Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?
Re: Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?
Minullakaan ei toimi ilmastointi autossa 2.0t CDE -95. Miten voin mitata/testata painekytkimen toiminnan? kompura pyörii kyllä mutta flekti ei samaan aikaan kuin kompura?
Re: Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?
Mulla on sama tilanne. Kompura pyörii, mutta kylmää ei tule. Mistä kannattaa vikaa lähtiä hakemaan? Auttaisiko ilmastoinnin täyttö huoltoliikkeessä? Kylmän puhallus loppui viime kesänä.Pöhkis kirjoitti:Minullakaan ei toimi ilmastointi autossa 2.0t CDE -95. Miten voin mitata/testata painekytkimen toiminnan? kompura pyörii kyllä mutta flekti ei samaan aikaan kuin kompura?
Re: Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?
^toimiiko kuuma/kylmä säätö muuten normaalisti? Eli saat kuumaa tai sitten ulkoilman lämpöistä tulemaan?
Ja kai olet varma siitä että kompura tosiaan pyörii? Se kytkeytyminen on aika selvä naksahdus. Se kompuran hihnapyörä kun pyörii aina ja ne kolmion muodossa olevat pultinkannatkin saattaa siinä mukana pyöriä, mutta magneettikytkin ei silti lyö itse kompuraa tulille.
Ja kai olet varma siitä että kompura tosiaan pyörii? Se kytkeytyminen on aika selvä naksahdus. Se kompuran hihnapyörä kun pyörii aina ja ne kolmion muodossa olevat pultinkannatkin saattaa siinä mukana pyöriä, mutta magneettikytkin ei silti lyö itse kompuraa tulille.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?
Jep, eli kompura pyörii oikeasti. Se on testattu myös vetämällä suora virta magneettikytkimelle, joka kyllä kytkee. Lämpötilansäätö pelaa myös normaalisti, kun ulkoilma on tarpeeksi viileää tavoitelämpötilan saavuttamiseen.
Re: Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?
Jos kompura todella pyörii niin silloin pitää imulinjan olla jäätävän kylmä eli paksumpi letku kompuralle, olettaen että kylmäainetta on oikea määrä kierrossa. Huoltopainemittareilla näkee täytöksen imulinjasta.
Re: Vanhan tonnarin ilmastointilaite kuntoon?
Ei se ilmastointi koneen lämpöjen takia mitään varmaan ole suhauttanut, flektin toimimattomuuden vuoksi mahdollisesti kyllä. Jos moottorin lämmötkin nousevat, niin vialla taitaa olla yhteinen nimittäjä.
Lähestyykö lämpömittari ihan tappia asti jos antaa nousta sinne saakka, vai kuinka kuuma on kuuma? Tuonikäisen lämpömittarin näyttämä kun on mitä sattuu, mutta näyttävät yleensä alakanttiin eli jos mittarissa näkyy lämmintä niin sitten on varmaan oikeasti aika poppa, kuten kertomuksesi sulaneista osistakin antaa ymmärtää...
Linkitin pari threadia alemmas flektin kytkiksen, josta selviää sekä AC:n painekytkimeltä että EDU:lta tulevat ohjaukset flektille. Sen perusteella pääsee ainakin vianhaun alkuun. Linkitän sen kaavion tähän myös kunhan löydän sen!
EDIT: Tässä:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13742.pdf
Lukaisepa läpi myös tuo topicci "AC cooling fan rele.", siellä on ihan hyvää pohdintaa sinunkin ongelmaasi ajatellen. Oli autossa sitten 1- tai 2-nopeuksinen flekti, niin siitä pitäisi löytyä vastaava rele kuin tuossa kaaviossa tuo keskimmäinen. Kuvauksesi perusteella -edellyttäen että johdotus on muuten kunnossa- häikkä olisi juuri siinä/lähistöllä, koska flekti ei selvästikään lähde käyntiin ilmastoinnin sen enempää kuin EDU:nkaan pyynnöstä. Tämä voisi olla se yhdistävä tekijä.
Lähestyykö lämpömittari ihan tappia asti jos antaa nousta sinne saakka, vai kuinka kuuma on kuuma? Tuonikäisen lämpömittarin näyttämä kun on mitä sattuu, mutta näyttävät yleensä alakanttiin eli jos mittarissa näkyy lämmintä niin sitten on varmaan oikeasti aika poppa, kuten kertomuksesi sulaneista osistakin antaa ymmärtää...
Linkitin pari threadia alemmas flektin kytkiksen, josta selviää sekä AC:n painekytkimeltä että EDU:lta tulevat ohjaukset flektille. Sen perusteella pääsee ainakin vianhaun alkuun. Linkitän sen kaavion tähän myös kunhan löydän sen!
EDIT: Tässä:
http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13742.pdf
Lukaisepa läpi myös tuo topicci "AC cooling fan rele.", siellä on ihan hyvää pohdintaa sinunkin ongelmaasi ajatellen. Oli autossa sitten 1- tai 2-nopeuksinen flekti, niin siitä pitäisi löytyä vastaava rele kuin tuossa kaaviossa tuo keskimmäinen. Kuvauksesi perusteella -edellyttäen että johdotus on muuten kunnossa- häikkä olisi juuri siinä/lähistöllä, koska flekti ei selvästikään lähde käyntiin ilmastoinnin sen enempää kuin EDU:nkaan pyynnöstä. Tämä voisi olla se yhdistävä tekijä.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)