Moottorin öljynvaihto
Re: Moottorin öljynvaihto
mulle taas sanottiin voiteluainetehtaalla ettei suomessa sellaisia pakkasia ole että nollaweestä olis mitään hyötyä viisweehen verrattuna
#3272
Re: Moottorin öljynvaihto
Tullut käytettyä tuota mobilaatin 5w-50 ralli vormulaa (taitaa nykyään kulkea Peak Life nimellä) parissa ysivitosessa. Toisessa ei ollut huohotinpäivitystäkään tehty, omassa taas oli. Kummassakaan ei koskaan esiintynyt smetanaa ja muutenkin pelitti hyvin. Taisi muuten saada muistaakseni mm. aika hyvät arvosanat suodatettavuudesta pakkasilla aikanaan, joten ei ainakaan pitäisi kuiviltaan koneen käydä kovin pitkään startista.
Se ei myöskään ole niin kallista etteikö sitä raaskisi viimeistään kymppitonnin kohdalla itse vaihtaa.
Se ei myöskään ole niin kallista etteikö sitä raaskisi viimeistään kymppitonnin kohdalla itse vaihtaa.
Saab 9-5 2.3t -98
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Kawasaki ZX-12R -05
Ex: Saab 9-5 2,3T -04 Aero Wagon
Re: Moottorin öljynvaihto
Tuossa on se olennaisin asia...Lasu kirjoitti:Se ei myöskään ole niin kallista etteikö sitä raaskisi viimeistään kymppitonnin kohdalla itse vaihtaa.
10 000 km vaihtoväli
Mikäli ei ajele täysin ideaalioloissa niin 20 000 km on liikaa. Asian voi itseasiassa empiirisesti itse kukin todeta seuraamalla miten öljyä kuluu (tästä aiheesta löytyy foorumilta juttua... sekä oikea että väärä selitys kulutukselle).
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Re: Moottorin öljynvaihto
Onko joku muu kuullut vastaavaa? Että dexos2 ei kannattaisi käyttää ? Voisiko joku tietäjä ottaa kantaa (katson Minutemanin suuntaan...)?djungeltrumman kirjoitti:Hain tänään autoni jakopäänkorjauksesta ja olin toimittanut korjaamolle hankkimani korjaussarjan ja muita tarvikeita, myös GM Motor Oil 5W-30 Dexos2, jota sattui olemaan kotona muutama pönikkä. Noutaessani auton asentaja kertoi ettei sitä öljyä kannata sitten jatkossa käyttää koska ei ole kuulemma tuhkavapaa ja näin ollen karstoittaa moottoria. Suositteli vakavissaan Mobilia tilalle. Mainittakoon että korjaamolla on yli 40 vuoden kokemus Saabien korjaamisesta (ei merkkikorjaamo) ja nykyisin myös vahva Mobilin edustus.
-b
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Moottorin öljynvaihto
Tuolla tuhkautumisvaatimuksella ei ole juurikaan merkitystä bensiinimoottoreissa, hiukkassuodattimilla varustetuissa dieseleissä kylläkin. Ihmettelenkin siksi että juuri GM:n juuri dieselmoottoreihinsa suosittelema öljy ei näillekään kelpaisi. Vastaus löytynee juuri suosittelijan nykyisestä Mobil- edustuksesta.
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Moottorin öljynvaihto
Ei ole uusi asia tämä öljy keskustelu, on jauhettu paljon vuosien varrella ja on tehdaskin muuttanut suosituksia: tässä esimerkki kahdesta ohjekirjasta bensamoottorille, ennen ja jälkeen huoltopidennyksen.
2002: SAE 5W-30, 5W-40, täyssynteettinen, tällöin maks. vaihtoväli 20000 km
2006: saab long life oil 5W-40, mobil 1 0W-40 tai tai muu täyssyntteetinen öljy 0W-30 tai 0W-40 jolla on hyväksyntä GM-LL-A025. Tällöin maks. vaihtoväli 30000 km. Konetilasta löytyy myös mobil1 0W40 tarra.
Tuon jälkeen on tullut vielä GM suositus 5W-30 GM-LL-A025, jota sovellettiin koko bensamoottorisiin OG 9-5 kantaan ja tämä GM öljyhän on edullista ja purkituskoko on 5L, jää lisäysvaraakin.
Pitäisi löytyä helposti öljy joka makuun.
