Re 85 Softa
Re: Re 85 Softa
Joo, refueled tulee tankkauksen jälkeen ja jonkun hetken päästä tulee tuo second adapt eli se softa adaptoituu uudelleen polttoaineelle. Jos pelkkää etanoolia tankissa tuo ad85 tulisi olla 80-85%.
Saab 9-5 Aero -00
Re: Re 85 Softa
Juu, niin on pikku vuoto... Pitänee sekin tutkia ja paikata samalla kun koiranluut vaihtaa etupäähän...
Mikäs tuo amul-arvo muuten onkaan tuolla sid-infossa, tuossa ajellessa selasin niin näyttää kiinteästi 376?
Mikäs tuo amul-arvo muuten onkaan tuolla sid-infossa, tuossa ajellessa selasin niin näyttää kiinteästi 376?

Re: Re 85 Softa
Mikäs tuohon 50/50 seoksen välttämiseen oli tieteellisenä syynä? Flex Softan näkökulmastahan ei ole mitään "ongelmaa". Sytkä on puolivälissä bensa ja e85 arvoja, kuten myös polttoaineen oktaaniluku jotain läheltä lukujen 98/106 puoliväliä... myös jos tehoja joutuu leikkaa ylhäällä e85:lla suuttimien takia, niin myös ilmamassat on bensan ja e85:sen puolivälistä, joten tehot käyttäytyy kuten kuuluukin sekotuksella...Tero kirjoitti:Vaihda tulpiksi NGK BCPR7ES-11. Korkea co:t voi viitata esim. porsineeseen katalysaattoriin.
Second adapt tulee yleensä tankkauksen yhteydessä, eli softa kertoo polttoaineen etanolipitoisuuden. Optimaalisinta on ajaa joko bensalla tai etanolilla. Kannattaa siis välttää 50/50 seosta.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Re 85 Softa
Liekö sille tieteellistä perustetta onkaan? Olin vaan täältä lukevinani jostain.. 

Saab 9-5 Aero -00
Re: Re 85 Softa
Eikös väittämä ole, että seos on syövyttävimmillään tuossa kohtaa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Re 85 Softa
Etanolin ongelma on se että se sitoo itseensä vettä joka on sähköäjohtava. Turvarajat jolloin etanoli polttoneste on korroosio ominaisuuksiltaan haitallisin on 35-50%. Silloin se syövyttää kumia ja esim alumiinia. Etanoli on myös haituvaa joten jos auto on pitkään käyttämättä etanolia tankissa (puhutaan kuukausia) alkaa se haitumaan ja lopuksi tankkiin jää suuri annos vesipitoista nestettä.
Tuolta volvo sivuilta löyty tuommonen väittämä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?to ... 7.275;wap2
Tuolta volvo sivuilta löyty tuommonen väittämä
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?to ... 7.275;wap2
Saab 9-5 Aero -00
Re: Re 85 Softa
No tuosta etanolin kanssa läträämisestä on kokemusta aika lailla ja aika iso osa noista tieteellisistä puheista on käytännön tasolla pelkkää paskaa. Todennäköisesti pystyvät labrassa osoittamaan, että puheet pitää paikkansa, mutta käytännön kanssa ei sitten ole mitään tekemistä.
Ai että etanoli (tai metanoli) syövyttää alumiinia? Sitten pitäis tietysti tietää, että puhutaanko puhtaasta alumiinista vai jostain seoksesta (ja sitten että mistä seoksesta). Yli kaksikymmentä vuotta ajettiin etanolia alumiinipytyillä eikä yksikään syöpynyt puhki (eikä edes lähelle). Prosentit vaihteli tuotteesta riippuen 4,7-99,95 til-%.Voihan se olla, että se oli se seosaineena ollut magnesium tai lisäaineena ollut mangaani, joka esti se syöpymisen, mutta yleensäkin puhtaasta alumiinista tehdään aika vähän yhtään mitään.
Syövyttää kumia? Niin ja mitähän semmoista? Luonnonkumia varmaan, mutta ei siitä letkuja tehdä. Nitriilikumiseos (NBR) kestää kyllä muuten hyvin, mutta kuivuu ja kutistuu (kuten jotkut ovat bensapumppujen kanssa huomanneet). Palautuu kyllä hyvinkin helposti jollain aromaattipitoisella takaisin. Vitonhan olisi hyvä aine noissa, missä ei joudutan asetonin kanssa tekemisiin, tosin vaan aika pirun kallis.
