuva

Väylapiuhojen toinen pää on H43-1 liitimen pinneissä 9 ja 10. Sitten vielä TCS-off -nappi pinniin 29, ja sen toisessa päässä maadoitus kojelautaan, sekä sinivalkoinen valaistusjohto kiinni vastaavaan hätävilkkujen liittimellä.

Huomenna saan ehkä vihdoinkin nostettua koneen keulalle. Tosin säätiedotus lupaa kivaa sadetta... Katsotaan miten käy.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

No niin, sunnuntaiaamu alkoi aurinkoisissa merkeissä. Lainasin kuljetusidean netistä. Koko siirtomatkan oli pieni pelko takamuksessa kottikärryjen notkuessa painon alla. Apuhenkilö oli varmistamassa kuorman tasapainoa ja nostokorkeus oli noin sentin maasta, jos vaikka aisa alkaisi pettää.
Kuva

Uusi kytkin asennettuna paikallaan. Aerossa sen halkaisija 240 mm, vakion ollessa 229 mm. Vauhtipyörä oli ottanut hieman ruostetta itseensä mutta eiköhän se siitä. Pinnassa ei ainakaan tuntunut olevan lainkaan kulumaa. Ehkä se oli sorvattu lähiaikoina kun autossa oli ostettaessa melkein uusi kytkin.
Kuva

Seuraavaksi johtosarjan, huohotiimen ja käynnistinmoottorin asennus paikalleen. Vaihteiston nosto paikalleen sujui helpommin kuin luulin. Naputtelin oikean sisemmän vetoakselin laakeriin ja lukkorenkaan uraansa. Vaihteiston noston jälkeen veto paikalleen pulteilla kunnes vetoakselin lukkorengas napsahti paikalleen tasauspyörästöön.

Unohdin roiskesuojalevyn ohjypohjan ja kytkinkopan välistä, mutta onneksi se sujahti paikalleen vähän vaihtoiston pultteja löysäten. Moottorin takalevy on sovitteella kytkinkopassa ja asettumista joutui avustamaan hieman, mutta tosiaan muuten vaihteisto asettui paikalleen todella helposti. Tuota suuresti avusti kytkinlevyn huolellinen keskitys ja spoorien kevyt voitelu kytkinpaketin mukana tulleella "korkean suorituskyvyn rasvalla".

Pikku Apulainen oli luikkinut tiehensä jo useampi tunti aiemmin käytyään avustamassa siirtohommissa, joten nosto tuli tehtyä yhden miehen taktiikalla. Kone upposi sisään toisella yrityksellä, ensimmäisen kariuduttua erektio-ongelmien takia. Kun kovan kone- ja vaihteistopaketin antaa seisoa reilusti, suoritus onnistuu paljon helpommin... Akkutelineen kannatin on pahasti tiellä ja laatikko pitää saada laskettua sen ali ennenkuin jakopäätä voi alkaa laskemaan sisälokasuojan sivulle.

No joo, kone on siis nyt paikallaan kiinni pelkällä takakorvakkeella apurungolla leväten.
Kuva
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Konehuone on nyt valmis poislukien nesteet ja vetoakselit. Ainoa kömmäys koko päivänä oli että lukitessani laatikkoa 4-vaihteelle, käyttämäni lukitustyökalu, 5 mm poranterä, oli liian lyhyt ja se putosi kokonaan laatikon sisään. Onneksi ensipaniikin jälkeen tuli mieleen että kovalevyissä on sopivan pieniä neodyymimagneetteja millä onkia kiusankappale pois. Purin magneetin vuosia nurkissa pyörineestä WD:stä ja sillä ja toisella poranterällä oli helppo nostaa tuo kovanonnenporanterä pois vaihdelaatikosta.

Seuraavaksi asensin etupenkit turvavöineen, ja väliaikaisesti airbagit, mittariston, SID2:n, viikset ja kytkimet ja kokeilin mitä virrat päälle kääntäessä tapahtuu. Ilokseni havaitsin että takalasinpyyhin toimii, pumppu pyörii ja keskuslukitus toimii Aeron kaukosäätimellä (pl. kuskin ovi missä on jotain häikkää). Takakontti näyttää myös aukeavan kauko-ohjaimella ja kuskin oven napilla, muttei mene lukkoon. Pitää katsoa joskus paremmalla aikaa saisiko senkin jotenkin toimimaan. Olisi hienoa jos siihen pystyisi ainakin vaihtamaan lukkosylinterin sedanista ettei tarvitse alkaa pelata kahden avaimen kanssa... Ajonesto olisi myös antanut kaynnistää koneen, eli Aeron turvajärjestelmä näyttää kotiutuvan kiitettävästi uuteen koriin. En muistanut kuunnella käynnistyikö bensapumppu. Myös turvatyynyjen valo sammuu. ABS/TCS valot taas jäivät palamaan, toivottavasti koska konetta ei käynnistetty. Check engine jäi myös palamaan. Johtuu varmaan siitä että unohdin innoissani asentaa sytytyskassun ja imuröörin tunnistimet.

Huomenna on valitettavasti tavallisuudesta poiketen työpäivä. Pitää kaydä menomatkalla nappaamassa jarru- ja pakkasnestettä, ja maanantai-iltana pääsee varmaan kokeilemaan hörähtääkö pannu tulille.

Olisin tosi tyytyväinen jos joku farkkuihminen kertoisi miten takaoven lukituksen pitäisi toimia. Sedanissa ei ole ollenkaan mekaanista avausmahdollisuutta, eli kontti menee suljettaessa aina lukkoon ja pitää avata joko kakella, kuskin oven napista tai avaimella. Epäilen vähän että farkku yrittää apinoida tuota toimintatapaa.

