Nykimistä pienellä kaasulla
Nykimistä pienellä kaasulla
Noniin, laitetaas oma ketju ku haulla ei löydy tuloksia... Eli SC 2006, 1.8t, autom., etanolikonvertoitu 09/2012 (by jcarlson), vaihdettu suuttimet ja ecu. Oireina nykiminen/heijaus kohtuullisella kaasulla n. kierrosalueella 2000-2400. Tuntuu erityisen paljon esim. liikennevaloista lähdettäessä, mutta myös maantiellä loivassa ylämäessä. Samat oireet sekä bensalla että etanolilla. Täyskaasulla ei mitään ongelmia, aivan pintakaasulla menee myös kivasti. Täällä ollut asiasta juttuakin: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=129238
Vika ei ollut kaasuläppäkotelossa, koska vaihdoin uuden, mutta tällä ei ollut vaikutusta lopulta. Suutinten juurissa ei tuntuisi olevan vuotojakaan, ainakaan reilu bräkleenin suihkuttelu tuonne juuriin ei vaikuttanu tyhjäkäyntiin.
Ehdotuksia, mitä kannattaisi seuraavaksi tutkia / vaihtaa? Foorumin selailun perusteella ehkä jotain seuraavaa...
- MAP-anturin vaihto (ei ole tietoa paineista, mutta voisiko tuolla kierrosalueella ahdot vaihtua alipaineesta ylipaineeseen..?)
- kampiakselin asentoanturi
- bypass (täyskaasulla ei ongelmaa, joten voiko olla tämä kuitenkaan..?)
- kaasupolkimen asentoanturi/säätöpotikka
Vika ei ollut kaasuläppäkotelossa, koska vaihdoin uuden, mutta tällä ei ollut vaikutusta lopulta. Suutinten juurissa ei tuntuisi olevan vuotojakaan, ainakaan reilu bräkleenin suihkuttelu tuonne juuriin ei vaikuttanu tyhjäkäyntiin.
Ehdotuksia, mitä kannattaisi seuraavaksi tutkia / vaihtaa? Foorumin selailun perusteella ehkä jotain seuraavaa...
- MAP-anturin vaihto (ei ole tietoa paineista, mutta voisiko tuolla kierrosalueella ahdot vaihtua alipaineesta ylipaineeseen..?)
- kampiakselin asentoanturi
- bypass (täyskaasulla ei ongelmaa, joten voiko olla tämä kuitenkaan..?)
- kaasupolkimen asentoanturi/säätöpotikka
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
-
- "Ruisku"
- Viestit: 123
- Liittynyt: La Huhti 14, 2012 09:23
- Paikkakunta: Lahti
Re: Nykimistä pienellä kaasulla
9-3 Tids -08
-
- "Ruisku"
- Viestit: 134
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: Nykimistä pienellä kaasulla
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 92#p912492
kaasuläppäkotelossa melko varmasti vikaa.tuossa -06 mallissa on vielä tuo vanhempi kotelo malli.
kaasuläppäkotelossa melko varmasti vikaa.tuossa -06 mallissa on vielä tuo vanhempi kotelo malli.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: Nykimistä pienellä kaasulla
Kaasuläppäkotelosta se johtuu lähes varmasti.
Homma on varmaan niin, että kuten aiemmin jo todettu, uudempi ecu (2007>) aiheuttaa ilmiön vanhemman mallin läppäkotelon kanssa. Läppäkotelo pitäisi kokeilla vaihtaa myös uudemman malliseen (2007>).
Homma on varmaan niin, että kuten aiemmin jo todettu, uudempi ecu (2007>) aiheuttaa ilmiön vanhemman mallin läppäkotelon kanssa. Läppäkotelo pitäisi kokeilla vaihtaa myös uudemman malliseen (2007>).
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Nykimistä pienellä kaasulla
Jeps, joskus voi olla syy tai osasyy läppäkotelon tai pedaalipotikan kulumisessa. Olen tehnyt nykyään softaan hieman lisämuutoksia jotka saattaa ehkä auttaa tuohon vaivaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Ruisku"
- Viestit: 134
- Liittynyt: Su Touko 18, 2008 13:07
Re: Nykimistä pienellä kaasulla
petrisa kirjoitti:Kaasuläppäkotelosta se johtuu lähes varmasti.
Homma on varmaan niin, että kuten aiemmin jo todettu, uudempi ecu (2007>) aiheuttaa ilmiön vanhemman mallin läppäkotelon kanssa. Läppäkotelo pitäisi kokeilla vaihtaa myös uudemman malliseen (2007>).
itse ei ole vielä tullut hommattua uutta läppäkoteloa mutta polkimen vaihdoin uuteen,lieveni kummasti aaltoilu.mutta kuten tossa oma tekemässä videossa näkyy niin oli uus tai vanhan mallin ruiskunboksi kiinni niin aivan samaa tekee.
