Edit: Ei kun tuon irrotuksen kanssa taisikin olla niin, että jollain pienen ruuvarin päällä tms. naputtelin ne "sisäpuolelta" irti, ja ainakin jokin nasta nimenomaan tässä vaiheessa kärsi pahannäköisesti mutta meni sitte kuitenkin kiinni. Sama juttu Saabin merkillekin, siinä ne kiinnitysosat ovat melko heiveröisen paksuiset, rupesi homma tuntumaan joltain pienoismallin kokoamiselta...
Saab Suomesta, 900c-89
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Meinasin ensin sanoa maalista että eiköhän se ollut vannehopeaa, mutta sitten katsahdin hyllyyn ja totesin että siinähän se purkki ja tämä olikin eri ainetta kuin millä vetäisin peltivanteet. Maston COLORmix Hopea 996. Nastoista en enää muista juuri muuta kuin että tiukassa olivat, yksi hämärä muistikuva on että olisin veitsellä irrottanut ja toinen että ainakin yksi katkesi. 
Edit: Ei kun tuon irrotuksen kanssa taisikin olla niin, että jollain pienen ruuvarin päällä tms. naputtelin ne "sisäpuolelta" irti, ja ainakin jokin nasta nimenomaan tässä vaiheessa kärsi pahannäköisesti mutta meni sitte kuitenkin kiinni. Sama juttu Saabin merkillekin, siinä ne kiinnitysosat ovat melko heiveröisen paksuiset, rupesi homma tuntumaan joltain pienoismallin kokoamiselta...
Edit: Ei kun tuon irrotuksen kanssa taisikin olla niin, että jollain pienen ruuvarin päällä tms. naputtelin ne "sisäpuolelta" irti, ja ainakin jokin nasta nimenomaan tässä vaiheessa kärsi pahannäköisesti mutta meni sitte kuitenkin kiinni. Sama juttu Saabin merkillekin, siinä ne kiinnitysosat ovat melko heiveröisen paksuiset, rupesi homma tuntumaan joltain pienoismallin kokoamiselta...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saab Suomesta, 900c-89
^ Kiitos. Täytyy kurkata paikallisesta halpaladosta tuota maalia, koska kuviesi perusteella väri osuu oikein hyvin. Ei se vannehopeakaan varmaan kaukana ole. Kassotaan. Toi pienoismallien rakentelu kuulostaa pahalta, ei ollut koskaan mun juttu 
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Vannehopealla maalattu maski, on säilynyt kuutisen vuotta samanlaisena:


-
pullasorsa
- "Hirsch"
- Viestit: 705
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Joo vois itekkin kokeilla joskus tuota vannehopeaa oman satkun maskiin, sillä väri kyllä näköjään passais aikas hyvin
Taitaa vissiin ihan hyvin kestää sit tuota lämpöä tuo vannemaali kun olen kuullut, että jollain niin sanotuilla tavaratalon normaali maaleilla alkaa vuoden parin sisällä haalistumaan pois tuon lämmön takia. Tosin taitaa kestää tuo vannemaali paremmin kiven iskujakin.
Taitaa vissiin ihan hyvin kestää sit tuota lämpöä tuo vannemaali kun olen kuullut, että jollain niin sanotuilla tavaratalon normaali maaleilla alkaa vuoden parin sisällä haalistumaan pois tuon lämmön takia. Tosin taitaa kestää tuo vannemaali paremmin kiven iskujakin.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Katoppas, komialta näyttää vannehopiakin. Lähden siis askartelemaan, koska vermeet ovat jo hallussa. Linnut laulaa ja aurinko paistaa, joten mikäs tässä.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Mä käytin Mastonin kromimaalia. Ei sillä mitään tekemistä kromin kanssa ollut ainakaan vielä 2005, mutta just sopivan sävyinen harmaa se minusta oli 
http://gallery.zbxt.net/k/356
http://gallery.zbxt.net/k/356
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Nonni. Askartelun tulos oli yhdeksän ehjänä irrotettua nastaa ja pari erittäin hankalaa prikkaa, jotka pitivät Saab-merkkiä kiinni. Alla karussa asussaan taistelun jälkeen.