Projekti alkaa näyttää pahasti valmistumisen merkkejä.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Huomasin nyt vasta projektikertomuksen alkuvaiheilta että massat jäivät aerossa alle 1100mg vaikka ahtoja oli 0,9 bar. Laita uusi MAF, tai ainakin kokeile sillä 2-litraisen mittarilla. Tyypillinen massamittarivika joka aiheuttaa nakutusta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Laitoin immun tilaukseen. Varamittari oli ilmaissut vettä lävitseen ja olisi ollut ainakin puhdistuksen tarpeessa.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Koneesta otettu onnistuneet savut alkuviikosta. Nyt selvisi mistä kyseinen termi on varmaan alunperin tullut, eli sitä oli ilmassa riittävästi löpön ja asennusöljyjen myötä. Trionicissa oli vielä Aeron firmis, alkukäyrä oli irti ja alipaineletkuja ja imuputken painetunnistin puuttui, mutta kone lähti käyntiin kiltisti mitä nyt kävi tyhjäkäyntiä noin 3000 r/min.

Eileniltana siirsin toisen aeron etunavoista levyineen. Tuli juuri ennen sitä sössittyä alokasmais-idioottimaisesti etusatulasta mäntä ulos jarruja ilmatessa, mutta onneksi on varaosia. Sitä se liika innostus teettää! Huomenna katsotaan sammuvatko ABS/TCS merkkivalot jarrujärjestelmän täytöllä, mitä suuresti toivon. Ajattelin hoitaa kytkimen ilmauksen jättämällä painamalla polkimen puoliasentoon. Saa nähdä toimiiko.

Huomenna on vapaata viime sunnuntain työrupeaman ansiosta ja maanantaikin on pankkiloma, ja IMM saapui myös. Katsotaan josko auto vihdoinkin valmistuisi... Vakuutukset ovat jo toivorikkaana voimassa lauantaiksi, pääsee ainakin laillisesti testilenkille.
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
raimsshi
"Aero"
Viestit: 393
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

samih kirjoitti: Ajattelin hoitaa kytkimen ilmauksen jättämällä painamalla polkimen puoliasentoon. Saa nähdä toimiiko.
Itse olen ilmannut 9-5:n kytkimen vahingossa opitulla tavalla. Eli jätän työsylinterille tulevan liittimen tarkoituksella löysälle eli en paina sitä pohjaan asti. Eli kyse siitä mikä tulee sokalla kiinni. Kun liitin on löysällä, pumppaa kytkintä muutaman kerran, että nestettä tulee läpi, painaa sen jälkeen liittimen pohjaan ja sokka paikoilleen. Näin se on onnistunut joka kerta. Ei tarvitse kaveria apuun eikä muitakaan ilmausvälineitä.
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Kiitos vinkistä, tuolla menetelmällä uuteen työsylinteri valuu näköjään täyteen nestettä. Ilmaus onnistui sitten lopullisesti eazybleedillä.

Neitsytmatka on nyt takana, ja itseasiassa autolla on ajettu ahkerasti viimeisen vuorokauden aikana. Kone käy tosi nätisti ja laatikko pelaa hyvin punaviinillä. Muutamia ongelmia on myös. ABS/TCS on pois pelistä kuten myös nopeusmittari. Näyttää siltä ettei moduli ole yhteydessä P-väylään ja tuo aiheuttaa vikatilan. Open-SID ilmoittaa nopeudeksi tasan 0.

Luin WISsiä ajatuksen kanssa uudelleen ja mielestäni kaikki on niinkuin pitääkin. Juotin väyläjohdot kiinni nopeusmittarilla ja kytkin ne mielestäni 43-1 liittimeen oikeisiin pinneihin. Pitää tarkastaa kytkennät joku ilta uudelleen yleismittarin kanssa.

Muuta lisähommaa aiheuttavat seuraavat ongelmat: Hammastanko kolisee kuopissa, ja ehkä kaikkein ärsyttävintä on öljyvuoto uudesta moottorin takastefasta. No ainakin molemmat onnistuvat samalla apurungon pudotuksella...

Kuva
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
samih
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2010 23:41

Re: Perusmallin 9-5 B205E:sta B205R kevytaero

Viesti Kirjoittaja samih »

Tarkastin viikonloppuna ABS/TCS 5.3:n sähkökytkennät WISin avulla ja kaikki näyttää hyvältä, eli CAN-H and CAN-L yhteydessä trionicin liittimelle tulipelissä kiertäen mittariston kautta, jarrukytkimen signaali ok, TCS napin signaali ok, virrat ja maadoitus ok. En testannut pyörättunnistimien tuottamaa vaihtovirtaa, koska ABS varoitus ilmeni heti sytytysvirran kytkeytyessä, ja vastusmittaus tuotti reilut 700 ohm molemmista etupyöristä ja takapyöristä puolestaan himpun verran yli 900 ohm ilman anturiparien sisäisiä eroja.

Koska kyseissä ABS-mallissa esiintyy moduliongelmia esiintyy melko yleisesti, irroitin elektoriikkayksikön pumpun kyljestä aikomuksenani lähettää se BBA-remaniin tarkastettavaksi. Nopea visuaalinen tarkastus paljasti kuitenkin heti miksei CAN-signaalia tästä yksiköstä herunut:

Kuva
9-5 2.0 kevytaero TD04-15 -00
LEAF 40 -18
Sprinter 313 CDi matkailuauto -14
Vastaa Viestiin