Kysyin aktiivisuuksissani hintoja: halvin oli 140e eteen per laakeri, ja merkkiliikkeessä 450e eteen per laakeri. Tämä on sitä rahamiesten hommaa, jos aina vaihtelee. Itsekin kokeilin tuossa vähän parannella alkuperäishyvillä osilla omaa 9-3 Sport Turboa, niin hintaa tuli äkkiä 2000e, vaikka osat olivat noin tonnin euroa. Tässä hommassa opin, kyllä näihin saa palaamaan rahaa. Meillä tuli hurinat juuri renkaanvaihdon jälkeen. Mutta sanoisin myös, porukka voi täällä olla oikeassa, mene ja tiedä. Aika tämän näyttää.miikka555 kirjoitti:Eikös koko ketju lähtenyt kysymyksellä, mistä tuo voisi kuulua, renkaista vai jostain muualta? Ja vastauksia kysymykseen on tullut. Ei kai kukaan ole vastauksiin uskomaan käskenyt![]()
Mutta asiaan, itsellä hurisee kanssa. Sama homma, kesäpyörät alle ja hurina alkoi. Renkaat on kuluneet todella epätasaisesti ja muutenkin aika vaihtokunnossa, joten itse epäillyt omassa noita renkaita melun lähteeksi. Tod.näk. nuo laakeritkin pitää tarkastaa jossain kohtaa, niin saa varmuuden. Pitää vaan ensin päästä näistä muista ongelmista eroon
Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Pelle Peloton idea.Jeesusteippiä renkaitten ympärille ja sitten pikakokeilu, muuttuiko mikään. Mites jos teippaat pikkunauhurin pyörännapaan yksi kerrallaan ,ajelet testilenkin,ja kuuntelet mikä on äänekkäin...
nimim. myös ääniä kuuleva..

