4 vai 5 vaihdetta 99/90:n laatikossa - kumpi parempi?
4 vai 5 vaihdetta 99/90:n laatikossa - kumpi parempi?
Moi.
Aloittelijana kysyisin kokemuksia 99/90:n vaihdelaatikosta. Jotkut isot pojat ovat kertoneet, että 4-vaihteinen olisi luotettavampi perusauton (EI TURBO) vaihteistoksi. Onko näin?
Onko 90:n vaihteistosta kuuluva vieno vinkuva ääni ns. "normaalia", vai onko syytä huolestua?
Aloittelijana kysyisin kokemuksia 99/90:n vaihdelaatikosta. Jotkut isot pojat ovat kertoneet, että 4-vaihteinen olisi luotettavampi perusauton (EI TURBO) vaihteistoksi. Onko näin?
Onko 90:n vaihteistosta kuuluva vieno vinkuva ääni ns. "normaalia", vai onko syytä huolestua?
_________________
96-69,90-86
96-69,90-86
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 4 vai 5 vaihdetta 99/90:n laatikossa - kumpi parempi?
4 vaihteinen kokilli laatikko on kestävämpi virikäytössä.perus 100hp tehoilla ei hyötyä.
4/5 vaihteinen.riippuu perävälityksestä millaisesta tykkää .
jos vitosvaihteella vinkuu ni aikatehny tehtävänsä.
4/5 vaihteinen.riippuu perävälityksestä millaisesta tykkää .
jos vitosvaihteella vinkuu ni aikatehny tehtävänsä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 4 vai 5 vaihdetta 99/90:n laatikossa - kumpi parempi?
jos "perusauto" tarkoittaa tavallisessa käytössä olevaa autoa, vaihdelaatikko on kaukana saabin heikoimmasta lenkistä, itse valitsisin ehdottomasti 5-vaihteisen, molemmat kestävät hyvin tavallisen käytön. Vanhasta saapikkaasta hajoaa moni muu paikka (esim kori, monesta kohtaa) ennen lootaa, jos loota on hyvin pidetty.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 4 vai 5 vaihdetta 99/90:n laatikossa - kumpi parempi?
Ja vinkuvalla 5. vaihteella voi usein vielä ajella kymmeniätuhansia kilometrejä jos pää kestää sitä ääntä.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: 4 vai 5 vaihdetta 99/90:n laatikossa - kumpi parempi?
Tuon vinkunan saa pois vaihtamalla pikkuvetopyörän laakerit, jotka markka-aikana oli n. 30:-/kpl. En tiedä tämän päivän hintaa, voi olla sama ruplina jos ei löydä oikeaa ostopaikkaa. Vaihto ei lopen ollut paha homma jos sattuu löytymään kalamiehen vaaka nurkista. Edes moottoria ja vaihteistoa ei tarvi toisistaan irroittaa.
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 4 vai 5 vaihdetta 99/90:n laatikossa - kumpi parempi?
Onkos samaa lajia tuo satkun laatikonkin vinkuminen vitosella? Elikkä vitosella veto päällä kahdeksassakympissä viheltää vienosti, yhtään pienempi tai suurempi nopeus tai kaasunnosto ja loppuu.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 4 vai 5 vaihdetta 99/90:n laatikossa - kumpi parempi?
Petrossani nelosvaihde "ulisee" 80-90km/h vauhdissa, satasesta eteenpäin ulina häviää. Meinaako tuo laakerivikaa sitten, jos meinaa niin miksi ulisee vain tuossa tietyssä vauhdissa pelkästään?
99 GL Petro -84
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 176
- Liittynyt: La Heinä 09, 2005 13:38
Re: 4 vai 5 vaihdetta 99/90:n laatikossa - kumpi parempi?
Rattivaihde kirjoitti:Onkos samaa lajia tuo satkun laatikonkin vinkuminen vitosella? Elikkä vitosella veto päällä kahdeksassakympissä viheltää vienosti, yhtään pienempi tai suurempi nopeus tai kaasunnosto ja loppuu.
mulla ihan sama vika omassa satkussa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: 4 vai 5 vaihdetta 99/90:n laatikossa - kumpi parempi?
Kuten todettu, tuskin normi käytössä eroa. Itelläni on ollut Noppa sekä 4 että 5 vaihteisena ja ei käytännössä kauheasti eroa ole. Jos matka-ajoa (=maantietä) tulee vähänkin enemmän, niin 5 lovinen menee kai pikkusen pienemmällä sopalla. Äänikin taisi maantie nopeuksissa olla aavistuksen pienempi.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: 4 vai 5 vaihdetta 99/90:n laatikossa - kumpi parempi?
Laakeroitu 5-lovinen laatikko kestää kyl turbokäytössäkin kun on järki päässä eikä revittele tms. tyhmää.marper kirjoitti:Moi.
Aloittelijana kysyisin kokemuksia 99/90:n vaihdelaatikosta. Jotkut isot pojat ovat kertoneet, että 4-vaihteinen olisi luotettavampi perusauton (EI TURBO) vaihteistoksi. Onko näin?
Onko 90:n vaihteistosta kuuluva vieno vinkuva ääni ns. "normaalia", vai onko syytä huolestua?
Katsoisin että on öljyä lootassa ja sit vaan radiota isommalle. Kun ääni alkaa kuulostamaan sementtimyllyltä, on syytä vaihtaa saab-sulake, eli vaihdelaatikko.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01