juu virisofta tulee uudella versiolla kun on saabin softa päivitetty ja ainakin itsellä korjautui sillä. Voi olla, että sulla on jotain muutakin vialla kun itellä ei perus softalla tehnyt häiriötä. Turbon vieressä oleva magneettiventtiili voi olla myös hyvä vaihtaa, voi olla rikki myös. Toivottavasti ongelma ratkeaaniskalaukaus kirjoitti:OK, kiitos infosta - kokeilin jo tuolla BSR:n tunerilla ajaa orkkis softan sisään - vikavalo hävisi, mutta tuli hetken ajon jälkeen takaisin.
Olisiko siis niin, että aikanaan (vuosi sitten) kun "luin" auton oman softan ja latasin bsr:ltä sopivan purkkiin, sieltä tuli vain tähän "anturivikaiseen" orkkissoftaan sopiva ohjelma... Eli jos nyt päivitytän ecun ja luen sen uudestaan, niin BSR:ltä imemällä tulisi ns. uusi versio myös virisoftasta. Sittenpä tuo nähdään, toivottavasti ei ole ecussa vikaa. Muuten ajattaa jcarlsonin luokse
Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Noniin, täällä liityttiin P0544-vikavalokerhoon. Auto toimii normaalisti. Onkos porukka vaan softauttanu ton causen pois vai mikäs ois oikea lähestymiskulma tän dilemman ratkaisemiseksi?
Missä kohdin tuon laukaiseva sensori sijaitsee? Jossain katin lähelläkö? Voiko joku todellinen ongelma tuon vikakoodin laukaista?
Missä kohdin tuon laukaiseva sensori sijaitsee? Jossain katin lähelläkö? Voiko joku todellinen ongelma tuon vikakoodin laukaista?
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Kuten jcarlson tossa aiemmin jo totesi, niin tosta ongelmasta pääsee eroon helpoiten, kun päivittää ECM:n softan tuoreemmaksi. Siul tais olla se MapTun-softa, joten ton vois tehdä vaikka niin, että vaihtaa siitä tarvittavat kartat hiukan uudempaan softaan.
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Ongelma ei virisoftilla yleensä ole niinkään basesoftan ikä vaan se orkkis boostcal kalibraatio ei ole käypä kun ilmamassapyyntejä nostaa, etenkään B207R:ssä. Kaipaa muutoksia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Missäs nuo kaivattavat muutokset saisi tehtyä?
a) maptun?
b) jompi kumpi teistä?
c) joku muu, mikä?
Nykäsin akunnavan irti hetkeks ja varotusvalo poistui. Saabin tuntien se kuitenkin tulee takaisin muutaman päivän sisällä.
Se jäi vielä epäselväksi, voiko tuo valo oikeasti viitata johku vikaan ja onko anturi katin lähellä?
a) maptun?
b) jompi kumpi teistä?
c) joku muu, mikä?
Nykäsin akunnavan irti hetkeks ja varotusvalo poistui. Saabin tuntien se kuitenkin tulee takaisin muutaman päivän sisällä.
Se jäi vielä epäselväksi, voiko tuo valo oikeasti viitata johku vikaan ja onko anturi katin lähellä?
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Tolla ko. MapTun-softalla sain omasta 2003 Saabista saman vikakoodin aikaan eilen illalla hyvin nopeasti startin jälkeen. 2003 alkuvuoden softa kyseessä. Samat kartat siirtämällä loppuvuoden 2003 softaan vikakoodi pysyi poissa. Lienee se pakolämpöanturi on omassanikin kaput ja siksi vikakoodi.. Testaamallahan toi selviää.
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Joo P0544 tosiaan on pakolämpöanturin vikakoodi, sen saa pois kun vaihtaa uudemman basen joka käyttää mallinnusta eikä anturia. Aiempi vastaus liittyi niihin yliahtamisiin.
2003 mallisessa autossa tuo anturi on ja jos koodi tulee niin se on rikki. Ei kannata uusia vaan päivittää softa, Saabilla huomattiin anturin tarpeettomuus 2004 ja korvattiin mallintamisella.
Ainakin täällä onnistuu muutokset tarvittaessa.
2003 mallisessa autossa tuo anturi on ja jos koodi tulee niin se on rikki. Ei kannata uusia vaan päivittää softa, Saabilla huomattiin anturin tarpeettomuus 2004 ja korvattiin mallintamisella.