Neljä-viisi kerrosta vannehopeaa myöhemmin maski. Voin suositella, hyvä tulee, 3.99 euron purkki riittää mainiosti ainakin kahteen maskiin.

Ja muovinhoitoaineen jälkeen musta osuus maskista.

Annoin kuivaa pari tuntia ulkosalla ja nyt odottaa kasausta peräkontissa, huomenna hoidetaan se homma ja saadaan toivon mukaan Saabin hymy taas kohdilleen äitienpäivän kunniaksi.

Neljä-viisi kerrosta vannehopeaa myöhemmin maski. Voin suositella, hyvä tulee, 3.99 euron purkki riittää mainiosti ainakin kahteen maskiin.

Ja muovinhoitoaineen jälkeen musta osuus maskista.

Annoin kuivaa pari tuntia ulkosalla ja nyt odottaa kasausta peräkontissa, huomenna hoidetaan se homma ja saadaan toivon mukaan Saabin hymy taas kohdilleen äitienpäivän kunniaksi.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Tänään maalasin ensiksi kynnyksien alaisen helman omaan väriin, siellä oli jonnin verran roiskeita alustansuojasta ja muutama kohta minkä rapsutin pintaruosteesta ja pohjamaalasin, nyt näkyy ovet aukaistessa valkoista kuten pitääkin. Konehuoneen alustan pellit ja kotelot jotka pohjamaalasin eilen, suojasin alustasuojalla.
Konepellin sisäreunan maalasin omaan väriin, eiköhän tuo kotelosuoja + Dinitrol + pohjaväri + oma väri pidä ei toivotun ruskean värin poissa konepellin päältä niin kauan kuin tuo vekotin yleensä liikkuu.
Maskin kokoaminen oli sitten oma urakkansa. Että mä vihaan noita muovihärpäkkeitä, mutta sain kuin sainkin kaikki nastat takaisin paikoilleen ja Saab-merkin miniatyyriprikatkin jotenkin survottua niin, että merkki pysyy paikoillaan.
Päivän päätteeksi pesin vekottimen ja otin kuivauksen jälkeen käsiin kangasta ja purkin Safe Cleaneria. Kävin läpi jokaisen pintaruosteen tapaisen ympäri auton ja hinkkasin ruskean veks. Aika hyvin onnistui, kovin paljoa sitä ei nimittäin ole. Samalla tuli hävitettyä pari naarmua ja muuta epäpuhtautta maalipinnasta. Takaluukun vasemman takakulman putsasin auki ja pohjamaalasin, huomenna oma väri siihen sentti kertaa sentti alueelle. Bensatankin luukun olin kokonaan unohtanut, se pitää irrottaa ensi viikolla, hioa ja maalata, muutaman sentin matkalta reuna on ruostunut, mutta kaiken kaikkiaan aika helppo ja nopea homma.
Naapurin kanssa juttelin ja lainaan hänen nosturiaan joku päivä, katson loputkin alustasta läpi, rapsuttelen mitä tarvitsee ja parannan suojausta siellä missä on tarvetta.
Huomenna Saab vie minut töihin ja jos aikataulut osuvat, käyn näyttämässä ovia asiantuntijalle. Ei mulla mihinkään kiire ole tuon kanssa, mutta nyt kun muu kuosi alkaa olla tolallaan, ärsyttävät nuo ovien ruosteet.
Ja lopuksi kaunis uusi hymy kaikille äideille

