Remmin nurkilla kilisee kolisee. No vesipumppuhan se siellä.
Remmin nurkilla kilisee kolisee. No vesipumppuhan se siellä.
Pitkästä aikaa jotain Koitin hakua, mutta en varmaan osannut tai jotain.
Onko kuuluisa tasapainoakseli tämän äänen lähteenä vai joku löystynyt remmipyörä tai vai kiristin? Jakopäässä jotain?? Sisälle autoon kilinääkalkatusta ei kuule, mutta ulos hyvin. Kone käy ja kulkee muuten nätisti joten luulen, että tulee jostain muualta kun koneen sisältä. Ja siitä se jostain koneen nurkilta tulee kun silmällä yrittää kuunnella koneen käydessä. Kierrokset ei oikein ääneen vaikuta kovasti, mitä nyt peittyy hieman koneen äänten alle.
Koneen sisälle on tehty reilu remppa 50tkm sitten, eli takomännät ja ne muut semmoiseen hommaan kuuluvat, laakeripinnat, venakoneen laitto.
Nyt on mittarissa 240tkm.
En tuota olisi tänäänkään muuten huomannut, mutta pysäsin postilaatikolle autolla.
Menen kohta tökkimään meisselillä kunhan kone hieman jäähtyy.
Käytin vielä surutta hyväkseni nykyteknologiaa ja otin videopätkän. Kun koneen laittaa käymään niin rapina on melkoinen sekamelska, mutta vakiintuu tuoksi hyvin pian.
Sormella koitan näyttää kohtaa josta ääni mukamas on kuuluvinaan.
http://youtu.be/9M6OeeZ0lgs
Onhan tuo noin pelti auki sellainen rapina, ettei tolla kyllä ajaa uskalla, ennenkuin selviää edes mikä on syypäänä. Vaikka olen todennäköisesti pari päivää noin jo ajanut.
Onko kuuluisa tasapainoakseli tämän äänen lähteenä vai joku löystynyt remmipyörä tai vai kiristin? Jakopäässä jotain?? Sisälle autoon kilinääkalkatusta ei kuule, mutta ulos hyvin. Kone käy ja kulkee muuten nätisti joten luulen, että tulee jostain muualta kun koneen sisältä. Ja siitä se jostain koneen nurkilta tulee kun silmällä yrittää kuunnella koneen käydessä. Kierrokset ei oikein ääneen vaikuta kovasti, mitä nyt peittyy hieman koneen äänten alle.
Koneen sisälle on tehty reilu remppa 50tkm sitten, eli takomännät ja ne muut semmoiseen hommaan kuuluvat, laakeripinnat, venakoneen laitto.
Nyt on mittarissa 240tkm.
En tuota olisi tänäänkään muuten huomannut, mutta pysäsin postilaatikolle autolla.
Menen kohta tökkimään meisselillä kunhan kone hieman jäähtyy.
Käytin vielä surutta hyväkseni nykyteknologiaa ja otin videopätkän. Kun koneen laittaa käymään niin rapina on melkoinen sekamelska, mutta vakiintuu tuoksi hyvin pian.
Sormella koitan näyttää kohtaa josta ääni mukamas on kuuluvinaan.
http://youtu.be/9M6OeeZ0lgs
Onhan tuo noin pelti auki sellainen rapina, ettei tolla kyllä ajaa uskalla, ennenkuin selviää edes mikä on syypäänä. Vaikka olen todennäköisesti pari päivää noin jo ajanut.
Viimeksi muokannut Tomsson, Ti Kesä 04, 2013 14:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. Mikäs se siellä?
Onko autossasi ilmastointi?
Itsellä juuri samankaltaista ääntä piti ilmastoinnin (hihnapyörän)laakeri. Väliaikaisena korjauksena itselläni toimii ilmastoimattoman lyhyempi moniurahihna.
Toki vesipumppukin on noilla kohdin, joten saattaa olla sekin.
Itsellä juuri samankaltaista ääntä piti ilmastoinnin (hihnapyörän)laakeri. Väliaikaisena korjauksena itselläni toimii ilmastoimattoman lyhyempi moniurahihna.
