Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Rattivaihde kirjoitti: Lisätääs tähän vielä pari pilkkahintaista vaihtoehtoa uusille kansanautoille:
Saab 900 2.1i 16v 140hv/180Nm (omamassa ~1250kg)
Saab 9-5 3.0t V6 Griffin Aut. 200hv/310Nm (omamassa 1565kg)
:mrgreen:
Pidetään nyt puhe kuitenkin nykyisin uutena myynnissä olevissa malleissa eikä missään toisen maailmansodan aikaisissa historiikkikuljettimissa :D
Eipä siinä, 9-5 3,0tV6 on kyllä parasta Saabia mitä koskaan on tehty (pl. ehkä 2,8XWD NG-kolkki, jota en valitettavasti ole koskaan päässyt kokeilemaan), etenkin sopivasti SE-varusteltuna eikä minään jokamiehen Griffininä :wink:
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

(200Nm hetkellinen yliahto)
Mitä se tämä tarkoittaa...?

Tuosta listastasi puuttui seat.
http://www.seat.fi/Seat/Seat3.nsf/HTML/225.040.010?Open

Ja 1.4TSI Golf Variant
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:
(200Nm hetkellinen yliahto)
Mitä se tämä tarkoittaa...?

Tuosta listastasi puuttui seat.
http://www.seat.fi/Seat/Seat3.nsf/HTML/225.040.010?Open

Ja 1.4TSI Golf Variant
No sitä että ahtaa täyskaasulla n. 20 sekkaa 200Nm. Ja listasta puuttui paljon muutakin, esim. Focus 1,6Ecoboost turbo. 1,4TSi (tai 1,6Ecoboost) ei kuitenkaan ole se "hinnat alkaen" moottori joita tuohon listaan keräilin.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No sitä että ahtaa täyskaasulla n. 20 sekkaa 200Nm.
Mitäs se ahtaa 20s jälkeen..?
Kauanko pitää odotella että se ahtaa taas uudestaan..?
Eikö tuo ole aika tökkivää menoa...?

Täytyy odotella voortin takana tuo 20s, ja sitten ohi... :lol:
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:
No sitä että ahtaa täyskaasulla n. 20 sekkaa 200Nm.
Mitäs se ahtaa 20s jälkeen..?
Kauanko pitää odotella että se ahtaa taas uudestaan..?
Eikö tuo ole aika tökkivää menoa...?

Täytyy odotella voortin takana tuo 20s, ja sitten ohi... :lol:
Sama systeemi kuin oli ensimmäisen sukupolven 9-5 Aeroissa. Naurattiko se silloinkin? :mrgreen:
Ja vääntää sen 170Nm sitten kun yliahto on ulosmitattu. Melko harvoin joutuu yli 20 sekkaa polkemaan kaasu pohjassa, paitsi tietysti jollain ylipainoisella ja alitehoisella volkkarinräyhällä jota seuraa sininen savupilvi, paitsi silloin kun DSG on porsinu eikä löydy vaihdetta ja se savupilvi menee ohi :lol:
Viimeksi muokannut V.J.S, Ma Huhti 29, 2013 10:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja AZP »

Egobuustissa tuntuu joitakin häiritsevän se, että turboahdettu auto ei olekaan kiihtyvyydeltään ja tehoiltaan urheiluauto. Esim tuo B-Maxin 0-100 tulos 11 sekuntia edustanee kokoluokkansa normisuorituskykyä. Ei siinä mitään ihmeellistä ole suuntaan eikä toiseen.

Litrasen ekobuustin tarkoitushan on nimen omaan korvata isommat vaparit, tässä kohtaa se korvaa suunnilleen hinnat alkaen 1,6-litraisen koneen. Aivan samoin kuin 80-luvulla hehkutettiin Saabin 2.0 turbon korvaavan 3-litraisen tai suuremman kuutoskoneen edustusautossa. Tällöin vain korvattiin ylikokoiset ja ylitehokkaat koneet normaalikokoisella mutta edelleen ylitehokkailla koneilla.

Täytyy sanoa että vihdoin ja viimein sitä turboa käytetään siihen mihin sitä on puhuttu käytettävän jo 80-luvulta asti: vähentämään kulutusta, eikä tuomaan ylimääräistä tehoa ja urheilullisuutta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

kyllä se 250-350Nm vääntö tuotetaan poottoainetaloudellisemmin 2,0turbolla mitä 3,0 vaparilla. ;-) vertailua ei voinut tehdä 2,0 vaparin, koska se jäi tulemaan ja kaasupohjassa ajettuna siellä jossain kaukana takana vie enemmän bensaa, mitä 2,0t.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja oju »

Kuka asentaa ekana tuollaisen moottorin 96:n keulille?
Ei olisi edes kovin kova etikettivirhe kun V4 on samoilta lähteiltä :wink:

Olen nimittäin sitä mieltä että autojen painot ovat kasvaneet liikaa ja olisi mukava nähdä mitä keveys voisi saada aikaan polttoaineenkulutukselle.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja AZP »

Valmistajatkin on viimein huomanneet tämän painonnousun vaikutuksen, ja uusimmissa autoesittelyissä onkin kerrottu, miten uusi malli on kymmeniä kiloja kevyempi kuin edeltäjänsä. Sinänsä hyvä saavutus, että useimmiten seuraaja on kuitenkin mitoiltaan suurempi.

