Ylläri venttiilikopasta
Ylläri venttiilikopasta
Säädin tuossa joutessani Ylermi-ysikutosen venttiilinvälykset kuntoon (mikä btw. toi koneeseen aika reippaasti paljon paremman ja puhtaamman äänen kuin aikaisemmin), ja samalla löytyi epäilyttävän näköinen kumin palanen ykköspytyn venttiilien juuresta. Näyttää tiivisteen palaselta, ja sattui just olemaan sellainen kohta, että näkyy lukevan "FoMoCo", eli lienee lähtöisin jostian päin moottoria, kenties itse venttiilikoneistosta? Jos tuosta muodostaa kehän, niin se olis halkaisijaltaan n. 2-2,5cm, ja vastas mun mielestä aika hyvin venttiilin jousen halkaisijaa. Tunnistaako joku mistä osasta on kysymys.
Tähän samaan on varmaan hyvä mainita, että mittailin samalla puristuspaineet, joissa ei radikaalia muutosta parin vuoden takaiseen, mutta yhä ykköspytty on selkeästi heikompi kuin kolme muuta. Tarkkoja lukemia ei nyt tässä ole käsillä, mutta muissa pytyissä oli 10-11 barin välillä, ja ykkösessä oli 7,5bar. Jos tuo palanen on ykköspytyn venttiilikoneiston osanen, niin kenties looginen selitys epäillä jonkin sortin venttiilivikaa noiden paineiden huonouden syyksi?
Toinen ongelma, joka ehkä linkittyy edelliseen tai sitten ei, niin taas katosi tyhjäkäynti totaalisesti kun ryyppy lähtee pois päältä. Putsailtiin kaasaria, ja suutin näkyi olevan ihan puhdas, joskin kammiossa oli aika paljon hienojakoista hiekkaa. Putsailut ei kuitenkaan auttaneet mitään. Ryypyllä mun mielestä käy normaalisti, ja melkoisen tasaisesti, mutta kun ryyppy lähtee pois päältä, niin alkaa käymään todella huonosti, eikä pysy käynnissä ilman kaasua, ja kaasulla nykii pirusti. Muutenkin tuossa tuo tyhjäkäynti menee silleen, että kun käyttää pikkasen kaasua, niin palaa (säädettyihin?, tällä hetkellä korkeisiin) kierroksiin, käy jonkin aikaa (sekunteja), ja sitten tippuu vielä alemmaksi, yrittää käydä, mutta päätyy yleensä sammumiseen. Yks havainto tähän liittyen on vielä se, että kun tuota tyhjäkäyntiä normaalisti tarttee jarruttaessa ja paikallaan seistessä, niin sammuu poikkeuksetta jarrutettaessa, mutta paikallaan seistessä pysyy käynnissä jonku aikaa. Tuo viittais sitte kenties polttoaineen saantiin kun jarrutettaessa kohdistuu vähän extravoimaa polttoaineen liikkeeseen...?
Mitäs suosittelette tässä vaiheessa nyt ensitöikseen tarkistettavaksi?
Niin ja se kuva...: http://aijaa.com/hoAclu
Tähän samaan on varmaan hyvä mainita, että mittailin samalla puristuspaineet, joissa ei radikaalia muutosta parin vuoden takaiseen, mutta yhä ykköspytty on selkeästi heikompi kuin kolme muuta. Tarkkoja lukemia ei nyt tässä ole käsillä, mutta muissa pytyissä oli 10-11 barin välillä, ja ykkösessä oli 7,5bar. Jos tuo palanen on ykköspytyn venttiilikoneiston osanen, niin kenties looginen selitys epäillä jonkin sortin venttiilivikaa noiden paineiden huonouden syyksi?
Toinen ongelma, joka ehkä linkittyy edelliseen tai sitten ei, niin taas katosi tyhjäkäynti totaalisesti kun ryyppy lähtee pois päältä. Putsailtiin kaasaria, ja suutin näkyi olevan ihan puhdas, joskin kammiossa oli aika paljon hienojakoista hiekkaa. Putsailut ei kuitenkaan auttaneet mitään. Ryypyllä mun mielestä käy normaalisti, ja melkoisen tasaisesti, mutta kun ryyppy lähtee pois päältä, niin alkaa käymään todella huonosti, eikä pysy käynnissä ilman kaasua, ja kaasulla nykii pirusti. Muutenkin tuossa tuo tyhjäkäynti menee silleen, että kun käyttää pikkasen kaasua, niin palaa (säädettyihin?, tällä hetkellä korkeisiin) kierroksiin, käy jonkin aikaa (sekunteja), ja sitten tippuu vielä alemmaksi, yrittää käydä, mutta päätyy yleensä sammumiseen. Yks havainto tähän liittyen on vielä se, että kun tuota tyhjäkäyntiä normaalisti tarttee jarruttaessa ja paikallaan seistessä, niin sammuu poikkeuksetta jarrutettaessa, mutta paikallaan seistessä pysyy käynnissä jonku aikaa. Tuo viittais sitte kenties polttoaineen saantiin kun jarrutettaessa kohdistuu vähän extravoimaa polttoaineen liikkeeseen...?