Tankkiin upotetuissa letkuissa tulee vaan se ongelma, että etanolia pääsee letkun päistä kuituja pitkin letkun sisään, niin letku hajoaa sisältä päin, jollei se läpi asti tehty samasta aineesta. Siinäkin täysvitoninen letku olisi hyvä, mutta en ole mistään semmoista vielä löytänyt (enkä kyllä tiedä tekeekö kukaan) ja mitä lie maksaisi, vaikka löytyisikin.
Ai että etanoli (tai metanoli) syövyttää alumiinia? Sitten pitäis tietysti tietää, että puhutaanko puhtaasta alumiinista vai jostain seoksesta (ja sitten että mistä seoksesta). Yli kaksikymmentä vuotta ajettiin etanolia alumiinipytyillä eikä yksikään syöpynyt puhki (eikä edes lähelle). Prosentit vaihteli tuotteesta riippuen 4,7-99,95 til-%.Voihan se olla, että se oli se seosaineena ollut magnesium tai lisäaineena ollut mangaani, joka esti se syöpymisen, mutta yleensäkin puhtaasta alumiinista tehdään aika vähän yhtään mitään.
Syövyttää kumia? Niin ja mitähän semmoista? Luonnonkumia varmaan, mutta ei siitä letkuja tehdä. Nitriilikumiseos (NBR) kestää kyllä muuten hyvin, mutta kuivuu ja kutistuu (kuten jotkut ovat bensapumppujen kanssa huomanneet). Palautuu kyllä hyvinkin helposti jollain aromaattipitoisella takaisin. Vitonhan olisi hyvä aine noissa, missä ei joudutan asetonin kanssa tekemisiin, tosin vaan aika pirun kallis.
Tankkiin upotetuissa letkuissa tulee vaan se ongelma, että etanolia pääsee letkun päistä kuituja pitkin letkun sisään, niin letku hajoaa sisältä päin, jollei se läpi asti tehty samasta aineesta. Siinäkin täysvitoninen letku olisi hyvä, mutta en ole mistään semmoista vielä löytänyt (enkä kyllä tiedä tekeekö kukaan) ja mitä lie maksaisi, vaikka löytyisikin.
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Re: Re 85 Softa
Etanoli polttoaine E85 sitoo itseensä vettä vain ollessaan avonaisessa astiassa ei suljetussa tilassa kuten auton polttoainetankki.Tero kirjoitti:Etanolin ongelma on se että se sitoo itseensä vettä joka on sähköäjohtava.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Re 85 Softa
pitää nyt kysyä että minkälainen on polttoinetankin oltava että voidaan noin puhtaalla atanolilla ajella ettei sinne pääse lainkaan ilma, ilmeisesti joku aineen vähentyessä kokoon painuva ettei saa korvaus ilmaa?pönttö kirjoitti:Yli kaksikymmentä vuotta ajettiin etanolia alumiinipytyillä eikä yksikään syöpynyt puhki (eikä edes lähelle). Prosentit vaihteli tuotteesta riippuen 4,7-99,95 til-%.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Re 85 Softa
Minusta tuo kuulostaa kuljetushommilta, eikä ajoneuvon tankilta. Paisuntavara tietenkin pitää olla ja yli- /alipaineventtiili.mikkoimp kirjoitti:pitää nyt kysyä että minkälainen on polttoinetankin oltava että voidaan noin puhtaalla atanolilla ajella ettei sinne pääse lainkaan ilma, ilmeisesti joku aineen vähentyessä kokoon painuva ettei saa korvaus ilmaa?pönttö kirjoitti:Yli kaksikymmentä vuotta ajettiin etanolia alumiinipytyillä eikä yksikään syöpynyt puhki (eikä edes lähelle). Prosentit vaihteli tuotteesta riippuen 4,7-99,95 til-%.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Re 85 Softa
Kuljetushommia tarkoitin, kuten mertmi epäilikin. En muista alipaineventtiilin aukemispainetta ulkoa, ei se paljoa voi olla, kun ylipaineventtiilikin aukeaa pytystä riippuen viimeistään 0,37bar ylipaineella. Poislukien L4BH-pytyt, joissa varot on 2,2bar. Mutta alipaineventtiilit on niin pienet, että purkaessa tarvii aukaista kannet. Ilman kosteudesta ei tule muuten ongelmaa, mutta pesun jälkeen pitää talvella kotva odottaa, että höyryt kerkiää haihtua pytystä. Lähettäjän kovin tuote on 99,995 til-%, mutta sitä ei toimiteta kuin litran lasipullossa.mikkoimp kirjoitti:pitää nyt kysyä että minkälainen on polttoinetankin oltava että voidaan noin puhtaalla atanolilla ajella ettei sinne pääse lainkaan ilma, ilmeisesti joku aineen vähentyessä kokoon painuva ettei saa korvaus ilmaa?