Sattui tuossa pari vuoden 1980 TM:ää käsiin. FSO Polonezin ja Skoda 120:n moottoreita kehuttiin tehokkaiksi (luokkaa 60-70 hv) kokoluokkansa autoihin, mutta samalla kerrottiin, miten auton korkea paino syö tehon tuoman suorituskyvyn. Molemmat autot painoivat luokkaa 900 kiloa :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 985
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Siitä se painonnousu johtuu, kun autonostajat nykyään vaativat entistä parempaa varustetasoa ja tuvallisuutta autoltaan. Äänieristeet, paremmat penkit, ilmastoinnit, lisälämmittimet ynnä muut. Jopa pelkistä johtosarjoista tulee yllättävän paljon painoa. Että syyttäkäähän vain itseänne hyvät kanssa-autoilijat. Sellaisia autoja tehdään, mille on kysyntää.
NG9-3 Aero MY05
t.t.j
"Hölösuu"
Viestit: 2183
Liittynyt: La Syys 15, 2007 09:30
Paikkakunta: Turku

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja t.t.j »

duuduu kirjoitti:Että syyttäkäähän vain itseänne hyvät kanssa-autoilijat. Sellaisia autoja tehdään, mille on kysyntää.
Höpöhöpö. Kuuppa ja og-satku ovat ylivertaisia autoja, mutta niitä ei tehdä. Varmaan joku kansainvälinen salaliitto tai jotain. :o
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

t.t.j kirjoitti:
duuduu kirjoitti:Että syyttäkäähän vain itseänne hyvät kanssa-autoilijat. Sellaisia autoja tehdään, mille on kysyntää.
Höpöhöpö. Kuuppa ja og-satku ovat ylivertaisia autoja, mutta niitä ei tehdä. Varmaan joku kansainvälinen salaliitto tai jotain. :o
GM prkl tappo kuupan ja satkun! Melkonen belsebuubi korporaatioksi! Nyt pussihousut lepattaen barrikaadeille!
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Taas on kokeiltu yhtä uudenlaista maailmanpelastaja-moottorillista autoa. VW Polo 1,2TDi. 3-sylinterinen DIESEL voimanpesä, ja voi juutas että osasi olla kamala laite 8O Okei, perusajettavuudessa alustan suhteen ei moitteen sijaa, vakaa pikkuautoksi ja kurveissa menee kivasti.

Mutta joku raja sentään näissä säästömalleissakin pitäisi olla...ensinnäkin kone kuulostaa aivan kaikilla kierrosalueilla siltä, että se leviää hetkenä minä hyvänsä. Totuuden nimissä on toki sanottava, että en koskaan jaksanut odottaa punarajan saavuttamista, koska koneen halut ottaa kierroksia 4000rpm jälkeen olivat olemattomat (punaraja n. 5krpm,). Jossain ~1800-2000rpm alueella pitää vieläpä semmoista ihme raahaavaa ujellusta (parempaa termistöä etsiessä) vieläpä erittäin vahvasti ainakin omaa korvaa ärsyttävällä taajuudella. Tämä kierrosalue osuu oikein kivasti suomalaiseen moottoritieajoon...

Vaihto-opastin pyytää isompaa pykälään siten, että vedätys normiajossa lähtee sitten jostain 1300rpm:n tienoilta, jolloin ensinnäkin turboviivettä on perkeleesti ja toisekseen koko auto tutisee moottorin värinöistä. Parasta on tietty se, että jossain 80km/h vauhdeissa vitosvaihteella ollaan nimenomaan juurikin tällä "ihanalla" käyntialueella.

Kertakaikkiaan aikalailla totaaliepäonnistunut moottorikonstruktio minun mielestä. Käytännön suorituskyvystä parhaiten kertoo 80-120km/h arvo, joka on huikeat 17,5 sekuntia 8O
Oikeasti tuo vekotin ei kiihdy mihinkään kun vauhtia on yli 60km/h. Aivan sama miten kokeilee, kierroksilla tai sillä diisselien kuuluisalla alaväännöllä...
Neljän päivän ja noin 700km:n aikana luvattu 3,8l/100km jäi haaveeksi. Tankkaamalla todennettu 6,4l/100km, ajo oli toki melko vaativaa vuoristoista serpentiinitietä osaksi ja autostraadaa @ 130km/h, mutta jos aikoinaan 2,5TDi V70 Volvolla pääsi samoja lenkkejä litran isommalla kulutuksella ja huomattavan paljon pienemmällä vitutuksella, niin kehitys olisi voinut jäädä kehittymättä tässä kohtaa :mrgreen:
Oma "wanha" kunnon egobuusti oli taas suorastaan nautinnollinen ajaa tuon vuokra-autohelvetin jäljiltä 8)

EDIT: VW 1,2TDi:n speksithän on: 75hv ja 180Nm @2000rpm. Kulutus 4,6/3,3/3,8 (kaup, maantie/yhd).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

VW Polo 1,2TDi. 3-sylinterinen DIESEL voimanpesä, ja voi juutas että osasi olla kamala laite
Oma "wanha" kunnon egobuusti oli taas suorastaan nautinnollinen ajaa tuon vuokra-autohelvetin jäljiltä
Ja mitä voorti mies sanoo,tottahan tuo on.
vuokra-autohelvetin
Jättikö voorti tielle, kun vagineeseen piti turvautua..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ford ecoboost 1.0 turbo 3cyl 125hp 170Nm 1300-4500 i/min

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000CD23T kirjoitti:
vuokra-autohelvetin
Jättikö voorti tielle, kun vagineeseen piti turvautua..?
Ei mahtunu autoalan lehdistön artikkeleista huolimatta egobuusti käsimatkatavaroihin (LINKKI), joten piti Roomasta vuokrata "auto" loman ajaksi. Vuokraamon varausspekseissä tosin luki Renault Clio or similar, joten en osannut henkisesti varautua volkkarihelvettiin ennen kuin avaimet lyötiin käteen :(
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin