Terve!
Olen uusi tällä foorumilla, vaikka aikaisemminkin on tullut ohjeita haeskeltua erilaisiin pikkuvikojen korjaamisiin. Mahtava foorumi näin Saabilla ajavan näkökulmasta.
No, asiaan. 3 litrainen V6 Griffin '99 alkoi tekemään seuraavaa: Moottori käy normaalisti kylmänä, mutta kun se saavuttaa normaalin käyntilämpötilan (mittarin mukaan) alkaa armoton pätkiminen. Alta 2000 rpm ei mitään ongelmaa, mutta tuossa kohtaa alkaa nykiminen, eikä kierrokset nouse ollenkaan yli 2500 rpm. Autolla pystyy ajamaan, kunhan vain pitää kierrokset alle kahdentuhannen. Auto toimii aina alkuun normaalisti, kun ennen seuraavaa ajoa on vain ehtinyt jäähtyä. Kuormitustilanteella ei ole merkitystä. Sama oire paikallaan vapaalla kaasuttaessa, kuin ajossakin.
Vuosi sitten toinen DI-kaseteista porsi, vaihdoin sen silloin ja ajattelin vian nyt olevan siinä vanhemmassa kasetissa, mutta kasettien vaihtelulla ei ollutkaan mitään vaikutusta vikaan. Reilu vuosi sitten talvella on vaihdettu myös kampiakselin asentoanturi, kun ei lämpimänä oikein toiminut silloinkaan. Viat korjaantuivat tuolloin. Tulpat on vaihdettu myös vuosi sitten.
Kaasuläppäkotelo menee välillä limp home tilaan ja se sytyttää Check Engine valon. Kuitenkaan tuohon pätkimiseen/nykimiseen tuolla kaasuläppäkotelon tilalla ei ole mitään vaikutusta. Pätkii ihan samalla tavalla kaasuläppäkotelon vikatilassa, kuin ilmankin sitä.
Olisiko palstalaisilla arvauksia, mikä voisi olla vialla? Tuo pätkiminen itsessään ei sytytä Check Engine valoa ollenkaan.
Bensansaantiongelma? (miksi toimisi edes kylmänä)
Sytytyspuolen vika? (Tulpat, boksi...)
Imupuolen vika? (putket, letkut, anturit)
Joku lämpöanturi?
En ole mikään hc-mekaanikko, joten kohta varmaan joutuu haalaamaan auton johonkin pajalle. Mikä mahtaisi olla Oulussa paras paikka Saabille?
V6 3.0t pätkii lämpimänä
Re: V6 3.0t pätkii lämpimänä
Villi veikkaus,että se kampiakselin asentoanturi on taas rikki.Mulla oli pari kuukautta sitte just noi samat oireet,eli kylmänä kaikki ok ja kun lämpenee niin ei anna nostaa kierroksia.Tuolla sivulla 5 on mun keskustelu samasta viasta.Viestin nimi on Saab 9-5 V6 ei anna nostaa kierroksia yli kahden tonnin.
Ne tarvikeanturit voi hajota koska vaan,niin kuin mulla,mutta bossilainen on kallis ja kestävä.Helppo vaihtaa itekkin.Auton alle makamaan ja turbon lämpösuoja ja tukirauta irti torkseilla nii anturi on yhellä pultilla kiinni.Sen nyppää pois ja uus tilalle,niin matka jatkuu
Ne tarvikeanturit voi hajota koska vaan,niin kuin mulla,mutta bossilainen on kallis ja kestävä.Helppo vaihtaa itekkin.Auton alle makamaan ja turbon lämpösuoja ja tukirauta irti torkseilla nii anturi on yhellä pultilla kiinni.Sen nyppää pois ja uus tilalle,niin matka jatkuu

No jopas. Hullun Googlettelun ja foorumin searchin käytön jälkeenkään en ollut törmännyt tuohon sun ketjuun vastaavasta viasta. Sopii kyllä tuo sinun kuvaus aivan täydellisesti omankin auton ongelmaan. Pitää huomenna jostain käydä hakemassa uusi anturi ja jumpata paikalleen jossain. Tai käyttää jossain nyrkkipajalla, kun ei ole itsellä lähellä paikkaa missä pääsisi auton alle.
Mistä muuten hankit uuden anturin? Merkkiliikkeestä? Paljonko kustansi?
Mistä muuten hankit uuden anturin? Merkkiliikkeestä? Paljonko kustansi?
Mulla oli vuosi sitten kans sytkäkasetti rikki.Luulin silloin että vika olisi ollut tossa anturissa.Silloin siellä oli boschin anturi ja tilalle pistin AD varaosamaailmasta ostamani italialaisen tarvikeanturin,joka siis ei kestänyt vuottakaan.Hinta oli jotain neljänkympin korvilla muistaakseni.
Kun vika tosiaan olikin silloin siinä kasetissa,toi alkuperäinen ehjä anturi jäi mulla hyllyyn varalle,niin tyrkkäsin sen nyt takas.Sitä Boschin anturiakin kysyin paikallisesta autokorjaamosta,mutta sen ois joutunu tilaan jostain ja hinta oli aika suolainen,en muista enään paljonko,siksi tuli pistettyä toi tarvikeanturi kun sen sai heti.Vastaisudessa en enää laita tollasta halppisanturia ku tuntuvat olevan aika epävarmoja,mitä olen nyt jälkikäteen porukoiden kans noista jutellu.
Korjaamolla ton vaihtoon ei puoltatuntia kauempaa aikaa kulu,siellä kun saa auton nosturilla ilmaan ja on hyvät thorksi avaimet.
Kun vika tosiaan olikin silloin siinä kasetissa,toi alkuperäinen ehjä anturi jäi mulla hyllyyn varalle,niin tyrkkäsin sen nyt takas.Sitä Boschin anturiakin kysyin paikallisesta autokorjaamosta,mutta sen ois joutunu tilaan jostain ja hinta oli aika suolainen,en muista enään paljonko,siksi tuli pistettyä toi tarvikeanturi kun sen sai heti.Vastaisudessa en enää laita tollasta halppisanturia ku tuntuvat olevan aika epävarmoja,mitä olen nyt jälkikäteen porukoiden kans noista jutellu.
Korjaamolla ton vaihtoon ei puoltatuntia kauempaa aikaa kulu,siellä kun saa auton nosturilla ilmaan ja on hyvät thorksi avaimet.
Kiitokset MrJuppelle tähänastisesta. Kiikutan Griffinin huomenna jollekin pajalle, ja palataan asiaan jos vika ei korjaannu anturin vaihdolla...
Viime kesänä ostin orkkis anturin marmorilta muistaakseni 78€:lla... ja n.50km ajetun sytkäkasetin myisin pois 250€ jos tarvista on!