Konepellin sisäreunan maalasin omaan väriin, eiköhän tuo kotelosuoja + Dinitrol + pohjaväri + oma väri pidä ei toivotun ruskean värin poissa konepellin päältä niin kauan kuin tuo vekotin yleensä liikkuu.
Maskin kokoaminen oli sitten oma urakkansa. Että mä vihaan noita muovihärpäkkeitä, mutta sain kuin sainkin kaikki nastat takaisin paikoilleen ja Saab-merkin miniatyyriprikatkin jotenkin survottua niin, että merkki pysyy paikoillaan.
Päivän päätteeksi pesin vekottimen ja otin kuivauksen jälkeen käsiin kangasta ja purkin Safe Cleaneria. Kävin läpi jokaisen pintaruosteen tapaisen ympäri auton ja hinkkasin ruskean veks. Aika hyvin onnistui, kovin paljoa sitä ei nimittäin ole. Samalla tuli hävitettyä pari naarmua ja muuta epäpuhtautta maalipinnasta. Takaluukun vasemman takakulman putsasin auki ja pohjamaalasin, huomenna oma väri siihen sentti kertaa sentti alueelle. Bensatankin luukun olin kokonaan unohtanut, se pitää irrottaa ensi viikolla, hioa ja maalata, muutaman sentin matkalta reuna on ruostunut, mutta kaiken kaikkiaan aika helppo ja nopea homma.
Naapurin kanssa juttelin ja lainaan hänen nosturiaan joku päivä, katson loputkin alustasta läpi, rapsuttelen mitä tarvitsee ja parannan suojausta siellä missä on tarvetta.
Huomenna Saab vie minut töihin ja jos aikataulut osuvat, käyn näyttämässä ovia asiantuntijalle. Ei mulla mihinkään kiire ole tuon kanssa, mutta nyt kun muu kuosi alkaa olla tolallaan, ärsyttävät nuo ovien ruosteet.
Ja lopuksi kaunis uusi hymy kaikille äideille

