E85 päivitetyn katsastus
E85 päivitetyn katsastus
Miten olette hoitaneet etanoli päivitetyn
katsastuksen?
Bensalla, etanolilla vai vähän molempia tankissa?
Onko ollut päästöissä ongelmia bensan kanssa?
Autossa "harrastelijan" stage1, eli muutoskatsastus ei onnistu.
2.0 -01
katsastuksen?
Bensalla, etanolilla vai vähän molempia tankissa?
Onko ollut päästöissä ongelmia bensan kanssa?
Autossa "harrastelijan" stage1, eli muutoskatsastus ei onnistu.
2.0 -01
Re: E85 päivitetyn katsastus
ei ongelmia, sinne vaan. voithan ottaa varmuudeksi päästöt erikseen.
Re: E85 päivitetyn katsastus
Kerran oon tuon mustin käyttänyt, päästöjä mitatessa kysyin katsastusmieheltä, että millaset päästöt? Oli kuulemma hyvät
Leiman kun sain paperiin niin sanoin millä ajoin--> oli kahdella katsastus sedällä suut auki. Tais heillä mennä asia ohi
Etanolit oli siis tankissa.
Leiman kun sain paperiin niin sanoin millä ajoin--> oli kahdella katsastus sedällä suut auki. Tais heillä mennä asia ohi
Etanolit oli siis tankissa.
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Re: E85 päivitetyn katsastus
Itse suoritin välitankkauksen bensaa ennen katsastukseen menoa. Tosin tais alkoholipitoisuus olla katsastukseen mentäessä lähellä 50%. Päästöt oli hyvät
Lehdistä oon lukenu, että tuollaiset E85 konvertoidut autot pitäisi vissiin ihan lain mukaan muutoskatsastaa
No, vähän kuitenkin vaikuttaa etteivät konttoreilla hirveästi välitä tuollaisesta...
Lehdistä oon lukenu, että tuollaiset E85 konvertoidut autot pitäisi vissiin ihan lain mukaan muutoskatsastaa
No, vähän kuitenkin vaikuttaa etteivät konttoreilla hirveästi välitä tuollaisesta...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Re: E85 päivitetyn katsastus
Etanoli tankissahan ei sinänsä tarkoita, että auto olisi konvertoitu ja siten muutoskatsastettava. Saabin tapauksessa mitään ylimääräisiä boksejakaan ei ole, joten hommasta ei voi jäädä kiinni (jos nyt joku tällaisesta toiminnasta välittäisikään).
Re: E85 päivitetyn katsastus
Taidan käydä ottamassa päästömittauksen erikseen etenolilla,
eipähän katsastajan tarvitse impata pakoputkesta höyryjä.
Asiasta toiseen:
Tuli tuttavan kanssa puhetta katsastuksesta, kertoi kaveristaan joka on
katsastusmies. Tällä katsastajalla on sellainen systeemi töissä että jos
huomautusten määrä jää alakanttiin tilastoihin verrattuna niin saa tietyn ajan
aikaa nostaa tilastojen tasolle. Jos ei pääse tilastojen mukaiseen huomautusten
määrään niin näkyy palkassa. En ollut uskoa, mutta väitti kiven kovaa että näin on.
Tuo saattaa selittää joskus katsastajan sairaanoloisen pilkun nuss....
eipähän katsastajan tarvitse impata pakoputkesta höyryjä.
Asiasta toiseen:
Tuli tuttavan kanssa puhetta katsastuksesta, kertoi kaveristaan joka on
katsastusmies. Tällä katsastajalla on sellainen systeemi töissä että jos
huomautusten määrä jää alakanttiin tilastoihin verrattuna niin saa tietyn ajan
aikaa nostaa tilastojen tasolle. Jos ei pääse tilastojen mukaiseen huomautusten
määrään niin näkyy palkassa. En ollut uskoa, mutta väitti kiven kovaa että näin on.
Tuo saattaa selittää joskus katsastajan sairaanoloisen pilkun nuss....
