Saab Suomesta, 900c-89

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kylläpäs on sitkeässä tämä ajovalonpesureiden lannistaminen. Kuinkas tuo vedentulo saadaan lopetettua ? T-muotoinen takaiskuventtiili vaihtoon ja yksinkertaisemmaksi ? Vai. Riittääkö, jos ottaa letkun irti ja laittaa purukumia t-haaraan ?

Miten olette toimineet ? Mä olen kyllä sitä mieltä, että tuulilasin-ja ajovalonpesureitten järjestelmät pitäisi olla erikseen, no, näin ei v. 1989 ainakaan ollut.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Ajovalojen pesureiden pikkuletkut solmuun. T-haarat/takaiskut hyvää olla kunnossa tuulilasinpesuria varten kuitenkin.

Luin ketjua lisää, haluatkin tehdä kunnolla hommat :) jos et ajonvalonpesureita halua, pura pikkuletkujen haarat pois ja tee pesujärjestelmästä yksinkertaistettu, mutta takaiskuilla varustettu. Suosittelen kyllä ajovalonpesureita uusilla sulilla, hyvä systeemi tomivana etenkin syksyllä ja talvella. Painepesureista ei ole mihinkään.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Sen verran satunnaista ja vähäistä ajoa on ja tulee olemaan, että pesureille ei ole tarvetta. Toisaalta, tuolla ne osat ovat laatikossa, jos seuraava omistaja haluaa pesurit käyttöön. Eli kyllä ne solmut ovat ihan ok ! Kikkailen jonkinlaisen patentin.

Tänään vähän sää häiritsi, eli vettä tuli aamupäivällä, mutta jotain pientä sain tehtyä. Kurkin pohjaa täsmävalon kanssa ja havaitsin neljä euron kolikon kokoista laiskaa paikkaa, jotka rälläköin puhtaiksi ja maalasin, huomenna kiveniskua päälle. Sen verran keulaa kohti on tietyissä kohdin kyllä sanomista, että ensi viikolla täytyy ajaa auto naapurin nosturille ja paikkailla suojausta. Huomenna pari kohtaa omaan väriin ja sitten otan pienen aikalisän, saatan noita pikkurupia paikkailla viimeisen lomaviikon aikana, mutta ajellaan nyt vähän välillä. Akku on taas kiinni ja auto valmiina ajoon.

Jos vielä sen pesun ja jonkinlaisen vahauksen saisi aikaan, niin ollaan auton kanssa valmiita takaisin työelämään reilun viikon päästä...
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Tämä päivä on mennyt enempi soutuveneen pesussa, että päästään poikien kanssa kuntoilemaan oikein urakalla...

Mutta, se tuli tehtyä mitä pitikin, nyt pikku paussi. Katselin, että 5 kpl on pieniä rupia maalipinnassa, jotka paikkailen lähiaikona, pohjalevy käydään niinikään läpi kunhan jaksetaan.

Mukava se oli välillä hopalla ajellakin, sitä vartenhan se on alkujaan tehty, ei sitä varten, että seisoo paikoillaan ja koko ajan joku ropeloi. No, akku oli muutaman päivän kellarissa ja viikon verran samoilla sijoilla olon jälkeen vaati normaalia pitemmän startin, mutta kaupunkireissu meni mukavasti. Kuuma oli, niin autolla kuin matkustajilla.

Tässä Saab tyynesti odottaa isäntää marketista, kovin paljon väkeä ei ollut liikkeellä, liekkö tankkaus onnistunut vai epäonnistunut...
Kuva

Kiinnitin mennessä huomiota moottorin lämpömittariin, joka oli auton lämmettyä selvästi puolen välin yli pörhöllään ja nousi kaupungissa pörrätessämme 4/5 asteikosta, eli aika ylös. Ei toki hätyytellyt vielä punaista. Perille päästyämme avasin konepellin ja tarkkailin tilannetta hetken. Ei vuotoja, ei kuplintaa, ei mitään muutakaan outoa. Flekti löi päälle heti kun sammutin, puhisi pari minuuttia ja vaikeni sitten, eikä käynnistynyt uudelleen. Ihan kuten pitääkin. Paisuntasäiliö oli lähes piripinnassa, mutta varaa oli vielä jonnin verran.

