seoksen muodostus multiplikatiivinen
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke Elo 13, 2008 21:58
- Paikkakunta: Oulainen
seoksen muodostus multiplikatiivinen
Viikko sitten autooni vaihdettiin bensapumppu, mutta autossa palaa koko ajan check engine. koodi on seoksen muodostus multiplikatiivinen. Mistä vika voi johtua, kun ylimääräistä ilmaa ei pitäisi kone saada. Korjaamo olettaa, että kone saa ilmaa.
Voiko bensapumppu olla viallinen, vai mikä ongelmana?
Voiko bensapumppu olla viallinen, vai mikä ongelmana?
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
Lambda-anturi rikki. Ei auta vaikka lämpimänä testatessa näyttäisi oikeita arvoja, vikakoodin muodostukseen riittää että se herää liian hitaasti startin jälkeen tai tekee välillä paikalleen jämähdyksiä. Molemmat tyypillisiä vanhalle anturille.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke Elo 13, 2008 21:58
- Paikkakunta: Oulainen
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
tuntuu vaan oudolta, kun ei ole ennen ollut mitään ongelmaa. Ongelma tuli tasan tarkkaan bensapumpun vaihdon jälkeen.
Pitänee kait vaihdattaa antura, tai laittaa tarra valon kohdalle.
Pitänee kait vaihdattaa antura, tai laittaa tarra valon kohdalle.
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
Jos tuli tismalleen bensapumpun vaihdon aikoihin (hajosiko pumppu kokonaan niin että matka katkesi?), niin voi olla että vikakoodi on jäänyt tästä syystä päälle jos sitä ei ole nollattu.
Tässä tapauksessa kannattaa nollata ne koodit ja adaptaatio ja katsoa tuleeko vielä uudestaan, akun kengän irti käyttökin riittää nollaukseen.
Toinen vaihtoehto on tietysti että pumpun vaihto ei onnistunut, mutta jos siellä niin paha tankin sisäinen vuoto esim. olisi niin pitäisi jo vaikuttaa käyntiin ja tehoihin.
Tässä tapauksessa kannattaa nollata ne koodit ja adaptaatio ja katsoa tuleeko vielä uudestaan, akun kengän irti käyttökin riittää nollaukseen.
Toinen vaihtoehto on tietysti että pumpun vaihto ei onnistunut, mutta jos siellä niin paha tankin sisäinen vuoto esim. olisi niin pitäisi jo vaikuttaa käyntiin ja tehoihin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke Elo 13, 2008 21:58
- Paikkakunta: Oulainen
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
Hajosi reissussa. Auto hinattiin korjaamolle, jossa korjattiin. Merkkivalo palanut siitä saakka. Korjaus epäonnistui siltä osin, että paluuletku piti liittää uudelleen (eri korjaamolla), kun falskasi bensat osalti tankin ulkopuolelle. Kaikki virheet on nollattu (aina tulee uudelleen sama koodi). Vähän matkaa ehtii ajaa, kun taas alkaa merkkivalo palamaan. Alkaa huumorintaju loppumaan, kun ei ole kohta kolmeen viikkoon ollut auto kunnossa.
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
Eipä noita vaihtoehtoja ko. vikakoodille ole kuin kolme;
Saa bensaa liian vähän (bensanpaine ja -tuotto ei kunnossa)
Saa ilmaa liikaa ilmamassamittarin ohi tai massamittari rikki
Lambda-anturi ei toimi oikein
Omana kokemuksena vaihdoin pumpun aikoinaan turhaan kun vika oli lambdassa joka lämpesi liian hitaasti vanhuuttaan.
Todennäköisimmät varmaankin vaihtoehdot 1 ja 3 tässä tapauksessa. Anturin vaihto on melko helppo eikä uusi kovin paljoa maksa, tosin suosittelen panostamaan Bosch tai Delphi-anturiin "merkittömän" sijasta.
Saa bensaa liian vähän (bensanpaine ja -tuotto ei kunnossa)
Saa ilmaa liikaa ilmamassamittarin ohi tai massamittari rikki
Lambda-anturi ei toimi oikein
Omana kokemuksena vaihdoin pumpun aikoinaan turhaan kun vika oli lambdassa joka lämpesi liian hitaasti vanhuuttaan.
Todennäköisimmät varmaankin vaihtoehdot 1 ja 3 tässä tapauksessa. Anturin vaihto on melko helppo eikä uusi kovin paljoa maksa, tosin suosittelen panostamaan Bosch tai Delphi-anturiin "merkittömän" sijasta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
Mitä tapahtuu adaptaatiolle mikäli akun -navan irroittaa? Eli haen sitä, että jääkö voimassa ollut etanoliprosentti jotenkin muistiin akun irroituksen jälkeenkin vai mitä ecu "kuvittelee" tankissa olevan?jcarlson kirjoitti:Tässä tapauksessa kannattaa nollata ne koodit ja adaptaatio ja katsoa tuleeko vielä uudestaan, akun kengän irti käyttökin riittää nollaukseen.
T7 vm. 2001 9-3
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
Etanoliadaptaatio ei nollaudu akkua irti käyttämällä, se tallentuu flash-muistiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke Elo 13, 2008 21:58
- Paikkakunta: Oulainen
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
Ongelmana meillä oli liian korkeat paineet. Eli oli pantu venttiili kumpaankin päähän, vaikka piti olla vaan toisessa päässä. Eli paineet oli moninkertaiset sallittuun. Ei ihme, että letku ei meinannut pysyä paikallaan ja falskasi.
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
Meillä taas kävi NG900:sen kanssa niin että bensalinja oli rutussa, jonka seurauksena pumppu työnsi tankin sisältä letkunpätkän irti ja bensanpaineet olivat liian alhaiset.
Vaihdettiinko tuohon pelkkä pumppu, vai pumppu ja se tankin sisällä oleva "ämpäri"?
Vaihdettiinko tuohon pelkkä pumppu, vai pumppu ja se tankin sisällä oleva "ämpäri"?
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke Elo 13, 2008 21:58
- Paikkakunta: Oulainen
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
vaihdettiin ämpäreineen päivineen. Korjaantu heti, kun ottivat toisen venttiilin pois omalla paikkakunnallamme.
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
Koodihan sitten varmaan oli että multiplikatiivinen sopeutus oli maksimiarvossaan rikkaalla, eikä laihalla, kun polttoaineen paine oli liian korkea?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke Elo 13, 2008 21:58
- Paikkakunta: Oulainen
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
koodi oli just tuo otsikko, ei muuta
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
Ok, aika heikko testeri sitten kun ei kertonut tarkemmin oliko kyse liian laihasta vai rikkaasta seoksesta. Tämähän olisi saattanut nopeuttaa vian keksimistä.. syyt kun on varsin erilaiset jos seos on liian rikas vrt. liian laiha.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 21
- Liittynyt: Ke Elo 13, 2008 21:58
- Paikkakunta: Oulainen
Re: seoksen muodostus multiplikatiivinen
ei kaikilla korjaamoilla oo kalliita testereitä ja lopullinen syykin selvisi omatekosen painemittarin avulla. Noh, ongelma on selvinnyt jo ajat sitten ja saappi kulkee vieläkin kuin enkeli.