Re: E85 päivitetyn katsastus
Moottorinohjauksen muutokset, eli softaus/lastut/yms., rinnastetaan ahdetulle moottorille moottorinvaihdoksi.toni1976 kirjoitti: Lehdistä oon lukenu, että tuollaiset E85 konvertoidut autot pitäisi vissiin ihan lain mukaan muutoskatsastaa
No, vähän kuitenkin vaikuttaa etteivät konttoreilla hirveästi välitä tuollaisesta...
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998 ... Pid1908875
Ja sieltä 6 pykälä ja kohta 4.
(Trafin soveltamisohje selventää että moottorin ohjauksen muuttaminen on moottorin muuttamista.)
Eli muutoskatsastus, päästömittaukset, yms. sen mukaan (käytännössä mission impossible paitsi Hirsch ja Saabin viralliset virisoftat, joihin saa Saabilta todistuksen). Ja moottorin ohjauksen muutoshan se on tämä etanolikorversiokin.
Mutta onneksi Saabista ei näe päälle päin onko se konvertoitu vaiko ei. Ja jos pelkää katsastajan mielivaltaa niin bensalla katsastukseen, vaikka ei se katsastussetä sillä perusteella voi sitä hylätä että on etanolia tankissa, kun ei voi nähdä onko softaan koskettu vaiko ei.
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: E85 päivitetyn katsastus
Voi ei nyt ei sit voi enään ajaa viinalla, vaihdampa vakiosoftan takas
9-3.1972
Re: E85 päivitetyn katsastus
Muistaakseni autobildissä luki, että BSR:llä on sellainen softa/paketti joka on testattu jonka saa laillisesti muutoskatsastettua. En tässä ole kantaa hyvyyteen tai huonouteen, mutta mainitsen tässä tämän vain koska tämä sattui silmään joitakin numeroita takaperin kun oli E85 infopläjäys.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: E85 päivitetyn katsastus
Ko. kalvosulkeisten mukaan CoC:ssa referenssipolttoaineena on "bensiini". Millainen ?
Omat autoni on valmistettu 97-02 välimaastossa ja niiden tyyppihyväksynnät sijoittunee jonnekkin 90-luvun puolestavälistä vuosituhannen alkuun.
Silloin ei 95E10 polttoainetta ollut käytettävissä jossa on 10% etanolia sekoitettuna.
Ajanko siis laittomalla yhdistelmällä kun tankkaan 95E10 puhtaan bensiinin sijaan ?
Entä dieselmoottoriset kulkineet; mm. Nesteellä on myynnissä Pro dieseliä. Ovatko liikenteessä olevat autot tyyppihyväksytetty uudelleen tuolle polttoaineelle ?
Omat autoni on valmistettu 97-02 välimaastossa ja niiden tyyppihyväksynnät sijoittunee jonnekkin 90-luvun puolestavälistä vuosituhannen alkuun.
Silloin ei 95E10 polttoainetta ollut käytettävissä jossa on 10% etanolia sekoitettuna.
Ajanko siis laittomalla yhdistelmällä kun tankkaan 95E10 puhtaan bensiinin sijaan ?
Entä dieselmoottoriset kulkineet; mm. Nesteellä on myynnissä Pro dieseliä. Ovatko liikenteessä olevat autot tyyppihyväksytetty uudelleen tuolle polttoaineelle ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: E85 päivitetyn katsastus
Jos 2.0t stage1:sen verrokkina käytettäisiin Aeroa, niin olisi 2.0t:n vastattava jarruiltaan sekä voimansiirroiltaan Aeroa, eli vaadittaisiin myös ainakin Aeron jarrut yms... Samoin pitäisi olla "vtt:n" perusteelliset mittaukset pakokaaupäästöistä.. ja ehkä tänäpäivänä niitä hiilidiosiditodistuksiakin, jolla verot määräytyy. Eihän 2.0t stage1 voi mennä pienemmillä co arvoilla, (=veroilla) kuin Aero muutoksien jälkeen...
Eika taituri saa olla, että nykyiset saa muutoskatsastetettua.
Eika taituri saa olla, että nykyiset saa muutoskatsastetettua.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.