Ainakin täällä onnistuu muutokset tarvittaessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Ihan mielenkiinnosta lähinnä, että toimiiko tuo mallintaminen oikeasti jos vertaa anturiin ja reaaliaikaiseen mittausdataan? Kuinka tuo mallintaminen käytännössä tehdään? Jostakin olin lukevinani että jos pakolämpö nousee liian korkeaksi T8 rajottaa tehoa. Pitääkös tuo paikkaansa vai onko tullut luettua essonbaaripalstaa..?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Toimii se, vakioraudalla etenkin. Malliin on kalibroitu pakolämpö kuorman ja kierrosluvun funktiona testisellissä, ja korjauskertoimet on sytytysennakon sekä seoksen funktiona.
Ei-vakiolla raudalla se on pessimistinen turvalliseen suuntaan, ts. ennustaa liian korkeaa lämpötilaa.
Ei se tehoja rajoita, vaikuttaa polttoainerikastuksiin ja sytytysennakon säätöön. T8 kuten muutkin modernimmat ecut menee lambda = 1 niin kauan kuin mahdollista, kunnes pakolämmöt tai nakutus vaatii rikkaampaa seosta. Ei mennä siis heti rikastukselle kun kuorma nousee kuten vanhemmat.
Kyseinen mallinnus on ihan vakiokamaa myös saman ikäluokan Boschin järjestelmissä. Koko konsepti taisi tulla ensimmäisenä Audin 2.7 biturboon 1998, kun käytettiin pakolämpöantureita bankkikohtaisesti. Mallinnus tuli sitten anturien tilalle muutamaa vuotta myöhemmin 4-sylinterisissä.
T7 ecuun muuten tuli mallinnettu pakolämpö MY02 alkaen, anturia ei koskaan. Sitä kokeiltiin vain jostain syystä 2003 mallisessa T8:ssa. Algoritmin merkitys hieman pienempi kuin T8:ssa.
Ei-vakiolla raudalla se on pessimistinen turvalliseen suuntaan, ts. ennustaa liian korkeaa lämpötilaa.
Ei se tehoja rajoita, vaikuttaa polttoainerikastuksiin ja sytytysennakon säätöön. T8 kuten muutkin modernimmat ecut menee lambda = 1 niin kauan kuin mahdollista, kunnes pakolämmöt tai nakutus vaatii rikkaampaa seosta. Ei mennä siis heti rikastukselle kun kuorma nousee kuten vanhemmat.
Kyseinen mallinnus on ihan vakiokamaa myös saman ikäluokan Boschin järjestelmissä. Koko konsepti taisi tulla ensimmäisenä Audin 2.7 biturboon 1998, kun käytettiin pakolämpöantureita bankkikohtaisesti. Mallinnus tuli sitten anturien tilalle muutamaa vuotta myöhemmin 4-sylinterisissä.
T7 ecuun muuten tuli mallinnettu pakolämpö MY02 alkaen, anturia ei koskaan. Sitä kokeiltiin vain jostain syystä 2003 mallisessa T8:ssa. Algoritmin merkitys hieman pienempi kuin T8:ssa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Koeajolla"
- Viestit: 3
- Liittynyt: La Touko 04, 2013 08:05
- Paikkakunta: Joensuu
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Noniin, P0544 & P0546 on alkanut vilahtelemaan täälläkin. Nollaamalla pysyy poissa 10-100km ajan. Onnistuukohan Joensuun lähistöllä softapäivitys jossain? Paljonko tuo kustantaa?
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Pakokaasujen lämpötila-anturi on vissiin rikki kun moottorivalo palaa ja koodi on P0544. Eli, kannattaako hankkia uusi anturi vai käydä päivittämässä softa? Onnistuuko merkkikorjaamossa tuo päivitys kun tuossa autossa on jcarlson ohjelmisto?
Saab 9-3ss aero -03
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Ei takuulla onnistu, uutta anturia tietenkin kauppaavat. Laitappa paikkakunta näkyville niin löytyy softaaja
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Paikkakunta lisätty. Joo, uutta anturia kauppasivat 200€
Saab 9-3ss aero -03
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Vaasassa VN-Dynolla onnistuu anturin hintaa halvemmalla softan päivitys sellaiseen joka ei kyseistä anturia kaipaile.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin häiriövalo syttyi - OK
Ok. Mutta jos vaihdan anturin, niin vian pitäisi hoitua niinkin ilman koodauksia?
Saab 9-3ss aero -03