Toki vesipumppukin on noilla kohdin, joten saattaa olla sekin.
Saab 9-5 Aero -01
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. Mikäs se siellä?
Olinkin ihan unohtanut ilmastointikompuran tyyppivian!Circus kirjoitti:Onko autossasi ilmastointi?
Itsellä juuri samankaltaista ääntä piti ilmastoinnin (hihnapyörän)laakeri. Väliaikaisena korjauksena itselläni toimii ilmastoimattoman lyhyempi moniurahihna.
Toki vesipumppukin on noilla kohdin, joten saattaa olla sekin.
Onhan ilmastointi, manuaali tosin vain ja toimiva.
Pitääkin huomenna hieman purkaa tuota krääsää pois edestä, että pääsee remmin ottamaan löysään ja heiluttelemaan siimapyöriä.
Hyvä tieto tuo että ilmastoimattoman remmillä saa luotettavan ensiavun, jos vika siellä on.
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. Mikäs se siellä?
Omassa 9-3:ssa samasta paikkaa kuuluu täysin samanmoista ääntä.
Eilen ilmastointi lakkasi toimimasta, kun magneettikytkimen käämit kärvähti ja tuli palaneen käry sisätiloihin.
Ilmeisesti kompuran hihnan rulla ottanut samalla vähän kipeää.
Huomenna pajalle katsomaan, josko se lyhyempi hihna auttaisi ensihätään, kunnes saadaan autoliikkeen kanssa neuvoteltua, miten uuden kompuran asennuksesta koituvat kulut jaetaan.
Saab huolto antoi jo arviota eli uusi kompura hilkkeineen 480e + 3-4h työt eli n. 700-800e.
Eilen ilmastointi lakkasi toimimasta, kun magneettikytkimen käämit kärvähti ja tuli palaneen käry sisätiloihin.
Ilmeisesti kompuran hihnan rulla ottanut samalla vähän kipeää.
Huomenna pajalle katsomaan, josko se lyhyempi hihna auttaisi ensihätään, kunnes saadaan autoliikkeen kanssa neuvoteltua, miten uuden kompuran asennuksesta koituvat kulut jaetaan.
Saab huolto antoi jo arviota eli uusi kompura hilkkeineen 480e + 3-4h työt eli n. 700-800e.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. Mikäs se siellä?
Mukava kuulla, että on olemassa todennäköinen syy Kun aamulla alan ensitöikseni raapimaan muoveja irti.
Katselin jo että, Motonetissä löytyy lyhyttä ja pitkää remmiä, eli tämä lyhyt on varmaan se joka sinne on kätevä laittaa kompuran kohtalon jäädessä mietintämyssyyn ainakin hetkeksi. Pääasia että auton saa ajokuntoon.
Siellä taitaa olla nyt tällainen remmitys?
ja tämän näköinen olisi ilman kompuraa mukana, samalla jättäen tuon yhden kiristimen pois?
Katselin jo että, Motonetissä löytyy lyhyttä ja pitkää remmiä, eli tämä lyhyt on varmaan se joka sinne on kätevä laittaa kompuran kohtalon jäädessä mietintämyssyyn ainakin hetkeksi. Pääasia että auton saa ajokuntoon.
Siellä taitaa olla nyt tällainen remmitys?
ja tämän näköinen olisi ilman kompuraa mukana, samalla jättäen tuon yhden kiristimen pois?
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. Mikäs se siellä?
Itselläni ainakin oli pitkä remmi siten, että ylhäältä meni suoraan ilman tuota mutkaa tuossa keskellä liekköhän 9-3 ja 9-5 eroja?
Ilman kompuraa remmi tulee juurikin noin, kuten alemmassa kuvassa on.
Hihnan vaihto itsellä ainakin onnistui yläkautta, kun otti vain ilmanputsarinkotelon pois paikoiltaan tosin homma saattaa helpottua, jos jaksaa nähdä vaivaa ja ottaa renkaan ja sisälokarin irti.
Ilman kompuraa remmi tulee juurikin noin, kuten alemmassa kuvassa on.
Hihnan vaihto itsellä ainakin onnistui yläkautta, kun otti vain ilmanputsarinkotelon pois paikoiltaan tosin homma saattaa helpottua, jos jaksaa nähdä vaivaa ja ottaa renkaan ja sisälokarin irti.