9-3 / -06 sc tids 1.9 a6 270tkm
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Menee varmaan 5 minsaa kun tunkkaa nokan ilmaa ja pyörittelee eturenkaita. Kannattaa melkein kokeilla.
#3272
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Se on kokeiltu ja ei löytynyt mitään. Rengasta tosin ei irroitettu.Pola kirjoitti:Menee varmaan 5 minsaa kun tunkkaa nokan ilmaa ja pyörittelee eturenkaita. Kannattaa melkein kokeilla.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Näin 10 vuotta foorumilla olleena voin todeta saabisteista ja varmasti muistakin vastaavien foorumien keskustelijoista, että on ääliöitä ja sitten järkeviä ja joku siltä väliltä.juha59 kirjoitti:Pelle Peloton idea.Jeesusteippiä renkaitten ympärille ja sitten pikakokeilu, muuttuiko mikään. Mites jos teippaat pikkunauhurin pyörännapaan yksi kerrallaan ,ajelet testilenkin,ja kuuntelet mikä on äänekkäin...nimim. myös ääniä kuuleva..
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Mitä maksaa se 2-3h aikaasi, joka kyseisen auton testaamiseen eri renkailla kuluu, niinkuin heti alkuun ehdotin, jos vasta sen jälkeen uskot että muiden kokemukset erilaisista vioista ovat totta? Jos ääni tulee renkaista (mikä on hyvin mahdollista, minun nähdäkseni jopa todennäköistä), tuo testi poissulkee laakerivian hyvin helpolla ja jatkossa voi ajaa huoletta tietäen, että vaikka on vähän ärsyttävä, se katoaa seuraavan rengassarjan myötä, kunhan ei osta samanlaista sarjaa.juhokare kirjoitti:Tehdäänpä näin. Uskon teitä herrat sen jälkeen kun olette maksaneet osat ja työt, joita minun pitää tuohon autooni teettää. Sen jälkeen uskon vuolaasti ja myös hankimme halvimmat laatuosat ja laatutyöt. Kävisikö näin? Saahan sieltä päästä ehdotella vaikka mitä.
Toisaalta, jos ääni ei katoa renkaita vaihtamalla, voi miettiä että haluaako vian pahenevan ennestään vai ettisikö sen sittenkin, vaikka siihen rahaa menisikin...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Tulee kyllä jo mieleen, että kannattaako edes kysyä, jos ei vastaukset miellytä?
Ehdotuksia ja kokemuksia mahdollisista vikapaikoista jo useita. Sekä tapoja, joilla testata, vaihtamatta yhtään osaa. Mutta ei kelpaa, "tulkaa vaihtamaan mulle uudet osat, niin katsotaan kuka oli oikeassa...". :)
-Sami
Ehdotuksia ja kokemuksia mahdollisista vikapaikoista jo useita. Sekä tapoja, joilla testata, vaihtamatta yhtään osaa. Mutta ei kelpaa, "tulkaa vaihtamaan mulle uudet osat, niin katsotaan kuka oli oikeassa...". :)
-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Joo, totta on tuokin tavallaan. Toin lopulta tässä kohdassa mielipiteeni tästä ilmapiiristä tällä foorumilla.
Itselläni on oikeasti hirveä kiire, teen karjarakennuslaajennusta, joka on pinta-alaltaan suuri, niin ei ole oikein aikaa ylimääräisiin.
Ratkaisut ovat omalla tavallaan hyvät, joilla selvitettäisiin, onko laakeri mennyt. Tämä talvirenkaiden allelaitto olisi yksi vaihtoehto, mutta minulla ei ole aikaa. Ja toisekseen, vanhaisäntä kertoi mielipiteensä koko hommasta (tässä laakeriasiassa), että jonnin joutavaa ajan ja etenkin rahan tuhlausta, koska hänen mukaansa ne eivät ole menneet. Kuten kerroin, osa voi maksaa min. 140e tai max. 450e ja minun se pitäisi repäistä, vaan ei repeä ainakaan vielä pussin pohjalta. Pahoittelut huonosta kirjoittelusta, jota tuntuu koko foorumi olevan täynnä (ei siis kaikki minulta).
Itselläni on oikeasti hirveä kiire, teen karjarakennuslaajennusta, joka on pinta-alaltaan suuri, niin ei ole oikein aikaa ylimääräisiin.
Ratkaisut ovat omalla tavallaan hyvät, joilla selvitettäisiin, onko laakeri mennyt. Tämä talvirenkaiden allelaitto olisi yksi vaihtoehto, mutta minulla ei ole aikaa. Ja toisekseen, vanhaisäntä kertoi mielipiteensä koko hommasta (tässä laakeriasiassa), että jonnin joutavaa ajan ja etenkin rahan tuhlausta, koska hänen mukaansa ne eivät ole menneet. Kuten kerroin, osa voi maksaa min. 140e tai max. 450e ja minun se pitäisi repäistä, vaan ei repeä ainakaan vielä pussin pohjalta. Pahoittelut huonosta kirjoittelusta, jota tuntuu koko foorumi olevan täynnä (ei siis kaikki minulta).
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Jos jossain lähistöllä on vasta vedettyä asfalttia, niin siinä kyllä huomaa eron kun ajaa uudelta taas vanhalle pinnalle.
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Ei ollut rahaa ja eikä aikaa tänä kesänä hirveästi arvatessa, että voi tulla iso remppa. Ja sitä tulikin: laakeri oli mennyt vasenetusesta (joo, oikeassa olitte, täällä siis porukka tietää enemmän kuin 'vanha kansa'), jakopää meni totaalliseen korjaukseen ja siellä oli myös sitä 'Oulun tautia' eli jakopään kulmapyörät olivat kuluneet, ajovalot vaihtoon (xenonit) ja työ päälle. Menee varmasti joku satanen huoltoon.
Onko tietoa tästä Ouluun kohdistuvasta ongelmasta tällä foorumilla? Mihin se oikein perustuu, onko mitään tietoa? Kuulemma VTT tutkii Oulussa nyt asiaa ja asia ei ole vielä ratkennut.
Onko tietoa tästä Ouluun kohdistuvasta ongelmasta tällä foorumilla? Mihin se oikein perustuu, onko mitään tietoa? Kuulemma VTT tutkii Oulussa nyt asiaa ja asia ei ole vielä ratkennut.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Kiitokset asiantuntevalle ja asiakasystävälliselle huoltamoyrittäjälle, joka löysi viat ja osaa tehdä myös jotain niille! Kunhan saisi maksettua vain pois korjauskulut. 