Insignia 2.0 Turbo sport OPC Line, Mokka 1.4T Cosmo & Vectra GTS
Ex Vectra GTS Biopower
Ex Vectra GTS Biopower
Re: Nykimistä pienellä kaasulla
Niin, hankin siis uuden läppäkotelon, joten ainakaan rikkinäisestä kotelosta ei voi olla kyse. Kotelo on siis pre-2007 -mallinen, koska ymmärsin, että 2007--> ei tähän sopisi... En jaksais uskoa, et kyse on pelkästä 2007 ecun ja softan sekä vanhemman läppäkotelon epäyhteensopivuudesta, koska menestyksekkäitä konversioita on ilmeisesti kuitenkin tehty iso liuta. Toi nykiminen on niin selvää ja tuntuu jokaisessa arkiajossa, et kai tää ois useampien ongelma jos ois vaan epäyhteensopivuudesta kyse.. Mutjoo, voisin kyl jossain vaiheessa lähetellä tuota ecua sinne Vaasan suuntaan päivitettäväks.
Signum 2.0T: tuon threadin olikin lukenu (moneen kertaan) ja sen pohjalta tuota pedaalipotikkaa jäinkin miettimään.
avaittinen: kiitos linkistä, tuohon en ollut törmännytkään. Ei tuo kaasuun vastaaminen mitään jäätävää mullakaan ole, joten tuota vois testailla tulppaamalla letkun väliaikaisesti.
Signum 2.0T: tuon threadin olikin lukenu (moneen kertaan) ja sen pohjalta tuota pedaalipotikkaa jäinkin miettimään.
avaittinen: kiitos linkistä, tuohon en ollut törmännytkään. Ei tuo kaasuun vastaaminen mitään jäätävää mullakaan ole, joten tuota vois testailla tulppaamalla letkun väliaikaisesti.
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Re: Nykimistä pienellä kaasulla
Käytännön eroa näyttäisi noissa vanhemmissa ja uudemmissa läppäkoteloissa olevan ainakin johtasarjan eli sähköliitännän osalta. Vanhempi on 8-napaisella ja uudempi 6-napaisella liitännällä.
Tuo ei ole suuri ongelma, koska vanhemmassa on johtosarjassa omat jännitteen syötöt (+5V ja GND) erikseen molemmille läpän asentoantureille ja uudemmassa on yhteinen. Johtosarjan liittimet ei tietenkään käy yksi yhteen, mutta hankkimalla tuon uudemman mallisen johtosarjan (tai liittimen) voi muutoksen vanhempaan tehdä helposti.
Mitään sähköistä muuta eroa noissa läppäkoteloissa ei tiettävästi ole. Itse läppäasentoanturit ja läppämoottori ovat käsittääkseni aivan samanlaiset. Eroa voi olla läppämoottorin alennusvaihteistossa (välityssuhteessa), jolla liikutellaan kaasuläppää. Se minun käsitykseni mukaan selittäisi tuota oskillointi-ilmiötä, joka syntyy tietyissä tilanteissa käytettäessä uutta ecua ja softaa vanhan läppäämoottorin kanssa.
Ainakin siltä se tuntuu, kun läppä muuttaa edestakaisin asentoaan yrittäessään saavuttaa haluttua momenttia/ilmamassaa.
Tuo ei ole suuri ongelma, koska vanhemmassa on johtosarjassa omat jännitteen syötöt (+5V ja GND) erikseen molemmille läpän asentoantureille ja uudemmassa on yhteinen. Johtosarjan liittimet ei tietenkään käy yksi yhteen, mutta hankkimalla tuon uudemman mallisen johtosarjan (tai liittimen) voi muutoksen vanhempaan tehdä helposti.
Mitään sähköistä muuta eroa noissa läppäkoteloissa ei tiettävästi ole. Itse läppäasentoanturit ja läppämoottori ovat käsittääkseni aivan samanlaiset. Eroa voi olla läppämoottorin alennusvaihteistossa (välityssuhteessa), jolla liikutellaan kaasuläppää. Se minun käsitykseni mukaan selittäisi tuota oskillointi-ilmiötä, joka syntyy tietyissä tilanteissa käytettäessä uutta ecua ja softaa vanhan läppäämoottorin kanssa.
Ainakin siltä se tuntuu, kun läppä muuttaa edestakaisin asentoaan yrittäessään saavuttaa haluttua momenttia/ilmamassaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Nykimistä pienellä kaasulla
Tuo vaihtelevuus nykimisilmiöissä on vähän hassua kyllä, nimittäin yhdessäkään B207R:ssä en ole siitä kuullut vaikka kotelo on sama kuin E/L moottoreissa. Tuntuu myöskin että -06 mallisissa tuota on ollut enemmän kuin vaikkapa -04 ja -05 malleissa. Saattaa olla täysin sattumaakin. Tuo mahdollinen polkimen kulumakin voi vaikuttaa. Myöskin pakkaa saattaa sekoittaa se, että kaikki mahdolliset adaptaatiot alkavat alusta kun ECU vaihdetaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Nykimistä pienellä kaasulla
Irrotin tossa aamupäivällä tuon alipaineletkun ja tulppasin letkun ja liittimen. En kyllä huomannut pienellä koeajolla muutosta edelliseen, et tuon nyt voinee ainakin sulkea omalta listaltani pois..
Kaasupolkimen potikka on melko nihkeässä paikassa... Pitääkö sieltä niitä muoveja irrotella paljonkin, et ton saa auki..?
Kaasupolkimen potikka on melko nihkeässä paikassa... Pitääkö sieltä niitä muoveja irrotella paljonkin, et ton saa auki..?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"