Takaisin tullessamme lämpömittari nousi vain hieman yli puolenvälin jääden selvästi alemmas kuin mennessä. Pysäköityäni flekti teki samat temput kuin toisessa päässä. Aikaisempien huomioiden valossa lähden siitä, että moottorin lämpömittari on hieman epäjohdonmukainen toiminnoissaan, muutaman kerran aikaisemminkin olen ihmetellyt samankaltaisten olosuhteiden vallitessa tehtyä meno-ja paluumatkaa, jolloin mittarin näyttämä on ollut selvästi erilainen. Ei taida siis kansi olla menossa ihan vielä. No, tämä "mittari näyttää suht mitä sattuu" on tuttua monista aikaisemmista, ei siinä mitään. Edellinen kaasari-vekotin joutui kansiremppaan seuraavalla omistajalla, sillä oli tapana nostaa moottorin lämpöjä sitä mukaa kun vauhti kasvoi.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 3019
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja ristos »

Kyllä näyttä hienolta tuo valkoinen sedan. Siinä kun ei ole turhia hilavitkuttimia, niin Se todellakin näyttää tyylikkäältä.

Jos tuolla ei ole viimeaikoina paljon ajettu, niin milloin lie termaria tarkasteltu? Sekin osaa tehdä vaikutuksen tuolle lämpömittarille. Usein nämä helpoimmat hommat jää katselematta?

Itselläni on huomenna uuden "leikkikalun" haku! :D Tuossa tuo on jo esillä avataressa. Mukavia harrastuksia odottaa.
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 709
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Yksinkertainen on kaunista, niinhän ne sanoo.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^^ Tuolta ketjun alkupäästä selviää, että termostaatti vaihdettiin silloin, kun auton hankin, koska silloin ei lämmennyt. No, nyt lämpiää. En tosiaan ole huolissani, mittari näyttää olevan enempi "suuntaa antava" ja toimii sillloin tällöin kuten pitää ja silloin tällöin vähän sinnepäin. Termostaatin vaihdon jälkeen vilkuilin mittaria vähän tarkemmin ja silloin kun näytti oikein, homma meni kuten oppikirjassa. Lämpiää ensin siten, että mittari nousee hieman yli puolenvälin, kun termostaatti aukeaa, näkee, kun mittari tippuu jonkin verran alle puolenvälin, nousten sitten kohta aivan karvan alle puolenvälin, jossa pysyy. Näin kesäkuumalla oikea paikka näyttäisi olevan hieman kohollaan puolesta välistä.

Pidetään silmällä, jonkin verran on tarkoitus nyt autolla enemmän ajella, ellei sitten juutu taas naapurin nosturille, kun pääsee pohjaa kurkkimaan oikein kunnolla :D
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Tuliko tarviketermostaatti vai alkuperäinen?

Jos tarvike niin suosittelen vaihtamaan alkuperäiseen Saabin tiskiltä saatavaan, jos niitä vielä saa (GM-pussissa oli viimeksi). Ainakin monet ovat sanoneet että tarvikkeet eivät pelaa oikein, vissiin ainakin lämpöviisaria roikottavat alle puolen välin.

Toimivan jäähdytysjärjestelmän ei tule käydä normaali ajossa noin lämpimänä mitä mainitsit. Jossain on vikaa vaikkei keittänytkään, vielä. Toki tosi kuumalla kaupunkiajossa varmasti kuumenee, mutta ainakaan kylmänä ei pitäisi käydä eikä lämpötilan humpata suuremmin.
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Eiköhän sinne tarvike tullut. Äsken tultiin kotiin kaupunkireissulta, ajelin pikku ruuhkissa pitkin keskustaa kaupasta toiseen. Lämpömittarin neula nousi valoissa seistessä puolenvälin ja punaisen puoleenväliin, muttei siitä ylemmäs. Flekti käy aika tiiviisti kun auto seisoo paikoillaan, mutta niin kai sen kuuluukin. Maantieajosta kun kääntyy pihatielle (100m) ja alkaa veivata autoa omalle paikalleen, flekti käynnistyy ennen kuin auton ehtii sammuttaa. Maantiellä neula pysyttelee hiukan puolenvälin yläpuolella, ainakin tänään.