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Oliko vastaukseni niin tyhjentävä, ettei kukaan osaa vastata?
Olihan siellä kysymys tästä Oulun taudista, tietääkö kukaan sen syitä?

#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
"ouluntauti" on faktaa mutta 100% varmaa syytä sille ei ole vielä löytynyt. Asfaltissa voi olla jotakin mutta faktana sitä ei voi kertoa...
VAGgineisiin vaihdetaan käytännössä joka kerta rattaat jakopäähän kun remmikin. Taksi-transportereihin vaihdetaan joissa on remmi jakopäässä vaihdetaan tehtaan piiikkiin remmi ja rattaat 60tkm välein vaikka vaihtoväli muualla maassa on 240tkm
Minähän kerroin jo ajat sitten kuinka testata laakerivikaa, uudet xenonpolttimot ei maksa juuri mitään. Kiinalaiset D2S:t 39€/kpl ja osram/philips 58€. D1S:t on muutaman euron kalliimmat. Vaihto ei ole rakettitiedettä
Jakopään hilujen hinta tietysti tympäisee jos ennneaikojaan pitää vaihtaa.
VAGgineisiin vaihdetaan käytännössä joka kerta rattaat jakopäähän kun remmikin. Taksi-transportereihin vaihdetaan joissa on remmi jakopäässä vaihdetaan tehtaan piiikkiin remmi ja rattaat 60tkm välein vaikka vaihtoväli muualla maassa on 240tkm

Minähän kerroin jo ajat sitten kuinka testata laakerivikaa, uudet xenonpolttimot ei maksa juuri mitään. Kiinalaiset D2S:t 39€/kpl ja osram/philips 58€. D1S:t on muutaman euron kalliimmat. Vaihto ei ole rakettitiedettä

9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Re: Saab 9-3SS 2008 - rengashurina
Moro Mikko!
Olisiko Oulun tautiin myös yksi mahdollinen syy jokin tehtaan päästö??
Huoltomoasentajani kertoi, että tämä Saabin kesto korjauksen jälkeen lienee siellä 100 000km. Voisi pitää paikkansa, eli nyt saanee ajaa rauhassa. Autoa ei ole vielä haettu. Olisihan siihen testaukseen ollut useampaa eri vaihtoehtoa, mutta minulla ei ole ollut aikaa ollenkaan sellaiseen. Asentajani on entinen ja nykyinen VW-kaveri, niin hän tietää aika hyvin niistä autoista ja kertoikin aika paljon tai jonkin verran, miten niitä on ilmennyt remmikoneissa.
D1S:t ilmeisesti tulee tuohon autoon ja Philips. Osramin olisivat maksaneet 145€ per kpl ja Philipsit tulevat maksamaan noin 75€ per kipale. Voi olla, että siinä on ylihintaa, mutta tuolla hinnalla ne lähtivät.

Huoltomoasentajani kertoi, että tämä Saabin kesto korjauksen jälkeen lienee siellä 100 000km. Voisi pitää paikkansa, eli nyt saanee ajaa rauhassa. Autoa ei ole vielä haettu. Olisihan siihen testaukseen ollut useampaa eri vaihtoehtoa, mutta minulla ei ole ollut aikaa ollenkaan sellaiseen. Asentajani on entinen ja nykyinen VW-kaveri, niin hän tietää aika hyvin niistä autoista ja kertoikin aika paljon tai jonkin verran, miten niitä on ilmennyt remmikoneissa.

D1S:t ilmeisesti tulee tuohon autoon ja Philips. Osramin olisivat maksaneet 145€ per kpl ja Philipsit tulevat maksamaan noin 75€ per kipale. Voi olla, että siinä on ylihintaa, mutta tuolla hinnalla ne lähtivät.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003