Saab 9-5 Aero -01
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. Mikäs se siellä?
Joop, vesipumppuhan se. Hihnapyörä heiluu kuin... rikkinäinen saabin vesipumppu.
Muut laakeroinnit ovat täysin ehdan tuntuisia. Myös kompura!
Nyt sitten opiskelen mitäs kaikkea sitä täytyykään tehdä, että pumpun saa nätisti näppeihin
edit1
Pientä takapakkia. Ei ole mitään niin matalaa astiaa että mahtuisi auton alle jo johon voisi laskea nesteet nopeasti isosta letkusta, enkä halua roiskia ainetta pitkin poikin. Joidenkin lankkujen päällä auton tietty olis voinu ennen operaatiota ajaa. Nyt siis tyhjennyspropusta litisemällä letkun kanssa ämpäreihin...
Noh, siinähän se pumppu on jo ihan huulilla, pultit löysätty ja odotellaan vaan, että vedet laskee ja letkut irti. Eiköhän ole tänään vielä nipussa
Ei mitään maailman erikoisin homma, mutta hyttyset pitää mielen ja liikkeet reippaina
edit2
Joo, pumpun pesä vaihdettu runkoon ja tiivistekoukulla sormen pää halkaistu, eli hyvä ottaa ehtoo. Huomenna uudella innolla kasaamaan.
Teen tähän pienen oppaan sitten kun homma on kunnossa.
Muut laakeroinnit ovat täysin ehdan tuntuisia. Myös kompura!
Nyt sitten opiskelen mitäs kaikkea sitä täytyykään tehdä, että pumpun saa nätisti näppeihin
edit1
Pientä takapakkia. Ei ole mitään niin matalaa astiaa että mahtuisi auton alle jo johon voisi laskea nesteet nopeasti isosta letkusta, enkä halua roiskia ainetta pitkin poikin. Joidenkin lankkujen päällä auton tietty olis voinu ennen operaatiota ajaa. Nyt siis tyhjennyspropusta litisemällä letkun kanssa ämpäreihin...
Noh, siinähän se pumppu on jo ihan huulilla, pultit löysätty ja odotellaan vaan, että vedet laskee ja letkut irti. Eiköhän ole tänään vielä nipussa
Ei mitään maailman erikoisin homma, mutta hyttyset pitää mielen ja liikkeet reippaina
edit2
Joo, pumpun pesä vaihdettu runkoon ja tiivistekoukulla sormen pää halkaistu, eli hyvä ottaa ehtoo. Huomenna uudella innolla kasaamaan.
Teen tähän pienen oppaan sitten kun homma on kunnossa.
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. No vesipumppuhan se siellä.
Pientä päivitystä omaan tilanteeseen :
Tänään napsahti sitten moniurahihna poikki. Onneksi huomasin heti, kun olin vielä parkkiruudussa, niin ei tullut ehkä isompia vaurioita.
Auto nyt pajalla odottamassa tuomiota, itse veikkaan tuota ilmastoinnin laakeria, varmaan vioittunut ja pisti hanttiin hihnalle ja ei sitten hihna kestänyt enää. Käskin laittamaan lyhyemmän hihnan, jotta autolla voisi nyt edes ajella, kun autoa tarvitaan jatkuvasti.
No katsotaan mitä tästä tulee.
Onpahan hyvät kelit olla jalkamiehenä.
Tänään napsahti sitten moniurahihna poikki. Onneksi huomasin heti, kun olin vielä parkkiruudussa, niin ei tullut ehkä isompia vaurioita.
Auto nyt pajalla odottamassa tuomiota, itse veikkaan tuota ilmastoinnin laakeria, varmaan vioittunut ja pisti hanttiin hihnalle ja ei sitten hihna kestänyt enää. Käskin laittamaan lyhyemmän hihnan, jotta autolla voisi nyt edes ajella, kun autoa tarvitaan jatkuvasti.
No katsotaan mitä tästä tulee.
Onpahan hyvät kelit olla jalkamiehenä.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. No vesipumppuhan se siellä.