En enää oikein muista menneistä yksilöistä, mites teillä muilla, eikös tuo Saban flekti aika innokas pörisijä ole, kun kesäkuumalla ruuhkissa seistään tai maantieajosta parkkiin laskeudutaan.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Itsellä ainakin tykkää satkussa pöristä aika innokkaasti tuo flekti, kun kerran lähtee käyntiin tykkää se päristä noin 30sec-1min intervalleilla. Etenkin jos on kuumempi keli ja joutuu seisomaan paikallaan.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Valoissa seistessä pörisi enempi kuin oli pörisemättä. Jäähdytin tässä on kyllä alkuperäinen, eikä mitenkään mairittelevan näköinen, ehkä helpointa (ja viisainta) olisi tilata uusi ja lakata ihmettelemästä. Kun ei se nyt niin häävin kallis värkki edes ole. Kalliimmaksi tulee jos keittää.

Toisaalta, otan kommentteja vastaan tuosta flektin toiminnasta, oliko se tosiaan niin, että näillä keleillä kaupungissa Saab jäähdyttää itsensä pörisemällä jatkuvasti :D Sitten kai pitää huolestua toden teolla, jos alkaa huutaa maantielläkin.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
JJ-99
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ti Kesä 11, 2013 09:51
Paikkakunta: Lappeenranta / Joutseno

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja JJ-99 »

Itsellä uudehko syyläri ja vasta vaihdetut jäähdytysnesteet, lähtee käyntiin vain kaupunkiajossa. En muista onko kertaakaan maantiejon aikana/heti sen jälkeen pyörähtänyt.

Tuntuu kyllä että kaupungissa flekti jäädyttää aika pääsääntöisesti, etenkin helteillä.
#6513
Käyttis: Saab 900i 2,1 16v MY92 (Platana Grey Metallic)
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Kyllä flekti melko taajaan käy jos kuumana päivänä paikallaan seisoskelee tai pyrähtelee lyhyitä matkoja, eikä mikään ihme kun miettii sitä lämpömäärää mitä konepellin alta silloin löytyy. Parhaimmillaan olen lähtenyt kylmällä koneella, ajanut pienin pysähdyksin kymmenisen kilometriä, sammuttanut, ja reilun kolmen tunnin päästä yöllä koko auto on paksussa kasteessa - koko alaltaan kuivaa konepeltiä lukuunottamatta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 4051
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Kiitos poijaat, näinhän se taitaa olla ja järkeenkäypää on, tottakai. Pe-su joutuu tekemään kolme reissua Lahteen ja ainakin yhden suunnittelin ajavani Saabilla, siellähän sen sitten näkee, että miten lämmöt käyttäytyy motarivauhdeissa. Jos tullaan hinurilla kotiin, niin tarttee jotain tehdä. Se Hesan reissu silloin talvemmalla meni kyllä lämpöjen puolesta ihan normaalisti.

Kuumahan nyt on kun saunassa ja vanha Saab käyttäytyy tämänkin asian suhteen ihan eri tavalla kuin tuo pääasiallinen käyttökulkine Honda. Pitää laittaa päässä asetuksia uusiksi, valmiit speksit aina sen mukaan, millä autolla ajelee. Alkaa muuten kuvitella olemattomia.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
aero
-
Viestit: 9119
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab Suomesta, 900c-89

Viesti Kirjoittaja aero »

Kun se kone pysyy lämpösenä kolmenkympin pakkasella ajoviimassa ilman mitään keulapahveja, niin eihän ole mikään ihme että kolmenkympin helteillä paikalleen seisahtuessa tarttee puskee ilmaa läpi konetilasta avustettuna, ettei pääse lämmöt liian korkealle. Eihän se tietty huono idea ole tarkistaa että syyläri lämpiää koko pinta-alaltaan (=toimii täysin eikä ole mistään kohtaa tukossa) järkevän tuntuisesti, mutta flektin käymisaste ei minusta kuulosta huolestuttavalta.

Multa muuten aikoinaan i8:sta hajosi se flektin termari ja pari päivää käytin flektiä manuaalisesti - kaupunkiin ajaessa laitoin piuhan kiinni ja flekti lauloi niin pitkään että otin sen irti. Kesä kun oli, niin ei B201I silti liian kylmänä tuntunut käyvän. Eli tuommonen ~50% on-off -käyttöaste ei kuulosta lainkaan pahalta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin