900 turbo ja tulpat
900 turbo ja tulpat
Auto 900s vm 90. ahdot nostettu 0.6. Motonet möi tulpat bosch platinum lämpöarvoltaan 6. Ohjekirjaa katsellessa näyttäs olevan vapariin nuo.seiskoja suosittelee kirja. ne alunperin olikin nyt kun muistelen...vkl huomasin nykimistä ja ahdistamista max ahtopaine alueella kun kone oli suht kuumana kaupunkipyörittelyn jälkeen.Voisko johtua tulpista? ajettu 30tkm näillä kutosilla mutta ahdot ollu 0.3 tasoa enimmäkseen.nyt eka lämpimät kelit näillä ahdoilla. virranjakajan koppa ja pyörijä ajettu alta 10tkm.puhdistin varuilta.ilmanputsari viime kesänä puhistettu.Laatikko oljyä lisäsin(automaatti) oli alarajassa.Eilen viileä sadekeli eikä nyhtäny enää....Epäilen itse tulppia koska viileä keli vaikutti myönteisesti.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: 900 turbo ja tulpat
Itse kokeillu motonetin boschin platina halpistulppia ja ei toiminut eli nyki, räki ja paukkui. NGK BCP7EVX ovat kalliimmat mutta auto toimii kuin kello ja kestävät paljon pidempään (noin 40-60tkm) toimintakuntoisina
Muistaakseni joku toinenkin NGK 7ES versio pitäisi pelittää, löytynee etsi napiila haullakin esim. " ässä mitkä tulpat, tulppien sopivuus".
Muistaakseni joku toinenkin NGK 7ES versio pitäisi pelittää, löytynee etsi napiila haullakin esim. " ässä mitkä tulpat, tulppien sopivuus".
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: 900 turbo ja tulpat
Osittain vastaavia kokemuksia. Ajoin boschin platinoilla n. 15tkm ilman ongelmia, viime syksynä alkoi satunnaisesti nykiä yli 0,5bar ahdolla. Muuten toii normaalisti.
Äskettäin vaihdoin sitten nuo kalliimmat ngk:n platinat ja samalla uudet bougicord tulpanjohdot, vanhat oli jo muotoonsa kovettuneet ja yhdessä vastusta hieman reilusti.
Nyt toimii erinomaisesti, ei nypi ahdoilla, mullakin yläraja siinä 0,6 tietämillä. Enpä tullut aloittaneeksi pelkkien tulppien vaihdolla joten varmaa ei ole kummasta kiikasti..
Mikko l
900 SA m90
Äskettäin vaihdoin sitten nuo kalliimmat ngk:n platinat ja samalla uudet bougicord tulpanjohdot, vanhat oli jo muotoonsa kovettuneet ja yhdessä vastusta hieman reilusti.
Nyt toimii erinomaisesti, ei nypi ahdoilla, mullakin yläraja siinä 0,6 tietämillä. Enpä tullut aloittaneeksi pelkkien tulppien vaihdolla joten varmaa ei ole kummasta kiikasti..
Mikko l
900 SA m90
Re: 900 turbo ja tulpat
Kävin kahtoo tulppatarjonnan.saabin omassa ohjekirjassa oli muistaakseni nuo kuparin mainitsemat ngk tulpat.tilaustavaraa olivat muistaakseni 17e kpl..aika suolasia...motonetin kone löyti ngk:lta perud halpista 2,9e kpl. Ja ngk platiumia hintaan 11,95 kpl... Näistä joku lienee hyvä. Saattashan tuo halvinkin pelittää? En muista tarkempaa mallia mut 7 lämpöarvo ja ei häiriösuojattu.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: 900 turbo ja tulpat
BCP7ES on tuon perustulpan malli.Kupari kirjoitti:Muistaakseni joku toinenkin NGK 7ES versio pitäisi pelittää, löytynee etsi napiila haullakin esim. " ässä mitkä tulpat, tulppien sopivuus".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 900 turbo ja tulpat
Hyvä, aero muisti tuon perustulpan
tuolla muuten lisää juttua ässän tulpista
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... kae+tulpat
Kokeiltu muuten jo edellisessä ässässä myös motonetin silikonisarja matalapaineiselle eikä korotetuilla 0,55 tai 0.85 ahdoilla ainakaan toiminut edes ngk tulpilla.
Yksi sarja Bougicordit kiinni ja on toinenkin bougi sarja myös varalla. Ahdot mulla nyt 0,85bar.
tuolla muuten lisää juttua ässän tulpista
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... kae+tulpat
Kokeiltu muuten jo edellisessä ässässä myös motonetin silikonisarja matalapaineiselle eikä korotetuilla 0,55 tai 0.85 ahdoilla ainakaan toiminut edes ngk tulpilla.
