By-Pass venttiilin kunnon tarkistus?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

By-Pass venttiilin kunnon tarkistus?

Viesti Kirjoittaja Niko »

Morjes!

Kysynpä täältä vielä varmistusta, että miten By-Pass -venttiilin toimivuus tutkitaan?

Autoni By-Pass venttiilin toimivuus on epäilyksen alla, mutta en viitsisi ostaa varmuuden vuoksi uutta osaa jos en saa varmuutta sen kunnosta.

Tehty seuraavat toimenpiteet venttilin ollessa irroitettuna autosta:

-Venttiiliin on puhallettu suulla (venttiiliin siitä suu-aukosta, mistä turbokin puhaltaa), eikä ilmaa mennyt läpi (kalvo ei siis ole rikki?)

-Imetty suulla sen pikkuletkun kautta -> ilmaa tulee läpi. Tästä heräsi epäily, että onko osa täysin kunnossa? Osaako joku vastata?

Osa on Boschin tekemä. Tietääkö joku suoraan, että mikä on osan Bosch numero? Onko sama kuin MotoNetissa myynnissä olevalla (0280142103)? Onko moottori/vuosimalli eroja? En hoksannut ottaa numeroa ylös kun osa oli 'asentajan' käsissä. Voinhan toki irrottaa osan ja katsoa (ei näy päällepäin), mutta jos joku tietää suoraan, niin säästyypä siltäkin vaivalta.

AutoÅstrom myy osaa n. 33 euroon ja Motonetissa on 36,90 euroa + n. 12 euroa postikulut = n. 49 euroa.

Kiitos vastauksista!
Viimeksi muokannut Niko, Ti Touko 22, 2007 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ohjausletkusta imettäessä (pikkuletku) ei saa ilmaa tulla läpi.

110 loppuinen on se, mitä saapin tiskiltä saa. muulla numerolla ei taida nykypäivänä olla.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Mulla syttyi 9-3:n CE-valo kyseisen värkin hajotessa. En tosin tiedä kuinka herkkä tuo valo on syttymään ja kauanko by-pass oli ollut rikki :roll:
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Niko
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ke Joulu 08, 2004 15:15
Paikkakunta: Oulu

Koodi

Viesti Kirjoittaja Niko »

saabracing kirjoitti:ohjausletkusta imettäessä (pikkuletku) ei saa ilmaa tulla läpi.

110 loppuinen on se, mitä saapin tiskiltä saa. muulla numerolla ei taida nykypäivänä olla.
No en malttanut sitten olla kuitenkaan likaamatta käsiä ja kävin iltapuhteiksi tempaisemassa venttiilin irti. Numero oli 0280142110 kuten sanoitkin aivan oikein! Motonetissa on siis joku toinen versio myynnissä..

Kokeilin vielä itsekin tehdä puhallus ja imu testit ja kyllä sieltä vain ilmaa tulee läpi pikkuletkun kautta imettäessä, ilma tulee siis läpi sieltä imusarjaan menevästä putken päästä. Turbon pään osuus putkesta näyttäisi olevan kunnossa ainakin puhallus testin perusteella. Eli huomenna menneepi tilaukseen tämä osa.

Nyt kiihdytellessä olen havainnut, että aina 1800-2100 kierroksen välillä kuuluu semmoinen 'puhallus' jostain, voisikohan se johtua tästä by-pass venttiilistä.. Ääntä ei kuulu muilla kierrosalueilla. Ääni tulee 3, 4 ja 5 vaihteella esiin. Itse päättelisin, että turbon ahtojen ollessa suurimmallaan pukkaa paineet jonnekin.. Voin toki olla väärässäkin. Tämä ääni on ollut autossa siitä asti kun sen ostin, enkä siihen aiemmin ole kiinnittänyt juurikaan huomiota.
Saab 9-5 2.0t SE Business Wagon vm.00 (2006 -> )
Saab 9000 CC 2.0i vm.94 (2000 - 2006)

Jäsen 3384
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1354
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Vaihda samalla se Bypassille menevä alipaineletkukin ellet ole jo sitä tehnytkin. Tuppaa kovettumaan ja murtumaan...

Ai niin, PCS olisi tietty yksi mahdollisuus uuden Bypassin ostopaikaksi...
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei sitä kannata motonetista hakea vaan ihan orkkis osa esim. Aineelta kanstii hakee. Ei maksa sen enempää. Mulla ainakin teki juuri tuon että paineita ei saanut nostettua vaikka kuin laitto lisää painetta (oli sopivasti vähän rikki se kalvo) kunnes sitten poksahti kalvo kokonaan ja sen kyllä kuuli.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

eipä se saabillakaan maksa kun jotain 30 voi olla allekkin...

tai, noh vuos sitten, nythän kaikki varaosat on kalliintunut.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

saabracing kirjoitti:eipä se saabillakaan maksa kun jotain 30 voi olla allekkin...

tai, noh vuos sitten, nythän kaikki varaosat on kalliintunut.
Tuli luettua tätä kun hain oikeaa osanukmeroa töissä, vaimon ajossa syttyi vikavalo ja koodi viittaa by-passiin.

Nyt hintaa 50€, niin ne kipuaa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Vastaa Viestiin