Luistonesto

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
potkuhousu
"Hölösuu"
Viesti:

Luistonesto

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Eilen kun liukastellessani tuolla Pirkanmaalla tein ylämäkeen testin kuinka toi sutimisenesto toimii. Nelos vaihde päälle 60 vauhdissa ja lusikka pohjaan. Tie oli siis kiiltävä kuin luistirata ja kitkarenkaat alla. TCS siis syttyi ja jarrut hillitsivät pyörimistä. En tiedä miten on, mutta voima alko repimään renkaita uudelleen sutimaan ja ahdot putos todellakin aivan nollaan. Auto jatko hidasta kiihtymistä ja paineet pysy todella pitkään alhaalla. No tilanne ohi ja vauhtia lievästi liikaa. Ilmeisesti iski jokin virhetilanne kun ahdin puhalsi seuraavat 40 km kaikki paineet pimeään yöhön. Stoppi ja moottorin sammutus ja taas toimi normaalisti.

Oli hauska seurata tota luistoneston toimintaa...
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Speedou
"Hölösuu"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Heh. Tuo TCS on talvella ihan ok, jos haluaa antaa tekniikan hillitä sutimista. Tuommoiseen ongelmaan en itse ole törmännyt, kuulostaa kyllä ihmeelliseltä 8O

Kesällä taas aivan kaamea, toimii miten sattuu ja aina tekee päin &"#"&¤/&"%. Tosi liukkailla talvellakin joutuu nappaamaan ylämäissä pois, jotta ei kaikki vauhti hyydy.
STCF #3
jkairt
"Turbo"

Viesti Kirjoittaja jkairt »

Kummasti tuntuu hyytyvän menopeli TCS:n alle. Potkuhousun lausunnosta viisaast päättelen, jotta sutiminen poistetaan jarruilla eikä moottorin käyntiin puuttumalla ? Itse olen aeroni havainnut nyt liukkailla hyytyvän vähän turhaankin, olettaisin kiihdyttäväni hieman sutien nopeammin kuin TCS:n ohjauksessa.

Ja moottorin normaali käynti edellyttää kaasujalan nostamista kojelaudalle menon rauhoittumista vähän ennen uutta survaisua.
JK
Vigge
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Vigge »

Onneksi mulla ei ole noita huolia, kun ei ole koko TCS:ää tässä mallissa.
500whp.net member
jkairt
"Turbo"

Meilläpä onkin simmonen nappi, josta sen saa poies...
JK
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Onneksi mulla ei ole noita huolia, kun ei ole koko TCS:ää tässä mallissa.
Ei oo mullakaan, ja täytyy kyllä myöntää, että joskus olis hyvä, että autossa olis jonkunlainen luistonestosysteemi :wink:
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"

Turbo Sensonic kirjoitti:
Ei oo mullakaan, ja täytyy kyllä myöntää, että joskus olis hyvä, että autossa olis jonkunlainen luistonestosysteemi :wink:
Pyydä emäntäs kyytiin 24/7, niin eiköhän siinä oo sulle tarpeeks estoja :lol:
500whp.net member
Speedou
"Hölösuu"
Viesti:

Pitää sitten vielä mainostaa, että minusta tuo ESP taas toimii loistavasti. Siinäkin on siis jokin TCS, mutta ei voi olla sama systeemi. Sen verran hienommin pelaa. Toki nopeassa ajossa jälleen sen saa suosiolla napata pois. MUTTA MIKSI sen saa pois vain alle 60 vauhdissa??? :(
STCF #3
Turbo Sensonic
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Vigge kirjoitti:Pyydä emäntäs kyytiin 24/7, niin eiköhän siinä oo sulle tarpeeks estoja :lol:
Jep jep :wink: Aika hyvin "polkastu" Kuva
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Vigge
"Hölösuu"

Speedou kirjoitti:Pitää sitten vielä mainostaa, että minusta tuo ESP taas toimii loistavasti. Siinäkin on siis jokin TCS, mutta ei voi olla sama systeemi. Sen verran hienommin pelaa. Toki nopeassa ajossa jälleen sen saa suosiolla napata pois. MUTTA MIKSI sen saa pois vain alle 60 vauhdissa??? :(
Tässä esimerkki miten TCS toimii :lol:
http://195.237.18.37/viggen/luikasta.wmv
Videon esittää speedou.
kokoa 6.5Mb
500whp.net member
Milli
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Milli »

Eipä ole mullakaan luistonestoa.Enkä ole kyllä kaivannutkaan.Kokemusta kyllä on.Ja tullut siihen tulokseen että pyrin välttään parhaalla mahollisella tavalla.
Saab 9-5 Griffin -01, Saab 9-5 2.0t -06, Saab 9-5 1.9tids -08
Speedou
"Hölösuu"
Viesti:

Pitänee varmaan sitten lisätä, että jyrkissä mäissä ESP:kin kannattaa napat pois ;)
STCF #3
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vigge kirjoitti: Tässä esimerkki miten TCS toimii :lol:
Siis hä??? Miten tuommoisella tiellä ei pääse eteenpäin. Itse ku olen tottunut päästelemään tuommoisessa lumirännissä aikasta vauhtia. Näytti tuo kahdenkympin kyhnytys jotenkin tuskaiselta menolta. Jumaliste pojat, tcs pois päältä ja ajakaa "perstuntumalla", sillä lailla lumella ajetaan. Olen itse saanut kortin tammikuussa ´98 ja en oo jääny tähän mennessä kiinni ku kolme kertaa, joten on "perstuntumasta" ollu hyötyä. Se pitää tuntea, koska auto vetää sutia ja koska ei. Ja hyvänä vinkkinä, joskus ku lunta on tiellä reilusti, niin on hyvä et auto vetää sutia...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jkairt
"Turbo"

Ja jos ei rovaniemeläinen tunne lumioloja nin ei kekään...

Fysiikan lakejahan ei mikään kumoa, mutta luistoneston hyydähtämä pirssi voi tippua turhaan vauhdista ja jäädä kiinne. Harvassa on olosuhteet täällä etelässä, jolloin pitäisi etuvedolla kikkailemaan ruveta.
JK
Speedou
"Hölösuu"
Viesti:

dimebak kirjoitti:Siis hä??? Miten tuommoisella tiellä ei pääse eteenpäin. Itse ku olen tottunut päästelemään tuommoisessa lumirännissä aikasta vauhtia. Näytti tuo kahdenkympin kyhnytys jotenkin tuskaiselta menolta. Jumaliste pojat, tcs pois päältä ja ajakaa "perstuntumalla", sillä lailla lumella ajetaan. Olen itse saanut kortin tammikuussa ´98 ja en oo jääny tähän mennessä kiinni ku kolme kertaa, joten on "perstuntumasta" ollu hyötyä. Se pitää tuntea, koska auto vetää sutia ja koska ei. Ja hyvänä vinkkinä, joskus ku lunta on tiellä reilusti, niin on hyvä et auto vetää sutia...
No tuo on siis ajettu JYRKÄSSÄ ylämäessä. Kamera hämää tämän suhteen. Pohja otti kiinni lumeen ja kesti aina tovin, kunnes sai sudittua pitoa pohja hiekoista. Nopeammin se kyllä olisi noussut ilman ESP:iä, ideana olikin testata mokomaa värkkiä.

Kyllähän taitaa itse kukin helposti sen sutimisen aistia, tavalla jos toisella. 15% luisto on paras tapa edetä lumella, sitä tuskin on niin helppo aistia :)
STCF #3
Vastaa Viestiin