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Kävin tänään neuvottelemassa korjaajasedän kanssa. Hinnasta, aikataulusta ja toteutuksesta päästiin sopuun. Saab saa uudet pellit kaikkiin neljään oveen, samalla auto maalataan kylkilistojen alareunaan saakka. Sen yläpuoliset hommat, pikkupaikkailut, teen sitten itse, niitä ei paljoa ole. Jonkinlainen pikku missio tulee alkamaan myös konehuoneen puolella, kuten esim. akun alaisen pellin kanssa. Mutta kaikki aikanaan.
Vajaan kahden viikon päästä pääsee Saab työn alle. Sanotaanko nyt vaikka näin, että tämän operaation jälkeen en tästä autosta ns. omiani pois saa, se on varma, sen verran kuitenkin kustantaa. Jos tästä tulee liian hyvä, täytyy pistää seisontaan ja etsiä lämmin ja varjoinen paikka, jonne pääsee säilöön seuraavan kulkineen tieltä ja myyntiin vuosien päästä hirmuisella hinnalla. Tai sitten rakkaus muodostuu niin syväksi, ettei mitään muita projekteja edes aloiteta
Vajaan kahden viikon päästä pääsee Saab työn alle. Sanotaanko nyt vaikka näin, että tämän operaation jälkeen en tästä autosta ns. omiani pois saa, se on varma, sen verran kuitenkin kustantaa. Jos tästä tulee liian hyvä, täytyy pistää seisontaan ja etsiä lämmin ja varjoinen paikka, jonne pääsee säilöön seuraavan kulkineen tieltä ja myyntiin vuosien päästä hirmuisella hinnalla. Tai sitten rakkaus muodostuu niin syväksi, ettei mitään muita projekteja edes aloiteta
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
kärkkäinen
- "Hirsch"
- Viestit: 709
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Moisen helmen pitäisin itsellä. Ja varsinkin kun ruosteetkin hoidetaan pois päiväjärjestyksestä.
Re: Saab Suomesta, 900c-89
^Katellaan, mä oon aika levotonta sorttia ja autot tuppaa olemaan enempi tai vähempi käytössä, en oikein osaa niitä säilöä mihinkään saati pelkästään tuijotella. Pihamme ei myöskään muutu miksikään autotarhaksi, nykyinen 3 kpl on ehdoton maksimi. Eri asia sitten, kun pojat saavat korttinsa joskus tulevaisuudessa... Tilanteen mukaan edetään, jos tuosta luopuukin, niin eiköhän sille joku hyvän kodin tarjoa sopivalla summalla. Se päivä on kuitenkin vielä kaukana.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Eilen irroitin bensatankin luukun ja rapsuttelin pahimmat pois, ynnä maalasin pohjat. Tänään maalailin sitten omalla värillä ja nyt luukku kuivailee takakontissa, joka on väliaikaisesti muuttunut maali-ja tarvikevarastoksi.
Ei siitä nyt mitenkään kaunis tullut, mutta läheltäkin on ruosteeton ja metrin päästä virheetön
Eilen paikkailin myös takaluukun kulman omaan väriin ja muutaman muun kiveniskemän. Viikon päästä Saab menee ovikorjaukseen ja maalaukseen, sen jälkeen alkaa ulkopuolella ja pohjassa olla valmista. Pari-kolme pientä kuprua listojen yläpuolisessa pellissä pitää puhkoa, pohjamaalata ja maalata, sen jälkeen voisi pestä ja vahata lopulliseen kesäkuosiin.
Keleistä riippuen (kuumalla en aikonut liikoja Saabissa hikoilla) ajattelin hetkellisesti nostaa Saabin ajosuoritetta kesä-auton tapaisesti kunhan ulkokuori on kuosissa, rasitetaan vanhusta vähäsen enempi, niin varmistuu tekninen kunto ja näkee, tuleeko ruuvattavaa.
Konehuoneen ruosteet otan jollain tavalla haltuun sentti kerrallaan, siihen hommaan täytyy kyllä valjastaa jo jokin mekaaninen laite, käsipelillä en ala siellä hinkkailemaan. Olkoon akun pohjapelti ensimmäinen projekti.
Vaihteensiirtomekanismi pitää vielä käyttää syynissä, jos sielläkin on kaikki kunnossa, alan varmaan hiljaksiin haeskella vaihdelaatikolle korjaajaa, toki myös kunnostettu laatikko tms. käy kysymykseen, mutta tuon asian kanssa edetään hyvin hissuksiin ja maltilla, koskapa auto nykykunnossaankin on ihan soiva peli "ominaisuudella". Tavoitteena on kuitenkin käsille missään tilanteessa lyömätön vaihtamiskokemus, sillä eihän moitteettoman ulkokuoren omaavassa klassikossa voi olla ajonautintoa laskevaa ominaisuutta, eihän ? Osaavat, innokkaat ja kohtuuhintaiset taitajat voivat ilmoittautua yv:llä !? Kaikki vinkit otetaan vastaan.
Alkaa näyttää siltä, että kohtapuoliin euroja ei todellakaan kannata enää laskea.
Ei siitä nyt mitenkään kaunis tullut, mutta läheltäkin on ruosteeton ja metrin päästä virheetön
Eilen paikkailin myös takaluukun kulman omaan väriin ja muutaman muun kiveniskemän. Viikon päästä Saab menee ovikorjaukseen ja maalaukseen, sen jälkeen alkaa ulkopuolella ja pohjassa olla valmista. Pari-kolme pientä kuprua listojen yläpuolisessa pellissä pitää puhkoa, pohjamaalata ja maalata, sen jälkeen voisi pestä ja vahata lopulliseen kesäkuosiin.
Keleistä riippuen (kuumalla en aikonut liikoja Saabissa hikoilla) ajattelin hetkellisesti nostaa Saabin ajosuoritetta kesä-auton tapaisesti kunhan ulkokuori on kuosissa, rasitetaan vanhusta vähäsen enempi, niin varmistuu tekninen kunto ja näkee, tuleeko ruuvattavaa.
Konehuoneen ruosteet otan jollain tavalla haltuun sentti kerrallaan, siihen hommaan täytyy kyllä valjastaa jo jokin mekaaninen laite, käsipelillä en ala siellä hinkkailemaan. Olkoon akun pohjapelti ensimmäinen projekti.
Vaihteensiirtomekanismi pitää vielä käyttää syynissä, jos sielläkin on kaikki kunnossa, alan varmaan hiljaksiin haeskella vaihdelaatikolle korjaajaa, toki myös kunnostettu laatikko tms. käy kysymykseen, mutta tuon asian kanssa edetään hyvin hissuksiin ja maltilla, koskapa auto nykykunnossaankin on ihan soiva peli "ominaisuudella". Tavoitteena on kuitenkin käsille missään tilanteessa lyömätön vaihtamiskokemus, sillä eihän moitteettoman ulkokuoren omaavassa klassikossa voi olla ajonautintoa laskevaa ominaisuutta, eihän ? Osaavat, innokkaat ja kohtuuhintaiset taitajat voivat ilmoittautua yv:llä !? Kaikki vinkit otetaan vastaan.
Alkaa näyttää siltä, että kohtapuoliin euroja ei todellakaan kannata enää laskea.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Hommat nytkähtivät eteenpäin. Saabin mittariin nytkähti 31km lisää ja auto on nyt fyysisestikin reilun 25 km päässä kotipihastaan. Ovet tulevat kuntoon ja uutta maalia listojen alareunaan, samalla sovittiin, että samalla kun auto on ylhäällä katselee loputkin alustasta "sillä silmällä" ja paikkaa suojausta, jos paikattavaa on.
Aikataulu on alustavasti kaksi viikkoa, joten vähän joutuu vieroittumaan. Kestän sen kuitenkin kuin mies. Likaista autoahan ei kehdannut viedä, joten pesaisin pahimmat pois ennen reissua. Samalla tuli otettua vähän kesääkin mukaan kuvaan, valoa ja varjoa.