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2
Re: Re 85 Softa
pönttö kirjoitti:Kuljetushommia tarkoitin, kuten mertmi epäilikin. En muista alipaineventtiilin aukemispainetta ulkoa, ei se paljoa voi olla, kun ylipaineventtiilikin aukeaa pytystä riippuen viimeistään 0,37bar ylipaineella. Poislukien L4BH-pytyt, joissa varot on 2,2bar. Mutta alipaineventtiilit on niin pienet, että purkaessa tarvii aukaista kannet. Ilman kosteudesta ei tule muuten ongelmaa, mutta pesun jälkeen pitää talvella kotva odottaa, että höyryt kerkiää haihtua pytystä. Lähettäjän kovin tuote on 99,995 til-%, mutta sitä ei toimiteta kuin litran lasipullossa.mikkoimp kirjoitti:pitää nyt kysyä että minkälainen on polttoinetankin oltava että voidaan noin puhtaalla atanolilla ajella ettei sinne pääse lainkaan ilma, ilmeisesti joku aineen vähentyessä kokoon painuva ettei saa korvaus ilmaa?
no tuli juu itsellekin melkein heti postauksen jälkeen että varmaan puhuttiin kuljetuksista, mutta kun hetkeä aiemmin tulin tallista moottorisaha rempasta, siinä on täys alumiininen pytty siis jossa vaan nicasil pinnoitus, niin se tietysti oli päälimmäisenä mielessä

-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Re 85 Softa
Ostelin Aeron vm. 2000 (9-5) ja laitettiin siihen sit heti viinasofta (Original_95_B235R_TCS_from_EC2000_and_55P_ ET02U01C.46S.bin).
Auto käy ja kukkuu nätisti, mutta viinaprosentti ei ole noussut kuin 20 prosenttiin,
vaikka on tankattu n. 50L RE85:ta. Bensaa siellä oli ennestään n. 10L.
Prosentinhan pitäs olla rajusti korkeampi. Nyt se käynee laihalla?
Vikakoodeissa ei ole mitään, eli ECUn mukaan ilmamassamittarin ja lamdan pitäis olla kunnossa. Mitään imuvuotoja ei tuntuisi olevan. Pakokaasu haisee selkeästi erilaiselta kuin kaverin oman 9-5:n pakokaasu (kaverilla prosentti 85%). Se on kuitenkin satavarmaa, että autoon tankattiin nimenomaan RE85-ainetta.
Apuva, oisko kellään ideaa mikä moisen aiheuttaa ja kuinka tuon saisi korjattua ennen mitään fataalia?
Auto käy ja kukkuu nätisti, mutta viinaprosentti ei ole noussut kuin 20 prosenttiin,
vaikka on tankattu n. 50L RE85:ta. Bensaa siellä oli ennestään n. 10L.
Prosentinhan pitäs olla rajusti korkeampi. Nyt se käynee laihalla?
Vikakoodeissa ei ole mitään, eli ECUn mukaan ilmamassamittarin ja lamdan pitäis olla kunnossa. Mitään imuvuotoja ei tuntuisi olevan. Pakokaasu haisee selkeästi erilaiselta kuin kaverin oman 9-5:n pakokaasu (kaverilla prosentti 85%). Se on kuitenkin satavarmaa, että autoon tankattiin nimenomaan RE85-ainetta.
Apuva, oisko kellään ideaa mikä moisen aiheuttaa ja kuinka tuon saisi korjattua ennen mitään fataalia?