Minusta tuli saabisti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Onko näissä uudemmissa sähköcruiseissa ollut vastaavia boksiongelmia kuin vanhemmissa, analogisen ohjausboksin juotokset ja digitaalisen korruptoituvat kontrollerit?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
AnttiT
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 16:32

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja AnttiT »

Minusta myös tulee saabisti, autoja ollut n.20kpl ja nyt ensimmäinen suappi. Nää on näitä Sulo Vilenin juttuja (halvalla kun sain) 92 9000 2.3 keksintö, airbag valo palaa, cruise ja ilmastointi ei pelaa. Näitä tutkiessa menee illat rattoisasti. Voiko tähän vuosimalliin vaihtaa bägittömän ratin jos tuo srs valo ei suostu sammumaan??
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1223
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kaikkiin tonttuihin voi vaihtaa bägittömän ratin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

SRS valoon, Laita ostetaab palstalle "ISAT SRS nollaus", foorumilaisilla testeri. Saatta olla että valo syttynyt alhaisen akkujännitteen takia. Viatkin yleensä hapettumaa tai katkos rattispiraalissa. Helpohkoja korjata itse.

Ilmastointiin, kokeile painaa ruuvarilla tjs kompressorin vierellä olevan täytäventtiilin neulaa, jos suhahtaa niin järjestelmässä vain liian alhainen paine. Korjaantuu ilmastoinnin täytöllä.

Cruise, tarkista poljinkytkimet. Juota uudelleen ohjausboksin juotokset. Tarkista cruisen viiksen toiminta ja johtimien ehjyys.
AnttiT
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 16:32

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja AnttiT »

DIggItaLLr kirjoitti:
Ilmastointiin, kokeile painaa ruuvarilla tjs kompressorin vierellä olevan täytäventtiilin neulaa, jos suhahtaa niin järjestelmässä vain liian alhainen paine. Korjaantuu ilmastoinnin täytöllä.
.
Siis pitääkö sieltä tulla kylmäainetta pihalle kun venttiiliä painaa, painoin venttiiliä kompuran päällä sen mustan muovisen tulpan alta, ei sieltä mittään tullu...
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Juu, nimenomaan.
Eli järjestelmä on täysin tyhjä, viittaa siihen että jossakin on vuoto ja ainakin kuivain pitää vaihtaa.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja sarka »

Vuotokohdan hakemiseen on tullut käytettyä paineilmaa, jotkut sanovat ettei se ole terveellistä ilmastointijärjestelmälle, kun pääsee kosteutta viimeisinkiin perukoihin. Kylmälaitehuollossa puhaltavat typpeä ja heiluvat sondin kanssa tai katsovat väriaineella vuotokohdat.

Omalla kohdalla vuodot olleet yleensä lauhduttimessa flektin kiinnikkeen kohdalla eli melko keskellä.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
AnttiT
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 16:32

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja AnttiT »

Paljonko painetta järjestelmään arvaa laittaa jos tuota vuotoa ei muuten löydy niin on se paineilmalla kokeiltava.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja jus »

Et todennäköisesi saa normaalista paineilmakompurasta säätimen kanssa kikkailematta ulos enempää painetta kuin ehjän ilmastointijärjestelmän tulisi kestää. Vuotokohdan löytymiseen riittänee pari bar ja saippuavettä suihkupullosta epäilyksenalaisiin kohtiin
AnttiT
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 16:32

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja AnttiT »

Ilmastoinnin vika paikallistettu, lauhduttimen alaputki kokonaan irti kennosta, letkukaran mutterikin hävinnyt. Lauhduttimen irroitukseen ja hopealla juottamista tiedossa. Samalla tuli irroitetttua ilmstoinnin kompura ja säädettyä sen kytkin kohdalleen.
AnttiT
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 16:32

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja AnttiT »

Näillä näkymin lauhdutin pitää irroittaa jotta liitokset voi korjata kunnolla, mitä kaikkea pitää purkaa pois edestä jotta lauhdutin mahtuu tulemaan pois paikaltaan??

Täytyy sanoa että monta eri automerkkiä omistaneena ja moneen eri foorumiin kuuluneena merkkien tiimoilta täällä on saanut parhaiten apua ja ilman turhaa kettuilua. Hyvää juhannusta kaikille!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja jus »

Lauhdutin mahtuu tulemaan alakautta pois oikeastaan purkamatta mitään muuta kuin alakatemuovin keskipalan. Etusäleikkö pitää irrottaa, jotta saa avattua lauhduttimen yläletkuliitoksen. Siihen se koko homma ehkä tökkääkin, liitosmutteri vie mukanaan kierteet kennon nipasta ym. Ehkä edellinen korjaaja luovuttikin siinä vaiheessa, alaletku rikottu irrottaessa, yläletku jumissa.

Lukkopellin irrottamalla saa lisää tilaa sinne yläliitoksen suunnalle, jos vaikka mutterin kylkiä vastakkain vasaroimalla kierreliitos lähtisi aukeamaan ehjänä. Tulee se kennokin siinä vaiheessa pois yläkauttakin, jos lukkopelti on irti. Alakulmien kiinnitykset cooleriin on joka tapauksessa avattava alakautta.
AnttiT
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ma Kesä 17, 2013 16:32

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja AnttiT »

Lauhdutin lähti nätisti irti kun irroitti syylärin ja siirti sitä hieman taaksepäin sitten yläkautta nostaa lauhduttimen pois, ei paha homma. Yläletkun irroitin kompuran päästä joten sitä ei ole irroitettu ollenkaan lauhduttimesta, koko ilmastoinnin vika on muutenkin siinä alaletkussa josta oli hävinnyt letkukarankiristysmutteri, letku roikkui irtaallaan ja jengat pskana lauhduttimesta. Tein työpaikalla virityksen letkuun, vanha kara irti, siihen puristin uuden hydrauliikkaliittimen letkukaran ja huomenna hopealla juottaen se kiinni lauhduttimeen. Voin kertoa että se alkuperäinen letkukara joka on alumiinia ei kestä juottamista ainakaan hopealangalla, alumiini sulaa ennenkuin itse hopea.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Minusta tuli saabisti

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

AnttiT kirjoitti:.../
Täytyy sanoa että monta eri automerkkiä omistaneena ja moneen eri foorumiin kuuluneena merkkien tiimoilta täällä on saanut parhaiten apua ja ilman turhaa kettuilua. Hyvää juhannusta kaikille!
Hauska kuulla :)
Kettuilun määrä on täällä suorassa korrelaatiossa omaan tehdyn työn määrään.
"Voisko joku kinkittaa ohjeet XXX-asiaan" -> vitut! KVG
"Tutkialin asiaa N, mutta en ymmärtänyt miksi se liittyy C:hen" -> Neuvoja ja linkkejä :)


Hyvää jussia, toivottavasti saat kylmästöinnin kuntoon.
Vastaa Viestiin