Aikataulu on alustavasti kaksi viikkoa, joten vähän joutuu vieroittumaan. Kestän sen kuitenkin kuin mies. Likaista autoahan ei kehdannut viedä, joten pesaisin pahimmat pois ennen reissua. Samalla tuli otettua vähän kesääkin mukaan kuvaan, valoa ja varjoa.

Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
-
Vesa Pohjalainen
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Saab Suomesta, 900c-89
Juttuja, joissa perusautoa jaksetaan vaalia, ovat kovasti mieltä lämmittäviä. 
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Saab Suomesta, 900c-89
^Sitä kun on itse keskiluokan kansanpalvelija, niin autotkin on samasta muotista.
Tunti takaperin viimeistelin Jazzin pesua ja kuivailin ovenpieliä, annetaan "rakkautta" nyt sille ainoalle, kun Saab on vieraissa, nuorempi poika 9v hyppi trampoliinilla. Huikkasi yhtäkkiä:
" Isä, koska Saab tulee kotiin ?. Minä siihen, että kahden viikon päästä. Poika vastasi ykskantaan: "Tosi kiva". Mitäpä tuohon kommentoimaan, poika jatkoi hyppimistään ja isä myhäili itsekseen Hondaa kuivaten.

Tunti takaperin viimeistelin Jazzin pesua ja kuivailin ovenpieliä, annetaan "rakkautta" nyt sille ainoalle, kun Saab on vieraissa, nuorempi poika 9v hyppi trampoliinilla. Huikkasi yhtäkkiä:
" Isä, koska Saab tulee kotiin ?. Minä siihen, että kahden viikon päästä. Poika vastasi ykskantaan: "Tosi kiva". Mitäpä tuohon kommentoimaan, poika jatkoi hyppimistään ja isä myhäili itsekseen Hondaa kuivaten.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Yaris Verso 1.3 VVT-i Linea Luna -99, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634