2002: SAE 5W-30, 5W-40, täyssynteettinen, tällöin maks. vaihtoväli 20000 km
2006: saab long life oil 5W-40, mobil 1 0W-40 tai tai muu täyssyntteetinen öljy 0W-30 tai 0W-40 jolla on hyväksyntä GM-LL-A025. Tällöin maks. vaihtoväli 30000 km. Konetilasta löytyy myös mobil1 0W40 tarra.
Tuon jälkeen on tullut vielä GM suositus 5W-30 GM-LL-A025, jota sovellettiin koko bensamoottorisiin OG 9-5 kantaan ja tämä GM öljyhän on edullista ja purkituskoko on 5L, jää lisäysvaraakin.
Pitäisi löytyä helposti öljy joka makuun.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: Moottorin öljynvaihto
Itse suosin 10 000 km tai korkeintaan 15 000 km vaihtoväliä. Olkoot valmistajan suositukset mitä tahansa. Toteutuman jokainen näkee, kun nostaa mittatikkua... Niinkuin joku jo mainitsikin, niin ei öljynvaihto ole niin kallis investointi, etteikö sitä kannattaisi tehdä 10 000 km välein.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Moottorin öljynvaihto
Enpä nyt löytänyt tälle parempaakaan ketjua... Eli onkos tietoa että mistä mahtais löytyä sellainen öljypohjan tulppa/pultti mikä nyt onkaan sekä tiiviste? Motonetin sivuilta ei ainakaan moista löydy. Nykyisestä on kulmat menny sen verran pyöreiks että on vähän hankalaa saada sitä auki...
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moottorin öljynvaihto
http://www.neobrothers.co.uk/drain-plug ... p22aalc6o1Saab04 kirjoitti:Enpä nyt löytänyt tälle parempaakaan ketjua... Eli onkos tietoa että mistä mahtais löytyä sellainen öljypohjan tulppa/pultti mikä nyt onkaan sekä tiiviste? Motonetin sivuilta ei ainakaan moista löydy. Nykyisestä on kulmat menny sen verran pyöreiks että on vähän hankalaa saada sitä auki...
http://www.neobrothers.co.uk/drain-wash ... p22aalc6o1
Re: Moottorin öljynvaihto
http://www.skruvat.fi/Show.aspx?k=9132929&t=refnr
skruvat.fi löytyy muutakin varaosaa a nipeliä Saabeihin. postitus maksaa 6€/paketti.
skruvat.fi löytyy muutakin varaosaa a nipeliä Saabeihin. postitus maksaa 6€/paketti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Moottorin öljynvaihto
postikuluineen tuolta luulisi vaikka marmorilta löytyvä melkein samaan hintaan!Markkanenn kirjoitti:http://www.neobrothers.co.uk/drain-plug ... p22aalc6o1Saab04 kirjoitti:Enpä nyt löytänyt tälle parempaakaan ketjua... Eli onkos tietoa että mistä mahtais löytyä sellainen öljypohjan tulppa/pultti mikä nyt onkaan sekä tiiviste? Motonetin sivuilta ei ainakaan moista löydy. Nykyisestä on kulmat menny sen verran pyöreiks että on vähän hankalaa saada sitä auki...
http://www.neobrothers.co.uk/drain-wash ... p22aalc6o1
sain muuten itse marmorilta kerran pyytäessä niita kupariprikkoja, oisko ollu 50 sentin hintaan niin pajaukko repeili kun näki ne...
ovat saatanan kovaa kuparia...
eikös nuo pitäisi olla aika litistyvää mallia?!
onko kellään tietoa paljon marmorilla tuo proppu on?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Moottorin öljynvaihto
Viime kesäkuussa tuo öljyproppu maksoi merkkiliikkeessä Oulussa vähän päälle 15 euroa ja tiiviste 1.30 €.
Re: Moottorin öljynvaihto
Kiitos ja aamenkarihai kirjoitti:Viime kesäkuussa tuo öljyproppu maksoi merkkiliikkeessä Oulussa vähän päälle 15 euroa ja tiiviste 1.30 €.
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Moottorin öljynvaihto
mekonomenillä öljytulppa 2,95e ja tiiviste 0,95e
Re: Moottorin öljynvaihto
Itse ostin motonetista vanhan mallisen propun, jossa on isompi (22mm?) kanta. Tais löytyä tonnarin proppuna.