Tein eilen imupuolen paineistustestin kun lambda-arvot vaelsivat liian korkealla (noin 1500 jatkuvasti tyhjäkäynnillä).
Vuotokohtia löytyi moottoripyörän paineistetun/katkaistun sisuskumin ja saippuaveden avulla kaksi kappaletta:
- imusarjan/läppäkotelon päällä oleva nippa, josta lähtee kaksi alipaineletkua (toinen rintapellissä sijaitsevalle bypassia ohjaavalle (?) mankkuvenalle, ja toinen jonnekin muualle.
- Jarrutehostimelle menevän alipaineletkun (jossa takaisku) läppäkotelossa oleva punaisella lukitusrinkulalla varustettu nippa.
Ensimmäinen vuotokohta tuli väliaikaisesti tiiviiksi ohuella O-renkaalla ja lukituspultin kiristämisellä, mutta jarrutehostimen letkun liitos fuskaa vaikka mitä tekisi.
Onkos kukaan vaihtanut ko. punaisella rinkulalla varustettua nippaa ja mikä olisi oikea työmenetelmä tuon vaihtamiseen? Jostain joskus aiemmin luin, että vaatii helvetillisperkeleellistä porausta ja metallilastujen poistamista pumpusta jne.
Jarrutehostimen alipaineletkun nippa (punainen lukkorinkula)
Jarrutehostimen alipaineletkun nippa (punainen lukkorinkula)
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
Re: Jarrutehostimen alipaineletkun nippa (punainen lukkorinkula)
Siinä nipassa on sisällä o-rengas eli punainen osa varovasti pois ja sen jälkeen sen o-renkaan saa kaivettua ulos. Uusi o-rengas sisään ja homman pitäisi olla siinä. Jos oikean kokoista o-rengasta ei löydy muualta, niin tuo nippa maksoi viime vuonna noi 15 euroa marmorilla ja samalla saa punaisen minkälie osan varuille.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Jarrutehostimen alipaineletkun nippa (punainen lukkorinkula)
Okei, kiitoksia hyvästä vinkistä!
Tuon nipan rungon kaivaminen irti saattaapi olla tosiaan hieman kinkkinen homma, sillä aika jämäkän näköiset kynnet ainakin kuvassa näyttäisi olevan pitämässä nipparunkoa paikallaan.
Lähempi EPC:n ja netin tarkastelu osoitti, että jossain vaiheessa nipasta on hävinnyt musta holkki ja lisäksi siitä punaisesta renkaasta joka irtosi nipasta poies lähes itsestään, oli yksi sakara poikki. Eli uusiksi menee sekin, joten marmoritiski kutsuu.
Tuon nipan rungon kaivaminen irti saattaapi olla tosiaan hieman kinkkinen homma, sillä aika jämäkän näköiset kynnet ainakin kuvassa näyttäisi olevan pitämässä nipparunkoa paikallaan.
Lähempi EPC:n ja netin tarkastelu osoitti, että jossain vaiheessa nipasta on hävinnyt musta holkki ja lisäksi siitä punaisesta renkaasta joka irtosi nipasta poies lähes itsestään, oli yksi sakara poikki. Eli uusiksi menee sekin, joten marmoritiski kutsuu.
#1308
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow
9-5 Aero Wagon -00 MidnightBlue
9-3 Aero Cabriolet -04 LimeYellow