Itsellä myös ilmastoinninlaakeri pistänyt sen verran vastaan, että samantien hihnan vaihdon jälkeen ohjaus muuttui kevyemmäksi sekä valojen "välkkyminen" kuormittaessa eli esimerkiksi ikkunoita laskiessa tai nostaessa valot liikahtivat alaspäin.
Tämäkin loppui hihnan vaihdon myötä ja valojen väri kirkastui kellertävästä valkoiseksi.
Ohjauksen jäykkyyttä en osannut kyseenalaistaa, vaikka yli vuoden jo autolla ajanut, kun en ole toista samanlaista kokeillut muutoin kuin talvella jolloin itsellänikin ohjaus oli huomattavasti kevyempi. Laakeri ilmeisesti saattaa hangata vastaan pidemmänkin aikaa ilman suurempaa meteliä, lieneeköhän tämä kovinkin yleistä?
Tämäkin loppui hihnan vaihdon myötä ja valojen väri kirkastui kellertävästä valkoiseksi.
Ohjauksen jäykkyyttä en osannut kyseenalaistaa, vaikka yli vuoden jo autolla ajanut, kun en ole toista samanlaista kokeillut muutoin kuin talvella jolloin itsellänikin ohjaus oli huomattavasti kevyempi. Laakeri ilmeisesti saattaa hangata vastaan pidemmänkin aikaa ilman suurempaa meteliä, lieneeköhän tämä kovinkin yleistä?
Saab 9-5 Aero -01
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. No vesipumppuhan se siellä.
Vähän mutuiluahan tämä on, mutta luultavasti ilmastoinnin kompressorin hihnapyöränlaakeri ensin alkaa ääntää, muuttuu vähitellen raskaammaksi pyöriä ja lopulta kuluu niin paljon että muuttuu väljäksi. Sitten otetaan savut magneettikytkimestä ja tästä pisteestä ei ole enää pitkä matka täystuhoon...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. No vesipumppuhan se siellä.
Eilen tuli purettua kolkista ilmastoinnin kompura pois, oli tosiaan heiluva hihnapyörä, heilui enemmin senttejä kuin millejä, Garret oli tuossa autossa myös tiensä päässä, oli siivet käyneet jo pesän reunassa kiinni ja välystä oli liikaa, vaikka sinällään tuo kyllä vielä toimi ahtimena.
Pitää kai purkukolkista ottaa ahdin irti ja katsoa onko se rhjä, vai pitääkö sitä ihan mennä kaupasta ostamaan uutta.
Kytkinremppa siis vähän paisui, kun ahdinkin menee samalla vaihtoon, uusi ilmastoinnin kompura oli jo valmiiksi takakontissa odottamassa inspiraatiota.
Pitää kai purkukolkista ottaa ahdin irti ja katsoa onko se rhjä, vai pitääkö sitä ihan mennä kaupasta ostamaan uutta.
Kytkinremppa siis vähän paisui, kun ahdinkin menee samalla vaihtoon, uusi ilmastoinnin kompura oli jo valmiiksi takakontissa odottamassa inspiraatiota.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. No vesipumppuhan se siellä.
Update :defu kirjoitti:Pientä päivitystä omaan tilanteeseen :
Tänään napsahti sitten moniurahihna poikki. Onneksi huomasin heti, kun olin vielä parkkiruudussa, niin ei tullut ehkä isompia vaurioita.
Auto nyt pajalla odottamassa tuomiota, itse veikkaan tuota ilmastoinnin laakeria, varmaan vioittunut ja pisti hanttiin hihnalle ja ei sitten hihna kestänyt enää. Käskin laittamaan lyhyemmän hihnan, jotta autolla voisi nyt edes ajella, kun autoa tarvitaan jatkuvasti.
No katsotaan mitä tästä tulee.
Onpahan hyvät kelit olla jalkamiehenä.
Sain auton takaisin huollosta. Lyhyt hihna laitettu paikalle ja kovasti on hiljaisempi kuin aikaisemmin. Alusta alkaen siis tuo ilmastoinnin kompuran laakeri kaiketi ääntänyt.
No seuraava taistelu onkin sitten autoliikkeen kanssa, miten hommassa edetään.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. Mikäs se siellä?