Mitäs suosittelette tässä vaiheessa nyt ensitöikseen tarkistettavaksi?
Niin ja se kuva...: http://aijaa.com/hoAclu
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: Ylläri venttiilikopasta
Olisko venttiilinohjurin kumi. Pöllytteleekö liikennevaloissa?
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: Ylläri venttiilikopasta
Ei kyllä nyt äkkiseltään tuu mieleen pöllyttely liikennevaloissa, tai sitten en oo kiinnittäny siihen sen koommin huomiota. Jos kyse noista mitkä j0ne linkitti tohon, niin saattaispa olla vahva veikkaus palasen alkuperästä. Muut samaa mieltä? Mitäs sitten seuraavaksi, mistä varaosat, ja miten nuo vaihdetaan? 
Laitetaanpa nyt vielä kuva tuon palasen toiselta puolelta, kun unohdin laittaa: http://aijaa.com/BD8Kow

Laitetaanpa nyt vielä kuva tuon palasen toiselta puolelta, kun unohdin laittaa: http://aijaa.com/BD8Kow
Ylermi, eli Saab 96 vm. -71
Re: Ylläri venttiilikopasta
Kumit nyt varmaan löytyy mistä tahansa tarvikeliikkeestä muutamalla eurolla. Homma on helppo ihan paikallaan - venakopat ja keinuvivustot joutuu irrottaan.
Prosessi:
Mäntä yläkuolokohtaan. Paineilma pyttyyn (venttiili pysyy ylhäällä). Mäntä tietysti yläkuolokohdassa sen takia, että jos paineilma loppuu kriittisessä vaiheessa, niin se venttiili ei helähdä kovin syvälle....
Tarkoitukseen tehdyllä työkalulla puristaa jousen kasaan. Poistetaan lukituskiilat. Irrotetaan levy ja jousi. Poistetaan kuminjämät ja laitetaan uusi tilalle. Jousi, levy ja kiilat paikalleen.
Rinse and repeat. Keinuvivuston momenttia en ulkoa muista.
Kumithan ei puristuksiin vaikuta, joten todennäköisimmät vaihtoehdot sen suhteen lienee seeti tai männänrenkaat. Venttiilien läppäys vois auttaa, mutta se on kansi pois -homma. Ja männänrenkaiden tsekkaus vaatii koko koneen poisoton ja purun.
Prosessi:
Mäntä yläkuolokohtaan. Paineilma pyttyyn (venttiili pysyy ylhäällä). Mäntä tietysti yläkuolokohdassa sen takia, että jos paineilma loppuu kriittisessä vaiheessa, niin se venttiili ei helähdä kovin syvälle....
Tarkoitukseen tehdyllä työkalulla puristaa jousen kasaan. Poistetaan lukituskiilat. Irrotetaan levy ja jousi. Poistetaan kuminjämät ja laitetaan uusi tilalle. Jousi, levy ja kiilat paikalleen.
Rinse and repeat. Keinuvivuston momenttia en ulkoa muista.
Kumithan ei puristuksiin vaikuta, joten todennäköisimmät vaihtoehdot sen suhteen lienee seeti tai männänrenkaat. Venttiilien läppäys vois auttaa, mutta se on kansi pois -homma. Ja männänrenkaiden tsekkaus vaatii koko koneen poisoton ja purun.
Tommi Järvinen #253, Puh. 044 214 2552
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
93B 1959, 93F 1960, 96 '64, Sport '64, 96 ralli '69, 99 Turbo '78
Viimesintä projekteista: Saabisti.fi | Saabisti Facebookissa | Saab 96 rallisivut: SaabWorks.fi
Re: Ylläri venttiilikopasta
Venttiilin varren tiivistekumien tarkoitus on estää öljyn valumista sylintereihin kuluneiden venttiilin ohjainten kautta.
Aika isoilta nuo näyttävät, venttiilin varsi kun on ohut??
Aika isoilta nuo näyttävät, venttiilin varsi kun on ohut??
Re: Ylläri venttiilikopasta
Noi tyhjäkäynti ongelmat saattais viitata ainakin osaltaan alipainevuotoon. Tarkista kaikki alipaineletkut ja se, että ne on oikeissa paikoissa kiinni. Tulee vaan mieleen, et kone sammuu jarrutettaessa heti, koska jarrutehostin toimii alipaineella.
Saab 96 1969 & 1973
ja varaosiksi 1972 & 1975
ja varaosiksi 1972 & 1975
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 158
- Liittynyt: Ke Marras 24, 2004 10:48
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Ylläri venttiilikopasta
Tippakannulla reilut ruikkaukset moottoriöljyä tulpanreiästä ykköspyttyyn ja uusintamittaus. Jos puristuspaine nousee, vika on männänrenkaissa, jos ei nouse, niin venttiilivuoto.juzdie kirjoitti: Tarkkoja lukemia ei nyt tässä ole käsillä, mutta muissa pytyissä oli 10-11 barin välillä, ja ykkösessä oli 7,5bar.