Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Kesä tulee, lämpötila nousee ja heti alkaa Saab hikoilemaan. Huomasin siis eilen alipaineletkuja ropeltaessa että jäähdyttimeltä läppäkotelolle suuntaavan ilmanottoputken (en tiedä virallista nimitystä) liitoksessa oli melko ikävästi öljyä.

Onko mahdollista että huohotus tuottaisi noin paljon öljyä, vai alkaako GT17 antamaan (jälleen) periksi.. ?

http://siniketo.fi/img/saab_hikoilee.jpg

Kuriositeettina mainittakoon että öljypohja ja sihti on käytetty auki ~12tkm sitten ja paikalla on myös viimeisin huohotuspäivitys. Etanolilla menty nuo samaiset 12tkm ja öljyt on vaihtuneet 6-10tkm välein.

-juuso
ex-9-5 2.0t '00
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Mitsusta hyvä SAAB-kampanjatarjous :wink:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Mmmmmnojoo. Tuohon sitten vielä muutossarja, cobra ja uusi softa niin alkaa taas hampaita kiristää ;) 230tkm ajetussa kiukaassa alkaa kuitenkin olemaan muutakin jumppaa, joten pitää miettiä mitä kaikkea tohon jaksaa enää askarrella.

Kaipa se pitää ottaa DP auki ja kokeilla onko akselissa välystä.
ex-9-5 2.0t '00
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Eipä ollut Garrettissa välystä suuntaan taikka toiseen kun pakopuolelta kokeilin.
ex-9-5 2.0t '00
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

mikä kunto bypassilta lähtevän alu-putken alaliitoksessa,onko öljyinen?
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Palataanpa aiheeseen, kun tuo aiemmin mainittu liitos hikoilee aina vaan. Mitsun alennuskampanjat lähestyvät loppuaan, joten pitänee jotain ratkaisua hakea.

Muualla ei näkyvää vuotoa näy, ainoastaan turbolta IC:lle menevä putki näyttää vähän hiostavan, ei kuitenkaan puske öljyä ulos.

Eli voisiko tähän olla mitään muita mahdollisia syyllisiä kuin antautuva Garrett?

EDIT: Typo
Viimeksi muokannut justus5, To Elo 08, 2013 07:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex-9-5 2.0t '00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuohon ei kummoista määrää öljyä tarvita että pöly tarttuu siihen. Kuluttaako moottorisi öljyä? Jospa putsaat paikan ja kiristät tai jopa uusit klemmarin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Ei kuluta öljyä mainittavasti jos lainkaan ts. max. 10tkm vaihtovälillä pysyy tikun perusteella ihan samoissa määrissä. Olen ton kohdan siivonnut nyt pariin otteeseen ja aika nopeasti se rupeaa kuitenkin helmeilemään uudestaan.

Onko turbon kunnon toteamiseen mitään muita maallikkokeinoja kuin jo tuo kokeiltu pakopuolen akselinvälys, jota ei siis mun sormiin tuntunut lainkaan?
ex-9-5 2.0t '00
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

justus5 kirjoitti:Ei kuluta öljyä mainittavasti jos lainkaan ts. max. 10tkm vaihtovälillä pysyy tikun perusteella ihan samoissa määrissä. Olen ton kohdan siivonnut nyt pariin otteeseen ja aika nopeasti se rupeaa kuitenkin helmeilemään uudestaan.

Onko turbon kunnon toteamiseen mitään muita maallikkokeinoja kuin jo tuo kokeiltu pakopuolen akselinvälys, jota ei siis mun sormiin tuntunut lainkaan?
Siis et irroittanut pakopuolta ja imupuolta? Eli tarkistit väärin. Täytyy ottaa tosiaan kobran irti, ja pakopuolen, ja testaamaan akselinsuuntaista väljystä. Se tässä on se pahin. Sitä ei saisi olle juuri ollenkaan.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
justus5
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: La Maalis 11, 2006 12:43
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja justus5 »

Ach so, en tosiaan ottanut irti kuin DP:n ja sitä kautta yritin kokeilla välykset joka suuntaan.
ex-9-5 2.0t '00
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Nyt vinkiksi huomiselle neuvoja.

Oli pois kotoa nyt nelisen päivään, ja kun tulin takaisin, kysyin vaimolta miten auto käyttäytyi. No hän toki kehui mutta sanoi yksi saiteinen päivä auto käynnistyi odosti, jolloin moottori ikään kuin tärisi, sitten kaikki tasaantui ja kaikki okei. No, se heti minusta muistutti sitä aamuöljypolttoa. Kun sieltä ahtoputkesta laskee sitä öljyä kaasuläpälle yön aikana, se saattaa tuon aamulla tehdä..

Yksi iso mutta. Tässähän mie noin 6 päivää sitten pesin IC:n ja putket.. Mulla tehdasuusialkuperäinensuperduperMitsuTD04! Miten ihmeessä moinen on mahdollista en tiedä. No nousin autosta ja annoin tyhjäkäynnillä muutama "tappiin" polkaisu, jolloin takana jonkun verran mustaa savua.

Kerta kun en tänään voi autoa ruuvailla ja tarkistella onko niissä putkissa taas öljyä, haluan sen tehdä huomenna/ylihuomenna.

Tässä vain mietin jos siellä sitä ölpää on niin miten voin tarkistaa onko huohotus ok? Kannen alla, yksi pilli täysin auki, toinen tukossa (ei kai voi vaikuttaa tuo pikku pilli?). Huohotusputki mike mee kobraan pesty kunnolla, se on ok (turbovaihdon aikana). Miten se voi huohottaa sinne? Onko kellään ollut tämmöinen huohotusvika? Muuta tarkistettavaa?

Ei kai 800km/vanha mitsu voi puhaltaa öljyä sinne..........?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
topperharley
"Viggen"
Viestit: 588
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Todennäköisyys on aika pieni. Toki onhan näitä. Tuttava osti uuden läppärin. Avasi kotona paketin. Pisti töpselin seinään. Tuuletettuaan kämpän savusta haki takuuseen toisen :D

Sent from my XT910 using Tapatalk 4
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Jos etanolit tankissa, niin noi satunnaiset röpötykset taitaa kuulua asiaan.... Ainakin meikäläisellä. Toi paikallaan ryntäyttäminen ei välttämättä ole kovin terveellistä....
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Ei ole etanolia (E85:sta) tippaakaan. 95:sen ja 98:sin sekoitus. Paikallaan rynttääminen on kuitenkin hetellistä, ja ei kait turbo sellaisesta välitä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jk95
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ke Kesä 05, 2013 08:24

Re: Öljyä jäähdyttimen ja ilmanottoputken liitoksesta?

Viesti Kirjoittaja jk95 »

Ei ehjä moottori ryntäykseen kuole vaikka olis lappu lattiassa pidempäänkin.
Muut jo olemassa olevat viat sen sijaan saattavat eskaloitua;)
Saab 9-5 2,3t -07
Vastaa Viestiin