Hoplaa. Miksi uusia koko kompura ja täytellä uudet aineet järjestelmään, jos kumminkin kompura on lähtökohtaisesti ehjä?defu kirjoitti:
Huomenna pajalle katsomaan, josko se lyhyempi hihna auttaisi ensihätään, kunnes saadaan autoliikkeen kanssa neuvoteltua, miten uuden kompuran asennuksesta koituvat kulut jaetaan.
Saab huolto antoi jo arviota eli uusi kompura hilkkeineen 480e + 3-4h työt eli n. 700-800e.
Tuon vaihtaa tunnissa kompuran ollessa paikalaan irroittamalla apparin puolen pohjamuoveja.
http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... rco-clutch
korjaus siis luokkaa 160e+ pk+ tunnin työ (Olettaen että ei ole ihan peukalo keskellä kämmentä..)
Tarttee lähinnä sopivan ulosvetäjän + sopivat levittävät lukkorengaspihdit.
.. niin ja se sulake numero 5 (15A) konehuoneen sulakerasiaan, joka on kärvähtänyt, kun käämit on sulanut magneetikytkimessä yhteen.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. No vesipumppuhan se siellä.
Jepulis. Päivällä tuli laite nippuun vaikka aamulla meinasi hihat palaa sen pumpun alle tulevan banjolinjan kanssa. Hitto, että voi olla hankalassa paikassa. Pienikin kanitus banjossa niin ei millään pulttia kierteelle. Ei kun pumppu pois ja banjon hienosäätöä, toistuvia kertoja, kunnes ihmeen kaupalla kaappasi kiinni kierteeseen ja loppu olikin aika perus laskettelua. Sain kaikki irroitetut osatkin sopimaan takaisin!!
Teen tästä ketjusta tosiaan pienen remppaoppaan. Otin muutamia kuviakin.
Huomenna ehkä, tälle päivää on saabmismia ihan tarpeeksi
Teen tästä ketjusta tosiaan pienen remppaoppaan. Otin muutamia kuviakin.
Huomenna ehkä, tälle päivää on saabmismia ihan tarpeeksi
Re: Remmin nurkilla kilisee kolisee. Mikäs se siellä?
Kompuran kunnosta ei ole itsellä sen parempaa tietoa, kuin mitä korjaamo siitä on sanonut. Tietenkin ne yrittävät myydä kokonaan uutta kompuraa, kun maksaa enemmän.Hook kirjoitti:Hoplaa. Miksi uusia koko kompura ja täytellä uudet aineet järjestelmään, jos kumminkin kompura on lähtökohtaisesti ehjä?defu kirjoitti:
Huomenna pajalle katsomaan, josko se lyhyempi hihna auttaisi ensihätään, kunnes saadaan autoliikkeen kanssa neuvoteltua, miten uuden kompuran asennuksesta koituvat kulut jaetaan.
Saab huolto antoi jo arviota eli uusi kompura hilkkeineen 480e + 3-4h työt eli n. 700-800e.
Tuon vaihtaa tunnissa kompuran ollessa paikalaan irroittamalla apparin puolen pohjamuoveja.
http://www.saab-tuners.com/en/the-shop/ ... rco-clutch
korjaus siis luokkaa 160e+ pk+ tunnin työ (Olettaen että ei ole ihan peukalo keskellä kämmentä..)
Tarttee lähinnä sopivan ulosvetäjän + sopivat levittävät lukkorengaspihdit.
.. niin ja se sulake numero 5 (15A) konehuoneen sulakerasiaan, joka on kärvähtänyt, kun käämit on sulanut magneetikytkimessä yhteen.
Joka tapauksessa ei itseltä tuon vaihtaminen ainakaan tossa kerrostalon pihassa onnistu, mutta olisihan tuo halvempi vaihtoehto kuin koko kompurasetin uusiminen, vaikka sen pajalla tekisikin.
Huomenna tosiaan soittelen sinne autoliikkeeseen ja katsotaan mitä ne sanovat tästä vaihtoehdosta. Kompurassa itsessään voi olla elinkaarta jäljellä vielä vaikka kuinka paljon.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85