Yksi sarja Bougicordit kiinni ja on toinenkin bougi sarja myös varalla. Ahdot mulla nyt 0,85bar.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: 900 turbo ja tulpat
Hyvinhän tosiaan nuo BCP7ES:t toimii. Ajelee ehkä lyhyemmän aikaa mitä BCP7EV. Ja kun yhden platinasarjan hinnalla saa kuitenkin neljä sarjaa normitulppia.
Edellisen omistajan toimesta oli 6-lämpöarvon tulpat ja näillä hyytyi yksi kaunis sateinen päivä moottoritien varteen. Parin päivän seisonnan jälkeen kävi ilman ahtopaineita normaalisti, mutta kun vähänkään sai ahtoja niin loppui kipinä 3.-pytystä.
Edellisen omistajan toimesta oli 6-lämpöarvon tulpat ja näillä hyytyi yksi kaunis sateinen päivä moottoritien varteen. Parin päivän seisonnan jälkeen kävi ilman ahtopaineita normaalisti, mutta kun vähänkään sai ahtoja niin loppui kipinä 3.-pytystä.
Re: 900 turbo ja tulpat
joo haen tänään BCP7ES tulpat...raportoin häviääkö nyhtäminen.Johot jo uusinkin.Kiitos vinkeistä kaikille.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: 900 turbo ja tulpat
Muista säätää tulppien kärkiväli 0,6 - 0,7 mm ennen asentamista.
Re: 900 turbo ja tulpat
Väsähtänyt puola osaa kanssa tehdä nykimistä ja ongelmia, jota näyttää johtuvan tulpista. Kun oikein sopivasti heikko kipinä, niin tulpat jopa karstautuu enemmän, kuin hyvällä kipinällä ja lisäksi polttoaineenkulutuskin nousee. Kokemusta on. Tuon turbo 99:n kera koin ongelmia baarin ahdoilla sytkän pätkimisenä. Auttoi, kun pienensi kärkivälin sytytystulpasta 0,5mm:iin. Samalla tosin heikkeni alavääntö. Kun sitten tajusin vaihtaa puolaksi MSD Blaster 2 -tehopuolan loppui temppuilut täysin ja tulppien kärkivälin pystyi kasvattamaan 0,8mm:iin ilman pätkimistä ahdoilla. Alavääntökin parani isommalla kärkivälillä 1000-1500rpm välillä, kun kipinässä oli kunnolla puhtia. Jos tuollaisen tehopuolan asentaa, niin pitää muistaa modata puolan kiinnitys. Sen kuuluu olla pystyssä, eikä poikittain kuten tuppaa näissä Saabeissa olemaan...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900 turbo ja tulpat
Hyvä Mertmi että otit tuon msd puolan esiin, tilasinkin sen samantien
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: 900 turbo ja tulpat
Mallin valinnassa on muistaakseni eri vaihtoehtoja. Voin kaivella tyypin joka toimii tuon boschin sytytyspäätteen kera ilman etuvastusta tms. virittelyä. Niitä kun on olemassa kärjelliselle jne. jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: 900 turbo ja tulpat
Vaihettu NGK BCP 7ES tulpat ja kärkiväli säädetty 0.7mm.Ei nyhdä enää...Eli entiset tulpat liian kuumat.Kiitos vinkeistä!
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Re: 900 turbo ja tulpat
Tästä jos saisi lisää tietoa niin olisi kiva! Lisäksi myös suosituksia hyvistä tulpanjohdoista kuulen mielellään, sekä malli, ostopaikka että hinta.Mertmi kirjoitti:Mallin valinnassa on muistaakseni eri vaihtoehtoja. Voin kaivella tyypin joka toimii tuon boschin sytytyspäätteen kera ilman etuvastusta tms. virittelyä. Niitä kun on olemassa kärjelliselle jne. jne.
Re: 900 turbo ja tulpat
Oli jo unholassa tämä, katson huomenna sen numeron.f-19 kirjoitti:Tästä jos saisi lisää tietoa niin olisi kiva! Lisäksi myös suosituksia hyvistä tulpanjohdoista kuulen mielellään, sekä malli, ostopaikka että hinta.Mertmi kirjoitti:Mallin valinnassa on muistaakseni eri vaihtoehtoja. Voin kaivella tyypin joka toimii tuon boschin sytytyspäätteen kera ilman etuvastusta tms. virittelyä. Niitä kun on olemassa kärjelliselle jne. jne.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01